[ALL VW] ustawienie reflektorów / świateł światła reflektory
Moderatorzy: Moderatorzy, VIP
- Grzesiekk1982
- VWGolf.pl Killer
- Posty: 2511
- Rejestracja: czw sie 03, 2006 01:14
- Lokalizacja: Przemyśl
[ALL VW] ustawienie reflektorów / świateł światła reflektory
Witam zainteresowanych
Ktos na TECHNICZNYCH zaproponował umeiszczenie takiego tematu tutaj i na głównej. Tutaj mogę umieścić sam. Jest to skopiowany wycinek mojej pracy magisterskiej. Dodatkowo wyjaśniłem ewentualne niejasne kwestie.
Proszę o wszelkie uwagi, w tym krytyczne jeśli coś będzie niejasne i zmienimy
1. Należy sprawdzić, a jeżeli zachodzi konieczność- wyregulować ciśnienie
w ogumieniu samochodu.
2. Ustalić warunki obciążenia samochodu oraz położenie pokrętła sterującego korektorem wysokości światła.
3. Ustawić reflektory pojazdu w odległości 10 m od ekranu (ewentualnie 5 m). Oś podłużna samochodu powinna być prostopadła do płaszczyzny ekranu. Ekran powinien być prostopadły do podłoża.
4. Zaznaczyć punkty bazowe w miejscach określonych rozstawem i wysokością położenia reflektorów (czyli bierzemy pod uwagę oś optyczną reflektora, czyli punkty na ścianie, powinny odpowiadać rozstaowi i wysokości tych małych kółeczek widocznych na kloszu każdego reflektora). Zaznaczyć też inne parametry, określające plamę świetlną. Poniżej należy przeprowadzić poziomą linię określającą położenie granicy światła i cienia. Linia ta powinna znajdować się w odległości „h” od naniesionych krzyży, której wartość podaje producent. Informacja ta może także się znajdować na obudowie reflektora. Przykładowo- jeżeli producent podaje odchylenie głównej osi optycznej reflektora od poziomu 1%, to parametr „h” obliczamy jako iloczyn tej wartości procentowej i odległości reflektora od ekranu kontrolnego.
5. Jak już mamy obliczony parametr „h”, należy nanieść na ekran kontrolny dodatkowe linie rozkładu światła i cienia. Linie te powinny się wznosić pod kątem 15º do góry w prawo, od środka punktów bazowych. Dla żarówek halogenowych granica światła i cienia powinna się układać w kształcie litery „Z” i być odchylona o kąt 45º. W przypadku wykonywanej na ekranie kontroli, wielkość „h” powinna wynosić 10 cm.
6. Następnie należy włączyć światła mijania i skontrolować położenie linii światłocienia. Jeżeli ustawienie reflektorów jest nieprawidłowe, należy poddać je regulacji.
7. Gdy ustawiono już światła mijania, należy włączyć światła drogowe. Na ekranie wokół naniesionych krzyży powinny ukazać się jasne plamy światła. Jeżeli tak się nie stanie, należy wykonać regulację położenia reflektorów.
W tym celu należy kręcić w odpowiednią stronę wkrętami mocującymi reflektor do nadwozia.
8. W przypadku, kiedy światło mijania oraz drogowe znajdują się w jednym reflektorze, zdarza się, że po włączeniu świateł drogowych, ich plamy świetlne nie mają właściwego położenia na ekranie, pomimo dobrze wyregulowanych świateł mijania. W takiej sytuacji nie należy dokonywać dodatkowej regulacji reflektora.
A jeszcze jedno - wartość procentowa odchylenia osi optycznej jest podana na kazdym reflektorze i widać ją po otwarciu maski.
Światłą długie powinny świecić tak, aby te rozrysowane "krzyzyki" (opisane w pkt 4) były na śdorku plamy światła
Rys 1- poglądowy. Widzimy te naznaczone punkty położenia reflektorów (te dwa "krzyzyki", a poniżej linia pozioma, naniesiona na ścianę o odległość wynikającą z odchylenia g.o.o.
Na Rys 2- dla świateł zwykłych (kaszlaki, stare poldoloty, żuki ) z żarówką R2 (bańka).
Na Rys 3- dla świateł halogenowych.
Na rysunku 2 i 3 widzimy obraz dla pojedynczego reflektora, dla obu rozrysowujemy to samo.
Wszelkie używane przyrządy optczne w warsztatach i SKP pokazują (po przejściu przez soczewkę) obraz, odpowiadający obrazowi ekranu, dla auta oddalonego o 10 metrów.
P.S. Pamiętajmy o uprzednim ustawieniu korektora świateł na pozycję "0"
Pozdrawiam wszystkich :bigok
Ktos na TECHNICZNYCH zaproponował umeiszczenie takiego tematu tutaj i na głównej. Tutaj mogę umieścić sam. Jest to skopiowany wycinek mojej pracy magisterskiej. Dodatkowo wyjaśniłem ewentualne niejasne kwestie.
Proszę o wszelkie uwagi, w tym krytyczne jeśli coś będzie niejasne i zmienimy
1. Należy sprawdzić, a jeżeli zachodzi konieczność- wyregulować ciśnienie
w ogumieniu samochodu.
2. Ustalić warunki obciążenia samochodu oraz położenie pokrętła sterującego korektorem wysokości światła.
3. Ustawić reflektory pojazdu w odległości 10 m od ekranu (ewentualnie 5 m). Oś podłużna samochodu powinna być prostopadła do płaszczyzny ekranu. Ekran powinien być prostopadły do podłoża.
4. Zaznaczyć punkty bazowe w miejscach określonych rozstawem i wysokością położenia reflektorów (czyli bierzemy pod uwagę oś optyczną reflektora, czyli punkty na ścianie, powinny odpowiadać rozstaowi i wysokości tych małych kółeczek widocznych na kloszu każdego reflektora). Zaznaczyć też inne parametry, określające plamę świetlną. Poniżej należy przeprowadzić poziomą linię określającą położenie granicy światła i cienia. Linia ta powinna znajdować się w odległości „h” od naniesionych krzyży, której wartość podaje producent. Informacja ta może także się znajdować na obudowie reflektora. Przykładowo- jeżeli producent podaje odchylenie głównej osi optycznej reflektora od poziomu 1%, to parametr „h” obliczamy jako iloczyn tej wartości procentowej i odległości reflektora od ekranu kontrolnego.
5. Jak już mamy obliczony parametr „h”, należy nanieść na ekran kontrolny dodatkowe linie rozkładu światła i cienia. Linie te powinny się wznosić pod kątem 15º do góry w prawo, od środka punktów bazowych. Dla żarówek halogenowych granica światła i cienia powinna się układać w kształcie litery „Z” i być odchylona o kąt 45º. W przypadku wykonywanej na ekranie kontroli, wielkość „h” powinna wynosić 10 cm.
6. Następnie należy włączyć światła mijania i skontrolować położenie linii światłocienia. Jeżeli ustawienie reflektorów jest nieprawidłowe, należy poddać je regulacji.
7. Gdy ustawiono już światła mijania, należy włączyć światła drogowe. Na ekranie wokół naniesionych krzyży powinny ukazać się jasne plamy światła. Jeżeli tak się nie stanie, należy wykonać regulację położenia reflektorów.
W tym celu należy kręcić w odpowiednią stronę wkrętami mocującymi reflektor do nadwozia.
8. W przypadku, kiedy światło mijania oraz drogowe znajdują się w jednym reflektorze, zdarza się, że po włączeniu świateł drogowych, ich plamy świetlne nie mają właściwego położenia na ekranie, pomimo dobrze wyregulowanych świateł mijania. W takiej sytuacji nie należy dokonywać dodatkowej regulacji reflektora.
A jeszcze jedno - wartość procentowa odchylenia osi optycznej jest podana na kazdym reflektorze i widać ją po otwarciu maski.
Światłą długie powinny świecić tak, aby te rozrysowane "krzyzyki" (opisane w pkt 4) były na śdorku plamy światła
Rys 1- poglądowy. Widzimy te naznaczone punkty położenia reflektorów (te dwa "krzyzyki", a poniżej linia pozioma, naniesiona na ścianę o odległość wynikającą z odchylenia g.o.o.
Na Rys 2- dla świateł zwykłych (kaszlaki, stare poldoloty, żuki ) z żarówką R2 (bańka).
Na Rys 3- dla świateł halogenowych.
Na rysunku 2 i 3 widzimy obraz dla pojedynczego reflektora, dla obu rozrysowujemy to samo.
Wszelkie używane przyrządy optczne w warsztatach i SKP pokazują (po przejściu przez soczewkę) obraz, odpowiadający obrazowi ekranu, dla auta oddalonego o 10 metrów.
P.S. Pamiętajmy o uprzednim ustawieniu korektora świateł na pozycję "0"
Pozdrawiam wszystkich :bigok
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony śr lis 01, 2006 20:49 przez Grzesiekk1982, łącznie zmieniany 4 razy.
Spoko opis - a reflektory H1 w MK3 mają odchylenie osi 1,2%. To przy 5m daje h = 6cm.
Ustawiłem tak i na przeglądzie technicznym wyszło że są idealnie ustawione!
A masz przepis jak ustwić przeciwmgielne ?
Szukałem w sieci jakiegoś dobrego opisu ale co wypowiedź to była inna opinia na ten temat...
Ustawiłem tak i na przeglądzie technicznym wyszło że są idealnie ustawione!
A masz przepis jak ustwić przeciwmgielne ?
Szukałem w sieci jakiegoś dobrego opisu ale co wypowiedź to była inna opinia na ten temat...
Ostatnio zmieniony wt lis 28, 2006 17:13 przez Cefaloid, łącznie zmieniany 2 razy.
Konto usunięte.
- Grzesiekk1982
- VWGolf.pl Killer
- Posty: 2511
- Rejestracja: czw sie 03, 2006 01:14
- Lokalizacja: Przemyśl
Witam, właśnie o przeciwmgielnych nie ma nic i raczej nic nie będzie. Jak pisałem pracę mialem mnóstwo materiałów na temat diagnostyki i ustawienia oświetlenia oraz wymagań prawnych i nic na ten temat nie było. Być może, należy je ustawiać jak drogowe, czyli wokół punktów wynikających z rozstawu i wysokości reflektora?Cefaloid pisze:A masz przepis jak ustwić przeciwmgielne
Tam główna oś optyczna nie jest odchylona, ani nie ma zdefiniowanej granicy światłocienia.
P.S.
Po Twoim ostatnim poscie w temacie o Syncro zaglądałem pod spód: Przewód podciśnienia wchodzi prawidłowo do zaworu w moście (rzeczywiście idzie plastikowy razem z wężami paliwowymi, kończy się odcinkiem parcioano gumowym, i wchodzi na króciec umieszczony w zaworze od prawej strony samochodu (pasazera), a na lewym końcu ustrojstwa są te obcięte 2 przedody i wężyk niewsadzony na króciec. Wygląda więc, że należy połączyć przewody i nasunąć wężyk???? Tylko czemu Niemiec tego nei zrobił, mimo, że serwisował w ASO i wszystko wymnieniał? Jak będziesz mial chwilę, to napisz pod tamtym tematem co o tym myślisz.
Pozdrawiam.
Witam!
Ostatnio byłem w ASO i przy okazji wymiany kostki światła, koleś sprawdził mi ustawienie świateł. Mam halogeny w zderzaku i obecnie dodatkowo w światłach . Przy regulacji świateł powiedziano mi (były pracownik stacji przeglądów technicznych), że halogeny muszą być na tej linii równoległej do podłoża (czerwona kreska), ustawiane na swojej wysokości (wysokość od podłoża - w zderzaku będą niżej w światłach wyżej), czyli powinno to wyglądać, tak jak na fotce (do czerwonej kreski):
Tłumaczy to też sam model budowy halogenu (te, co ja montowałem miały blaszkę, która uniemożliwiała świecenie ku górze, jest kształtu obwodowi 1/4 kuli)
Pozdrawiam
PS
To mój 100 post
Ostatnio byłem w ASO i przy okazji wymiany kostki światła, koleś sprawdził mi ustawienie świateł. Mam halogeny w zderzaku i obecnie dodatkowo w światłach . Przy regulacji świateł powiedziano mi (były pracownik stacji przeglądów technicznych), że halogeny muszą być na tej linii równoległej do podłoża (czerwona kreska), ustawiane na swojej wysokości (wysokość od podłoża - w zderzaku będą niżej w światłach wyżej), czyli powinno to wyglądać, tak jak na fotce (do czerwonej kreski):
Tłumaczy to też sam model budowy halogenu (te, co ja montowałem miały blaszkę, która uniemożliwiała świecenie ku górze, jest kształtu obwodowi 1/4 kuli)
Pozdrawiam
PS
To mój 100 post
Ostatnio zmieniony pt lut 01, 2008 23:15 przez gop_8, łącznie zmieniany 3 razy.
[img]http://www.tkk.pl/~zsynuk/MK%204/VW%20zach-pom.jpg[/img]
A jeśli śrubokręt jest za gruby i nie chce wejśc można to też zrobić kluczykiem od stacyjki (tak jak ja, bo nie miałem odpowiedniego śrubokręta).
I teraz w którą stronę kręcić, dotyczy MK3 (H1+H1):
Jeśli kręcimy w prawo (zgodnie z ruchem zegara) opuszczamy reflektor w dół.
Jeśli kręcimy w lewo to światło będzie świecić dalej.
Nie jestem na 100% pewien czy tak samo się kręci w reflektorze prawym (tym od strony pobocza)
[ Dodano: 02 Gru 2008 19:34 ]
I mam tu jeszcze jedno zagadnienie - niestety problematyczne:
Otóż w moim lewym reflektorze (H1+H1) oś regulacji w poziomie nie ma plastikowego pokręła na końcu. Powoduje to, że bardzo niewielką siła można sobie to wcisnąć lub wyciągnąć - przez co reflektor świeci bardziej do środka jezdni lub bardziej na sąsiedni pas ruchu.
Podejrzewam że na dziurach może się to czasami w różne strony przesuwać )
Nie spowoduje to oślepienia kierowcy nadjeżdżającego z przeciwka, ale jest to denerwujące.
A jak się okazało w prawym reflektorze też tak się dzieje.
Niby jest to białe plastikowe pokrętło, ale jak złapę na żarówkę to mogę sobie "poregulować" na prawo, na lewo
Jak ta sprawa wygląda u was, kolegoVWie ?
I teraz w którą stronę kręcić, dotyczy MK3 (H1+H1):
Jeśli kręcimy w prawo (zgodnie z ruchem zegara) opuszczamy reflektor w dół.
Jeśli kręcimy w lewo to światło będzie świecić dalej.
Nie jestem na 100% pewien czy tak samo się kręci w reflektorze prawym (tym od strony pobocza)
[ Dodano: 02 Gru 2008 19:34 ]
I mam tu jeszcze jedno zagadnienie - niestety problematyczne:
Otóż w moim lewym reflektorze (H1+H1) oś regulacji w poziomie nie ma plastikowego pokręła na końcu. Powoduje to, że bardzo niewielką siła można sobie to wcisnąć lub wyciągnąć - przez co reflektor świeci bardziej do środka jezdni lub bardziej na sąsiedni pas ruchu.
Podejrzewam że na dziurach może się to czasami w różne strony przesuwać )
Nie spowoduje to oślepienia kierowcy nadjeżdżającego z przeciwka, ale jest to denerwujące.
A jak się okazało w prawym reflektorze też tak się dzieje.
Niby jest to białe plastikowe pokrętło, ale jak złapę na żarówkę to mogę sobie "poregulować" na prawo, na lewo
Jak ta sprawa wygląda u was, kolegoVWie ?
- xys
- Mały gagatek
- Posty: 79
- Rejestracja: śr lis 12, 2008 23:31
- Lokalizacja: Wrocław / Kiełczów
- Kontakt:
ten opis dotyczy kręcenia śrubokrętem. ponieważ palcami chwytamy pokrętła (te wewnętrzne - bliżej osi samochodu) od strony tyłu auta, to kierunek kręcenia jest odwrotny.N-dru pisze:I teraz w którą stronę kręcić, dotyczy MK3 (H1+H1):
Jeśli kręcimy w prawo (zgodnie z ruchem zegara) opuszczamy reflektor w dół.
Jeśli kręcimy w lewo to światło będzie świecić dalej.
identycznieN-dru pisze:Nie jestem na 100% pewien czy tak samo się kręci w reflektorze prawym (tym od strony pobocza)
kupię/sprzedam pojedynczą oponę: Uniroyal Rallye 185/60 R14 82T
-
- Użytkownik
- Posty: 460
- Rejestracja: pn kwie 02, 2007 21:37
- Lokalizacja: Wysoka/Wrocław
dot pkt. 4 w 1. poście: ja kupilem lampy helli (clear chrom) i nie mam kółek na szkle ... jakbym chciał ustawić sam to jak to zrobić?? zakładam ze lampy sa oryginalne i spelniaja wszelkie wymagane przepisy
Ostatnio zmieniony pn gru 29, 2008 23:14 przez lukasz_bliw, łącznie zmieniany 2 razy.
-
- Użytkownik
- Posty: 302
- Rejestracja: czw sie 07, 2008 12:04
Re: [ALL VW] ustawienie reflektorów / świateł światła reflek
na lampie są dwa takie kółka do kręcenia 1 jak sie otworzy klapę i drugie przy błotniku. Co mam zrobić aby podnieść lampę prawą (od pasażera) bo jest za nisko ustawiona
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Google Adsense [Bot] i 38 gości