[mk4] Klima i czynnik
Moderatorzy: Michał_1977, italiano_83, G0 Karcio, Haki, Qto, marcin7x5, VIP
[mk4] Klima i czynnik
Witam,przyłożęz grubej rury na dzień dobry. Jeszcze raz ktoś napiszę że freon w klimatyzacji ma termin ważności to go za hejtuje. Po pierwsze są to twory syntetyczne,nie mają terminu ważności, po drugie r134a pracuje też w lodówkach (co dwa lata wymieniać olej i czynnik ) w marketach w klimach jest do 1000kg r134a i 200kg oliwy. Prosze najpierw zapoznać się z wiedzą a dopiero potem zabierać głos. A olej wymienia się jak w układzie jest wilgoć bo freony są higroskopijne.
[mk4] Re: Klima i czynnik
Taka wiedza, a R134a nazywa freonem.
Klimatyzacja stacjonarna, a mobilna (samochodowa) to dwa zupełnie odmienne środowiska pracy. W regularnym serwisowaniu układów w pojazdach chodzi o to, że nie da się uniknąć w nowych autach nieszczelności (tanie materiały, ciągły ruch elementów) i warto regularnie sprawdzać ile jest czynnika. Nie da się tego zrobić bez jego odciągnięcia i nie ma to żadnego związku z trwałością R134a.
Klimatyzacja stacjonarna, a mobilna (samochodowa) to dwa zupełnie odmienne środowiska pracy. W regularnym serwisowaniu układów w pojazdach chodzi o to, że nie da się uniknąć w nowych autach nieszczelności (tanie materiały, ciągły ruch elementów) i warto regularnie sprawdzać ile jest czynnika. Nie da się tego zrobić bez jego odciągnięcia i nie ma to żadnego związku z trwałością R134a.
________________________________________________________________________________
Było: VW Passat B4 Variant GL 1.9 TDI 1Z '96
Jest: VW Passat B6 Sedan Comfortline 1.4 TSI CAXA '09
Było: VW Passat B4 Variant GL 1.9 TDI 1Z '96
Jest: VW Passat B6 Sedan Comfortline 1.4 TSI CAXA '09
[mk4] Re: Klima i czynnik
Te kolo r134a to czym jest czynnik chłodniczy to innaczej w branży freon masz uprawnienia fgaz, szkołę o kierunku chłodnictwo??..... Ciągły ruch czego..... sprężarki na mocowaniach , skraplacza, parownika.....chłodnie samochodowe to na czym pracują r134a zaiwaniają setki kilometrów i jakoś nie muszę wymieniać czynnika chłodniczego przy przeglądach. Freon: Nazwy wybranych freonów i innych związków chłodniczych
Oznaczenia Nazwa angielska Nazwa polska
R-11 CFC-11 trichlorofluoromethane trichlorofluorometan
R-12 CFC-12 dichlorodifluoromethane dichlorodifluorometan
R-13 CFC-13 chlorotrifluoromethane chlorotrifluorometan
R-22 HCFC-22 chlorodifluoromethane chlorodifluorometan
R-23 HFC-23 trifluoromethane trifluorometan
R-113 CFC-113 trichlorotrifluoroethane trichlorotrifluoroetan
R-114 CFC-114 1,2-dichloro-1,1,2,2-tetrafluoroethane 1,2-dichloro-1,1,2,2-tetrafluoroetan
R-115 CFC-115 1-chloro-1,1,2,2,2-pentafluoroethane 1-chloro-1,1,2,2,2-pentafluoroetan
R-116 CFC-116 hexafluoroethane heksafluoroetan
R-134a HFC-134a 1,1,1,2-tetrafluoroethane 1,1,1,2-tetrafluoroetan
R-227ea HFC-227ea 1,1,1,2,3,3,3-heptafluoropropane 1,1,1,2,3,3,3-heptafluoropropan
Cytat z wikipedii głąbie.
Oznaczenia Nazwa angielska Nazwa polska
R-11 CFC-11 trichlorofluoromethane trichlorofluorometan
R-12 CFC-12 dichlorodifluoromethane dichlorodifluorometan
R-13 CFC-13 chlorotrifluoromethane chlorotrifluorometan
R-22 HCFC-22 chlorodifluoromethane chlorodifluorometan
R-23 HFC-23 trifluoromethane trifluorometan
R-113 CFC-113 trichlorotrifluoroethane trichlorotrifluoroetan
R-114 CFC-114 1,2-dichloro-1,1,2,2-tetrafluoroethane 1,2-dichloro-1,1,2,2-tetrafluoroetan
R-115 CFC-115 1-chloro-1,1,2,2,2-pentafluoroethane 1-chloro-1,1,2,2,2-pentafluoroetan
R-116 CFC-116 hexafluoroethane heksafluoroetan
R-134a HFC-134a 1,1,1,2-tetrafluoroethane 1,1,1,2-tetrafluoroetan
R-227ea HFC-227ea 1,1,1,2,3,3,3-heptafluoropropane 1,1,1,2,3,3,3-heptafluoropropan
Cytat z wikipedii głąbie.
[mk4] Re: Klima i czynnik
Ja Cię nie obrażam - to, że w wiki tak jest to nie oznacza iż nazywanie R134a (i innych związków zaliczanych do HFC) jako freon jest poprawne. Freon to nazwa handlowa. Buty Pumy też pewnie nazywasz adidasami.
Poza tym - nie musisz zaraz smarować PW aby jeszcze bardziej się wyprodukować.
EDIT1:
Zwyczajnie od osób, które obcują i pracują w tym temacie oczekuje się fachowej wiedzy i posługiwania się terminami ze zrozumieniem. To oczywiście forum dla wszystkich i wielu za pewne i tak nie widzi różnicy ale kiedy widzę jak "fachowiec" nie wie o czym piszę to cóż to za fachowiec?
EDIT2:
Kolejna sprawa (kolejny edit posta) obecnie produkowane klimatyzacje samochodowe to śmietniki. Materiały są słabe i delikatne więc o wycieki nie trudno (nawet często auta po roku mają już "tylko" 50% czynnika). Układy chłodnicze, nawet te na kontenerach czy komorach samochodowych (ciężarowych/dostawczych/itp.) mają o tyle lepiej od tych klimatyzacyjnych, że w zasadzie pracują po pierwsze w warunkach ustalonych (z grubsza) oraz że mniej jest elementów ruchomych - sprężarka nie "lata" po komorze wraz z silnikiem i może być w miarę sztywno zamocowana. Silnik samochodowy z kompresorem klimatyzacji musi być jednak elastyczniej zamocowany, bo ruchy układu napędowego są większe.
Czy w nich trzeba regularnie wymieniać czynnik? Nie, bo je raczej serwisuje się objawowo, a po drugie często mają bardziej rozbudowaną diagnostykę (łącznie z na stałe podpiętymi manometrami i czujnikami ciśnienia) więc obsługa wie kiedy coś jest nie tak.
Aha - i nie mam szkolenia F-Gazów, bo nie pracuje z układami. Co nie oznacza, że nie mam o nich wiedzy.
Poza tym - nie musisz zaraz smarować PW aby jeszcze bardziej się wyprodukować.
EDIT1:
Zwyczajnie od osób, które obcują i pracują w tym temacie oczekuje się fachowej wiedzy i posługiwania się terminami ze zrozumieniem. To oczywiście forum dla wszystkich i wielu za pewne i tak nie widzi różnicy ale kiedy widzę jak "fachowiec" nie wie o czym piszę to cóż to za fachowiec?
EDIT2:
Kolejna sprawa (kolejny edit posta) obecnie produkowane klimatyzacje samochodowe to śmietniki. Materiały są słabe i delikatne więc o wycieki nie trudno (nawet często auta po roku mają już "tylko" 50% czynnika). Układy chłodnicze, nawet te na kontenerach czy komorach samochodowych (ciężarowych/dostawczych/itp.) mają o tyle lepiej od tych klimatyzacyjnych, że w zasadzie pracują po pierwsze w warunkach ustalonych (z grubsza) oraz że mniej jest elementów ruchomych - sprężarka nie "lata" po komorze wraz z silnikiem i może być w miarę sztywno zamocowana. Silnik samochodowy z kompresorem klimatyzacji musi być jednak elastyczniej zamocowany, bo ruchy układu napędowego są większe.
Czy w nich trzeba regularnie wymieniać czynnik? Nie, bo je raczej serwisuje się objawowo, a po drugie często mają bardziej rozbudowaną diagnostykę (łącznie z na stałe podpiętymi manometrami i czujnikami ciśnienia) więc obsługa wie kiedy coś jest nie tak.
Aha - i nie mam szkolenia F-Gazów, bo nie pracuje z układami. Co nie oznacza, że nie mam o nich wiedzy.
________________________________________________________________________________
Było: VW Passat B4 Variant GL 1.9 TDI 1Z '96
Jest: VW Passat B6 Sedan Comfortline 1.4 TSI CAXA '09
Było: VW Passat B4 Variant GL 1.9 TDI 1Z '96
Jest: VW Passat B6 Sedan Comfortline 1.4 TSI CAXA '09
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 24 gości