Swap wiązki z Octavii ASV EDC15vm do MK3
Moderatorzy: Michał_1977, italiano_83, G0 Karcio, Haki, Qto, marcin7x5, VIP
Swap wiązki z Octavii ASV EDC15vm do MK3
Witam.
Powoli kompletuję części do auta i chciałbym przeswapować wiązkę. Mam możliwość dostania całej instalacji z Octavii z 2003 roku z silnikiem ASV - wiadomo - sterownik EDC15vm który idzie pięknie po kablu i na tym mi najbardziej zależy (chipowanie, wywalenie immo i inne modyfikacje). Zastanawia mnie jedna rzecz, czy trzeba przekładać wszystko i lutować kostki do lamp, włączników, manetek, kostki stacyjki itd itd? W takiej wiązce już większość po CAN'ie idzie, więc zegary by też od Octavii wskoczyły bo są tak samo wyprofilowane(szybka) jak w mk3 więc może mi się uda jakoś wpasować. W mk3 airbaga mogę 'pominąć' bo jest niezależnym modułem(nie łączy się z ecu), jak i elektryczne szyby czy klimę. Czy odczyt spalania będzie możliwy tylko na zegarach z fisem? Tempomat da się zrobić tak jak przedtem - tj 4 kabelki i przełączniki czy jest coś bardziej skomplikowanego? Co mogę stracić na takim swapie? Lutowania kostek się nie boję, ale wiadomo, nie fajnie byłoby drzeć budę do zera z kabli Zdaję sobie sprawę , że po takim zabiegu posypie mi błędami od ABS'u i innych systemów, których nie ma i nie chce, a także nie będą działać wszystkie funkcje jakie miała skoda Chciałbym żeby to jeździło bezawaryjnie bo to moje jedyne autko Nie znalazłem na necie żadnego takiego tematu, mam nadzieje, że ktoś się wypowie i będę wiedział na co się szykować.
Z góry dzięki
Powoli kompletuję części do auta i chciałbym przeswapować wiązkę. Mam możliwość dostania całej instalacji z Octavii z 2003 roku z silnikiem ASV - wiadomo - sterownik EDC15vm który idzie pięknie po kablu i na tym mi najbardziej zależy (chipowanie, wywalenie immo i inne modyfikacje). Zastanawia mnie jedna rzecz, czy trzeba przekładać wszystko i lutować kostki do lamp, włączników, manetek, kostki stacyjki itd itd? W takiej wiązce już większość po CAN'ie idzie, więc zegary by też od Octavii wskoczyły bo są tak samo wyprofilowane(szybka) jak w mk3 więc może mi się uda jakoś wpasować. W mk3 airbaga mogę 'pominąć' bo jest niezależnym modułem(nie łączy się z ecu), jak i elektryczne szyby czy klimę. Czy odczyt spalania będzie możliwy tylko na zegarach z fisem? Tempomat da się zrobić tak jak przedtem - tj 4 kabelki i przełączniki czy jest coś bardziej skomplikowanego? Co mogę stracić na takim swapie? Lutowania kostek się nie boję, ale wiadomo, nie fajnie byłoby drzeć budę do zera z kabli Zdaję sobie sprawę , że po takim zabiegu posypie mi błędami od ABS'u i innych systemów, których nie ma i nie chce, a także nie będą działać wszystkie funkcje jakie miała skoda Chciałbym żeby to jeździło bezawaryjnie bo to moje jedyne autko Nie znalazłem na necie żadnego takiego tematu, mam nadzieje, że ktoś się wypowie i będę wiedział na co się szykować.
Z góry dzięki
Moje Vento TDI http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f=88&t=580935
Swap wiązki z Octavii ASV EDC15vm do MK3
Potrzebujesz tylko instalacje silnika z octavi ,instalacja świateł zostaje w mk3
Swap instalacji z grupy VAG .
Posiadam schematy elektryczne 1.8 T AUM,AUQ,AGU,APP,BAM,AWT
1.9 TDI ASV,AHF,ALH,AWX,ATD
Posiadam przerobione instalacje od 1,8T AGU,AUM do MK2,MK3
Posiadam na sprzedaż kompletna instalacje do R32
Posiadam schematy elektryczne 1.8 T AUM,AUQ,AGU,APP,BAM,AWT
1.9 TDI ASV,AHF,ALH,AWX,ATD
Posiadam przerobione instalacje od 1,8T AGU,AUM do MK2,MK3
Posiadam na sprzedaż kompletna instalacje do R32
Swap wiązki z Octavii ASV EDC15vm do MK3
jeryk10, Jesteś pewien? Przecież przy tym nowym sterowniku zegary lecą po CAN'ie, co za tym idzie są inne wtyczki do nich, więc chyba jak już będzie trzeba łączyć instalację ori z troszkę większym kawałkiem wiązki z octavii niż tylko silnikowa. Chodzi o to, żeby pokazywało mi kontrolki jakieś na tych nowych zegarach itd tak samo trzeba puścić do obd kable chyba? Masz kompletne schematy wiązek? Będzie to mój pierwszy swap wiązki w vw, kiedyś tylko modyfikowałem wiązki w starszym bmw, ale tam wszystko po kolei ma swój własny kabelek
Moje Vento TDI http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f=88&t=580935
Swap wiązki z Octavii ASV EDC15vm do MK3
rejczel97, zegary z golfa 4 da się wsadzić do mk3. musisz mieć wiązkę silnika i co najmniej kawałek wiązki budy bo wiązka silnika = jedna wtyczka sterownika silnika, wiązka budy spod maski zasila część elementów z silnika i sterownik silnika. Więc myślę, że nie do końca jeryk10, ma rację
Masz pytanie pisz ale nie rób ping-ponga - treściwie pytaj o całość co chcesz się dowiedzieć
regulamin działu technicznego
były mk2 GTD, mk3 1Y, mk4 AKQ, mk4 AXR , A3 8P jest EOS , New Beetle cabrio - oznaczone Käfer, Audi A5
regulamin działu technicznego
były mk2 GTD, mk3 1Y, mk4 AKQ, mk4 AXR , A3 8P jest EOS , New Beetle cabrio - oznaczone Käfer, Audi A5
Swap wiązki z Octavii ASV EDC15vm do MK3
grg474, Właśnie o tym mówie - też mi się tak wydaje. Da sie wsadzić zegary z mk4 do mk3 ale wiadomo, przednia szybka jest wyprofilowana w drugą stronę niż w mk3, a zauważyłem, że w tej octavii, z której mogę mieć wiązkę licznik jest można powiedzieć takiej samej budowy jak w mk3 - u góry szybka idzie w naszą stronę a nie jak w mk4 od dołu. Ogólnie licznikiem się nie przejmuję - do octavii z anglika chodzą po 30zł, byleby po CAN i żeby pokazywał co ma pokazywac - predkość, obroty, podswietlenie, świeczki, ostrzezenie o oleju, wodzie, hamulcu czy co tam jeszcze było . Najważniejsze jest żeby sterownik 012xx smigał i dał się robić po kabelku - to sie dla mnie liczy i dlatego chce tego swapa. Kupie pewnie cała instalację z takiej skody, schematy, obcinaczki i będę wywalał niepotrzebne rzeczy, a następnie łączył z wiązką budy mk3
Moje Vento TDI http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f=88&t=580935
Swap wiązki z Octavii ASV EDC15vm do MK3
rejczel97, nie chce mi się rozpisywać i tłumaczyć pomogę Ci na PW .
Swap instalacji z grupy VAG .
Posiadam schematy elektryczne 1.8 T AUM,AUQ,AGU,APP,BAM,AWT
1.9 TDI ASV,AHF,ALH,AWX,ATD
Posiadam przerobione instalacje od 1,8T AGU,AUM do MK2,MK3
Posiadam na sprzedaż kompletna instalacje do R32
Posiadam schematy elektryczne 1.8 T AUM,AUQ,AGU,APP,BAM,AWT
1.9 TDI ASV,AHF,ALH,AWX,ATD
Posiadam przerobione instalacje od 1,8T AGU,AUM do MK2,MK3
Posiadam na sprzedaż kompletna instalacje do R32
Swap wiązki z Octavii ASV EDC15vm do MK3
Dobra panowie, ponawiam temat swapu wiązki - za 2 stówki kupiłem calutką instalację z Octavii ASV z 2003r. Można swapować nawet abs i inne pierdółki
Sprawa jest taka że rozplątałem kable które przyszły i nasuwa się kilka pytań o wtyczki które są obecne w wiązkach komory.
Wiele z nich ma takie same numerki, do tego nie mogę znaleźć potwierdzonego pinoutu sterownika ani schematu.
Moze ktos mi podeśle schemat czy cos na maila o.rajchel@gmail.com
Dodam kilka zdjęć wiązek, może ktoś wie gdzie która bedzie szła. Już podkreślam że wiązki różnią się od tych przedstawionych w Etce dla golfa/skody 2003 z silnikiem ASV - u mnie jest więcej wtyczek.
Dwie takie same wtyczki idące razem z wtyczką do czujnika temp silnika, 3 pinowe, jedna w takiej koszulce jakby odpornej na ciepło. Nie są to wtyczki do czujnika na wale bo tą już wypatrzyłem. Czyżby czujnik poziomu oleju co bywał w misce od dołu(w koszulce) i wtyczka do impulsatora w skrzyni biegów(krótsza, zwykły przewód)?
Następnie pojedyńczy pin we wtyczce zaraz przy kostce do pompy wtryskowej, czyżby wtyczka do czujnika ciśnienia oleju w głowicy?
Dalej mam wtyczkę 12 pinową - wchodzi od boku w wiązkę idącą od sterownika do pompy, świec itd. Wg Etki jest to wtyczka od wiązki elektrycznego oświetlenia 1J0973837 - czy jest to w ogole potrzebne? Chyba że tu chodzi o przekazywanie informacji na zegary - alerty o za niskich parametrach itd. Odłączyłem ją od wiązki wnętrza.
Potem jakaś dwu pinowa kostka, oba przewody czarne - 1J0973752 - opis tak jak wyżej - wiązka el. oswietlenia.
I zostaje mi kawałek wiązki tej drugiej od sterownika co jest egr(nawet gościu zostawił mi zawór), sterowanie klapą gaszącą i chyba N75 tak? który bedzie który bo wszystkie takie same ?
Jeszcze mnie zastanawia jedna wtyczka zaraz obok przewodu plusowego i kostki opisanej przez etke jako 'element przyłączeniowy rozrusznika'
Jest dwu pinowa i opisali ją jako przełącznik przekładni - chyba nie wsteczny bieg bo wydawało mi się że on jest w wiązce karoserii.
Tak czy tak większość kostek będzie cięta i lutowane będą złącza starszego typu - żeby podeszło do AFN'a.
Najbardziej poratowałby mnie jakiś schemat tych wiązek żebym mógł połączyć komorę silnika na tej właśnie wiązce z wnętrzem MK3 - uprzedzam, że będą wstawione zegary z Golfa 4 - szyna CAN. Tak w ogole mogą być zegary z PD i angliki? Bo tanio chodzą z ASZ'ów 1/2fis angole a niby można poprzez VAG tacho wyłączyć immo i zmienić zapis mil na kilometry
Coś jeszcze mi będzie potrzebne do tego swapu? Przełączanie fis myśle zrobić na manetce MFA. Chciałbym podłączyć też tempomat. No i ma to śmigać bezawaryjnie i dać się robić po kabelku
Pozdrawiam
Sprawa jest taka że rozplątałem kable które przyszły i nasuwa się kilka pytań o wtyczki które są obecne w wiązkach komory.
Wiele z nich ma takie same numerki, do tego nie mogę znaleźć potwierdzonego pinoutu sterownika ani schematu.
Moze ktos mi podeśle schemat czy cos na maila o.rajchel@gmail.com
Dodam kilka zdjęć wiązek, może ktoś wie gdzie która bedzie szła. Już podkreślam że wiązki różnią się od tych przedstawionych w Etce dla golfa/skody 2003 z silnikiem ASV - u mnie jest więcej wtyczek.
Dwie takie same wtyczki idące razem z wtyczką do czujnika temp silnika, 3 pinowe, jedna w takiej koszulce jakby odpornej na ciepło. Nie są to wtyczki do czujnika na wale bo tą już wypatrzyłem. Czyżby czujnik poziomu oleju co bywał w misce od dołu(w koszulce) i wtyczka do impulsatora w skrzyni biegów(krótsza, zwykły przewód)?
Następnie pojedyńczy pin we wtyczce zaraz przy kostce do pompy wtryskowej, czyżby wtyczka do czujnika ciśnienia oleju w głowicy?
Dalej mam wtyczkę 12 pinową - wchodzi od boku w wiązkę idącą od sterownika do pompy, świec itd. Wg Etki jest to wtyczka od wiązki elektrycznego oświetlenia 1J0973837 - czy jest to w ogole potrzebne? Chyba że tu chodzi o przekazywanie informacji na zegary - alerty o za niskich parametrach itd. Odłączyłem ją od wiązki wnętrza.
Potem jakaś dwu pinowa kostka, oba przewody czarne - 1J0973752 - opis tak jak wyżej - wiązka el. oswietlenia.
I zostaje mi kawałek wiązki tej drugiej od sterownika co jest egr(nawet gościu zostawił mi zawór), sterowanie klapą gaszącą i chyba N75 tak? który bedzie który bo wszystkie takie same ?
Jeszcze mnie zastanawia jedna wtyczka zaraz obok przewodu plusowego i kostki opisanej przez etke jako 'element przyłączeniowy rozrusznika'
Jest dwu pinowa i opisali ją jako przełącznik przekładni - chyba nie wsteczny bieg bo wydawało mi się że on jest w wiązce karoserii.
Tak czy tak większość kostek będzie cięta i lutowane będą złącza starszego typu - żeby podeszło do AFN'a.
Najbardziej poratowałby mnie jakiś schemat tych wiązek żebym mógł połączyć komorę silnika na tej właśnie wiązce z wnętrzem MK3 - uprzedzam, że będą wstawione zegary z Golfa 4 - szyna CAN. Tak w ogole mogą być zegary z PD i angliki? Bo tanio chodzą z ASZ'ów 1/2fis angole a niby można poprzez VAG tacho wyłączyć immo i zmienić zapis mil na kilometry
Coś jeszcze mi będzie potrzebne do tego swapu? Przełączanie fis myśle zrobić na manetce MFA. Chciałbym podłączyć też tempomat. No i ma to śmigać bezawaryjnie i dać się robić po kabelku
Pozdrawiam
Moje Vento TDI http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f=88&t=580935
- ROBAL_26
- Gadatliwa bestia
- Posty: 734
- Rejestracja: ndz lip 20, 2014 18:50
- Lokalizacja: Karsibór k.Wałcza
Swap wiązki z Octavii ASV EDC15vm do MK3
rejczel97, tak ,wtyczka w koszulce termicznej idzie do czujnika poziomu oleju w misce olejowej , a ta druga do czujnika prędkości - impulsatora na skrzyni biegów ,ta pojedyncza to idzie do czujnika oleju umieszczonego w podstawie filtra oleju .ok wtyczka 12pinowa jest pewnie do podłączenia pompy wtryskowej bo występowały 10cio i 12pinowe .ok A wiązka nie jest czasem z silnika z klimą bo coś mi ta podwójna wtyczka tak podpada jakby szła do kompresora lub alternatora choć mogę się mylić ,co do tej ostatniej wiązki to musiałbyś wkleić ,bo ciężko z pamięci.
Co widać na tej fotce .
Co widać na tej fotce .
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Był ATD 101KM 240NM jest ARL+ 185KM 371NM
Swap wiązki z Octavii ASV EDC15vm do MK3
ROBAL_26, Dzięki za odpowiedz! Wiązka z octavii bez klimy, ta wtyczka 12 pinowa ma miejsca na 14 pinów i już rozgryzłem że łączy się z wiązką wnętrza - chociażby idzie do czujnika temp cieczy, czyli są to parametry podane na zegary znalazłem jakiś schemacik własnie na anglojęzycznych forach wtyczki do pomp były chyba 8 i 10 pinowe bo mam pompe w obudowie i z nastawnikiem z 1z i jest 8 pin, a tutaj mam 10
Ostatni kawałek wiązki wyglada tak:
Jeszcze rozgryźć tą dwupinową kosteczkę zaraz obok tej 12 pinowej, jest to piersze 'odejscie w bok' patrząć od strony sterownika na częsci wiazki z pinami 82-121
Ostatni kawałek wiązki wyglada tak:
Jeszcze rozgryźć tą dwupinową kosteczkę zaraz obok tej 12 pinowej, jest to piersze 'odejscie w bok' patrząć od strony sterownika na częsci wiazki z pinami 82-121
Moje Vento TDI http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f=88&t=580935
- ROBAL_26
- Gadatliwa bestia
- Posty: 734
- Rejestracja: ndz lip 20, 2014 18:50
- Lokalizacja: Karsibór k.Wałcza
Swap wiązki z Octavii ASV EDC15vm do MK3
rejczel97, może być i tak z pompą ,a ta 12pinowa nie była czasem koło aku na błotniku ??? , ten co juz wymieniłeś wtyczkę to rozrusznik ,a ta podwójna to powinna się w taki razie jeśli nie było klimy to łączyć się z wiązką do alternatora ( wzbudzenia ). Co prawda ja mam PD-ka ale wiązki sa podobne.
Wiem że w octavii w tunelu plastikowym idącym od grodzi pod filtrem powietrza do aku jest kostka 2 pinowa do świec żarowych .
Wiem że w octavii w tunelu plastikowym idącym od grodzi pod filtrem powietrza do aku jest kostka 2 pinowa do świec żarowych .
Był ATD 101KM 240NM jest ARL+ 185KM 371NM
- ROBAL_26
- Gadatliwa bestia
- Posty: 734
- Rejestracja: ndz lip 20, 2014 18:50
- Lokalizacja: Karsibór k.Wałcza
Swap wiązki z Octavii ASV EDC15vm do MK3
rejczel97, nie wiem czy to już masz al wkleje linki :
http://pl.realoem.me/Skoda/CZ/OCT/2002/252/R/9
http://pl.realoem.me/Skoda/CZ/OCT/2002/ ... 1/971008#7
http://pl.realoem.me/Skoda/CZ/OCT/2002/ ... 1/971008#4
http://pl.realoem.me/Skoda/CZ/OCT/2002/ ... /971030#24
http://pl.realoem.me/Skoda/CZ/OCT/2002/ ... 971/971030
http://pl.realoem.me/Skoda/CZ/OCT/2002/ ... 1/971030#4
i wg tego wychodzi że to nie jest złącze 10 pinowe przy grodzi a przy samym silniku , spróbuję dorwać kolegę z takim motorkiem to po robię fotki i popatrzę .ok
http://pl.realoem.me/Skoda/CZ/OCT/2002/252/R/9
http://pl.realoem.me/Skoda/CZ/OCT/2002/ ... 1/971008#7
http://pl.realoem.me/Skoda/CZ/OCT/2002/ ... 1/971008#4
http://pl.realoem.me/Skoda/CZ/OCT/2002/ ... /971030#24
http://pl.realoem.me/Skoda/CZ/OCT/2002/ ... 971/971030
http://pl.realoem.me/Skoda/CZ/OCT/2002/ ... 1/971030#4
i wg tego wychodzi że to nie jest złącze 10 pinowe przy grodzi a przy samym silniku , spróbuję dorwać kolegę z takim motorkiem to po robię fotki i popatrzę .ok
Był ATD 101KM 240NM jest ARL+ 185KM 371NM
Swap wiązki z Octavii ASV EDC15vm do MK3
Czyli że jakiś moduł potrzebny do świeczek? Czy może z mojej leciwej wiązki na 8bitowcu coś zaadoptuje?
tutaj dorwałem jeszcze jeden schemacik i jest 12 kabelków z tej wtyczki co do środka leci, ale jak one idą potem w środku?
Co prawda elektryk ze mnie żaden no ale inne schematy coś czaiłem a tutaj nie wiem jak je dalej puścić.
Wiem, że bedzie trzeba pchnąć jeszcze kilka kabelków do CANA w liczniku, a kostki licznikowe z wiązki octavii np połaczyć z wiązką licznikową MK3 według pinoutu żeby się zgadzało a co trzeba dodatkowo(fis, can) to oddzielnie puścić Myślę że będzie smigać. I jeszcze podobno może być problem z pedalem gazu, niektórzy przekładali z nowszego, ktos coś wie?
Dzięki wielkie za linki !
UP:
na 2 i 3 linku ta 2 pinowa kostka jest oznaczona numerem 15 - przewody od niej ida na listwę świec zarowych czyli wiadomo od czego, znalazłem na wiązce budy wtyczkę od tego, idzie do przekaźnika a potem wraca do sterownika - także to mamy załatwione - myślę że tylko wtyczkę wykorzystam i połącze z ori wiązką TDI z mk3
numer 16(14 pinowa ale ma tylko 12 kabelków, 2 ześlepione)- łączy się z wiązką budy zaraz obok wyjścia dużego złącza do pompy ABS i idzie do wnętrza - łączy się 2 kabelkami z 4 pinową kostką do temp cieczy - czyli blaty, tak samo z czujnikeim predkosci i czujnikiem oleju - parametry z zegarów - ale to trzeba jeszcze rozgryźć dokładnie gdzie co i jak - na schemacie jaki mam z golfa 4 jest coś źle bo pokazuje kabelki na pinach których nie ma i kostkę którą ustaliliśmy jako pod czujnik prędkości pokazuje jako złącze do Motronic engine control module czyli rozumiem że wiązka wnętrza w tym schemacie jest pod silnik benzynowy. Trzeba wyszukać jeszcze albo będę darł wiązkę wnętrza na strzępy ale kabli tam co niemiara
Ma ktoś może jeszcze rozpiskę kabelków w tych wtyczkach co w golfach/skodach itd szly przez podszybie? 5 kostek - biała, czarna, niebieska, pomarańczowa, brązowa. Trochę już rozpisałem, ale kolory się powtarzają, a nie mam miltimetru akurat żeby sprawdzić czy dobrze mam
Wszystko jest, jakby ktoś coś potrzebował na przyszłość:
tutaj dorwałem jeszcze jeden schemacik i jest 12 kabelków z tej wtyczki co do środka leci, ale jak one idą potem w środku?
Co prawda elektryk ze mnie żaden no ale inne schematy coś czaiłem a tutaj nie wiem jak je dalej puścić.
Wiem, że bedzie trzeba pchnąć jeszcze kilka kabelków do CANA w liczniku, a kostki licznikowe z wiązki octavii np połaczyć z wiązką licznikową MK3 według pinoutu żeby się zgadzało a co trzeba dodatkowo(fis, can) to oddzielnie puścić Myślę że będzie smigać. I jeszcze podobno może być problem z pedalem gazu, niektórzy przekładali z nowszego, ktos coś wie?
Dzięki wielkie za linki !
UP:
na 2 i 3 linku ta 2 pinowa kostka jest oznaczona numerem 15 - przewody od niej ida na listwę świec zarowych czyli wiadomo od czego, znalazłem na wiązce budy wtyczkę od tego, idzie do przekaźnika a potem wraca do sterownika - także to mamy załatwione - myślę że tylko wtyczkę wykorzystam i połącze z ori wiązką TDI z mk3
numer 16(14 pinowa ale ma tylko 12 kabelków, 2 ześlepione)- łączy się z wiązką budy zaraz obok wyjścia dużego złącza do pompy ABS i idzie do wnętrza - łączy się 2 kabelkami z 4 pinową kostką do temp cieczy - czyli blaty, tak samo z czujnikeim predkosci i czujnikiem oleju - parametry z zegarów - ale to trzeba jeszcze rozgryźć dokładnie gdzie co i jak - na schemacie jaki mam z golfa 4 jest coś źle bo pokazuje kabelki na pinach których nie ma i kostkę którą ustaliliśmy jako pod czujnik prędkości pokazuje jako złącze do Motronic engine control module czyli rozumiem że wiązka wnętrza w tym schemacie jest pod silnik benzynowy. Trzeba wyszukać jeszcze albo będę darł wiązkę wnętrza na strzępy ale kabli tam co niemiara
Ma ktoś może jeszcze rozpiskę kabelków w tych wtyczkach co w golfach/skodach itd szly przez podszybie? 5 kostek - biała, czarna, niebieska, pomarańczowa, brązowa. Trochę już rozpisałem, ale kolory się powtarzają, a nie mam miltimetru akurat żeby sprawdzić czy dobrze mam
Wszystko jest, jakby ktoś coś potrzebował na przyszłość:
Moje Vento TDI http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f=88&t=580935
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 44 gości