[mk4] Demontaż przełącznika zespolonego

Gotowe opisy różnych podzespołów aut, także nasze porady.

Moderatorzy: Moderatorzy, VIP

Awatar użytkownika
0pablissimo
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 12
Rejestracja: pt lut 19, 2010 22:33
Lokalizacja: Dębica

[mk4] Demontaż przełącznika zespolonego

Post autor: 0pablissimo » wt gru 27, 2011 21:44

Witam,
W tym poście postaram się przybliżyć temat jak w tytule.
Demontaż przełącznika zespolonego omówię na przykładzie MK4 z silnikiem benzynowym 1.4 16V kod AXP.

1. Objawy wskazujące na niedomagania przełącznika zespolonego.
Najczęstszym objawem jest „klepanie” przekaźnika bez załączania świateł kierunkowskazów. Zdarza się to na przykład po wyprostowaniu kierownicy po wyjściu z zakrętu, kiedy już odbiła manetka od kierunkowskazów lub kiedy jedziemy po niezbyt równej nawierzchni. W końcowym stadium „klepanie” przekaźnika odbywa się już niezależnie od w/w przypadków. Co jest tego przyczyną? Przyczyną tego może być (tak jak było to w opisywanym przypadku) zabrudzenie styków manetki przełącznika kierunkowskazów.

2. Narzędzia niezbędne do wykonania naprawy.
Obrazek
a) śrubokręt płaski i mały śrubokręt krzyżakowy;
b) imbus 4, 5, 6;
c) torx T4, T27;
d) grzechotka z przedłużką i nasadką Torx 12-kątny 10mm;
e) klej do połączeń gwintowanych.

3. Opis krok po kroku jak przeprowadzić naprawę ze zdjęciami.
Nie ponoszę odpowiedzialności za ewentualne zniszczenia powstałe w wyniku próby samodzielnej naprawy bez wystarczającej wiedzy praktycznej. Poniższy tekst na charakter informacyjny dla osób, które dysponują wiedzą lub praktyką przy naprawie samochodów.
Dla wygody możemy maksymalnie wysunąć i opuścić kierownicę.
Ustawiamy kierownicę w położeniu tak jak jest to pokazane poniżej.
Obrazek

Z tyłu kierownicy (od strony zegarów) pomiędzy ramionami są dwa otwory. Służą one do zdjęcia poduszki powietrznej. W celu zdjęcia poduszki powietrznej do w/w otworów wsadzamy imbus nr 6 i wsuwamy go do końca. Żeby zwolnić zaczep poduszki musimy delikatnie odchylać imbus w kierunku obręczy koła. Na rysunku poniżej jest zdjęcie z tego etapu. Tak samo postępujemy z zaczepem na drugim ramieniu kierownicy. Musimy obrócić kierownicą tak aby drugie ramie kierownicy mieć na górze. W przeciwnym razie nie będziemy mieć dostępu.
Obrazek
W momencie gdy oba zaczepy mamy już odpięte wyjmujemy kluczyk ze stacyjki. Przez cały czas naprawy nie możemy wkładać kluczyka do stacyjki i włączać zapłonu, bo w przypadku braku poduszki wyświetli na błąd, który można skasować tylko przy pomocy komputera. Osoby, które mają słabą wolą albo pamięć proszone są o zdjęcie klemy (-) z akumulatora na czas naprawy, dla własnego bezpieczeństwa.
Następnie odpinamy przewody od poduszki.
Obrazek
Po wypięciu wszystkich przewodów odkręcamy kierownicę przy pomocy klucza grzechotki z końcówką TORX 12kątny 10mm.
Obrazek
Obrazek
Po odkręceniu śruby należy zwrócić uwagę na specjalne znaki na trzpieniu kolumny i na kierownicy widoczne na zdjęciu poniżej. Ważne jest oby koło kierownicy przez ponownym skręceniem ustawić w takim samym położeniu.
Obrazek
Kierownica powinna zejść łatwo, w przeciwnym razie należy energicznie szarpnąć.
Po zdjęciu kierownicy przechodzimy do demontażu obudowy kolumny kierownicy. W odkręcamy dwa wkręty od dołu kolumny przy pomocy małego wkrętaka krzyżakowego.
Obrazek
Obrazek
Po odkręceniu drugiego wkręta możemy zdjąć górną osłonę kolumny kierownicy.
Następnie w dolnej części odkręcamy śrubę torx T27.
Obrazek
Obrazek
Następnie odkręcamy dwa wkręty umieszczone pod kierownicą.
Obrazek
I zdejmujemy dolną osłonę.
Obrazek
Dolna osłona będzie wisieć na mechanizmie do regulacji położenia kierownicy, ale to nie przeszkadza, bo uzyskaliśmy w ten sposób dostęp do przełącznika zespolonego. Należy zwrócić uwagę na to, by nie zgubić gumowej osłony na stacyjkę.
Obrazek
Pod kolumną kierowniczą należy rozpiąć wtyczkę pokazaną na poniższym foto.
Obrazek
Obrazek
Następnie zdejmujemy okrągły element lokujący nam dostęp do przełącznika zespolonego. Jest od przymocowany na 4 zatrzaskach przedstawionych na zdjęciu poniżej.
Obrazek
Obrazek
Po zdjęciu okrągłego elementu. Odpinamy wtyczki od przekaźnika zespolonego ( 2 po prawej stronie i 1 po lewej).
Obrazek
Obrazek
Odkręcamy za przełącznikiem zespolonym obejmę (imbus 4) i zdejmujemy przełącznik zespolony.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
W tej chwili mamy zdjęty przełącznik zespolony, musimy go rozkręcić (4 wkręty torx 4) żeby zobaczyć czy można go jeszcze naprawić czy jest potrzebna wymiana na nowy.
Obrazek
Do otwarcia przekaźnika potrzeba trochę sprytu i cierpliwości i przede wszystkim nic na siłę. Oprócz 4 torksów „klapka” jest przytrzymywana na dwóch zatrzaskach od strony dźwigni przełączania kierunków.
Po otwarciu.
Obrazek
Obrazek
Zdejmujemy dzwignię zmiany kierunków.
Obrazek
Czyścimy krzywki na przełączniku jak również na manetce.
Obrazek
W tym przypadku przyczyną usterki bym zalegający stary smar na krzywkach.
Składamy całość w kolejności odwrotnej do demontażu.

UWAGA: Gwint śruby utrzymującej kierownicę należy posmarować klejem do gwintów.

Zapłon możemy włączyć dopiero po podłączeniu poduszki powietrznej.

Życzę sukcesów.



Awatar użytkownika
ciachotdi
diesel m@ster
diesel m@ster
Posty: 1121
Rejestracja: pt gru 05, 2008 15:05
Lokalizacja: Aalsmeer
Auto: Seat mii

[mk4] Demontaż przełącznika zespolonego

Post autor: ciachotdi » ndz cze 30, 2013 22:17

warto przy tej okazji odłączyć przewodu z aku ażeby nie było błędu w postaci świecącej poduszki. :bigok:



Shmatan
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 6972
Rejestracja: sob sie 01, 2009 22:06
Lokalizacja: Rzeszów
Kontakt:

[mk4] Demontaż przełącznika zespolonego

Post autor: Shmatan » śr lip 03, 2013 09:27

ciacho840, nie ma to znaczenia - jeżeli nie przekręcimy kluczyka to żadnego błędu nie będzie.
0pablissimo pisze:UWAGA: Gwint śruby utrzymującej kierownicę należy posmarować klejem do gwintów.
Jeżdżę już 2 lata po pierwszym odkręceniu bez smarowania, i kierownica siedzi jak zaraz po dokręceniu - na prawdę jest to konieczne?



Awatar użytkownika
robertsobol1983
Forum Master
Forum Master
Posty: 1000
Rejestracja: wt lis 25, 2008 10:42
Lokalizacja: Milicz

[mk4] Demontaż przełącznika zespolonego

Post autor: robertsobol1983 » pn wrz 29, 2014 19:03

Przede wszystkim trzeba dodać że w autach z układem ESP, w kierownicy znajduje się czujnik G85 (położenia/obrotu kierownicy), więc w takim przypadku po każdym demontażu kierownicy wymagane jest ponowne skalibrowanie w/w czujnika w celu uniknięcia nie przyjemnych i nie wytłumaczalnych logicznie zachowań auta podczas jazdy, bądź i nawet kolizji czy wypadku drogowego...

0pablissimo pisze:UWAGA: Gwint śruby utrzymującej kierownicę należy posmarować klejem do gwintów.
nie polecam gdyż potem może być bardzo utrudnione ponowne odkręcanie co tylko przyczynić się może do uszkodzenia gwintu śruby lub nakrętki. Na prawdę tu nie ma potrzeby stosowania takich cudów jak klej. Ja w golfie kilka lat temu również demontowałem kierownicę i do tej pory nic tam się nie poluzowało....

Nie piszemy posta pod postem.Używaj opcji EDYTUJ w prawym górnym rogu posta!
Michał_1977


Ani Mazda, ani Merca gwiazda nie da Ci tyle, co VW JAZDA :)

NIE UDZIELAM PORAD I NIE ANALIZUJE LOGÓW NA PW

neewton
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 6
Rejestracja: pt maja 13, 2005 19:42
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

[mk4] Demontaż przełącznika zespolonego

Post autor: neewton » ndz lis 02, 2014 20:17

Klej jest po to żeby śruba była trzymana na 100%, używam kleju 222 Loctite jest to klej "słaby" Wystarczający do takiego zastosowania.


narazie polubilem to co nieosiagalne :)

naserx19
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 1
Rejestracja: śr mar 12, 2014 18:57

Re: [mk4] Demontaż przełącznika zespolonego

Post autor: naserx19 » sob lis 08, 2014 15:54

Do odkręcenia koła kierownicy zalecany Torx12mm,a nie proponowany Torx 10.Piszę o tym,jestem świeżo po zabiegu w moim mk4 1.9 TDI



XV2
Forumowy spamer :)
Forumowy spamer :)
Posty: 2363
Rejestracja: śr mar 28, 2007 12:10
Lokalizacja: B-wo
Kontakt:

Re: [mk4] Demontaż przełącznika zespolonego

Post autor: XV2 » sob lis 22, 2014 17:54

robertsobol1983 pisze:Przede wszystkim trzeba dodać że w autach z układem ESP, w kierownicy znajduje się czujnik G85 (położenia/obrotu kierownicy), więc w takim przypadku po każdym demontażu kierownicy wymagane jest ponowne skalibrowanie w/w
Nie ma potrzeby ponownej kalibracji .


MK2 http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f=87&t=451131

MK4 http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f=89&t=546133

Montaż ESP http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f=14&t=590914

Awatar użytkownika
balon91
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 279
Rejestracja: pn gru 15, 2014 22:25
Lokalizacja: Chodzież

[mk4] Demontaż przełącznika zespolonego

Post autor: balon91 » czw lut 05, 2015 21:42

mi wariują przyciski od fisa.
powiedz ile czasu Ci to zajeło?
jak się ciepło zrobi chce się za to zabrać



riccardoa
Forum Master
Forum Master
Posty: 1381
Rejestracja: czw mar 22, 2012 09:50
Lokalizacja: WOT
Auto: Bora
Silnik: ARL

[mk4] Demontaż przełącznika zespolonego

Post autor: riccardoa » pt lut 06, 2015 23:22

balon91 pisze:powiedz ile czasu Ci to zajeło?
To zależy od twoich zdolności manualnych,ale mając wszystkie potrzebne narzędzia,godzina powinna wystarczyć.



Awatar użytkownika
Qto
_
_
Posty: 19379
Rejestracja: pt wrz 01, 2006 19:14
Lokalizacja: Guadalajara
Auto: MK 4
Silnik: ASZ
Kontakt:

[mk4] Demontaż przełącznika zespolonego

Post autor: Qto » sob lut 07, 2015 00:47

0pablissimo pisze:UWAGA: Gwint śruby utrzymującej kierownicę należy posmarować klejem do gwintów.
tak jest fabrycznie i serwisówka tak mówi...ale na prawdę nie ma konieczności stosowania kleju.
ciachotdi pisze:warto przy tej okazji odłączyć przewodu z aku ażeby nie było błędu w postaci świecącej poduszki
wystarczy nie włączać zapłonu, nie trzeba odpinać aku.
robertsobol1983 pisze:Przede wszystkim trzeba dodać że w autach z układem ESP, w kierownicy znajduje się czujnik G85 (położenia/obrotu kierownicy), więc w takim przypadku po każdym demontażu kierownicy wymagane jest ponowne skalibrowanie w/w czujnika
nie trzeba kalibrować czujnika...i nie w kierownicy a pod nią...należy natomiast pamiętać aby taśma była ustawiona po środku...a nie np przekręcona o jeden obrót, bo po montażu kierownicy szybko tą taśmę zerwiemy. Ja przy montażu zawsze kręcę w jedną stronę do wyczucia że taśma się kończy, później w drugą i ustawiam na środku.

Klucz do koła kierownicy to Spline M12
balon91 pisze:ile czasu Ci to zajeło?
tak na prawdę największym problemem może okazać się zdjęcie poduchy, bo nie widać tego co się robi...później to już wszystko na widoku i żaden problem Cię nie napotka. Ja do ściągania poduchy używam płaskiego śrubokręta.



skrecior
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 2
Rejestracja: pt cze 19, 2015 07:40

[mk4] Demontaż przełącznika zespolonego

Post autor: skrecior » śr sie 05, 2015 14:39

Witam
Mam problem ze zdjęciem poduszki , próbowałem tak jak na foto poradzie ale zaczepy nie chcą puścić poduszki.Po włożeniu śrubokręta i przesunięciu go ku górze wyczuwam jak zaczep się luzuje ale poduszka dalej jest zablokowana czy możliwe że wcześniejszy właściciel samochodu coś tam na modził i podkleił te zaczepy ???



XV2
Forumowy spamer :)
Forumowy spamer :)
Posty: 2363
Rejestracja: śr mar 28, 2007 12:10
Lokalizacja: B-wo
Kontakt:

[mk4] Demontaż przełącznika zespolonego

Post autor: XV2 » śr sie 05, 2015 17:26

Wsadź Torxa i pójdzie.


MK2 http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f=87&t=451131

MK4 http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f=89&t=546133

Montaż ESP http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f=14&t=590914

skrecior
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 2
Rejestracja: pt cze 19, 2015 07:40

[mk4] Demontaż przełącznika zespolonego

Post autor: skrecior » czw sie 20, 2015 01:42

Torx nie pomógł nie wiem jak to badziewie zdjąć



XV2
Forumowy spamer :)
Forumowy spamer :)
Posty: 2363
Rejestracja: śr mar 28, 2007 12:10
Lokalizacja: B-wo
Kontakt:

[mk4] Demontaż przełącznika zespolonego

Post autor: XV2 » czw sie 20, 2015 19:19

http://image.made-in-china.com/4f0j00KM ... 91729-.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeżeli nie dałeś rady to daj komuś kto to ogarnie.


MK2 http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f=87&t=451131

MK4 http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f=89&t=546133

Montaż ESP http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f=14&t=590914

ODPOWIEDZ

Wróć do „FAQ”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 66 gości