[MK2] Dodatkowe kontrolki w liczniku
Moderatorzy: Moderatorzy, VIP
- koloko
- Ma gadane
- Posty: 197
- Rejestracja: ndz lip 29, 2007 21:50
- Lokalizacja: Wrocław - Kozanów
- Kontakt:
[MK2] Dodatkowe kontrolki w liczniku
Dodatkowe kontrolki w liczniku (Golf mkII)
Czasem każdemu zdarzy się zapomnieć włączyć światła, albo przez nie uwagę pozostawi grzejącą się szybę. Mnie też się to zdarzało, ale że nie lubię żadnych buzzerów to postanowiłem wstawić nowe kontrolki w niewykorzystane miejsce w zegarach. Postanowiłem zamontować kontrolkę świateł postojowych, mijania, przeciw mgłowych oraz kontrolkę grzania szyby. Cztery kontrolki, bo tyle miałem wolnych miejsc. Kto ma więcej może kombinować inaczej. Poza tym od takich diód trąci myszką
Zanim rozpocząłem prace kupiłem znaną z allegro nakłedkę/naklejkę na kontrolki. Do nakładki dołączona jest dokładna instrukcja jak ją ładnie przylepić. Oczywiście można zrobić to bez tago wynalazku (wtedy stosujemy diody matowe)
Do zrobienia dodatkowych kontrolek potrzebne będą nam:
- lutownica (+ umiejętność lutowania)
- przewody
- rurki termokurczliwe
- Diody 5mm (przeźroczyste-superjasne - jeśli montujemy nakładkę) kolory wg uznania
- rezystory (oporniki) ja użyłem 1000 Ohm i świecą mocno
Krok 1.
Wykręcamy i rozkręcamy zegary - nie będe opisywać bo każdy "dwójkowicz" powinien znać to na pamięć
Krok 2.
Demontujemy taśmę i diody (ZAPAMIĘTAĆ POLARYZACJĘ DIÓD ! +/- )
Łączymy katody diód (krótsze nóżki) to jest masa.
Krok 3.
Tak jak na zdjęciu montujemy dodatkowe diody, lutujemy do nich kabelki i zabezpieczamy cieńkimi ryrkami termokurczliwymi. Warto to zrobić dokładnie i precyzyjnie, żeby nie było przebić. Pamiętamy o polaryzacji +/-, dłuższa nóżka diody to ANODA czyli "+" do niej lutujemy opornik! Do masy "-" nie dopinamy opornika
Krok 4.
Montujemy pozostałę diody, ja wywaliłem tą czarną ramkę w której mocowane były diody (pękła mi przy ściąganiu)
(na zdjęciu dodatkowe są matowe (później wymienione), ale są zbyt słabe i nie widać jak świecą w dzień, dlatego polecam ultrajasne)
Stare tabliczki z piktogramami obracamy.
Oporniki przylutowałęm później - w wiązce kablowej, żeby ich nie upychać pod taśmą liczników.
Krok 5.
Montujemy taśmę, wcześniej robimy w niej dziurkę coby przeciągnać kable. Uważamy żeby nie przeciąć jakiejś ścieżki.
Moim zdaniem warto zrobić jakąś wtyczkę, zeby można było rozmontować zegary
Ja użyłem stare gniazdo RS 232 - myślę że nadaje się idealnie, w obudowie można schować oporniki
Krok 6.
naszą wiązkę łączymy do kabli przy włącznikach
Każdy powinien sprawdzić indywidualnie gdzie mu się pokazuje napięcie po przełączeniu przycisku. Także łączenie z kablami to podejście indywidualne, najlepiej je zlutować, ale można zastosować inne metody, byle nie zrobić zwarcia.
U mnie było tak:
nr kabla przy włączniku świateł:
58 - światła postojowe
56 - śwaitła mijania
nr kable przy właczniku przeciwmgłowych
83a
nr przy włączniku grzania szyby
75h
Jeśli niczego nie schrzaniliśmy powinien wyjść taki oto efekt:
Widoczne i w dzień i w nocy. Jeśli wydają się wam nazbyt jasne, mozen zamontować rezystor o większym oporze.
Ja dodatkowo zmodyfikowałem podświetlanie licznika:
Tarcze - 7 diód 5mm - białe superjasne
zegarek - 2 diody 5mm - białe superjasne
Dziękuje za uwagę, Pozdrawiam
Czasem każdemu zdarzy się zapomnieć włączyć światła, albo przez nie uwagę pozostawi grzejącą się szybę. Mnie też się to zdarzało, ale że nie lubię żadnych buzzerów to postanowiłem wstawić nowe kontrolki w niewykorzystane miejsce w zegarach. Postanowiłem zamontować kontrolkę świateł postojowych, mijania, przeciw mgłowych oraz kontrolkę grzania szyby. Cztery kontrolki, bo tyle miałem wolnych miejsc. Kto ma więcej może kombinować inaczej. Poza tym od takich diód trąci myszką
Zanim rozpocząłem prace kupiłem znaną z allegro nakłedkę/naklejkę na kontrolki. Do nakładki dołączona jest dokładna instrukcja jak ją ładnie przylepić. Oczywiście można zrobić to bez tago wynalazku (wtedy stosujemy diody matowe)
Do zrobienia dodatkowych kontrolek potrzebne będą nam:
- lutownica (+ umiejętność lutowania)
- przewody
- rurki termokurczliwe
- Diody 5mm (przeźroczyste-superjasne - jeśli montujemy nakładkę) kolory wg uznania
- rezystory (oporniki) ja użyłem 1000 Ohm i świecą mocno
Krok 1.
Wykręcamy i rozkręcamy zegary - nie będe opisywać bo każdy "dwójkowicz" powinien znać to na pamięć
Krok 2.
Demontujemy taśmę i diody (ZAPAMIĘTAĆ POLARYZACJĘ DIÓD ! +/- )
Łączymy katody diód (krótsze nóżki) to jest masa.
Krok 3.
Tak jak na zdjęciu montujemy dodatkowe diody, lutujemy do nich kabelki i zabezpieczamy cieńkimi ryrkami termokurczliwymi. Warto to zrobić dokładnie i precyzyjnie, żeby nie było przebić. Pamiętamy o polaryzacji +/-, dłuższa nóżka diody to ANODA czyli "+" do niej lutujemy opornik! Do masy "-" nie dopinamy opornika
Krok 4.
Montujemy pozostałę diody, ja wywaliłem tą czarną ramkę w której mocowane były diody (pękła mi przy ściąganiu)
(na zdjęciu dodatkowe są matowe (później wymienione), ale są zbyt słabe i nie widać jak świecą w dzień, dlatego polecam ultrajasne)
Stare tabliczki z piktogramami obracamy.
Oporniki przylutowałęm później - w wiązce kablowej, żeby ich nie upychać pod taśmą liczników.
Krok 5.
Montujemy taśmę, wcześniej robimy w niej dziurkę coby przeciągnać kable. Uważamy żeby nie przeciąć jakiejś ścieżki.
Moim zdaniem warto zrobić jakąś wtyczkę, zeby można było rozmontować zegary
Ja użyłem stare gniazdo RS 232 - myślę że nadaje się idealnie, w obudowie można schować oporniki
Krok 6.
naszą wiązkę łączymy do kabli przy włącznikach
Każdy powinien sprawdzić indywidualnie gdzie mu się pokazuje napięcie po przełączeniu przycisku. Także łączenie z kablami to podejście indywidualne, najlepiej je zlutować, ale można zastosować inne metody, byle nie zrobić zwarcia.
U mnie było tak:
nr kabla przy włączniku świateł:
58 - światła postojowe
56 - śwaitła mijania
nr kable przy właczniku przeciwmgłowych
83a
nr przy włączniku grzania szyby
75h
Jeśli niczego nie schrzaniliśmy powinien wyjść taki oto efekt:
Widoczne i w dzień i w nocy. Jeśli wydają się wam nazbyt jasne, mozen zamontować rezystor o większym oporze.
Ja dodatkowo zmodyfikowałem podświetlanie licznika:
Tarcze - 7 diód 5mm - białe superjasne
zegarek - 2 diody 5mm - białe superjasne
Dziękuje za uwagę, Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony pt sie 01, 2008 10:58 przez koloko, łącznie zmieniany 6 razy.
- Jeżu
- VW Baron
- Posty: 3396
- Rejestracja: wt sie 05, 2008 14:35
- Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle
- Auto: VW Golf mk1 cabrio 91
- Silnik: 2H
Bardzo fajny poradnik jak dojdzie do mnie licznik z obrotkiem to z checią skorzystam tego poradnika a nie chciałeś zrobic se osobnych kontrolk kierunków ? ?
Był vw golf Mk2 1,3 GT
Był JazzBlue 1,6 SR mk4 - http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f=89&t=437292" onclick="window.open(this.href);return false;
Był Passat 3BG Black Magic 1,9 TDi
Był vw Golf mk4 cabrio 1.8 GT
Był Audi A6 c5 1.9 Tdi AVG
Był a4 b6 cabrio 1.8T BFB
Jest vw tiguan 2.0 tdi 140 4 motion
Jest vw Golf mk1 cabrio 91
Był vw sirocco mk2 White scala 87 JH
Jest VW Scirocco mk2 1.600 GTI 1981
Jest new beetle 1.9 TDI 99
Był JazzBlue 1,6 SR mk4 - http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f=89&t=437292" onclick="window.open(this.href);return false;
Był Passat 3BG Black Magic 1,9 TDi
Był vw Golf mk4 cabrio 1.8 GT
Był Audi A6 c5 1.9 Tdi AVG
Był a4 b6 cabrio 1.8T BFB
Jest vw tiguan 2.0 tdi 140 4 motion
Jest vw Golf mk1 cabrio 91
Był vw sirocco mk2 White scala 87 JH
Jest VW Scirocco mk2 1.600 GTI 1981
Jest new beetle 1.9 TDI 99
- koloko
- Ma gadane
- Posty: 197
- Rejestracja: ndz lip 29, 2007 21:50
- Lokalizacja: Wrocław - Kozanów
- Kontakt:
Myślałem nad tym, ale zauważ że mam po lewej kontrolkę grzania świec, a po prawej u góry światła długie, nie za bardzo chciałem ingerować w oryginalny układ i taśmy, dlatego została pojedyncza dioda kierunków.
[ Dodano: 14 Sie 2008 18:23 ]
na tej aukcji kupiłem nakładkę:
http://www.allegro.pl/item417322872__wk ... ssat_.html
[ Dodano: 14 Sie 2008 18:23 ]
na tej aukcji kupiłem nakładkę:
http://www.allegro.pl/item417322872__wk ... ssat_.html
- Jeżu
- VW Baron
- Posty: 3396
- Rejestracja: wt sie 05, 2008 14:35
- Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle
- Auto: VW Golf mk1 cabrio 91
- Silnik: 2H
Hej a gdzie trzeba podłączyć te kabelki dokładnie do przełączników te od diod np mijania albo postojowe do przełącznika a gdzie dokłani kabel poprostu podciagnać morze jakas małą instrukcja z elektryki jestem słaby.Pliss też bym tak chciał se zrobic tylko ze kierónki osobno a mam benzyniaka i kontrolka od chłodzenia jest w tarczy,pozdro.
Był vw golf Mk2 1,3 GT
Był JazzBlue 1,6 SR mk4 - http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f=89&t=437292" onclick="window.open(this.href);return false;
Był Passat 3BG Black Magic 1,9 TDi
Był vw Golf mk4 cabrio 1.8 GT
Był Audi A6 c5 1.9 Tdi AVG
Był a4 b6 cabrio 1.8T BFB
Jest vw tiguan 2.0 tdi 140 4 motion
Jest vw Golf mk1 cabrio 91
Był vw sirocco mk2 White scala 87 JH
Jest VW Scirocco mk2 1.600 GTI 1981
Jest new beetle 1.9 TDI 99
Był JazzBlue 1,6 SR mk4 - http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f=89&t=437292" onclick="window.open(this.href);return false;
Był Passat 3BG Black Magic 1,9 TDi
Był vw Golf mk4 cabrio 1.8 GT
Był Audi A6 c5 1.9 Tdi AVG
Był a4 b6 cabrio 1.8T BFB
Jest vw tiguan 2.0 tdi 140 4 motion
Jest vw Golf mk1 cabrio 91
Był vw sirocco mk2 White scala 87 JH
Jest VW Scirocco mk2 1.600 GTI 1981
Jest new beetle 1.9 TDI 99
- koloko
- Ma gadane
- Posty: 197
- Rejestracja: ndz lip 29, 2007 21:50
- Lokalizacja: Wrocław - Kozanów
- Kontakt:
Szkoda, że z ortografii też...Jeżu pisze:... z elektryki jestem słaby....
Ale powracając do elektryki. Podałem oznaczenia na przełącznikach i tam gdzie wychodzi z przełącznika np. przewód 75h, podłączyłem diodę. Niestety nie wiem jak to się ma do elektryki sprzed 89'. Może ktoś ze starszym golfem Ci odpowie, gdzie, co i jak.
Tutaj jest porada jak zrobić podwójne kierunkowskazy.
http://www.vwgolf.pl/?page_id=116
Ostatnio zmieniony pt sie 15, 2008 11:45 przez koloko, łącznie zmieniany 1 raz.
- Jeżu
- VW Baron
- Posty: 3396
- Rejestracja: wt sie 05, 2008 14:35
- Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle
- Auto: VW Golf mk1 cabrio 91
- Silnik: 2H
koloko Spoko no z ortografia to mam z leksza problemy ale staram się pisać bez blednie ,a ja mam golfa 1.3 z 89 roku i jest instalak na dwie wtyki .A to nie podciąga się tak samo te przełączniki pot kontrolki jak w instalacji po 89 roku ??
Ostatnio zmieniony pt sie 15, 2008 17:26 przez Jeżu, łącznie zmieniany 1 raz.
Był vw golf Mk2 1,3 GT
Był JazzBlue 1,6 SR mk4 - http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f=89&t=437292" onclick="window.open(this.href);return false;
Był Passat 3BG Black Magic 1,9 TDi
Był vw Golf mk4 cabrio 1.8 GT
Był Audi A6 c5 1.9 Tdi AVG
Był a4 b6 cabrio 1.8T BFB
Jest vw tiguan 2.0 tdi 140 4 motion
Jest vw Golf mk1 cabrio 91
Był vw sirocco mk2 White scala 87 JH
Jest VW Scirocco mk2 1.600 GTI 1981
Jest new beetle 1.9 TDI 99
Był JazzBlue 1,6 SR mk4 - http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f=89&t=437292" onclick="window.open(this.href);return false;
Był Passat 3BG Black Magic 1,9 TDi
Był vw Golf mk4 cabrio 1.8 GT
Był Audi A6 c5 1.9 Tdi AVG
Był a4 b6 cabrio 1.8T BFB
Jest vw tiguan 2.0 tdi 140 4 motion
Jest vw Golf mk1 cabrio 91
Był vw sirocco mk2 White scala 87 JH
Jest VW Scirocco mk2 1.600 GTI 1981
Jest new beetle 1.9 TDI 99
- grandi
- Lord GTI
- Posty: 3831
- Rejestracja: śr lut 07, 2007 02:04
- Lokalizacja: Boat city
- Auto: Octavia
- Silnik: AQY
Z tego co wiem tylnia szyba nie gżeje sie jak zapłon jest wł. jak przyczepiłeś ten plastik z znaczkami światreł itd.
...wiesz co jest szykiem , jeździć klasykiem a nie plastikiem...
Temat o moim golfie viewtopic.php?f=87&t=519932" onclick="window.open(this.href);return false;
Temat o moim golfie viewtopic.php?f=87&t=519932" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jeżu
- VW Baron
- Posty: 3396
- Rejestracja: wt sie 05, 2008 14:35
- Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle
- Auto: VW Golf mk1 cabrio 91
- Silnik: 2H
grandilodz, zgadza sie trzeba zapłon właczyć ,napisz po polsku bardziej ,jaźniej bo nie mardzo kumam o co ci chodzi
Był vw golf Mk2 1,3 GT
Był JazzBlue 1,6 SR mk4 - http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f=89&t=437292" onclick="window.open(this.href);return false;
Był Passat 3BG Black Magic 1,9 TDi
Był vw Golf mk4 cabrio 1.8 GT
Był Audi A6 c5 1.9 Tdi AVG
Był a4 b6 cabrio 1.8T BFB
Jest vw tiguan 2.0 tdi 140 4 motion
Jest vw Golf mk1 cabrio 91
Był vw sirocco mk2 White scala 87 JH
Jest VW Scirocco mk2 1.600 GTI 1981
Jest new beetle 1.9 TDI 99
Był JazzBlue 1,6 SR mk4 - http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f=89&t=437292" onclick="window.open(this.href);return false;
Był Passat 3BG Black Magic 1,9 TDi
Był vw Golf mk4 cabrio 1.8 GT
Był Audi A6 c5 1.9 Tdi AVG
Był a4 b6 cabrio 1.8T BFB
Jest vw tiguan 2.0 tdi 140 4 motion
Jest vw Golf mk1 cabrio 91
Był vw sirocco mk2 White scala 87 JH
Jest VW Scirocco mk2 1.600 GTI 1981
Jest new beetle 1.9 TDI 99
- grandi
- Lord GTI
- Posty: 3831
- Rejestracja: śr lut 07, 2007 02:04
- Lokalizacja: Boat city
- Auto: Octavia
- Silnik: AQY
Jak przykleiłeś tą szybkę z kontrolkami tą czarną?
...wiesz co jest szykiem , jeździć klasykiem a nie plastikiem...
Temat o moim golfie viewtopic.php?f=87&t=519932" onclick="window.open(this.href);return false;
Temat o moim golfie viewtopic.php?f=87&t=519932" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jeżu
- VW Baron
- Posty: 3396
- Rejestracja: wt sie 05, 2008 14:35
- Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle
- Auto: VW Golf mk1 cabrio 91
- Silnik: 2H
grandilodz, a masz już taka to nie szybka to bym powiedział ze jest taka naklejka specialna, jest cała instrukcjajak kupisz tą wkładke w tym poprostu odlkejasz i przyklejasz na brakujace diody i działa ale polecam zmienic diody bo jak rano jest to ledwo coś tam widac.pozdro
Był vw golf Mk2 1,3 GT
Był JazzBlue 1,6 SR mk4 - http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f=89&t=437292" onclick="window.open(this.href);return false;
Był Passat 3BG Black Magic 1,9 TDi
Był vw Golf mk4 cabrio 1.8 GT
Był Audi A6 c5 1.9 Tdi AVG
Był a4 b6 cabrio 1.8T BFB
Jest vw tiguan 2.0 tdi 140 4 motion
Jest vw Golf mk1 cabrio 91
Był vw sirocco mk2 White scala 87 JH
Jest VW Scirocco mk2 1.600 GTI 1981
Jest new beetle 1.9 TDI 99
Był JazzBlue 1,6 SR mk4 - http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f=89&t=437292" onclick="window.open(this.href);return false;
Był Passat 3BG Black Magic 1,9 TDi
Był vw Golf mk4 cabrio 1.8 GT
Był Audi A6 c5 1.9 Tdi AVG
Był a4 b6 cabrio 1.8T BFB
Jest vw tiguan 2.0 tdi 140 4 motion
Jest vw Golf mk1 cabrio 91
Był vw sirocco mk2 White scala 87 JH
Jest VW Scirocco mk2 1.600 GTI 1981
Jest new beetle 1.9 TDI 99
- Jeżu
- VW Baron
- Posty: 3396
- Rejestracja: wt sie 05, 2008 14:35
- Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle
- Auto: VW Golf mk1 cabrio 91
- Silnik: 2H
cześc kolego Viriss, alegrowicz o takim niku miał takie coś Adriano1983 zdaje mi sie że na forum też taki jest ale nie dam se rekiu uciać pozdro.
Ostatnio zmieniony sob lut 07, 2009 12:39 przez Jeżu, łącznie zmieniany 1 raz.
Był vw golf Mk2 1,3 GT
Był JazzBlue 1,6 SR mk4 - http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f=89&t=437292" onclick="window.open(this.href);return false;
Był Passat 3BG Black Magic 1,9 TDi
Był vw Golf mk4 cabrio 1.8 GT
Był Audi A6 c5 1.9 Tdi AVG
Był a4 b6 cabrio 1.8T BFB
Jest vw tiguan 2.0 tdi 140 4 motion
Jest vw Golf mk1 cabrio 91
Był vw sirocco mk2 White scala 87 JH
Jest VW Scirocco mk2 1.600 GTI 1981
Jest new beetle 1.9 TDI 99
Był JazzBlue 1,6 SR mk4 - http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f=89&t=437292" onclick="window.open(this.href);return false;
Był Passat 3BG Black Magic 1,9 TDi
Był vw Golf mk4 cabrio 1.8 GT
Był Audi A6 c5 1.9 Tdi AVG
Był a4 b6 cabrio 1.8T BFB
Jest vw tiguan 2.0 tdi 140 4 motion
Jest vw Golf mk1 cabrio 91
Był vw sirocco mk2 White scala 87 JH
Jest VW Scirocco mk2 1.600 GTI 1981
Jest new beetle 1.9 TDI 99
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 24 gości