Chłodnica i jej działanie

Tutaj piszemy o problemach związanych z mechaniką

Moderatorzy: Michał_1977, italiano_83, G0 Karcio, Haki, Qto, marcin7x5, VIP

Awatar użytkownika
ViruS001
FSI <3
FSI <3
Posty: 347
Rejestracja: pn mar 31, 2014 15:16
Lokalizacja: Nysa
Kontakt:

Chłodnica i jej działanie

Post autor: ViruS001 » pn sie 17, 2015 22:59

Witam. Kilka dni temu strzeliła mi rura pod kolektorem ssącym, idąca od obudowy termostatu z płynem chłodniczym -> wszystko już wymienione na nowe i teraz mam dylemat z samą chłodnicą i działaniem układu chłodzącego

Mój samochód to VW MK4 z silnikiem 1.6 FSI, rok produkcji 2003

A teraz do rzeczy co się dzieje:
Po wymienieniu zepsutych rzeczy zalany został płyn chłodniczy. Odpalam auto a chłodnica nagle zaczęła działać, zaraz po odpaleniu auta w ten czas pomyślałem sobie, że okej pewnie się musi odpowietrzyć, dostarczyć płyn w każde miejsce. Pojechałem na małą przejażdżkę w celu sprawdzenia czy wszystko działa prawidłowo, po drodze patrzę wentylator na chłodnicy już nie działa, myślę okej już się pewnie odpowietrzyło. Zajeżdżam na podwórko nie gaszę silnika, otwieram maskę wentylator nadal nie działa. Po jakiś kilku minutach odpalam auto a tu chłodnica na maksymalnych obrotach działa. I teraz moje pytania:

1. Przy jakiej temperaturze silnika otwiera się termostat? I jaki ma wpływ (czy w ogóle ma) na działanie chłodnicy (wentylatorów)
2. Czy może być tak, że któryś czujnik jest zepsuty i wysyła nieprawidłowe dane do chłodnicy przez co ona wariuje i myśli, że silnik się przegrzewa i przez to załącza wentylatory?
3. W jaki sposób najlepiej odpowietrzyć układ chłodzący. Tak wiem, że sam się odpowietrza ale może da się jakoś to przyśpieszyć, wspomóc albo czego unikać

Pozdrawiam i dziękuję za pomoc!


Obrazek

Awatar użytkownika
Qto
_
_
Posty: 19379
Rejestracja: pt wrz 01, 2006 19:14
Lokalizacja: Guadalajara
Auto: MK 4
Silnik: ASZ
Kontakt:

Chłodnica i jej działanie

Post autor: Qto » pn sie 17, 2015 23:11

1. Początek otwarcia ok 84*... jak się nie otworzy, to nie puści cieczy na chłodnicę (chłodnica i wentylator to nie to samo)
2. Możliwe...tylko nie wiem co masz na myśli kiedy piszesz "chłodnica"
3. Zdaje się, że było pisane na forum...



Awatar użytkownika
Sztomel
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 5667
Rejestracja: czw wrz 20, 2007 23:10
Lokalizacja: Rybnik

Chłodnica i jej działanie

Post autor: Sztomel » wt sie 18, 2015 00:31

ViruS001 pisze:2. Czy może być tak, że któryś czujnik jest zepsuty i wysyła nieprawidłowe dane do chłodnicy przez co ona wariuje i myśli, że silnik się przegrzewa i przez to załącza wentylatory?
Chłodnica to tylko element mechaniczny, wykonawaczy - radiator - oddaje dużo ciepła do atmosfery poprzez zwiększoną powierzchnię emitującą naddatek temperatury przez tzw. lamele. Chłodnica nie wariuje bo nie ma takiego prawa ani nie myśli bo nie ma żadnego układu sterującego. Sterowaniem chłodzenia silnika zajmuje się sterownik silnika bo to on na podstawie danych o temperaturach z czujników i na podstawie zapisanych map (danych wyjściowych tzw. parametrów odniesienia) jest w stanie podawać sygnał sterujący na sterownik wentylatorów aby ten uruchomił w odpowiednim momencie odpowiedni bieg wentylatora chłodnicy. Jest jeszcze coś takiego jak tryb awaryjny, który aktywuje się gdy sterownik silnika widzi usterkę w układzie chłodzenia, która uniemożliwia odpowiednie odprowadzenie nadmiaru temperatury płynu chłodzącego do atmosfery - wtedy aktywuje zawczasu wentylator chłodnicy mimo niedogrzania silnika.


Obrazek

Awatar użytkownika
ViruS001
FSI <3
FSI <3
Posty: 347
Rejestracja: pn mar 31, 2014 15:16
Lokalizacja: Nysa
Kontakt:

Chłodnica i jej działanie

Post autor: ViruS001 » wt sie 18, 2015 16:26

Qto, Okej, rozumiem bo na termostacie jest napisane 109C i dlatego tak pytam :chytry:
Sztomel, Dziękuje za profesjonalne wytłumaczenie, sprawdzę jeszcze na inne sposoby te wentylatory


Obrazek

Awatar użytkownika
jjaworskyy
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 433
Rejestracja: czw maja 05, 2011 19:31
Lokalizacja: WOLNE MIASTO GDAŃSK

Chłodnica i jej działanie

Post autor: jjaworskyy » śr sie 19, 2015 00:07

Podepnę się pod temat... Czy jeśli jest uszkodzony termostat ( dolny wąż zimny po zagrzaniu silnika) wentylator przy sprawnym czujniku się nie załączy??



Awatar użytkownika
Michał_1977
_
_
Posty: 14203
Rejestracja: śr sty 28, 2009 23:59
Lokalizacja: Leżajsk
Auto: Golf mk2 (ARL)
Golf mk5 (BKD)
Audi A3 8L (ASZ)
Audi A3 8P (BMM)
Silnik: Zły!
Kontakt:

Chłodnica i jej działanie

Post autor: Michał_1977 » czw sie 20, 2015 06:19

jjaworskyy pisze:Czy jeśli jest uszkodzony termostat ( dolny wąż zimny po zagrzaniu silnika) wentylator przy sprawnym czujniku się nie załączy??
Wentylator nie włączy się wtedy,gdy uszkodzenie termostatu polega na zawieszeniu się w pozycji zamkniętej i ciesz zasuwa tylko małym obiegiem.
Natomiast gdy uszkodzenie polega na zawieszeniu termostatu w pozycji maksymalnie otwartej,to też niekoniecznie musi się uruchomić,bo ciecz hula pełną parą przez chłodnicę i nadąża oddawać temperaturę.

Jednak gdy dolny wąż jest zimny,to tyczy się pierwszego opisanego przeze mnie przykładu :bajer:


:arrow: Zielony GTD-ARL 315HP/615Nm :satan: + Climatronic :zimny: + grzane skóry i inne wodotryski \:D/
Obrazek

Awatar użytkownika
Qto
_
_
Posty: 19379
Rejestracja: pt wrz 01, 2006 19:14
Lokalizacja: Guadalajara
Auto: MK 4
Silnik: ASZ
Kontakt:

Chłodnica i jej działanie

Post autor: Qto » czw sie 20, 2015 08:01

nie tylko jeden czujnik może włączyć wentylator...jeśli termostat jest zamknięty i termowłącznik w chłodnicy się nie nagrzeje odpowiednio...a silnik zacznie się przegrzewać i czujnik temperatury cieczy da o tym znać, to licznik wyśle sygnał do sterownika wentylatorów aby te się włączyły.



Awatar użytkownika
ViruS001
FSI <3
FSI <3
Posty: 347
Rejestracja: pn mar 31, 2014 15:16
Lokalizacja: Nysa
Kontakt:

Chłodnica i jej działanie

Post autor: ViruS001 » czw sie 20, 2015 15:24

Jeżeli termostat padł i jest cały czas w pozycji zamkniętej to sposób jest prosty, cały czas duży obieg:

Obrazek

Wiadomo, cały czas nie można. W lecie spoko ale na zimę słaba opcja bo nagrzewnica się nie grzeje :-(


Obrazek

Awatar użytkownika
Qto
_
_
Posty: 19379
Rejestracja: pt wrz 01, 2006 19:14
Lokalizacja: Guadalajara
Auto: MK 4
Silnik: ASZ
Kontakt:

Chłodnica i jej działanie

Post autor: Qto » czw sie 20, 2015 15:51

no tak...
latem termostat prawie zawsze jest otwarty, to zimą ma co robić i wtedy właśnie objawiają się niedomagania - niedomknięcie - termostatu.



Awatar użytkownika
ViruS001
FSI <3
FSI <3
Posty: 347
Rejestracja: pn mar 31, 2014 15:16
Lokalizacja: Nysa
Kontakt:

Chłodnica i jej działanie

Post autor: ViruS001 » czw sie 20, 2015 17:04

Dokładnie tak jak piszesz a niestety nowe termostaty są w różnych cenach. Do mojego modelu samego termostatu nie można kupić tylko z jakimiś obudowami itd i koszt 800zł :goof: Oczywiście oryginalny z ASO


Obrazek

Awatar użytkownika
Michał_1977
_
_
Posty: 14203
Rejestracja: śr sty 28, 2009 23:59
Lokalizacja: Leżajsk
Auto: Golf mk2 (ARL)
Golf mk5 (BKD)
Audi A3 8L (ASZ)
Audi A3 8P (BMM)
Silnik: Zły!
Kontakt:

Chłodnica i jej działanie

Post autor: Michał_1977 » pt sie 21, 2015 07:01

ViruS001, bo Ty masz silnik ZŁY :grin:
Qto pisze:nie tylko jeden czujnik może włączyć wentylator...jeśli termostat jest zamknięty i termowłącznik w chłodnicy się nie nagrzeje odpowiednio...a silnik zacznie się przegrzewać i czujnik temperatury cieczy da o tym znać, to licznik wyśle sygnał do sterownika wentylatorów aby te się włączyły.
Qto, jeszcze mi napisz,czy w moim mk2 jak zamontuję climatronic,też tak będzie można zrobić? :bajer:


:arrow: Zielony GTD-ARL 315HP/615Nm :satan: + Climatronic :zimny: + grzane skóry i inne wodotryski \:D/
Obrazek

ODPOWIEDZ

Wróć do „Mechanika”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 232 gości