Sterownik skrzyni biegów TipTronic

Tutaj piszemy o problemach związanych z mechaniką

Moderatorzy: Michał_1977, italiano_83, G0 Karcio, Haki, Qto, marcin7x5, VIP

Awatar użytkownika
Kondzio
Forum Master
Forum Master
Posty: 1543
Rejestracja: sob maja 15, 2010 21:54
Lokalizacja: Góra

Sterownik skrzyni biegów TipTronic

Post autor: Kondzio » sob gru 27, 2014 14:56

Jednak wtyczka jest po przeciwnej stronie od aku :grin:
Znajduje się w niej 18 pinów i dwa otwory puste-odpowiednia wtyczka?
I teraz skoro jest 9 elektrozaworów, wiec dwa piny odpowiadaja jednemu zaworowi?


mkIII: viewtopic.php?f=88&t=460254&p=5542641#p5542641" onclick="window.open(this.href);return false;
mkIV: viewtopic.php?f=89&t=563488" onclick="window.open(this.href);return false;

Awatar użytkownika
waski1
_
_
Posty: 2808
Rejestracja: ndz kwie 12, 2009 13:02
Lokalizacja: Kraków
Auto: Passat B7
Golf II Country
Skoda 1000MB
Golf MK2
Golf IV
Silnik: CFGB
Kontakt:

Sterownik skrzyni biegów TipTronic

Post autor: waski1 » sob gru 27, 2014 15:33

Kondzio pisze:I teraz skoro jest 9 elektrozaworów, wiec dwa piny odpowiadaja jednemu zaworowi?
1 pin jeden zawór od pinu 9 do 17. Masa na zawory pin 18.
Na 4 stronie masz schemat.
Ostatnio zmieniony pn gru 29, 2014 18:30 przez waski1, łącznie zmieniany 1 raz.



Awatar użytkownika
Kondzio
Forum Master
Forum Master
Posty: 1543
Rejestracja: sob maja 15, 2010 21:54
Lokalizacja: Góra

Sterownik skrzyni biegów TipTronic

Post autor: Kondzio » sob gru 27, 2014 16:13

Czyli które piny mam dotykac ze sobą by sprawdzić czy zawór działa? Zaczynajac od pustych miejsc leciec dwa pierwsze piny? Czy one są jakoś pomieszane?


mkIII: viewtopic.php?f=88&t=460254&p=5542641#p5542641" onclick="window.open(this.href);return false;
mkIV: viewtopic.php?f=89&t=563488" onclick="window.open(this.href);return false;

szczyku

Sterownik skrzyni biegów TipTronic

Post autor: szczyku » sob gru 27, 2014 16:54

Kondzio, nikt teraz nie ma rozebranej wtyczki aby takie rzeczy pisać, masz schemat, więc działaj, sprawdzasz tylko rezystancje, na 100% nie zepsujesz zaworów :bajer:



Awatar użytkownika
Kondzio
Forum Master
Forum Master
Posty: 1543
Rejestracja: sob maja 15, 2010 21:54
Lokalizacja: Góra

Sterownik skrzyni biegów TipTronic

Post autor: Kondzio » pn gru 29, 2014 18:20

Z wiązku z tym, że dojście jest tak straszne do wtyczki (ciasno i nie wygodnie) zrobiłem zdjęcie jej. Możecie mi jakoś powiedzieć, który pin z którym dotykać (piny są podpisane), bo możliwości jest dużo :-)
Jeśli ciężko będzie się doczytać, to po powiększeniu będzie dobrze.
I które numery są puste?

Obrazek


mkIII: viewtopic.php?f=88&t=460254&p=5542641#p5542641" onclick="window.open(this.href);return false;
mkIV: viewtopic.php?f=89&t=563488" onclick="window.open(this.href);return false;

franio1983
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 2
Rejestracja: ndz sie 11, 2013 20:40

Sterownik skrzyni biegów TipTronic

Post autor: franio1983 » pn gru 29, 2014 19:16

Witam,
Pozwolę sobie dołączyć do tematu bo od dwóch dni borykam się awarią mojej golfiny. Problem jak przypuszczam po wstępnych oględzinach dotyczy skrzyni biegów (automat 09A - JF506E). Jechałem jakby nigdy nic, zatrzymałem się, silnik zgasiłem. Po 10 minutach chcę ruszać a tu brak rozruchu. Po przekręceniu kluczyka na zapłon wszystkie kontrolki jak należy zapalają się a jak przekręcam dalej to żadnej reakcji (co ciekawe nic nie przygasa akumulator sprawdzony i naładowany kilka dni wcześniej, kable nie pomogły, wszystkie połączenia AKU są dobre). Zwróciło moją uwagę podświetlenie paska biegów na tablicy (cały świeci - nie tylko aktualny bieg, tak objawia się tryb awaryjny skrzyni biegów chyba :banghead: ), po odczycie VAGiem w silniku brak błędów, w skrzyni były następujące:
264 zawór magnetyczny 4 -N91 przerwa lub zwarcie do plusa
258 zawór magnetyczny 1 -N88 przerwa lub zwarcie do plusa
350 nie znany kod błędu stała wartość na wyjściu lub zwarcie do plusa.
Po próbie kasowania błędy zaworów zostały i nie mogę ich usunąć. Silnik w dalszym ciągu nie odpala. :grrr: Konsultowałem moją sytuację z firmą zajmującą się naprawą ASB i powiedzieli że bardzo dziwny objaw bo tryb awaryjny włącza się w trakcie jazdy i można jechać (na jednym biegu ale można). Nawet odczytane błędy nie powinny mieć takiego wpływu na zachowanie samochodu. Zasugerowali sprawdzenie elektroniki od skrzyni biegów (możliwe że pozycjometr wybieraka daje niewłaściwy sygnał stąd brak informacji w jakim położeniu znajduje się lewarek).
Czy ktoś z Was spotkał się z podobnymi objawami?
Gdzie znajdę w moim samochodzie sterownik (komputer) skrzyni biegów?
Pozdrawiam



przemkorobo
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 4
Rejestracja: wt sty 06, 2015 11:18

Sterownik skrzyni biegów TipTronic

Post autor: przemkorobo » wt sty 06, 2015 15:02

cześć,
2 m-ce temu zakupiłem golfa 4 , 1.9tdi, 101KM, skrzynia automat 09A - JF506E - tiptronic, natomiast nie wiedziałem o złym działaniu skrzyni biegów, która obecnie zachowuje się podobnie jak skrzynia u Kondzia, tzn nie przerzuca z 1 na 2 bieg kiedy było auto zimne, kiedy się już zagrzało, złapał temp. ok 50-60st C, wszystko działało poprawnie, nie szarpał, płynnie zmieniał biegi w górę i dół, tiptronic również ok.
Pierwszą rzeczą, która zrobiłem to wymiana oleju, zleciało ok 3,75 l, ja zalałem 4,5 l oczywiście dedykowany ATF do tej skrzyni, najprostszym sposobem wylać - wlać. - nie pomogło :-(
Druga rzecz to podpięcie pod komputer - ten sam błąd co u Kondzia - 00652 (!) - co jest bardzo ogólny i przyczyn może być wiele - były już wymieniane na forum, te same możliwości usterek przekazał mi gość, który badał. Natomiast niezależnie czy samochód ciepły czy zimny komputer odczytywał położenie drążka biegów (wszystkie kombinacje łącznie z Tip+/Tip-), prędkość obrotową skrzyni/silnika które były zbliżone do siebie, prędkość rzeczywista km/h, temp. oleju skrzyni biegów, poza tym auto jak rozgrzane skrzynia działa, tiptronic też. Rzadko jeżdżę moim Golfem bo zwyczajnie bardzo nie da się nim jeździć, teraz zauważyłem, że nawet gdy zagrzeje się do 90st C, dalej nie przerzuca biegów tylko 1 bieg, dopiero gdy olej w skrzyni osiągnie temp, ok 60 st C (odczyt z VAG-a) dopiero skrzynia zaczyna działać tzn ciężko wrzuca 2 bieg, a dalej już prawidłowo delikatnie zmienia. Dlatego też obstawiam elektrozawór jako przyczynę mojej usterki. Tłumaczę sobie to, tym że olej nowy, temp na zewnątrz spadła do -5,10st, przez co gęstość większa oleju, dopiero jak się zagrzeje olej, to jeden z dwóch elektrozaworów odpowiadających za 2 bieg jest wstanie wrzucić ta dwójkę. Szukałem trochę na ten temat, aż trafiłem tutaj do was z czego się cieszę :-) bo czytając sporo się dowiedziałem i mam nadzieje, że pozwoli mi ta wiedza samemu rozwiązać problem ze skrzynią.

Skoro już wiadomo, które elektrozawory i ich kombinacje są odpowiedzialne za zmianę biegów to teraz mam prośbę do Kondzia i szczyku żeby umieścili swoje pomiary tych elektrozaworów, nie mam kanału, a ta wtyczka jest faktycznie w niewygodnym miejscu. Szczyku ty masz na stole elektrozawór N92, jakby nie patrzeć to jeden z naszych elektrozaworów :) zmierz go proszę ile Ohm wykazuje, będziemy mieć porównanie.
Do Kondzia - umieściłeś zdjęcie ale nie bardzo widzę więc zapytam, czy w tej kostce piny są ponumerowane od 1 do 18 i dwa puste czy od 1 do 20 ?, Spróbuj zgodnie z tym co napisał waski1 nr 18 pin masa a od 9-17 elektrozawory, tak jak są podpisane na wtyczce. Nas będą interesować wartości pin 9,10,11, odpowiadające za elektrozawór N88, N89, N92, bądź jak zamieściłeś poradę ze strony PRND.pl - oznaczone nr 8,6,5 (A,B,C), pytałeś ile Ohm? wcześniej szukając przyczyny zachowania się mojej skrzyni, trafiłem na : http://forums.vwvortex.com/showthread.p ... n-Function" onclick="window.open(this.href);return false;,
tam jest zamieszczone info jakie wartości ohm dla poszczególnych elektrozaworów, nasze - te od biegów, powinny się mieścić 9 - 24 Ohm. foto niżej.
Obrazek
także Kondzio działaj :), porównamy swoje pomiary, ja dopiero zajmę się tym w sobotę, u kumpla na kanale. Nie chce mi się czołgać pod samochodem :). Mam nadzieje, że mój elektrozawór zwyczajnie jest zabrudzony, i być może działa ale nie prawidłowo, ale to chyba się dowiem jak go wyjmę.

Do franio1983 miałem podobny objaw mojej skrzyni zaraz na początku jak kupiłem, mój problem polegał na tym, że mogłem odpalić auto tylko na P, a na N już nie bo pokazywał niezależnie jaki bieg wybierałem, literę D na wyświetlaczu, drugi objaw to taki ze nie działał poprawnie elektromagnes, po włączeniu zapłonu mając wybierak na poziomie P, czasem mogłem bez użycia hamulca nożnego zmieniać biegi w dowolną pozycję, normalnie jest tak że powinno się czuć opór. Ten elektromagnes jest powiązany z układem hamulcowym/ABS, i moim rozwiązaniem problemu była zwyczajna wymiana przepalonej żarówki światła stop. :helm:, nie badałem go wtedy VAG-iem, nie wiem jakie i czy błędy jakieś wykazywał komputer na skrzyni czy silniku. Czytając na temat usterki mojej skrzyni przeczytałem ten pdf. który zamieścił szczyku tam też było na temat blokady rozrusznika, przyczyną blokady przekaźnika rozrusznika może być (o ile się nie mylę) czujnik/przełącznik wielofunkcyjny oznaczony jako F125, lub przełącznik tiptronica, stąd może na wyświetlaczu masz wszystko podświetlone. Ten F125 wg opisu znajduję się na zewnątrz skrzyni i sama jego wymiana odbywa się bez konieczności wyjmowania skrzyni, ja osobiście go nie widzę może jest pod akumulatorem albo jestem ślepy:). Zbadaj pod komputerem (mój kolega używa delphi) czy wskazuje położenie wybranego biegu łącznie z tiptronic.

Przepraszam za ten długi esej ale jestem nowy i chciałem opisać swój przypadek i razem z waszą pomocą naprawić i cieszyć się jazdą automatem :smoke:



franio1983
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 2
Rejestracja: ndz sie 11, 2013 20:40

Re: Sterownik skrzyni biegów TipTronic

Post autor: franio1983 » śr sty 07, 2015 00:25

Przemkorobo wielkie dzięki za ciekawe sugestie. Jeśli układ hamulcowy ma taki wpływ to w sobotę zrobię skany ABSu czy nie ma przypadkiem błędów - kojarzy mi się, że kiedyś miałem sporadyczny błąd przełącznika świateł stop, kasowałem i było ok jakiś czas. Może teraz walnął ten włącznik pod pedałem hamulca albo mam jakieś zwarcie w lampach bo ostatnie dwa tygodnie samochód stał nie jeżdżony na deszczu i wilgoci. Tylko szczegół taki, że lewarkiem mogę zmienić położenie dopiero pi wciśnięciu hamulca (tak jak normalne zachowanie skrzyni) a na wyświetlaczu wszystko podświetlone. Zauważyłem też po włączeniu zapłonu na chwilę pojawia się właściwe wskazanie położenia lewarka, po czym zaświeca się cały pasek, i tak w każdym położeniu. Czeka mnie troche grzebania w sobotę ale grzane piwko i robimy. :grin:



przemkorobo
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 4
Rejestracja: wt sty 06, 2015 11:18

Re: Sterownik skrzyni biegów TipTronic

Post autor: przemkorobo » wt sty 20, 2015 01:00

witam ponownie,
chciałem podzielić się jak rozwiązałem swój problem,
Kiedy już dostałem się do elektrozaworów, zmierzyłem ich oporność i wykluczałem ich niesprawność stosując się do tabeli, którą zamieściłem na forum, mierząc po wtyczce w skrzyni biegów, wychodziły głupoty ale to pewnie dlatego, że jest tam ciasno i zwyczajnie mogłem dotykać nie tego pinu co trzeba. Czujniki i inne elektrozawory były w porządku. Jedynym elektrozaworem który odbiegał od innych był elektrozawór N88, wykazywał on ok 23 ohm, a pozostałe z tej partii od 16,4 - 16,7 ohm, nie sugerowałbym bezpośrednie podłączanie pod 12V, w celu sprawdzenia czy działają, ja podłączałem je z użyciem żarówki, podłączając żarówkę do obwodu, zrobiłem tak ponieważ nie mam pewności czy nie są na tyle czułe i bałem się je zepsuć tym bardziej, że 3 elektrozawory mogą się otwierać lub zamykać "nie do końca", w nich jest kulka i jak się raz podłączy słychać było "klik" a za drugim razem nie, dopiero jak strząsłem nim to znów było słychać "klik", tak więc po oporności stwierdziłem, że to elektrozawór N88, ucieszony poskładałem do kupy, odpalam i tu problem, tryb awaryjny tylko bieg 4 i R, na wyświetlaczu wszystko podświetlone, VAG wykazywał błędy mówiący ze jest problem z masą na wszystkich elektrozaworach, tak myślałem, że czegoś nie podłączyłem jak trzeba, ale posprawdzałem i wyglądało, że wszystko w porządku. Rozebrałem znów, posprawdzałem wewnątrz też niby wszystko ok, postanowiłem zamienić elektrozawór na tego co miałem, gdyż wymieniłem na używany, po mierzonej oporności wydawał się być ok, ale nie miałem 100% pewności czy "moja metoda diagnostyczna" jest w porządku :grin: , kiedy poskładałem z powrotem auto wróciło do stanu poprzedniego tzn nie wrzucał mi 2 i pozostałych wyższych biegów, nie dałem za wygrana, zdobyłem cały ten korpus gdzie są umieszczone elektrozawory, tez używany i lekko zakurzony, brudny ale był, :jezor: . Rozebrałem cały swój "korpus", nazywany sterownikiem skrzyni biegów, odjąłem go od skrzyni i rozkręciłem delikatnie, zdejmując warstwa po warstwie, trzeba uważać w środku są kulki sprężynki i tłoczki, jak coś wypadnie, to nawet ten co to składał miałby problem z umieszczeniem tego wszystkiego w odpowiednim miejscu, tyle tam tych kanalików, rowków :kac: . Ja zaryzykowałem bo miałem drugi :grin: , ale udało się ważne żeby zachować tylko czystość, wg ,mnie tam nie powinno być ziarnka piachu, po rozebraniu okazało się ze miałem jeden tłoczek zatarty, tzn on chodził ale ciężko go było paluchem poruszać, i widoczne na nim były zadziory, no to tą część zamieniłem z tego drugiego korpusu co miałem poskładałem, przemieniłem elektrozawór N88 na ten co go kupiłem on też wykazywał 16,6 ohm, wiec trzymając się mojej teorii wolałem tego niż starego co wskazywał 23 ohm, wszystko złożone, auto śmiga, pozostaje tylko znów wymiana oleju bo jest jakby brązowy, dodam że olej kupiłem ATF koloru żółtego, z mobila. Zachęcam do dłubania, wg mnie mechanicznie wewnątrz ta skrzynia się nie psuje, czytałem wiele portali i problem zazwyczaj leżał po stronie elektrozawór. Ja na swoja naprawę wydałem 100zl, + olej koszt 40zl litr, łącznie 300zl i wysilek swojej pracy, a warsztat w pobliżu zajmujący się skrzyniami automat na wstępie powiedział koszt od 1000zl do 3000zl. Jak ktoś naprawdę nie czuje się na siłach zawsze można kupić inną używaną. Pozdrawiam



Awatar użytkownika
Kondzio
Forum Master
Forum Master
Posty: 1543
Rejestracja: sob maja 15, 2010 21:54
Lokalizacja: Góra

Sterownik skrzyni biegów TipTronic

Post autor: Kondzio » ndz sty 25, 2015 19:10

Moje auto niby już naprawione. Auto robił gościu co polecił mi go Szczyku. Walnięty był elektrozawór i teraz niby wszystko smiga, tato furmanke odebrał i powiedział, że fajnie już się jeździ. Wymiana elektrozaworu kosztowała 1000zł i robił to 1,5 dnia :-)
Teraz mam nadzieje, że będę się cieszył jazdą z automatem.
Jak wrócę to prawdopodobnie wymienie olej w skrzyni :-)
Dzięki wszystkim za rady! :pub:


mkIII: viewtopic.php?f=88&t=460254&p=5542641#p5542641" onclick="window.open(this.href);return false;
mkIV: viewtopic.php?f=89&t=563488" onclick="window.open(this.href);return false;

ODPOWIEDZ

Wróć do „Mechanika”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 68 gości