Dobre przewody rozruchowe / kable rozruchowe

Gotowe opisy różnych podzespołów aut, także nasze porady.

Moderatorzy: Moderatorzy, VIP

Awatar użytkownika
OsteR9019
Forum Master
Forum Master
Posty: 1072
Rejestracja: czw gru 02, 2010 17:02
Lokalizacja: Toruń

Dobre przewody rozruchowe / kable rozruchowe

Post autor: OsteR9019 » sob lut 08, 2014 17:49

Cześć wszystkim.
Chciałbym zaprezentować przewody rozruchowe które ostatnio popełniłem. Założenia były takie że mają odpalić wszystko do 3.5t
Użyłem przewodu spawalniczego 50mm². Ktoś zapyta dlaczego spawalniczego? Odpowiadam, z powodu gumowej izolacji,która nawet przy -20°C pozostaje elastyczna. Zakupiłem 6 metrów żeby ostatecznie uzyskać zasięg 3 metry i to w zupełności wystarczy. To i tak więcej o 50% od tych które używałem do tej pory. Przewody powinny być możliwie krótkie żeby nie powodować spadków napięcia.
ObrazekObrazekObrazekObrazek
Klucz 10 jeszcze wszedł ładnie 9 już nie koniecznie.

Drugim składnikiem były zaciski masowe (krokodyle) również od spawarki. Wybrałem zaciski ESAB 250A
Obrazekć

Czas się wziąć do roboty. Ja tak nie zrobiłem ale proponuje najpierw przełożyć kabel przez środek zacisku dopiero potem obrać z izolacji, obrany może gdzieś niepotrzebnie zahaczyć.
U mnie przewód składał się jakby z kilku żył
Obrazek
Rozdzieliłem je po równo tak aby wyszły mniej więcej cztery takie same
Obrazek

Teraz czas na zacisk, należy odkręcić szczęki i najlepiej gdzieś zablokować krokodyla w pozycji otwartej (np imadle) żeby swobodnie działać. Przy zarabianiu na pierwszy ogień idzie plecionka która łączy ze sobą dwie strony zacisku.
Obrazek
Następnie dwie z czterech części miedzi obok śruby mocującej i na to mosiężna szczęka.
ObrazekObrazekObrazek
Ja zaczynałem od przeciwnej strony do tej którą puściłem przewód, żeby podczas zarabiania drugiej nie musieć ciągnąć i żeby spokojnie starczyło.
Obrazek

Druga strona podobnie, ponownie plecionka, dwie żyły...
Obrazek
I szczęka
Obrazek

Całość po zarobieniu wygląda tak
Obrazek

Jest też wersja dla nadgorliwych :satan:
Obrazek
Ale mi się cyna skończyła przy drugim zacisku a i tak było tylko trochę pomazane. Może kiedyś to poprawie i zalutuje ale to dopiero kiedy zawiodą, więc nieprędko.

Cały interes wygląda tak
ObrazekObrazek
Chciałem użyć rurek termokurczliwych ale niestety nie dostałem nigdzie w okolicy, do znaczenia użyłem taśmy izolacyjnej ale to tylko aspekt stylistyczny, na skuteczność nie ma wpływu.

Do pierwszych testów użyłem Golfa, wyjąłem akumulator i podłączyłem go za samochodem, żeby cały prąd szedł przez kable rozruchowe. Efekt taki że żadnej różnicy czy akumulator tak podłączony czy w miejscu fabrycznym, ale to przecież tylko benzynk 1.8. Drugi test zrobiłem z dieslem 2.2 tj. fiat ducato. Wszystkie możliwe urządzenia elektryczne włączone, oświetlenie, podgrzewanie lusterek, klima z nadmuchem na maksa, co ważna nic podczas rozruchu nie jest odłączane. Światła podczas kręcenia cały czas świecą! Efekt taki sam, czy samochód ma akumulator w środku czy obok zapala tak samo.

Na zakończenie powiem że tego właśnie oczekiwałem. Może przesadzone te kable, a może wcale nie potrzebne, ale jak mawiają, "Lepiej mieć i nie używać niż nie mieć a potem płakać :rozpacz: "


Cały mój kraj >> http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f=87&t=519472" onclick="window.open(this.href);return false;

Awatar użytkownika
Michał_1977
_
_
Posty: 14242
Rejestracja: śr sty 28, 2009 23:59
Lokalizacja: Leżajsk
Auto: Golf mk2 (ARL)
Golf mk5 (BKD)
Audi A3 8L (ASZ)
Audi A3 8P (BMM)
Silnik: Zły!
Kontakt:

Dobre przewody rozruchowe / kable rozruchowe

Post autor: Michał_1977 » sob lut 08, 2014 18:38

Fajnie.Jak ludziska zobaczą te przewody,to może rozszumią dlaczego nie mogli odpalić na tych nitkach z marketu,które de fakto mają żyłę grubości tej z oświetlenia choinkowego :grin:
Też ze 3 lata temu zmajstrowałem sobie takie kable i za same materiały dałem chyba ze 3-4 razy tyle,co za te gotowe z marketu.
Teraz mogę czołg odpalić :bigok:


:arrow: Zielony GTD-ARL 315HP/615Nm :satan: + Climatronic :zimny: + grzane skóry i inne wodotryski \:D/
Obrazek

Awatar użytkownika
OsteR9019
Forum Master
Forum Master
Posty: 1072
Rejestracja: czw gru 02, 2010 17:02
Lokalizacja: Toruń

Dobre przewody rozruchowe / kable rozruchowe

Post autor: OsteR9019 » sob lut 08, 2014 19:52

Michał_1977 pisze:Fajnie.Jak ludziska zobaczą te przewody,to może rozszumią dlaczego nie mogli odpalić na tych nitkach z marketu,które de fakto mają żyłę grubości tej z oświetlenia choinkowego :grin:
Za mną te przewody chodziły już któryś rok. W zeszłym roku dwa zestawy jednocześnie z marketu nie dawały rady, raz cienka żyła dwa żabki liche. Raz miałem takie co w ogóle nie przewodziły :kac: Według mnie te powszechnie nazywane rozruchowymi składające się w 90% z izolacji są produkowane do przenoszenia wysokich napięć i niskich natężeń, a jakiś cwaniak przepakowuje, daje nalepkę 200, 400, 600 AMPER. Albo po prostu są idiotoodporne, żeby nie doszło do tragedii w razie pomyłki.
Myślę już o następnych kablach do odpalania okrętów ale to jak będę miał czas i sporo wolnej gotówki.


Cały mój kraj >> http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f=87&t=519472" onclick="window.open(this.href);return false;

andek23
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 14
Rejestracja: sob sie 17, 2013 17:28

Dobre przewody rozruchowe / kable rozruchowe

Post autor: andek23 » pn lut 10, 2014 18:15

Sam zrobiłem podobne kable, poszedłem troszkę na łatwiznę zacisnąłem końcówki na kablach, dla bezpieczeństwa założyłem izolację z koszulki termokurczliwej z klejem i przykręciłem do zacisków. W trakcie mrozów dały rade.



Awatar użytkownika
Barton_
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 768
Rejestracja: śr sty 14, 2015 13:18
Lokalizacja: Tu i Tam

Dobre przewody rozruchowe / kable rozruchowe

Post autor: Barton_ » pn sie 17, 2015 17:13

Jakie kable spawalnicze wybrać, żeby był to rozsądny kompromis ciężar/użyteczność?
16mm2 czy 25mm2?
50mm2 wykluczam ze względu na ciężar i cenę - autobusów nie będę tym odpalał.
Ma się to sprawdzać w moim aucie.

Pytanie drugie co ze spadkiem napięcia przy długości rzędu 3-4 metry?


Skoro nikt nie odpowiedział na moje pytania, to sam odpowiem.
Może komuś ta wiedza się przyda.

Po rozmowie z pracownikiem pomocy drogowej 16mm2 do osobówek nawet z dużym dieslem w zupełności wystarczy.
Ważne jest dobranie zacisków, które nie będą słabym ogniwem.
Może nie będzie to natychmiastowe odpalenie z kabla przy wyładowanym akumulatorze ale nie będę tego używał N razy dziennie.


________________________
Wysłane ze schabowego przy użyciu widelca.

Awatar użytkownika
OsteR9019
Forum Master
Forum Master
Posty: 1072
Rejestracja: czw gru 02, 2010 17:02
Lokalizacja: Toruń

Dobre przewody rozruchowe / kable rozruchowe

Post autor: OsteR9019 » wt sie 18, 2015 15:38

Ja robiłem swoje z myślą o natychmiastowym efekcie, w końcu to mają być przewody rozruchowe a nie do ładowania. Jak akumulator padnięty lub trzeba dłuższego kręcenia to 16 może nie wystarczyć. Kiedyś mieliśmy do odbioru samochód z warsztatu to nie mogli sobie poradzić swoimi kabelkami żeby móc auto wydać, myśleli nawet że gazowanie dawcy coś da. Po podłączeniu moich efekt natychmiastowy. Jak podjeżdżam kogoś ratować nawet nie zapalam swojego żeby nie obciążać alternatora i każdy zapala bez problemu.
Myślę że 25 wystarczy do osobówek ale nie na długie kręcenie.


Cały mój kraj >> http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f=87&t=519472" onclick="window.open(this.href);return false;

Awatar użytkownika
Barton_
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 768
Rejestracja: śr sty 14, 2015 13:18
Lokalizacja: Tu i Tam

Dobre przewody rozruchowe / kable rozruchowe

Post autor: Barton_ » wt sie 18, 2015 19:56

Jeżeli ktoś jak znajomy z pomocy drogowej używa kabli często, regularnie i w dodatku zarobkowo to nie żałować miedzi...
50mm2 będzie OK i tak klient ostatecznie za to zapłaci.

Dla osoby używającej kabli sporadycznie i "amatorsko" warto obrać jakiś rozsądny kompromis między parametrami a ceną i wagą kabli.

A jak bateria biorcy jest padnięta, to się podłączy kable na kilka minut na wolnych obrotach i dopiero po tym odpala.


________________________
Wysłane ze schabowego przy użyciu widelca.

Awatar użytkownika
OsteR9019
Forum Master
Forum Master
Posty: 1072
Rejestracja: czw gru 02, 2010 17:02
Lokalizacja: Toruń

Dobre przewody rozruchowe / kable rozruchowe

Post autor: OsteR9019 » sob sie 22, 2015 09:34

Ja w busie wożę ze sobą te 50mm ale tam mam miejsce na różne graty. W golfie mogłyby czasami przeszkadzać ale bez przesady miejsce by się znalazło. Do warsztatu zaś mam zamiar zrobić coś jeszcze mocniejszego rzędu 90mm po 6 metrów i będą sobie wisiały na posterunku.


Cały mój kraj >> http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f=87&t=519472" onclick="window.open(this.href);return false;

Awatar użytkownika
Barton_
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 768
Rejestracja: śr sty 14, 2015 13:18
Lokalizacja: Tu i Tam

Dobre przewody rozruchowe / kable rozruchowe

Post autor: Barton_ » pn paź 05, 2015 03:05

Barton_ pisze:...jak bateria biorcy jest padnięta, to się podłączy kable na kilka minut na wolnych obrotach i dopiero po tym odpala.
Poprawka. Kilka razy odpalałem pasata 2,0 benzynowego, z którego gdzieś prąd uciekał.
Ledwo diody na desce zamrugały, rozrusznik nawet nie stęknął.
Podpięcie kabli i po 10 sekundach od pierwszego zakręcenia odpalał.
Kable to 16mm2 od spawarki.
Koszt gotowych 4m z zarobionymi zaciskami to 114 PLN.


________________________
Wysłane ze schabowego przy użyciu widelca.

ODPOWIEDZ

Wróć do „FAQ”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 67 gości