Drgania lewarka zmiany biegów, luz na wybieraku - porada.
Moderatorzy: Michał_1977, italiano_83, G0 Karcio, Haki, Qto, marcin7x5, VIP
- italiano_83
- V.I.P.
- Posty: 11896
- Rejestracja: śr gru 03, 2008 21:21
- Lokalizacja: NL/Zeeland
- Auto: Alfa Romeo Giulietta 1.4 MA Turbobenzina
- Silnik: 1.4T
Drgania lewarka zmiany biegów, luz na wybieraku - porada.
Krótki opis problemu jaki często występuje w mk4 TDI - a mianowicie luz na lewarku skrzyni biegów który powoduje drgania samego lewarka oraz nieprecyzyjną pracę mechanizmu. Warto przed regulacją mechanizmu która jest opisana na forum zdiagnozować w sposób bardzo łatwy i szybki jeden z elementów który ma wpływ na owe niedomagania.
Jest nim widoczny na zdjęciu element ... no właśnie co to jest/ jak to się fachowo nazywa
Otóż ów element jest osadzony na wałku sterującym zmianą biegów, siedzi on na wielowypuście i jest przykręcony od góry nakrętką na klucz 13.
Element ten wykonany jest ze stopu lekkiego, więc ma jedną zasadniczą wadę, szybko dostaje luzów na wielowypuście i zaczyna się gibać na boki .
Wystarczy złapać za ten element u góry i poruszać nim na lewo i prawo, jak się giba to biegi nie mają prawa wchodzić "idealnie"
Cały problem w tym, że nakrętka z podkładką dochodzą do garbu na wielowypuście i to max , po czasie powierzchnia się wyciera/odkształca i powstaje w tym miejscu "luz". Skasowanie tego luzu jest niezwykle proste, wystarczy mała podkłada dopasowana średnicą wewnętrzną i zewnętrzną, tak aby była większa niż średnica wałka wielowypustu, może być nawet plastikowa. Trzymając ten element odkręcamy nakrętkę - uwaga nie ciśniemy kluczem w dół, bo w skrajnym przypadku doprowadzi to do zeskoczenia elementu z wielowypustu i kompletnego rozregulowania mechanizmu zmiany biegów
Odkręcamy nakrętkę wkładamy podkładkę i zakręcamy nakrętkę - gotowe. Następnie kontrolujemy czy luz na tym elemencie został "skasowany" - próbujemy nim poruszać na boki jak robiliśmy to na początku diagnozując. Wchodzimy do auta i i testujemy prace lewarka, powinna być zauważalnie dokładniejsza.
Schemat sworznia wybieraka z wielowypustem i podkładką - tak, to w uproszczony sposób wygląda.
Pamiętajmy, że owa podkładka musi mieć średnicę wewnętrzną większą niż średnica sworznia z wielowypustem, a zewnętrzną nie większą niż nakrętka kołnierzowa, inaczej nie zmieści się w otwór.
A się rozpisałem Dlaczego wspominam o tym "gibaniu", a dlatego, że zlekceważenie tego gibania w dłuższej perspektywie czasu doprowadzi do kompletnego uszkodzenia wielowypustu na tym elemencie, który po prostu pewnego dnia się zerwie i w tedy lipa, bo żadnego biegu nie włączymy
Wiem z doświadczenia, zblokowanie biegu też jest niemożliwe i pozostaje hol/laweta.
Jest nim widoczny na zdjęciu element ... no właśnie co to jest/ jak to się fachowo nazywa
Otóż ów element jest osadzony na wałku sterującym zmianą biegów, siedzi on na wielowypuście i jest przykręcony od góry nakrętką na klucz 13.
Element ten wykonany jest ze stopu lekkiego, więc ma jedną zasadniczą wadę, szybko dostaje luzów na wielowypuście i zaczyna się gibać na boki .
Wystarczy złapać za ten element u góry i poruszać nim na lewo i prawo, jak się giba to biegi nie mają prawa wchodzić "idealnie"
Cały problem w tym, że nakrętka z podkładką dochodzą do garbu na wielowypuście i to max , po czasie powierzchnia się wyciera/odkształca i powstaje w tym miejscu "luz". Skasowanie tego luzu jest niezwykle proste, wystarczy mała podkłada dopasowana średnicą wewnętrzną i zewnętrzną, tak aby była większa niż średnica wałka wielowypustu, może być nawet plastikowa. Trzymając ten element odkręcamy nakrętkę - uwaga nie ciśniemy kluczem w dół, bo w skrajnym przypadku doprowadzi to do zeskoczenia elementu z wielowypustu i kompletnego rozregulowania mechanizmu zmiany biegów
Odkręcamy nakrętkę wkładamy podkładkę i zakręcamy nakrętkę - gotowe. Następnie kontrolujemy czy luz na tym elemencie został "skasowany" - próbujemy nim poruszać na boki jak robiliśmy to na początku diagnozując. Wchodzimy do auta i i testujemy prace lewarka, powinna być zauważalnie dokładniejsza.
Schemat sworznia wybieraka z wielowypustem i podkładką - tak, to w uproszczony sposób wygląda.
Pamiętajmy, że owa podkładka musi mieć średnicę wewnętrzną większą niż średnica sworznia z wielowypustem, a zewnętrzną nie większą niż nakrętka kołnierzowa, inaczej nie zmieści się w otwór.
A się rozpisałem Dlaczego wspominam o tym "gibaniu", a dlatego, że zlekceważenie tego gibania w dłuższej perspektywie czasu doprowadzi do kompletnego uszkodzenia wielowypustu na tym elemencie, który po prostu pewnego dnia się zerwie i w tedy lipa, bo żadnego biegu nie włączymy
Wiem z doświadczenia, zblokowanie biegu też jest niemożliwe i pozostaje hol/laweta.
- areczek0000000
- Gadatliwa bestia
- Posty: 629
- Rejestracja: czw sty 19, 2012 19:12
Re: Drgania lewarka zmiany biegów, luz na wybieraku - porada
[quote="italiano_83"]
Jest nim widoczny na zdjęciu element ... no właśnie co to jest/ jak to się fachowo nazywa
odważnik ciekawa nazwa chociaż wcale nie musi być ciężki.
Jest nim widoczny na zdjęciu element ... no właśnie co to jest/ jak to się fachowo nazywa
odważnik ciekawa nazwa chociaż wcale nie musi być ciężki.
Miarą inteligencji człowieka jest odpowiednie rozumowanie
https://auto-doctorek.jimdo.com/
https://auto-doctorek.jimdo.com/
- Michał_1977
- _
- Posty: 14220
- Rejestracja: śr sty 28, 2009 23:59
- Lokalizacja: Leżajsk
- Auto: Golf mk2 (ARL)
Golf mk5 (BKD)
Audi A3 8L (ASZ)
Audi A3 8P (BMM) - Silnik: Zły!
- Kontakt:
Drgania lewarka zmiany biegów, luz na wybieraku - porada.
Skoro w tytule jest wspomniane o luzie na wybieraku,to dorzucę co nie co od siebie,bo dziś miałem okazję pobawić się z tym
Pacjent to mk4 1,9TDI ALH z 98r. skrzynia 5 gang DQY.
Objaw usterki- lewarek zmiany biegów lata jak żyd po pustym sklepie,biegi wchodzą koślawo,a zamiast wstecznego w 90% wskakuje jedynka,znika 5 bieg etc.
Początkowo myślałem,że to wina kasety wybierającej pod lewarkiem,ale okazało się,że winę za to ponoszą 2 elementy przy wybieraku skrzyni.
Wyjąłem wybierak i zdemontowałem owe 2 elementy.
Pierwszy z nich to zabierak o numerze katalogowym 1J0 711 256
Stary:
Jak widać,jakiś Mietek już tu łapska pchał...
Nowy:
Drugi element to dźwignia zwrotna o numerze katalogowym 1J0 711 202 B.
Stary:
Na oryginale znalazłem nr. 1J0 711 203 B,ale nie wchodził w Etce...
Nowy:
Należy zwrócić uwagę,że na starym jest wytarta górna część plastiku i został tylko wąski pasek
Następnie czyścimy z brudu i rdzy ślizg dźwigni przełączającej (strzałki czerwone) i tulejkę (strzałka żółta).
Musi być gładkie na igłę,żeby znów nie przetarło plastiku dźwigni zwrotnej.
Przed:
Po:
Po wyczyszczeniu smarujemy delikatnie wazeliną lub jakimś smarem i składamy wszystko do kupy.
Następnie czyścimy krawędzie skrzyni i wybieraka,nakładamy uszczelniacz i wkładamy wybierak do skrzyni.
Uwaga! Aby wybierak wszedł do skrzyni,musi być ustawiony tak jak na "luzie"!
Przykręcamy go do skrzyni,montujemy linki i regulujemy je. Ja zawsze prosze o pomoc drugą osobę,aby mi trzymała drążek zmiany biegów centralnie na środku,a ja w tym położeniu dokręcam cięgna przy wybieraku.
Powodzenia
Pacjent to mk4 1,9TDI ALH z 98r. skrzynia 5 gang DQY.
Objaw usterki- lewarek zmiany biegów lata jak żyd po pustym sklepie,biegi wchodzą koślawo,a zamiast wstecznego w 90% wskakuje jedynka,znika 5 bieg etc.
Początkowo myślałem,że to wina kasety wybierającej pod lewarkiem,ale okazało się,że winę za to ponoszą 2 elementy przy wybieraku skrzyni.
Wyjąłem wybierak i zdemontowałem owe 2 elementy.
Pierwszy z nich to zabierak o numerze katalogowym 1J0 711 256
Stary:
Jak widać,jakiś Mietek już tu łapska pchał...
Nowy:
Drugi element to dźwignia zwrotna o numerze katalogowym 1J0 711 202 B.
Stary:
Na oryginale znalazłem nr. 1J0 711 203 B,ale nie wchodził w Etce...
Nowy:
Należy zwrócić uwagę,że na starym jest wytarta górna część plastiku i został tylko wąski pasek
Następnie czyścimy z brudu i rdzy ślizg dźwigni przełączającej (strzałki czerwone) i tulejkę (strzałka żółta).
Musi być gładkie na igłę,żeby znów nie przetarło plastiku dźwigni zwrotnej.
Przed:
Po:
Po wyczyszczeniu smarujemy delikatnie wazeliną lub jakimś smarem i składamy wszystko do kupy.
Następnie czyścimy krawędzie skrzyni i wybieraka,nakładamy uszczelniacz i wkładamy wybierak do skrzyni.
Uwaga! Aby wybierak wszedł do skrzyni,musi być ustawiony tak jak na "luzie"!
Przykręcamy go do skrzyni,montujemy linki i regulujemy je. Ja zawsze prosze o pomoc drugą osobę,aby mi trzymała drążek zmiany biegów centralnie na środku,a ja w tym położeniu dokręcam cięgna przy wybieraku.
Powodzenia
Drgania lewarka zmiany biegów, luz na wybieraku - porada.
Panowie u mnie lewarek może nie drga jednak czasami mało precyzyjnie przerzuca się biegi... silnik 1.8T 180 km skrzynia 6 gang. 3 miesiące temu robione sprzęgło wraz z wysprzęglikiem i nowy olej do skrzyni 75w90 pół syntetyk. Czy to by była wina oleju ? Czasami tylko ciężko wchodzi 1 bieg, 2 bieg zawsze z oporem przy obrotach silnika 2500 + i czasami zamiast 5 lubi wpaść 3 bieg. Mam leciutki luz na gałce zmiany biegów jakby gałka była w środku uszkodzona.
Drgania lewarka zmiany biegów, luz na wybieraku - porada.
A jak cenowo kształtują się wymienione części Michał_1977 ? Oryginały czy zamienniki ?
- Michał_1977
- _
- Posty: 14220
- Rejestracja: śr sty 28, 2009 23:59
- Lokalizacja: Leżajsk
- Auto: Golf mk2 (ARL)
Golf mk5 (BKD)
Audi A3 8L (ASZ)
Audi A3 8P (BMM) - Silnik: Zły!
- Kontakt:
Drgania lewarka zmiany biegów, luz na wybieraku - porada.
Radź, to są zamienniki z Intercars. Za obie części zapłaciłem coś koło stówy. natomiast częśćRadź pisze:A jak cenowo kształtują się wymienione części Michał_1977 ? Oryginały czy zamienniki ?
w ASO jak kiedyś pytałem kosztuje 8 dych,a o drugą część nie pytałem wtedy,bo nie miałem takiej potrzebyMichał_1977 pisze:zabierak o numerze katalogowym 1J0 711 256
- matisim
- VWGolf.pl Killer
- Posty: 2650
- Rejestracja: pt lip 10, 2009 00:53
- Lokalizacja: Usa
- Auto: bmw
- Kontakt:
Drgania lewarka zmiany biegów, luz na wybieraku - porada.
Ten cały wybierak moża spokojnie wykręcić z skrzyni i przełożyć inny? Przy zachowaniu tego co napisałeś
Nic sie nie spartoli? Czyli zostawiam swoje auto na luzie, wykręcam, jadę po lepszą używkę którą też najlepiej odkręcić na luzie i przykręcam do mojej skrzyni ciesząc się lekkim wbijaniem biegów u mnie problem jest taki, że czasami ciężko wbić 3 i 4 i trzeba dźwignie lekko w parowo pchnąć, a winą tego jest wytarte i już przez kogoś spawane to:
Tak się wytarło, że ktoś to naspawał i tak już widać, że sie telepie więc chce kupić cały wybierak z skrzyni z mniejszym przebiegiem, ale czy każdy na linki będzie pasował do środka skrzyni? Były jakieś rodzaje? Bede to zakładał do seata z skrzynia chyba asd czy coś z tego rodzaju, a wybierak mogę załatwić z ibizy FL z tym nowszym silnikiem ameliniową pokrywą itp chyba będzie pasować?
Michał_1977 pisze:nakładamy uszczelniacz i wkładamy wybierak do skrzyni.
Uwaga! Aby wybierak wszedł do skrzyni,musi być ustawiony tak jak na "luzie"!
Przykręcamy go do skrzyni,montujemy linki i regulujemy je.
Nic sie nie spartoli? Czyli zostawiam swoje auto na luzie, wykręcam, jadę po lepszą używkę którą też najlepiej odkręcić na luzie i przykręcam do mojej skrzyni ciesząc się lekkim wbijaniem biegów u mnie problem jest taki, że czasami ciężko wbić 3 i 4 i trzeba dźwignie lekko w parowo pchnąć, a winą tego jest wytarte i już przez kogoś spawane to:
Tak się wytarło, że ktoś to naspawał i tak już widać, że sie telepie więc chce kupić cały wybierak z skrzyni z mniejszym przebiegiem, ale czy każdy na linki będzie pasował do środka skrzyni? Były jakieś rodzaje? Bede to zakładał do seata z skrzynia chyba asd czy coś z tego rodzaju, a wybierak mogę załatwić z ibizy FL z tym nowszym silnikiem ameliniową pokrywą itp chyba będzie pasować?
- Michał_1977
- _
- Posty: 14220
- Rejestracja: śr sty 28, 2009 23:59
- Lokalizacja: Leżajsk
- Auto: Golf mk2 (ARL)
Golf mk5 (BKD)
Audi A3 8L (ASZ)
Audi A3 8P (BMM) - Silnik: Zły!
- Kontakt:
Drgania lewarka zmiany biegów, luz na wybieraku - porada.
Zrobię małego aktuala
Pacjent to wybierak skrzyni ASD,czyli bliźniaczo podobny do wybieraka z mk4.
Do rzeczy,jeśli kiedykolwiek będziecie mieli problemy z wrzucaniem biegów,a zwłaszcza jedynki i wstecznego,podnieście maskę i spróbujcie poruszać ośką wybieraka na boki. Jeżeli wyczujecie znaczny luz,to będzie oznaczało że czas zrobić taki zabieg jak ja
1.Wyjmujemy wybierak ze skrzyni,myjemy go i rozkręcamy. Wyjmujemy ośkę z obudowy.
2.W obudowie znajduje się taki oto plastik z rowkami,w którym powinno znajdować się kilkanaście śrutów.U mnie były "aż" 2
3.Po wyjęciu plastiku,należy wydłubać cienką blaszkę.Jest to bieżnia dla śrutów,bo po amelinium długo by nie pośmigały
4.Następnie z obudową i ośką należy się udać do tokarza,żeby wytoczył z brązu tulejkę. Ośka ma średnicę 15,0mm,więc tulejka powinna mieć wewnątrz 15,5-16,0mm. Zewnętrznej nie pamiętam,a długość kazałem zrobić taką,żeby dół tulejki był schowany w obudowie od dołu 2-3 mm,natomiast góra ma dojść do takiego jakby progu (podtoczenia) w obudowie.
5.Trzeba też zaopatrzyć się w uszczelniacz jak na zdjęciu i wcisnąć go w gniazdo.
6. Trzeba skontrolować stan powierzchni ośki w miejscu jej pracy w tulejce (czerwona strzałka) i ewentualną korozję wyczyścić na igłę. Należy także sprawdzić i ewentualnie wyczyścić kosz z rowkami (strzałki niebieskie),w których pracuje śrut ustalający położenie ośki a tym samym lewarka zmiany biegów.
Po wyczyszczeniu można kapnąć oleju lub posmarować smarem tulejkę wewnątrz i poskładać wszystko do kupy.
Po włożeniu naprawionego wybieraka,będziecie się cieszyć lekkością wrzucania biegów tak jak ja
Powodzenia
Pacjent to wybierak skrzyni ASD,czyli bliźniaczo podobny do wybieraka z mk4.
Do rzeczy,jeśli kiedykolwiek będziecie mieli problemy z wrzucaniem biegów,a zwłaszcza jedynki i wstecznego,podnieście maskę i spróbujcie poruszać ośką wybieraka na boki. Jeżeli wyczujecie znaczny luz,to będzie oznaczało że czas zrobić taki zabieg jak ja
1.Wyjmujemy wybierak ze skrzyni,myjemy go i rozkręcamy. Wyjmujemy ośkę z obudowy.
2.W obudowie znajduje się taki oto plastik z rowkami,w którym powinno znajdować się kilkanaście śrutów.U mnie były "aż" 2
3.Po wyjęciu plastiku,należy wydłubać cienką blaszkę.Jest to bieżnia dla śrutów,bo po amelinium długo by nie pośmigały
4.Następnie z obudową i ośką należy się udać do tokarza,żeby wytoczył z brązu tulejkę. Ośka ma średnicę 15,0mm,więc tulejka powinna mieć wewnątrz 15,5-16,0mm. Zewnętrznej nie pamiętam,a długość kazałem zrobić taką,żeby dół tulejki był schowany w obudowie od dołu 2-3 mm,natomiast góra ma dojść do takiego jakby progu (podtoczenia) w obudowie.
5.Trzeba też zaopatrzyć się w uszczelniacz jak na zdjęciu i wcisnąć go w gniazdo.
6. Trzeba skontrolować stan powierzchni ośki w miejscu jej pracy w tulejce (czerwona strzałka) i ewentualną korozję wyczyścić na igłę. Należy także sprawdzić i ewentualnie wyczyścić kosz z rowkami (strzałki niebieskie),w których pracuje śrut ustalający położenie ośki a tym samym lewarka zmiany biegów.
Po wyczyszczeniu można kapnąć oleju lub posmarować smarem tulejkę wewnątrz i poskładać wszystko do kupy.
Po włożeniu naprawionego wybieraka,będziecie się cieszyć lekkością wrzucania biegów tak jak ja
Powodzenia
- specWROC
- (()())G.O.L.F.(()())
- Posty: 966
- Rejestracja: sob kwie 22, 2006 23:53
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontakt:
Drgania lewarka zmiany biegów, luz na wybieraku - porada.
witam mam pytanie odnośnie skrzyni 6 gang w moim AJM, mam zrobiony komplet w sensie całe sprzęgło i nowe synchronizatory ale podczas wrzucania 2 biegu centralnie pod drążkiem zmiany biegów słychać i czuć jakby takie zasprężynowanie linki, sytuacja wygląda tak że raz bieg wchodzi idealnie a raz z takim przeskokiem, czy coś może być uszkodzone w samej kasecie, żeby sprawdzić mocowanie linek muszę dostać się od dołu?
- Michał_1977
- _
- Posty: 14220
- Rejestracja: śr sty 28, 2009 23:59
- Lokalizacja: Leżajsk
- Auto: Golf mk2 (ARL)
Golf mk5 (BKD)
Audi A3 8L (ASZ)
Audi A3 8P (BMM) - Silnik: Zły!
- Kontakt:
Drgania lewarka zmiany biegów, luz na wybieraku - porada.
Tylko takie wrażenie że to pod lewarkiem,a tak na prawdę to w skrzyni.
Odpowietrz jeszcze sprzęgło
Odpowietrz jeszcze sprzęgło
- specWROC
- (()())G.O.L.F.(()())
- Posty: 966
- Rejestracja: sob kwie 22, 2006 23:53
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontakt:
Re: Drgania lewarka zmiany biegów, luz na wybieraku - porada
Michał_1977 pisze:Tylko takie wrażenie że to pod lewarkiem,a tak na prawdę to w skrzyni.
Odpowietrz jeszcze sprzęgło
heh to cię zaskoczę właśnie zrobiłem skrzynię..... i problem nadal występuje, najśmieszniejsze że przy przerzuceniu z 1 na 2 takie zasprężynowanie drążka zmiany biegów, czuć pod ręką taki przeskok- centralnie jakby coś w kasecie nie grało, przy redukcji z 3 na 2 jest ok
- Michał_1977
- _
- Posty: 14220
- Rejestracja: śr sty 28, 2009 23:59
- Lokalizacja: Leżajsk
- Auto: Golf mk2 (ARL)
Golf mk5 (BKD)
Audi A3 8L (ASZ)
Audi A3 8P (BMM) - Silnik: Zły!
- Kontakt:
Drgania lewarka zmiany biegów, luz na wybieraku - porada.
Czytaj ze zrozumieniem
Jak sprzęgło nie odpowietrzone poprawnie,to nie rozłącza i takie cuda się robią.
Chcesz powiedzieć,że zrobiłeś skrzynię,a kaseta przez to się zepsuła?
Też mam 1,9TDI i 6 gang....
Jak sprzęgło nie odpowietrzone poprawnie,to nie rozłącza i takie cuda się robią.
Chcesz powiedzieć,że zrobiłeś skrzynię,a kaseta przez to się zepsuła?
Też mam 1,9TDI i 6 gang....
- specWROC
- (()())G.O.L.F.(()())
- Posty: 966
- Rejestracja: sob kwie 22, 2006 23:53
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontakt:
Re: Drgania lewarka zmiany biegów, luz na wybieraku - porada
Miałem problem z kaseta odkąd mam to auto ale przy drugim biegu słychać było synchronizor i od strony skrzyni jest ok a pozostał mi problem kasety, wygląda na to że jest bardzo wyrobionaMichał_1977 pisze:Czytaj ze zrozumieniem
Jak sprzęgło nie odpowietrzone poprawnie,to nie rozłącza i takie cuda się robią.
Chcesz powiedzieć,że zrobiłeś skrzynię,a kaseta przez to się zepsuła?
Też mam 1,9TDI i 6 gang....
- patryk28091991
- Gadatliwa bestia
- Posty: 518
- Rejestracja: pn wrz 28, 2009 09:47
- Lokalizacja: Jastarnia
- Kontakt:
Drgania lewarka zmiany biegów, luz na wybieraku - porada.
No dobra panowie wymieniłem dźwignię zwrotną i zabierak poszło gładziutko wszystko bez wyjmowania wybieraka ze skrzyni poprawa mała jest ale tylko w ty, że lżej chodzi lewarek
Luzy nadal są i moje pytanie brzmi : Co można wymienić samodzielnie w samym lewarku żeby skasować luzy ?
Luzy nadal są i moje pytanie brzmi : Co można wymienić samodzielnie w samym lewarku żeby skasować luzy ?
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości