paja pisze:Ostanio scigałem się swoim mk2 gti 112km przy 5500 tys obrotów i momentem 153 przy 3500 tys obrotów (mam sportowy wałek i nie mam pojęcia ile km mu przybyło) z golfem mk5 1.9TDI 105km przy 4000 tys obrowów i NM 250 przy 1900 obr. i szlismy łeb w łeb.
Bardzo możliwe .
Zapomnieliśmy jeszcze dodać , że ważna jest moc czyli im większa tym lepiej , ale jest jeszcze bardzo ważny czynnik - jak ta moc przebiega w funkcji obrotów ???? To jest w zasadzie esencja która ma bezposredni wpływ na osiagi silnika. Na przebieg ( charakterystykę) mocy ma zasadniczy wpływ jak jest duzy moment obrotowy jaki on ma przebieg i w jakim zakresie osiaga swój max.
Dla lepszego zobrazowania o co mi chodzi zrobiłem na szybko porównanie na wykresie :
Niebieski - silnik o przecietnym momencie obrotowym który osiagany jest w wyższych partiach obrotów , czyli np taki hipotetyczny silnik o parametrach , pojemnośc 1.6 , moment 140@4000 , moc 100@5500
Czerwony - silnik o duzym momencie który osiagany jest juz od niskich obrotów i dodatkowo przebieg momentu jest bardzo płaski , czyli np taki silnik , pojemnośc 2.0 , moment 180@2500 , moc 100@5500
Oba te silniki uzyskują identyczna moc 100PS co spowoduje że oba osiagną tę sama prędkośc max, ale przyspieszanie jednym i drugim silnikiem to juz inna bajka , czerwony dzieki bardziej płaskiemu przebiegowi mocy zniszczy silnik niebieski, zwróćcie uwagę jaką mocą dysponuje jeden i drugi silnik po zmianie biegu na wyższy , np z 3 na 4 - tutaj jest ukryta cała różnica, żeby niebieski mógł dorównac czerwonemu trzeba by mu dać skrzynie z 6-cioma biegami krótko zestopniowaną, żeby mozna było utrzymywac cały czas obroty w rejonie mocy max.
[url=http://www.motostat.pl/vehicle-stats/20938][img]http://www.motostat.pl/user_images/20938/icon5.png[/img][/url]