Sterowanie VNT za pomocą uC
Moderatorzy: Michał_1977, bugalon, kkkacper, toffic, VIP
-
- Gadatliwa bestia
- Posty: 730
- Rejestracja: czw wrz 17, 2009 10:14
- Lokalizacja: Myślenice
- Kontakt:
Sterowanie VNT za pomocą uC
Nie ma najmniejszego kłopotu, ogranicza nas praktycznie wyobraźnia i zdrowy rozsądek. Co do kosztów sama elektronika jak pisałem wcześniej 20-30 zł. Obudowa robisz sobie sam (zależy gdzie chcesz układ umieścić, żeby go woda nie zalewała i silnik nie topił), map sensor + N75 we własnym zakresie (pewnie masz na warsztacie), trochę kabli, cyny, izolacji i czasu i jest. Jak chcesz modyfikować dorzuć programator za następne 20zł. Choć Smolki już obczaja interfejs na USB powoli
Sterowanie VNT za pomocą uC
zastanawiam sie tylko nad tym jak jeszcze przejsc na sterowanie elektroniczne pompy.
i wtedy np wykorzystac starego typu nastawnik potencjometryczny zamiast potencjometru na dźwigni gazu. wtedy proste sterowanko ala Ventil pompy a turbiną by sie taki układzik zajął.
masz moze schematy? wtedy by było sporo l
łatwiej uruchomić procedurę startu...
i wtedy np wykorzystac starego typu nastawnik potencjometryczny zamiast potencjometru na dźwigni gazu. wtedy proste sterowanko ala Ventil pompy a turbiną by sie taki układzik zajął.
masz moze schematy? wtedy by było sporo l
łatwiej uruchomić procedurę startu...
Sterowanie VNT za pomocą uC
Q_mac, jak idą prace przy udoskonalaniu uC? Kiedy będzie można u Ciebie zamówić zestaw z programatorem?
Golf mk2 "PANZERWAGEN" Off-Road Swap SYNCRO - http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f= ... 3#p6148733" onclick="window.open(this.href);return false;.
Audi 80 B4 1,9 M-TDI 1Z
Audi 80 B4 1,9 M-TDI 1Z
-
- Gadatliwa bestia
- Posty: 730
- Rejestracja: czw wrz 17, 2009 10:14
- Lokalizacja: Myślenice
- Kontakt:
Sterowanie VNT za pomocą uC
Układ działa już jakiś czas bez błędów i zarzutów Mapa to już kwestia własnej zabawy Jak chcesz można wykonać zestaw dla Ciebie Dla mnie też będę robił.
Sterowanie VNT za pomocą uC
Fajnie Jestem chętny i w 100% zdecydowany Bardzo mi zależy, bo VNT gt20 po regeneracji (przez kolegę EMP-TURBO), czeka na zainstalowanie Odezwę się na PWQ_mac pisze:Jak chcesz można wykonać zestaw dla Ciebie
Golf mk2 "PANZERWAGEN" Off-Road Swap SYNCRO - http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f= ... 3#p6148733" onclick="window.open(this.href);return false;.
Audi 80 B4 1,9 M-TDI 1Z
Audi 80 B4 1,9 M-TDI 1Z
Sterowanie VNT za pomocą uC
i jak się sprawują poprawki w układzie? jakie sąz perspektywy czasu wady układu i jego słoabości?
no i jak procedura startu dla mnie, bo ja już na tygodniu wydzieram turbo z golfa
no i jak procedura startu dla mnie, bo ja już na tygodniu wydzieram turbo z golfa
-
- Gadatliwa bestia
- Posty: 730
- Rejestracja: czw wrz 17, 2009 10:14
- Lokalizacja: Myślenice
- Kontakt:
Sterowanie VNT za pomocą uC
Układ sprawuje się wyśmienicie...
...jak mapa jest dopracowana U Smołkiego śmiga, aż miło. U mnie po zmianie pompy na 11 mm od Cb czeka mnie sporo zmian w ustawieniach. Tylko czas, czas, czas.. Ale staram się pchać temat jak najbardziej. Jak będziesz miał wolną chwilę, to obmyśl sobie jakie wartości wysterowania zaworka będziesz chciał. Co do wad układu: N75, map sensor i sama gruszka ma swoją zwłokę czasową. Na pompie 11 mm turbo tak się wkręca, że momentalnie doładowanie wynosi 2 bary. Na normalnej pompie overboost czeka 500ms, przed zadziałaniem (kiedy jest zbyt szybki, działa zbyt agresywnie i doładowanie pływa). Tutaj czas trzeba będzie znacznie skrócić. Układ mechaniczny "uczy" się sam pozycji sztangi. Tu trzeba to odkryć i wpisać, ale za to można naprawdę wykształtować sobie moment obrotowy.
P.S Spalanie na Twojej pompie to 6,2 l u mnie przy zróżnicowanej jeździe (czasem spokojnie, czasem but). No i przy małej awarii układu paliwowego (rozszczelnił się wąż powrotu paliwa i rzygał po komorze). Realnie, szacuje że uda się zejść do tych 5,5 l, choć przy butowaniu faktycznie wskazówka ubywa. Ale pedał gazu reaguje bardzo posłusznie, przednia poducha zmarła do 4 biegu ten samochód nie czuje czy jedzie z góry czy pod góre
...jak mapa jest dopracowana U Smołkiego śmiga, aż miło. U mnie po zmianie pompy na 11 mm od Cb czeka mnie sporo zmian w ustawieniach. Tylko czas, czas, czas.. Ale staram się pchać temat jak najbardziej. Jak będziesz miał wolną chwilę, to obmyśl sobie jakie wartości wysterowania zaworka będziesz chciał. Co do wad układu: N75, map sensor i sama gruszka ma swoją zwłokę czasową. Na pompie 11 mm turbo tak się wkręca, że momentalnie doładowanie wynosi 2 bary. Na normalnej pompie overboost czeka 500ms, przed zadziałaniem (kiedy jest zbyt szybki, działa zbyt agresywnie i doładowanie pływa). Tutaj czas trzeba będzie znacznie skrócić. Układ mechaniczny "uczy" się sam pozycji sztangi. Tu trzeba to odkryć i wpisać, ale za to można naprawdę wykształtować sobie moment obrotowy.
P.S Spalanie na Twojej pompie to 6,2 l u mnie przy zróżnicowanej jeździe (czasem spokojnie, czasem but). No i przy małej awarii układu paliwowego (rozszczelnił się wąż powrotu paliwa i rzygał po komorze). Realnie, szacuje że uda się zejść do tych 5,5 l, choć przy butowaniu faktycznie wskazówka ubywa. Ale pedał gazu reaguje bardzo posłusznie, przednia poducha zmarła do 4 biegu ten samochód nie czuje czy jedzie z góry czy pod góre
-
- Gadatliwa bestia
- Posty: 730
- Rejestracja: czw wrz 17, 2009 10:14
- Lokalizacja: Myślenice
- Kontakt:
Re: Sterowanie VNT za pomocą uC
No i w końcu nastał czas na kolejny krok. Trochę z tym zeszło, ale po drodze pojawiło się masę innych tematów-cóż nie wszystko da się przewidzieć. A poza modami trzeba też żyć
W miedzyczasie, program cały czas przechodził modyfikacje. Mniejsze lub większe, ale-co najważniejsze-poprawiające jego pracę. Obecnie do dyspozycji mamy mapę 10x10. 10 położeń pedału gazu i 10 zakresów obrotowych (co 500 rpm). Jest także mapa dla działania overboosta. W chwili obecnej działa to tak, że wysterowanie gruszki, a więc doładowanie strojone jest dla danego położenia gazu i osiągniętych obrotów, a overboost służy do zbijania ew. nadmiaru. Bardzo podobnie jest to zrobione w TDI i po licznych testach wydaje się to obecnie najlepszym rozwiązaniem. Oczywiście jeśli uda się wpaść na coś lepszego, poprawki i nowe wersje będą udostępniane.
Ale po kolei. Co potrzebujemy ? Sterownik, programator+kable, PC, map sensor, N75, oprogramowanie i wsad do procesora.
INSTALACJA PROGRAMATORA
Najpierw instalujemy program WinAVR (link: http://winavr.sourceforge.net/download.html" onclick="window.open(this.href);return false;). Jest to kompilator programu (tłumaczy język programu na wartość 0/1 dla procesora i jest niezbędny do działania). Sama instalacja nie nastarcza trudności (dalej, dalej, dalej...). Teraz ściagamy sterowniki do programatora (http://www.fischl.de/usbasp/" onclick="window.open(this.href);return false;). Rozpakowywujemy i wkładamy w port USB nasz programator (Ważne!!! programator instaluje się tylko na tym porcie w który teraz go włożymy, z niego musimy zawsze korzystać !!!). Komputer znajduje nowe urządzenie i prosi o sterowniki, więc podajemy ściężku do rozpakowanego katalogu i kontynuujemy instalację.
INSTALACJA ECLIPSE INDIGO
Najlepiej jest to opisane tutaj:
" onclick="window.open(this.href);return false;
Nawet jest podane skąd można ten program ściągnąć, więc nie powinno być problemów z instalacją. Musimy mieć zainstalowaną wcześniej Jave !!! Po rozpakowaniu, ścieżke folderu workspace podajemy do wcześniej ściągniętego katalogu
Potrzebujemy jeszcze przystosować lekko program dla nas. Potrzebujemy dodać sobie dwie ikonki: AVR i "młoteczek". Chyba, że już je mamy. Aby to zrobić klikamy prawym przyciskiem na pasek narzędzi i wybieramy Customize Perspective
. W nowo otwartym oknie rozwijamy listę AVRDUDE Action Set i zaznaczamy Upload current project to Atmel target MCU. Jeśli pojawi się alert, klikamy ok. W nowym oknie zaznacznamy z lewej strony AVRDUDE Action Set i klikamy OK. Następnie ponowie klikamy prawym przyciskiem na pasek narzędzi i tym razem rozwijamy listę Build Configuration. Z rozwiniętej listy zaznaczamy Build 'Release' for project. W nowym oknie zaznacznamy z lewej strony Build Configuration i klikamy OK.
I w zasadzie jesteśmy gotowi do pisania map. Odszukujemy w kodzie programu tabele:
I uzupełniamy według własnego uznania. Wpisujemy wartości procentowe (od 0 do 100%). Bardzo ważne jest modyfikować jedynie wartości liczbowe w pokazanych miejscach. Głupia kropka, lub jej brak w nieodpowiednim miejscu spowoduje, że program się nie skompiluje i nie wgra !!!
Pod sam koniec rozwijamy listę programu z lewej strony (VNT LCD +ds18b20), klikamy na main.c (ma się podświetlić na niebiesko). Następnie klikamy młoteczek (1)i program ma się zacząć kompilować. Jeśli skompiluje się bez błędów klikamy na ikonkę AVR (2) i program wgrywa się do naszego procesora
Opis wyjść sterownika i programatora:
W miedzyczasie, program cały czas przechodził modyfikacje. Mniejsze lub większe, ale-co najważniejsze-poprawiające jego pracę. Obecnie do dyspozycji mamy mapę 10x10. 10 położeń pedału gazu i 10 zakresów obrotowych (co 500 rpm). Jest także mapa dla działania overboosta. W chwili obecnej działa to tak, że wysterowanie gruszki, a więc doładowanie strojone jest dla danego położenia gazu i osiągniętych obrotów, a overboost służy do zbijania ew. nadmiaru. Bardzo podobnie jest to zrobione w TDI i po licznych testach wydaje się to obecnie najlepszym rozwiązaniem. Oczywiście jeśli uda się wpaść na coś lepszego, poprawki i nowe wersje będą udostępniane.
Ale po kolei. Co potrzebujemy ? Sterownik, programator+kable, PC, map sensor, N75, oprogramowanie i wsad do procesora.
INSTALACJA PROGRAMATORA
Najpierw instalujemy program WinAVR (link: http://winavr.sourceforge.net/download.html" onclick="window.open(this.href);return false;). Jest to kompilator programu (tłumaczy język programu na wartość 0/1 dla procesora i jest niezbędny do działania). Sama instalacja nie nastarcza trudności (dalej, dalej, dalej...). Teraz ściagamy sterowniki do programatora (http://www.fischl.de/usbasp/" onclick="window.open(this.href);return false;). Rozpakowywujemy i wkładamy w port USB nasz programator (Ważne!!! programator instaluje się tylko na tym porcie w który teraz go włożymy, z niego musimy zawsze korzystać !!!). Komputer znajduje nowe urządzenie i prosi o sterowniki, więc podajemy ściężku do rozpakowanego katalogu i kontynuujemy instalację.
INSTALACJA ECLIPSE INDIGO
Najlepiej jest to opisane tutaj:
" onclick="window.open(this.href);return false;
Nawet jest podane skąd można ten program ściągnąć, więc nie powinno być problemów z instalacją. Musimy mieć zainstalowaną wcześniej Jave !!! Po rozpakowaniu, ścieżke folderu workspace podajemy do wcześniej ściągniętego katalogu
Potrzebujemy jeszcze przystosować lekko program dla nas. Potrzebujemy dodać sobie dwie ikonki: AVR i "młoteczek". Chyba, że już je mamy. Aby to zrobić klikamy prawym przyciskiem na pasek narzędzi i wybieramy Customize Perspective
. W nowo otwartym oknie rozwijamy listę AVRDUDE Action Set i zaznaczamy Upload current project to Atmel target MCU. Jeśli pojawi się alert, klikamy ok. W nowym oknie zaznacznamy z lewej strony AVRDUDE Action Set i klikamy OK. Następnie ponowie klikamy prawym przyciskiem na pasek narzędzi i tym razem rozwijamy listę Build Configuration. Z rozwiniętej listy zaznaczamy Build 'Release' for project. W nowym oknie zaznacznamy z lewej strony Build Configuration i klikamy OK.
I w zasadzie jesteśmy gotowi do pisania map. Odszukujemy w kodzie programu tabele:
I uzupełniamy według własnego uznania. Wpisujemy wartości procentowe (od 0 do 100%). Bardzo ważne jest modyfikować jedynie wartości liczbowe w pokazanych miejscach. Głupia kropka, lub jej brak w nieodpowiednim miejscu spowoduje, że program się nie skompiluje i nie wgra !!!
Pod sam koniec rozwijamy listę programu z lewej strony (VNT LCD +ds18b20), klikamy na main.c (ma się podświetlić na niebiesko). Następnie klikamy młoteczek (1)i program ma się zacząć kompilować. Jeśli skompiluje się bez błędów klikamy na ikonkę AVR (2) i program wgrywa się do naszego procesora
Opis wyjść sterownika i programatora:
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony czw wrz 26, 2013 15:13 przez Q_mac, łącznie zmieniany 1 raz.
Sterowanie VNT za pomocą uC
Q_mac,
To teraz mogę zabierać się za programowanie
Mam tylko jeden problem, bo na stronie która jest podana na filmiku nie ma Eclipse Clasic, czy można zamiast clasic pobrać jakąś inną wersję? Całą resztę pobrałem bez problemu, tylko z tym eclipse mam problem.
To teraz mogę zabierać się za programowanie
Mam tylko jeden problem, bo na stronie która jest podana na filmiku nie ma Eclipse Clasic, czy można zamiast clasic pobrać jakąś inną wersję? Całą resztę pobrałem bez problemu, tylko z tym eclipse mam problem.
Golf mk2 "PANZERWAGEN" Off-Road Swap SYNCRO - http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f= ... 3#p6148733" onclick="window.open(this.href);return false;.
Audi 80 B4 1,9 M-TDI 1Z
Audi 80 B4 1,9 M-TDI 1Z
-
- Gadatliwa bestia
- Posty: 730
- Rejestracja: czw wrz 17, 2009 10:14
- Lokalizacja: Myślenice
- Kontakt:
Re: Sterowanie VNT za pomocą uC
INSTALACJA ECLIPSE INDIGO
Szukaj wersji INDIGO, nie classic i będzie ok
Spróbuj skorzystać z tego poradnika:
" onclick="window.open(this.href);return false;
Szukaj wersji INDIGO, nie classic i będzie ok
Spróbuj skorzystać z tego poradnika:
" onclick="window.open(this.href);return false;
Sterowanie VNT za pomocą uC
No dobra, ale jest tam dużo wersji indigo - na przykład na filmie wybiera wersję C/C++ a jaką ja mam wybrać żeby była prawidłowa?
Golf mk2 "PANZERWAGEN" Off-Road Swap SYNCRO - http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f= ... 3#p6148733" onclick="window.open(this.href);return false;.
Audi 80 B4 1,9 M-TDI 1Z
Audi 80 B4 1,9 M-TDI 1Z
-
- Gadatliwa bestia
- Posty: 730
- Rejestracja: czw wrz 17, 2009 10:14
- Lokalizacja: Myślenice
- Kontakt:
Sterowanie VNT za pomocą uC
Wybierz dokładnie taką jak na filmiku Program jest napisany właśnie w tym języku.
Sterowanie VNT za pomocą uC
Już wcześniej go uruchomiłem, ale myślałem, że to nie ta wersja
Wszystko mam zainstalowane i działa
Napisz mi jeszcze co zrobić żeby wyświetliła się mapa w eclipse? Jaką folder trzeba otworzyć, bo jak się domyślam, trzeba jakąś ścieżkę podać?
Wszystko mam zainstalowane i działa
Napisz mi jeszcze co zrobić żeby wyświetliła się mapa w eclipse? Jaką folder trzeba otworzyć, bo jak się domyślam, trzeba jakąś ścieżkę podać?
Golf mk2 "PANZERWAGEN" Off-Road Swap SYNCRO - http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f= ... 3#p6148733" onclick="window.open(this.href);return false;.
Audi 80 B4 1,9 M-TDI 1Z
Audi 80 B4 1,9 M-TDI 1Z
-
- Gadatliwa bestia
- Posty: 730
- Rejestracja: czw wrz 17, 2009 10:14
- Lokalizacja: Myślenice
- Kontakt:
Sterowanie VNT za pomocą uC
Właśnie dziś edytowałem posta, bo dałem dupy i nie dołożyłem workspace (to właśnie ta ścieżka). Jest to już w załączniku w opisie uruchomienia Podajesz ścieżke tak jak jest to zrobione na filmiku
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 20 gości