Drgania lewarka zmiany biegów, luz na wybieraku - porada.

Moderatorzy: Michał_1977, italiano_83, G0 Karcio, Haki, Qto, marcin7x5, VIP

Awatar użytkownika
italiano_83
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 11896
Rejestracja: śr gru 03, 2008 21:21
Lokalizacja: NL/Zeeland
Auto: Alfa Romeo Giulietta 1.4 MA Turbobenzina
Silnik: 1.4T

Drgania lewarka zmiany biegów, luz na wybieraku - porada.

Post autor: italiano_83 » sob mar 22, 2014 17:52

Krótki opis problemu jaki często występuje w mk4 TDI - a mianowicie luz na lewarku skrzyni biegów który powoduje drgania samego lewarka oraz nieprecyzyjną pracę mechanizmu. Warto przed regulacją mechanizmu która jest opisana na forum zdiagnozować w sposób bardzo łatwy i szybki jeden z elementów który ma wpływ na owe niedomagania.
Jest nim widoczny na zdjęciu element ... no właśnie co to jest/ jak to się fachowo nazywa :hmm:
Otóż ów element jest osadzony na wałku sterującym zmianą biegów, siedzi on na wielowypuście i jest przykręcony od góry nakrętką na klucz 13.
Element ten wykonany jest ze stopu lekkiego, więc ma jedną zasadniczą wadę, szybko dostaje luzów na wielowypuście i zaczyna się gibać na boki :-( .
Wystarczy złapać za ten element u góry i poruszać nim na lewo i prawo, jak się giba to biegi nie mają prawa wchodzić "idealnie"

Cały problem w tym, że nakrętka z podkładką dochodzą do garbu na wielowypuście i to max , po czasie powierzchnia się wyciera/odkształca i powstaje w tym miejscu "luz". Skasowanie tego luzu jest niezwykle proste, wystarczy mała podkłada dopasowana średnicą wewnętrzną i zewnętrzną, tak aby była większa niż średnica wałka wielowypustu, może być nawet plastikowa. Trzymając ten element odkręcamy nakrętkę - uwaga nie ciśniemy kluczem w dół, bo w skrajnym przypadku doprowadzi to do zeskoczenia elementu z wielowypustu i kompletnego rozregulowania mechanizmu zmiany biegów :blush:
Odkręcamy nakrętkę wkładamy podkładkę i zakręcamy nakrętkę - gotowe. Następnie kontrolujemy czy luz na tym elemencie został "skasowany" - próbujemy nim poruszać na boki jak robiliśmy to na początku diagnozując. Wchodzimy do auta i i testujemy prace lewarka, powinna być zauważalnie dokładniejsza.

Schemat sworznia wybieraka z wielowypustem i podkładką - tak, to w uproszczony sposób wygląda.
Pamiętajmy, że owa podkładka musi mieć średnicę wewnętrzną większą niż średnica sworznia z wielowypustem, a zewnętrzną nie większą niż nakrętka kołnierzowa, inaczej nie zmieści się w otwór.
Obrazek

A się rozpisałem :kac: Dlaczego wspominam o tym "gibaniu", a dlatego, że zlekceważenie tego gibania w dłuższej perspektywie czasu doprowadzi do kompletnego uszkodzenia wielowypustu na tym elemencie, który po prostu pewnego dnia się zerwie i w tedy lipa, bo żadnego biegu nie włączymy :blush:
Wiem z doświadczenia, zblokowanie biegu też jest niemożliwe i pozostaje hol/laweta.
Obrazek


Było MK4 1.9 TDI ALH Generation 151PS 309Nm Techno blue metalic Obrazek

Alfa Romeo Giulietta 1.4 MultiAir Turbo Benzina 170PS 250Nm

Ducati Monster 696+


Obrazek

Awatar użytkownika
areczek0000000
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 629
Rejestracja: czw sty 19, 2012 19:12

Re: Drgania lewarka zmiany biegów, luz na wybieraku - porada

Post autor: areczek0000000 » sob mar 22, 2014 19:55

[quote="italiano_83"]
Jest nim widoczny na zdjęciu element ... no właśnie co to jest/ jak to się fachowo nazywa :hmm:

odważnik ciekawa nazwa chociaż wcale nie musi być ciężki. :blush:


Miarą inteligencji człowieka jest odpowiednie rozumowanie
https://auto-doctorek.jimdo.com/

Awatar użytkownika
Michał_1977
_
_
Posty: 14220
Rejestracja: śr sty 28, 2009 23:59
Lokalizacja: Leżajsk
Auto: Golf mk2 (ARL)
Golf mk5 (BKD)
Audi A3 8L (ASZ)
Audi A3 8P (BMM)
Silnik: Zły!
Kontakt:

Drgania lewarka zmiany biegów, luz na wybieraku - porada.

Post autor: Michał_1977 » śr kwie 16, 2014 22:33

Skoro w tytule jest wspomniane o luzie na wybieraku,to dorzucę co nie co od siebie,bo dziś miałem okazję pobawić się z tym
Pacjent to mk4 1,9TDI ALH z 98r. skrzynia 5 gang DQY.
Objaw usterki- lewarek zmiany biegów lata jak żyd po pustym sklepie,biegi wchodzą koślawo,a zamiast wstecznego w 90% wskakuje jedynka,znika 5 bieg etc.
Początkowo myślałem,że to wina kasety wybierającej pod lewarkiem,ale okazało się,że winę za to ponoszą 2 elementy przy wybieraku skrzyni.
Wyjąłem wybierak i zdemontowałem owe 2 elementy.
Pierwszy z nich to zabierak o numerze katalogowym 1J0 711 256
Stary:
Obrazek
Jak widać,jakiś Mietek już tu łapska pchał... :goof:
Nowy:
Obrazek

Drugi element to dźwignia zwrotna o numerze katalogowym 1J0 711 202 B.
Stary:
Obrazek
Na oryginale znalazłem nr. 1J0 711 203 B,ale nie wchodził w Etce... :?
Nowy:
Obrazek
Należy zwrócić uwagę,że na starym jest wytarta górna część plastiku i został tylko wąski pasek :bajer:

Następnie czyścimy z brudu i rdzy ślizg dźwigni przełączającej (strzałki czerwone) i tulejkę (strzałka żółta).
Musi być gładkie na igłę,żeby znów nie przetarło plastiku dźwigni zwrotnej.
Przed:
Obrazek
Po:
Obrazek
Po wyczyszczeniu smarujemy delikatnie wazeliną lub jakimś smarem i składamy wszystko do kupy.
Obrazek
Obrazek

Następnie czyścimy krawędzie skrzyni i wybieraka,nakładamy uszczelniacz i wkładamy wybierak do skrzyni.
Uwaga! Aby wybierak wszedł do skrzyni,musi być ustawiony tak jak na "luzie"!
Przykręcamy go do skrzyni,montujemy linki i regulujemy je. Ja zawsze prosze o pomoc drugą osobę,aby mi trzymała drążek zmiany biegów centralnie na środku,a ja w tym położeniu dokręcam cięgna przy wybieraku.
Powodzenia :-)


:arrow: Zielony GTD-ARL 315HP/615Nm :satan: + Climatronic :zimny: + grzane skóry i inne wodotryski \:D/
Obrazek

Awatar użytkownika
Fastener
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 745
Rejestracja: sob wrz 15, 2012 16:48
Lokalizacja: Częstochowa

Drgania lewarka zmiany biegów, luz na wybieraku - porada.

Post autor: Fastener » sob kwie 26, 2014 19:23

Panowie u mnie lewarek może nie drga jednak czasami mało precyzyjnie przerzuca się biegi... silnik 1.8T 180 km skrzynia 6 gang. 3 miesiące temu robione sprzęgło wraz z wysprzęglikiem i nowy olej do skrzyni 75w90 pół syntetyk. Czy to by była wina oleju ? Czasami tylko ciężko wchodzi 1 bieg, 2 bieg zawsze z oporem przy obrotach silnika 2500 + i czasami zamiast 5 lubi wpaść 3 bieg. Mam leciutki luz na gałce zmiany biegów jakby gałka była w środku uszkodzona.



Awatar użytkownika
Radź
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 12
Rejestracja: ndz cze 27, 2010 00:40
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Drgania lewarka zmiany biegów, luz na wybieraku - porada.

Post autor: Radź » pn maja 12, 2014 18:24

A jak cenowo kształtują się wymienione części Michał_1977 ? Oryginały czy zamienniki ?



Awatar użytkownika
Michał_1977
_
_
Posty: 14220
Rejestracja: śr sty 28, 2009 23:59
Lokalizacja: Leżajsk
Auto: Golf mk2 (ARL)
Golf mk5 (BKD)
Audi A3 8L (ASZ)
Audi A3 8P (BMM)
Silnik: Zły!
Kontakt:

Drgania lewarka zmiany biegów, luz na wybieraku - porada.

Post autor: Michał_1977 » śr maja 14, 2014 07:41

Radź pisze:A jak cenowo kształtują się wymienione części Michał_1977 ? Oryginały czy zamienniki ?
Radź, to są zamienniki z Intercars. Za obie części zapłaciłem coś koło stówy. natomiast część
Michał_1977 pisze:zabierak o numerze katalogowym 1J0 711 256
w ASO jak kiedyś pytałem kosztuje 8 dych,a o drugą część nie pytałem wtedy,bo nie miałem takiej potrzeby :-)


:arrow: Zielony GTD-ARL 315HP/615Nm :satan: + Climatronic :zimny: + grzane skóry i inne wodotryski \:D/
Obrazek

Awatar użytkownika
matisim
VWGolf.pl Killer
VWGolf.pl Killer
Posty: 2650
Rejestracja: pt lip 10, 2009 00:53
Lokalizacja: Usa
Auto: bmw
Kontakt:

Drgania lewarka zmiany biegów, luz na wybieraku - porada.

Post autor: matisim » pt cze 20, 2014 19:01

Ten cały wybierak moża spokojnie wykręcić z skrzyni i przełożyć inny? Przy zachowaniu tego co napisałeś
Michał_1977 pisze:nakładamy uszczelniacz i wkładamy wybierak do skrzyni.
Uwaga! Aby wybierak wszedł do skrzyni,musi być ustawiony tak jak na "luzie"!
Przykręcamy go do skrzyni,montujemy linki i regulujemy je.

Nic sie nie spartoli? :) Czyli zostawiam swoje auto na luzie, wykręcam, jadę po lepszą używkę którą też najlepiej odkręcić na luzie i przykręcam do mojej skrzyni ciesząc się lekkim wbijaniem biegów :grin: u mnie problem jest taki, że czasami ciężko wbić 3 i 4 i trzeba dźwignie lekko w parowo pchnąć, a winą tego jest wytarte i już przez kogoś spawane to:

Obrazek

Tak się wytarło, że ktoś to naspawał i tak już widać, że sie telepie więc chce kupić cały wybierak z skrzyni z mniejszym przebiegiem, ale czy każdy na linki będzie pasował do środka skrzyni? Były jakieś rodzaje? Bede to zakładał do seata z skrzynia chyba asd czy coś z tego rodzaju, a wybierak mogę załatwić z ibizy FL z tym nowszym silnikiem ameliniową pokrywą itp :) chyba będzie pasować?



Awatar użytkownika
Michał_1977
_
_
Posty: 14220
Rejestracja: śr sty 28, 2009 23:59
Lokalizacja: Leżajsk
Auto: Golf mk2 (ARL)
Golf mk5 (BKD)
Audi A3 8L (ASZ)
Audi A3 8P (BMM)
Silnik: Zły!
Kontakt:

Drgania lewarka zmiany biegów, luz na wybieraku - porada.

Post autor: Michał_1977 » ndz sie 31, 2014 11:32

Zrobię małego aktuala :food:
Pacjent to wybierak skrzyni ASD,czyli bliźniaczo podobny do wybieraka z mk4.

Do rzeczy,jeśli kiedykolwiek będziecie mieli problemy z wrzucaniem biegów,a zwłaszcza jedynki i wstecznego,podnieście maskę i spróbujcie poruszać ośką wybieraka na boki. Jeżeli wyczujecie znaczny luz,to będzie oznaczało że czas zrobić taki zabieg jak ja :-)

1.Wyjmujemy wybierak ze skrzyni,myjemy go i rozkręcamy. Wyjmujemy ośkę z obudowy.

2.W obudowie znajduje się taki oto plastik z rowkami,w którym powinno znajdować się kilkanaście śrutów.U mnie były "aż" 2 :grin:
Obrazek

3.Po wyjęciu plastiku,należy wydłubać cienką blaszkę.Jest to bieżnia dla śrutów,bo po amelinium długo by nie pośmigały :jezor:
Obrazek

4.Następnie z obudową i ośką należy się udać do tokarza,żeby wytoczył z brązu tulejkę. Ośka ma średnicę 15,0mm,więc tulejka powinna mieć wewnątrz 15,5-16,0mm. Zewnętrznej nie pamiętam,a długość kazałem zrobić taką,żeby dół tulejki był schowany w obudowie od dołu 2-3 mm,natomiast góra ma dojść do takiego jakby progu (podtoczenia) w obudowie.
Obrazek Obrazek

5.Trzeba też zaopatrzyć się w uszczelniacz jak na zdjęciu i wcisnąć go w gniazdo.
Obrazek Obrazek Obrazek

6. Trzeba skontrolować stan powierzchni ośki w miejscu jej pracy w tulejce (czerwona strzałka) i ewentualną korozję wyczyścić na igłę. Należy także sprawdzić i ewentualnie wyczyścić kosz z rowkami (strzałki niebieskie),w których pracuje śrut ustalający położenie ośki a tym samym lewarka zmiany biegów.
Obrazek
Po wyczyszczeniu można kapnąć oleju lub posmarować smarem tulejkę wewnątrz i poskładać wszystko do kupy.
Po włożeniu naprawionego wybieraka,będziecie się cieszyć lekkością wrzucania biegów tak jak ja :-)
Powodzenia :bigok:


:arrow: Zielony GTD-ARL 315HP/615Nm :satan: + Climatronic :zimny: + grzane skóry i inne wodotryski \:D/
Obrazek

Awatar użytkownika
specWROC
(()())G.O.L.F.(()())
(()())G.O.L.F.(()())
Posty: 966
Rejestracja: sob kwie 22, 2006 23:53
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Drgania lewarka zmiany biegów, luz na wybieraku - porada.

Post autor: specWROC » sob sty 24, 2015 21:07

witam mam pytanie odnośnie skrzyni 6 gang w moim AJM, mam zrobiony komplet w sensie całe sprzęgło i nowe synchronizatory ale podczas wrzucania 2 biegu centralnie pod drążkiem zmiany biegów słychać i czuć jakby takie zasprężynowanie linki, sytuacja wygląda tak że raz bieg wchodzi idealnie a raz z takim przeskokiem, czy coś może być uszkodzone w samej kasecie, żeby sprawdzić mocowanie linek muszę dostać się od dołu? :bajer: :bajer: :bajer: :bajer:



Awatar użytkownika
Michał_1977
_
_
Posty: 14220
Rejestracja: śr sty 28, 2009 23:59
Lokalizacja: Leżajsk
Auto: Golf mk2 (ARL)
Golf mk5 (BKD)
Audi A3 8L (ASZ)
Audi A3 8P (BMM)
Silnik: Zły!
Kontakt:

Drgania lewarka zmiany biegów, luz na wybieraku - porada.

Post autor: Michał_1977 » ndz sty 25, 2015 20:20

Tylko takie wrażenie że to pod lewarkiem,a tak na prawdę to w skrzyni.
Odpowietrz jeszcze sprzęgło


:arrow: Zielony GTD-ARL 315HP/615Nm :satan: + Climatronic :zimny: + grzane skóry i inne wodotryski \:D/
Obrazek

Awatar użytkownika
specWROC
(()())G.O.L.F.(()())
(()())G.O.L.F.(()())
Posty: 966
Rejestracja: sob kwie 22, 2006 23:53
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Drgania lewarka zmiany biegów, luz na wybieraku - porada

Post autor: specWROC » pn sty 26, 2015 11:45

Michał_1977 pisze:Tylko takie wrażenie że to pod lewarkiem,a tak na prawdę to w skrzyni.
Odpowietrz jeszcze sprzęgło

heh to cię zaskoczę właśnie zrobiłem skrzynię..... i problem nadal występuje, najśmieszniejsze że przy przerzuceniu z 1 na 2 takie zasprężynowanie drążka zmiany biegów, czuć pod ręką taki przeskok- centralnie jakby coś w kasecie nie grało, przy redukcji z 3 na 2 jest ok



Awatar użytkownika
Michał_1977
_
_
Posty: 14220
Rejestracja: śr sty 28, 2009 23:59
Lokalizacja: Leżajsk
Auto: Golf mk2 (ARL)
Golf mk5 (BKD)
Audi A3 8L (ASZ)
Audi A3 8P (BMM)
Silnik: Zły!
Kontakt:

Drgania lewarka zmiany biegów, luz na wybieraku - porada.

Post autor: Michał_1977 » wt sty 27, 2015 08:47

Czytaj ze zrozumieniem :chytry:
Jak sprzęgło nie odpowietrzone poprawnie,to nie rozłącza i takie cuda się robią.
Chcesz powiedzieć,że zrobiłeś skrzynię,a kaseta przez to się zepsuła?
Też mam 1,9TDI i 6 gang....


:arrow: Zielony GTD-ARL 315HP/615Nm :satan: + Climatronic :zimny: + grzane skóry i inne wodotryski \:D/
Obrazek

Awatar użytkownika
specWROC
(()())G.O.L.F.(()())
(()())G.O.L.F.(()())
Posty: 966
Rejestracja: sob kwie 22, 2006 23:53
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Drgania lewarka zmiany biegów, luz na wybieraku - porada

Post autor: specWROC » wt sty 27, 2015 14:33

Michał_1977 pisze:Czytaj ze zrozumieniem :chytry:
Jak sprzęgło nie odpowietrzone poprawnie,to nie rozłącza i takie cuda się robią.
Chcesz powiedzieć,że zrobiłeś skrzynię,a kaseta przez to się zepsuła?
Też mam 1,9TDI i 6 gang....
Miałem problem z kaseta odkąd mam to auto ale przy drugim biegu słychać było synchronizor i od strony skrzyni jest ok a pozostał mi problem kasety, wygląda na to że jest bardzo wyrobiona



Awatar użytkownika
patryk28091991
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 518
Rejestracja: pn wrz 28, 2009 09:47
Lokalizacja: Jastarnia
Kontakt:

Drgania lewarka zmiany biegów, luz na wybieraku - porada.

Post autor: patryk28091991 » śr lut 25, 2015 23:11

No dobra panowie ;) wymieniłem dźwignię zwrotną i zabierak ;) poszło gładziutko wszystko bez wyjmowania wybieraka ze skrzyni ;) poprawa mała jest ale tylko w ty, że lżej chodzi lewarek ;)

Luzy nadal są i moje pytanie brzmi : Co można wymienić samodzielnie w samym lewarku żeby skasować luzy ?



ODPOWIEDZ

Wróć do „Układ Napędowy”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości