Przyrost mocy w RP 90PS >>> 100PS >>> 110P

Tuning, swapy, modyfikacje mechaniczne, poprawa osiągów auta i wszystko na te tematy...

Moderatorzy: Michał_1977, italiano_83, bugalon, kkkacper, toffic, VIP

Awatar użytkownika
homsky
VW Baron
VW Baron
Posty: 3307
Rejestracja: pt lis 11, 2005 20:03
Lokalizacja: Nowa Ruda

Przyrost mocy w RP 90PS >>> 100PS >>> 110P

Post autor: homsky » śr wrz 06, 2006 18:24

Jak można podnieść moc silnika nie zwiekszająć jego pojemności ???

Jest kilka możliwości:
- podniesienie stopnia sprężania (planowanie głowicy , inne tłoki o mniejszej komorze spalania)
- zwiększenie prędkości obrotowej silnika ( inne wałki rozrządu czyli przesuwanie charakterystyki momentu w wyższe prędkości obrotowe silnika)
- zwiekszenie napełniania cylindrów ( zwiekszenie przekrojów dolotowych , polerowanie dolotu , sprężarki , turbo)

Powiedzmy że ostatni sposób sobie podarujemy bo zreguły jest kosztowny i kłopotliwy w wykonaniu.
Rozważmy dwie pierwsze metody, czyli podniesienie stopnia sprężania i przesunięcie maksymalnego momentu obrotowego na wyższe obroty.

Jak wiemy silnik RP nie jest mocno sprężony , zadowala sie benzyną 91 i jego stopień sprężania to tylko 9, mozna by śmiało podnieść stopień sprężania do 10 .
Wałek rozrządu RPka pozwala uzyskac max moment przy 3000obr i max moc przy 5250obr, mozna by przesunąć jego charakterystyke na wyższe obroty tak żeby max moment był uzsykiwany przy 3500-4000obr , a max moc przy 5500-6000obr

Istnieje wzór empiryczny który pozwala oszacować o ile sie zmieni moc silnika przy zmienie jego stopnia sprężnia, dla silników 4-cylindrowych wygląda tak:

Nowa Moc = Stara Moc * [ (nowy stopień sprężania/stary stopień sprężania) do potęgi 1,46 ]

czyli jesli w RPku podniesiemy stopien sprężania z 9 na 10 otrzymamy taką moc:

P = 90 * [(10/9)^1,46] = 105PS

czyli samo podniesienie stopnia sprężania daje niezły wynik w postaci 105 koni!

Pójdźmy dalej i przesuńmy charakterystykę momentu na wyższe obroty, niestety nie dysponuję wykresem momentu fabrycznego RPka żeby dokładnie to wyliczyc, ale przesunięcie max momentu w góre o 500-1000obr dało by szacunkowo przyrost mocy max o 5-10%
czyli suma sumarum dało by sie zrobic z RPka około 110 koni - a to juz jest nieźle.

Teraz pytanie jak to zrobic ???
1. Podniesienie stopnia sprężania - planowanie głowicy w tym silniku nic nie daje bo głowica jest płaska i nie ma w sobie komory spalania wiec planowanie głowicy nie zmniejszy nam komory spalania, ale mozna zmienic tłoki na takie które maja płytsze wybranie denka i w ten sposób mozna zmniejszyć pojemność komory spalania i podnieść stopień sprężania. Mysle że z powodzeniem można do RPka założyc tłoki od silnika ABS - te tłoki mają płytsze wybranie w denkach co da nam zamierzony skutek. Silnik RP i ABS maja taka samą średnice cylindra i taki sam skok tłoka, więc przeszczepienie tłoków z ABS do RP nie bedzie myśle problemem.
Kupienie nowych tłoków od ABS to spory wydatek (700-1000zł) , ale z jakiegoś silnika z rozbiórki takie tłoki za nie dużą kase mozna by wyrwać.
2. Przeniesienie max momentu wyżej - tutaj sprawa jest prosta , mozna do RPka załozyć wałek rozrządu z PB lub PF - te wałki zapewniają osiaganie max momentu w rejonie 3500-4000obr. Wałek z mk2 GTI 8V tez nie byłby wielkim kłopotem dostac za rozsądne pieniądze.


I co myslicie o tym wszystkim??? Pytanie kieruje głównie do ludzi co siedzą w temacie, np Evolution, Borys , TAZ ............ i jeszcze kilku innych którzy juz bawili sie w przeróżne modyfikacje.

Czekam na opinie , na temat ewentualnej przeróbki.
TYlko nie krzyczcie , ze to bzdura , jesli ktos tak mówi to prosze o przedstawienie rozsądnego wytłumaczenia.



Awatar użytkownika
gtx
Ma gadane
Ma gadane
Posty: 232
Rejestracja: wt sie 24, 2004 00:47
Lokalizacja: 3 miasto

Re: Przyrost mocy w RP 90PS >>> 100PS >>>

Post autor: gtx » śr wrz 06, 2006 19:07

homsky pisze:Jak można podnieść moc silnika nie zwiekszająć jego pojemności ???

Jest kilka możliwości:
- podniesienie stopnia sprężania (planowanie głowicy , inne tłoki o mniejszej komorze spalania)
- zwiększenie prędkości obrotowej silnika ( inne wałki rozrządu czyli przesuwanie charakterystyki momentu w wyższe prędkości obrotowe silnika)
- zwiekszenie napełniania cylindrów ( zwiekszenie przekrojów dolotowych , polerowanie dolotu , sprężarki , turbo)

Powiedzmy że ostatni sposób sobie podarujemy bo zreguły jest kosztowny i kłopotliwy w wykonaniu.
Rozważmy dwie pierwsze metody, czyli podniesienie stopnia sprężania i przesunięcie maksymalnego momentu obrotowego na wyższe obroty.

Jak wiemy silnik RP nie jest mocno sprężony , zadowala sie benzyną 91 i jego stopień sprężania to tylko 9, mozna by śmiało podnieść stopień sprężania do 10 .
Wałek rozrządu RPka pozwala uzyskac max moment przy 3000obr i max moc przy 5250obr, mozna by przesunąć jego charakterystyke na wyższe obroty tak żeby max moment był uzsykiwany przy 3500-4000obr , a max moc przy 5500-6000obr

Istnieje wzór empiryczny który pozwala oszacować o ile sie zmieni moc silnika przy zmienie jego stopnia sprężnia, dla silników 4-cylindrowych wygląda tak:

Nowa Moc = Stara Moc * [ (nowy stopień sprężania/stary stopień sprężania) do potęgi 1,46 ]

czyli jesli w RPku podniesiemy stopien sprężania z 9 na 10 otrzymamy taką moc:

P = 90 * [(10/9)^1,46] = 105PS

czyli samo podniesienie stopnia sprężania daje niezły wynik w postaci 105 koni!

Pójdźmy dalej i przesuńmy charakterystykę momentu na wyższe obroty, niestety nie dysponuję wykresem momentu fabrycznego RPka żeby dokładnie to wyliczyc, ale przesunięcie max momentu w góre o 500-1000obr dało by szacunkowo przyrost mocy max o 5-10%
czyli suma sumarum dało by sie zrobic z RPka około 110 koni - a to juz jest nieźle.

Teraz pytanie jak to zrobic ???
1. Podniesienie stopnia sprężania - planowanie głowicy w tym silniku nic nie daje bo głowica jest płaska i nie ma w sobie komory spalania wiec planowanie głowicy nie zmniejszy nam komory spalania, ale mozna zmienic tłoki na takie które maja płytsze wybranie denka i w ten sposób mozna zmniejszyć pojemność komory spalania i podnieść stopień sprężania. Mysle że z powodzeniem można do RPka założyc tłoki od silnika ABS - te tłoki mają płytsze wybranie w denkach co da nam zamierzony skutek. Silnik RP i ABS maja taka samą średnice cylindra i taki sam skok tłoka, więc przeszczepienie tłoków z ABS do RP nie bedzie myśle problemem.
Kupienie nowych tłoków od ABS to spory wydatek (700-1000zł) , ale z jakiegoś silnika z rozbiórki takie tłoki za nie dużą kase mozna by wyrwać.
2. Przeniesienie max momentu wyżej - tutaj sprawa jest prosta , mozna do RPka załozyć wałek rozrządu z PB lub PF - te wałki zapewniają osiaganie max momentu w rejonie 3500-4000obr. Wałek z mk2 GTI 8V tez nie byłby wielkim kłopotem dostac za rozsądne pieniądze.


I co myslicie o tym wszystkim??? Pytanie kieruje głównie do ludzi co siedzą w temacie, np Evolution, Borys , TAZ ............ i jeszcze kilku innych którzy juz bawili sie w przeróżne modyfikacje.

Czekam na opinie , na temat ewentualnej przeróbki.
TYlko nie krzyczcie , ze to bzdura , jesli ktos tak mówi to prosze o przedstawienie rozsądnego wytłumaczenia.
Nie wiem skad ty bierzesz te teorie ale w rpekach glowica nie jest plaska tylko komora spalania jest w glowicy.Dziwne sa te twoje wyliczenia dobrym przykladem jest silnik abs gdzie ma podniesiony stopien sprezania do 10 i ma taka sama moc jak rp.



Awatar użytkownika
homsky
VW Baron
VW Baron
Posty: 3307
Rejestracja: pt lis 11, 2005 20:03
Lokalizacja: Nowa Ruda

Post autor: homsky » śr wrz 06, 2006 19:46

gtx pisze:Nie wiem skad ty bierzesz te teorie ale w rpekach glowica nie jest plaska tylko komora spalania jest w glowicy
Masz racje , źle sie wyraziłem , sam teraz patrze że głupote walnełem! Chodziło mi o to , że część komory spalania jest jakby w tłoku (nad jego denkiem) , denko tłoka nie jest płaskie tylko wklęsłe, nie mam mozliwości bezpośredniego porównania tłoka z RP i ABS , ale napewno tłok w ABS jest bardziej płaski i zakładając go do silnika uzyskujemy mniejszą komorę spalania.
gtx pisze:Dziwne sa te twoje wyliczenia dobrym przykladem jest silnik abs gdzie ma podniesiony stopien sprezania do 10 i ma taka sama moc jak rp.
Tak zgadza się, ABS ma stopien sprężania 10 i moc tylko 90 koni , a to tylko dlatego że ma taki wałek rozrządu który max momentu uzyskuje przy 2500obr a nie przy 3000 jak w RP. W silniku ABS konstruktorom chodziło o uzyskanie dobrej elastyczności i dobrych osiagach juz od najniższych obrotów, a nie na wyciskaniu więcej koni.

[ Dodano: Sro Wrz 06, 2006 19:48 ]
Punkt dla ciebie za wyprowadzenie mnie z błędu odnośnie głowicy, palnełem aż przykro czytać. Hehhehehe


[url=http://www.motostat.pl/vehicle-stats/20938][img]http://www.motostat.pl/user_images/20938/icon5.png[/img][/url]

Awatar użytkownika
TAZ
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 6292
Rejestracja: pn sie 23, 2004 21:35
Lokalizacja: PRL- Świętokrzyskie
Kontakt:

Post autor: TAZ » śr wrz 06, 2006 20:06

Głowice w twoim RPku możesz spokojnie skrobnąć o 1,5mm, bynajmniej tyle skrobałem ja taką głowę i zawory o tłoki nie waliły. Co do wałka to też masz racje. Ale efekty będą widoczne dopiero na hamowni. Po tych modach niestety musisz jeździć na paliwie 98 oktan bo spalanie stukowe nie śpi i czeka tylko na detonacje.



Awatar użytkownika
homsky
VW Baron
VW Baron
Posty: 3307
Rejestracja: pt lis 11, 2005 20:03
Lokalizacja: Nowa Ruda

Post autor: homsky » śr wrz 06, 2006 22:53

TAZ, ciekawe ile po twoim planowaniu zwieszył sie stopien sprężania? cięzko to okreslic bo cięzko zmierzyc pojemność komory spalania..
A może bedziesz wiedział jakie cisnienie sprężania było przed planowaniem i po splanowaniu głowicy o 1,5mm ?


[url=http://www.motostat.pl/vehicle-stats/20938][img]http://www.motostat.pl/user_images/20938/icon5.png[/img][/url]

Awatar użytkownika
TAZ
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 6292
Rejestracja: pn sie 23, 2004 21:35
Lokalizacja: PRL- Świętokrzyskie
Kontakt:

Post autor: TAZ » czw wrz 07, 2006 08:17

Niestety nie mierzone. Mam kilka głowic i jeżeli ktoś napisze, że głowice w silnikach 1,8 są takie same, a różnią się tylko wielkością zaworów (a to oczywiste ) to jestem w stanie wyliczyć pole powierzchni komory spalania i ile jej ubędzie z każdym splanowanym milimetrem.



Awatar użytkownika
guti
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 7379
Rejestracja: wt wrz 14, 2004 10:35
Lokalizacja: T-Mobile
Kontakt:

Post autor: guti » śr wrz 20, 2006 16:10

no to moim skromnym zdaniem okolo 1000 zl to tak minimum jak kupimy uzywane tłoki
(panewki, szlif wału, ppierscienie,przerabiajac glowice trza sie liczyc z jej remontem, czyli wymiana prowadnic szlif zaworow i docieranie, polerka i powiekszenie kanałow) wiec to tak min wiec czy nie bardziej sie oplaca np dorac jakiegos mk3 GTI i przełozy calosc albo jakiegos innego rozbitka albo anglika :) plus jedynie z naszego silnika przez nas zrobionego to to ze wiesz co masz.


Zycie jest za krótkie , zeby jezdzic DIESLEM!!
Obrazek

Awatar użytkownika
Rumian
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 44
Rejestracja: czw gru 29, 2005 20:25
Lokalizacja: Polska

Post autor: Rumian » śr wrz 20, 2006 18:28

homsky co do towich przedstawionych tutaj metod jest wszystko możliwe. Chlopaki ze Słupcy podrasowali mniej wiecej w taki sposób GOLFIKA 2 z silnikiem 1.6 8v . Widzialem na wlasne oczy co to potrafi i powiem ze golfik z silnikiem 1.8 16 V mial lekkie problemy :] z tamtym 1.6 a dźwięk byl powalający :bigok: . Wypytalem sie w jaki sposób to zrobili nie bardzo chcieli na poczatku zdradzac swoje tajemnice ale z tego co sie dowiedzialem to caly dól byl nowy lecz tloki byly od innego silnika , modyfikacje glowicy inny walek doloty i wydech. A czym sie kierowali zeby zrobić takie modyfikacje ?? Odp. ,, ... ponieważ inni sie wysmiewają z tego silnika bo z niego sie nie da nic wycisnąc...'' koszt modyfikacji 4 tys PLN . To można by bylo kupić jednostkę o większej pojemności i latać ale oni to udowodnili co mi sie podobało bo wiele osób na tym forum się praktycznie śmieje jesli chodzi o rasowanie 1.6. Szczerze mówiąc tez tak ragowalem :P .Pozdro



Awatar użytkownika
guti
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 7379
Rejestracja: wt wrz 14, 2004 10:35
Lokalizacja: T-Mobile
Kontakt:

Post autor: guti » śr wrz 20, 2006 20:01

takie cos bym chcial , oczywiscie chodzi o silnik :) http://www.otomoto.pl/index.php?sect=show&id=C1561862


Zycie jest za krótkie , zeby jezdzic DIESLEM!!
Obrazek

Awatar użytkownika
homsky
VW Baron
VW Baron
Posty: 3307
Rejestracja: pt lis 11, 2005 20:03
Lokalizacja: Nowa Ruda

Post autor: homsky » śr wrz 20, 2006 21:09

guti pisze:takie cos bym chcial , oczywiscie chodzi o silnik
Miodzio :bigok: można wyrwać z niego kompletny silnik z osprzętem wraz z całą instalacją elektryczną !!!


[url=http://www.motostat.pl/vehicle-stats/20938][img]http://www.motostat.pl/user_images/20938/icon5.png[/img][/url]

Awatar użytkownika
guti
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 7379
Rejestracja: wt wrz 14, 2004 10:35
Lokalizacja: T-Mobile
Kontakt:

Post autor: guti » śr wrz 20, 2006 22:49

juz dzwonilem do chlopaka, jaksi mlody w porzadku , opowiedzial jak to przelecial na dach :) cena za silnik z kolektrami i mam nadzieje z wiazka 1600 zl , skrzynia ok 400 , ma jeszcze pare rzeczy z niego, m.in hamulce tarcze tyl, fotele , deska miekka itp. NIe ma ktos na zbyciu 2000 tys ? :hmm: :helm:
A tak na powaznie to raczej za taka kase ktora mialbym wlozyc w mojego Rpka to troszke dolozyc i wlasnie takie cos wyrwac :) bo sie nie oplaca grzebac , kombinowac no chyba ze ktos ma naprawde duzo czasu i chce sie sprawdzic :) Tez bym chcial cos w swoim zmienic , wiec jak pojawia sie jakies propozycje to chetnie posłucham :D


Zycie jest za krótkie , zeby jezdzic DIESLEM!!
Obrazek

Cosar 33GT

Post autor: Cosar 33GT » pt wrz 22, 2006 08:04

homsky, no już kiedyś pisałem że w RP da sie podnieść tak moc.. ale dostałęm tylko opiepsz że to nic niedaje....

...ale Homsky ma racje, kiedyś gdzieś na niemieckich stronach nawet widziałem...



Awatar użytkownika
szymonrs
Ma gadane
Ma gadane
Posty: 174
Rejestracja: czw gru 30, 2004 13:25
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Przyrost mocy w RP 90PS >>> 100PS >>>

Post autor: szymonrs » wt wrz 26, 2006 11:52

homsky pisze:Jak można podnieść moc silnika nie zwiekszająć jego pojemności ???

Jest kilka możliwości:
- podniesienie stopnia sprężania (planowanie głowicy , inne tłoki o mniejszej komorze spalania)
- zwiększenie prędkości obrotowej silnika ( inne wałki rozrządu czyli przesuwanie charakterystyki momentu w wyższe prędkości obrotowe silnika)
- zwiekszenie napełniania cylindrów ( zwiekszenie przekrojów dolotowych , polerowanie dolotu , sprężarki , turbo)

Powiedzmy że ostatni sposób sobie podarujemy bo zreguły jest kosztowny i kłopotliwy w wykonaniu.
Rozważmy dwie pierwsze metody, czyli podniesienie stopnia sprężania i przesunięcie maksymalnego momentu obrotowego na wyższe obroty.

Jak wiemy silnik RP nie jest mocno sprężony , zadowala sie benzyną 91 i jego stopień sprężania to tylko 9, mozna by śmiało podnieść stopień sprężania do 10 .
Wałek rozrządu RPka pozwala uzyskac max moment przy 3000obr i max moc przy 5250obr, mozna by przesunąć jego charakterystyke na wyższe obroty tak żeby max moment był uzsykiwany przy 3500-4000obr , a max moc przy 5500-6000obr

Istnieje wzór empiryczny który pozwala oszacować o ile sie zmieni moc silnika przy zmienie jego stopnia sprężnia, dla silników 4-cylindrowych wygląda tak:

Nowa Moc = Stara Moc * [ (nowy stopień sprężania/stary stopień sprężania) do potęgi 1,46 ]

czyli jesli w RPku podniesiemy stopien sprężania z 9 na 10 otrzymamy taką moc:

P = 90 * [(10/9)^1,46] = 105PS

czyli samo podniesienie stopnia sprężania daje niezły wynik w postaci 105 koni!

Pójdźmy dalej i przesuńmy charakterystykę momentu na wyższe obroty, niestety nie dysponuję wykresem momentu fabrycznego RPka żeby dokładnie to wyliczyc, ale przesunięcie max momentu w góre o 500-1000obr dało by szacunkowo przyrost mocy max o 5-10%
czyli suma sumarum dało by sie zrobic z RPka około 110 koni - a to juz jest nieźle.

Teraz pytanie jak to zrobic ???
1. Podniesienie stopnia sprężania - planowanie głowicy w tym silniku nic nie daje bo głowica jest płaska i nie ma w sobie komory spalania wiec planowanie głowicy nie zmniejszy nam komory spalania, ale mozna zmienic tłoki na takie które maja płytsze wybranie denka i w ten sposób mozna zmniejszyć pojemność komory spalania i podnieść stopień sprężania. Mysle że z powodzeniem można do RPka założyc tłoki od silnika ABS - te tłoki mają płytsze wybranie w denkach co da nam zamierzony skutek. Silnik RP i ABS maja taka samą średnice cylindra i taki sam skok tłoka, więc przeszczepienie tłoków z ABS do RP nie bedzie myśle problemem.
Kupienie nowych tłoków od ABS to spory wydatek (700-1000zł) , ale z jakiegoś silnika z rozbiórki takie tłoki za nie dużą kase mozna by wyrwać.
2. Przeniesienie max momentu wyżej - tutaj sprawa jest prosta , mozna do RPka załozyć wałek rozrządu z PB lub PF - te wałki zapewniają osiaganie max momentu w rejonie 3500-4000obr. Wałek z mk2 GTI 8V tez nie byłby wielkim kłopotem dostac za rozsądne pieniądze.


I co myslicie o tym wszystkim??? Pytanie kieruje głównie do ludzi co siedzą w temacie, np Evolution, Borys , TAZ ............ i jeszcze kilku innych którzy juz bawili sie w przeróżne modyfikacje.

Czekam na opinie , na temat ewentualnej przeróbki.
TYlko nie krzyczcie , ze to bzdura , jesli ktos tak mówi to prosze o przedstawienie rozsądnego wytłumaczenia.
masz 100% racji iż podniesieniem CR poprzez splanowanie głowicy, bądż też bloku podniesiesz też moc. Poniekąd jest to konieczne przy wymianie wałka na ostrzejszy. Nie wiem na ile wałek z PFa jest mocniejszy ale można kupić używane wałki firmowe np Schrick za dobre pieniądze.
Niestety nie orientuje się jakie to da efekty, na pewno na plus ale skala nie jest mi znana.

Wtedy w zależności od stopnia kompresji trzeba tankować odpowiednie paliwo, najlepiej jakieś nie chrzczone 98. Problemem może się okazać monowtrysk czy podoła pod względem paliwa, należy pamiętać iż PF 107KM ma CR 10,5:1 lepszy wałek wielopunktowy digifant i 3 bary paliwa na listwie.

Ogólnie jak ktoś ma zacięcie do zabawy to odczyje różnice po modach i przede wszystkich satysfakcje.

Niestety nie jest to zabawa dla tuningowców za przsłowiowe pińć złotych...
Pozdro



Awatar użytkownika
LeszekMK2
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 144
Rejestracja: sob sty 24, 2009 10:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Post autor: LeszekMK2 » ndz lut 22, 2009 14:45

ktos jeszcze wie jak inaczej moze podniesc moc w RP bo sledze ten temacik bo z moim tez bym chcial cos zrobic


[b][url=http://www.youtube.com/user/LeszekMK81]Filmy - LeszekMK81[/url][/b]

ODPOWIEDZ

Wróć do „Speed”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 46 gości