Zamiana 10w40 na 5w40
Moderatorzy: Michał_1977, italiano_83, G0 Karcio, Haki, Qto, marcin7x5, VIP
- dominiks1980
- Ma gadane
- Posty: 226
- Rejestracja: czw cze 18, 2009 17:56
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Zamiana 10w40 na 5w40
Witam.
Na początku odrazu napiszę że interesują mnie opinie tylko i wyłącznie osób które dokonały taką zamianę.
Mam mk4 z silnikiem 1,4 16V AKQ. Jak większości i mi bierze olej. Na dniach będę wymieniał olej. Obecnie silnik zalewany był Mobil S 10w40. Przeglądając forum znalazłem kilka wpisów sugerujących zmianę oleju z 10w40 na 5w40. Oczywiście tyle ile opinii pozytywnych, tyle też znalazłem negatywnych.
Proszę o wypowiedzi tylko i wyłącznie osoby które dokonały takiej wymiany i podzielenie się swoimi obserwacjami i doświadczeniami. Opinii teoretyków już się naczytałem i z reguły opierają się na zgadywaniu i powtarzaniu czegoś co gdzieś kiedyś usłyszeli (chodź znalazłem też opinie poparte wiedzą i danymi producentów, niestety te też bywają sprzeczne).
Na początku odrazu napiszę że interesują mnie opinie tylko i wyłącznie osób które dokonały taką zamianę.
Mam mk4 z silnikiem 1,4 16V AKQ. Jak większości i mi bierze olej. Na dniach będę wymieniał olej. Obecnie silnik zalewany był Mobil S 10w40. Przeglądając forum znalazłem kilka wpisów sugerujących zmianę oleju z 10w40 na 5w40. Oczywiście tyle ile opinii pozytywnych, tyle też znalazłem negatywnych.
Proszę o wypowiedzi tylko i wyłącznie osoby które dokonały takiej wymiany i podzielenie się swoimi obserwacjami i doświadczeniami. Opinii teoretyków już się naczytałem i z reguły opierają się na zgadywaniu i powtarzaniu czegoś co gdzieś kiedyś usłyszeli (chodź znalazłem też opinie poparte wiedzą i danymi producentów, niestety te też bywają sprzeczne).
-
- Mały gagatek
- Posty: 99
- Rejestracja: ndz lut 10, 2013 15:09
Zamiana 10w40 na 5w40
Kolego jak Ci bierze olej to zmiana na rzadszy nie wiem czy pomoże... U mnie na branie oleju pomogła wymiana pierścieni i dopiero wtedy możesz lać rzadszy olej
- Fafik258
- Forum Master
- Posty: 1096
- Rejestracja: wt mar 16, 2010 23:47
- Lokalizacja: Starogard Gdański
- Kontakt:
Zamiana 10w40 na 5w40
Więc tak, pozwolę sobie coś napisać. Po remoncie mialem zalany 10w40 po 10000 tys. km zmieniłem na 5w40. I na tym pierwszym i na drugim nie wziął ani grama. Tobie natomiast polecam tak jak i zresztą większość użytkowników 1.4 16v zalać 5w50 mobila. Napewno będziesz zadowolony.Zużycie oleju spadnie dzięki wyzszemu Hths w porównaniu do 5w40 ale niestety dolewki z tego oleju będą Cię wychodzić drożej że względu na jego cenę w porównaniu do 10w40.
Nie masz niestety racji kolego. Porównań paramtery fizyczne obu olei oraz ich parametry techniczne i dowiesz Sie że gęstość w rozumieniu praw fizyki mają taka sama. A lepkosc wysokotemperaturowa lepsza ma 5w40. Zatem wysuwasz wnioski nie poparte argumentami
krzychu155 pisze:Kolego jak Ci bierze olej to zmiana na rzadszy nie wiem czy pomoże... U mnie na branie oleju pomogła wymiana pierścieni i dopiero wtedy możesz lać rzadszy olej
Nie masz niestety racji kolego. Porównań paramtery fizyczne obu olei oraz ich parametry techniczne i dowiesz Sie że gęstość w rozumieniu praw fizyki mają taka sama. A lepkosc wysokotemperaturowa lepsza ma 5w40. Zatem wysuwasz wnioski nie poparte argumentami
- dominiks1980
- Ma gadane
- Posty: 226
- Rejestracja: czw cze 18, 2009 17:56
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: Zamiana 10w40 na 5w40
Czyli zamieniając 10w40 na 5 w40 nawet gdyby zużycie oleju nie spadło to praca na zimnym silniku powinna być lepsza a co za tym idzie klekotanie ala diesel mniejsze ?Fafik258 pisze:
Nie masz niestety racji kolego. Porównań paramtery fizyczne obu olei oraz ich parametry techniczne i dowiesz Sie że gęstość w rozumieniu praw fizyki mają taka sama. A lepkosc wysokotemperaturowa lepsza ma 5w40. Zatem wysuwasz wnioski nie poparte argumentami
- Fafik258
- Forum Master
- Posty: 1096
- Rejestracja: wt mar 16, 2010 23:47
- Lokalizacja: Starogard Gdański
- Kontakt:
Re: Zamiana 10w40 na 5w40
Jeżeli elementy układu kasowania luzu zaworowego są wypracowane to nie pomoże rzaden olej na klekotanie co nie zmienia faktu że 5w szybciej dociera do głowicy niż 10w.
-
- Mały gagatek
- Posty: 99
- Rejestracja: ndz lut 10, 2013 15:09
Zamiana 10w40 na 5w40
Tylko co z tego skoro mi brał olej zanim się rozgrzał wtedy uciekałoby mi go więcej ale fakt że to zależy typowo od przypadku. Poza tym jest tak jak mówisz że dolewki (nawet mniejsze) wyjdą drożej niż 10w40 a sam problem brania oleju skoro się pojawił to zmiana oleju w żadnym wypadku go nie zlikwiduje, co najwyżej "zmiejszy" wyciek oleju, kosztem wycieku większej kasy z portfela
cSt w 40ºC 84
cSt w 100ºC 14
Mobil Super™ 2000 X1 10W-40
cSt w temp. 40ºC 97
cSt w temp. 100ºC 14,4
Kłócić się nie chce ale jeśli nawet jest tak jak mówisz to nie we wszystkich olejach więcej nie chciało mi się szukać a tu jest wyraźnie że "rzadszy" olej jest rzeczywiście "rzadszy" zatem nie dość że będzie go uciekało więcej to jeszcze drożej
Mobil Super 3000 X1 5W-40Fafik258 pisze:Nie masz niestety racji kolego. Porównań paramtery fizyczne obu olei oraz ich parametry techniczne i dowiesz Sie że gęstość w rozumieniu praw fizyki mają taka sama. A lepkosc wysokotemperaturowa lepsza ma 5w40. Zatem wysuwasz wnioski nie poparte argumentami
cSt w 40ºC 84
cSt w 100ºC 14
Mobil Super™ 2000 X1 10W-40
cSt w temp. 40ºC 97
cSt w temp. 100ºC 14,4
Kłócić się nie chce ale jeśli nawet jest tak jak mówisz to nie we wszystkich olejach więcej nie chciało mi się szukać a tu jest wyraźnie że "rzadszy" olej jest rzeczywiście "rzadszy" zatem nie dość że będzie go uciekało więcej to jeszcze drożej
- Fafik258
- Forum Master
- Posty: 1096
- Rejestracja: wt mar 16, 2010 23:47
- Lokalizacja: Starogard Gdański
- Kontakt:
Zamiana 10w40 na 5w40
Parametry które wkleiles to lepkosc kinematyczna (kinetyczna) [1 cSt = 10-6 m2/s] . I dla 100 stopni praktycznie identyczne. Więc na 5w40 w temperaturze pracy oleju będzie ubywalo praktycznie tak samo. Natomiast w niskich temperaturach mniej będzie ubywac 10 w40 i tu masz rację. Mylisz tylko lepkosc kinematyczna z Gęstość [g/cm3].
-
- Mały gagatek
- Posty: 99
- Rejestracja: ndz lut 10, 2013 15:09
Zamiana 10w40 na 5w40
też jest rzadszy, poza tym w przypadku silnika to właśnie lepkość a nie gęstość odgrywa znaczną rolę mechanika płynów pełną gębą gdyby sie zagłębiać ale trochę tego w głowie zostało gęstości rzędu 0,855 dla 5w i 0,87 dla 10w -> tak żeby nie było niedopowiedzeń, ale tak czy siak wniosek jest jeden i ten sam że to problemu z braniem oleju nie rozwiąże
- Fafik258
- Forum Master
- Posty: 1096
- Rejestracja: wt mar 16, 2010 23:47
- Lokalizacja: Starogard Gdański
- Kontakt:
Zamiana 10w40 na 5w40
Dokładnie, jedyna doraźna pomoc 5w50 :kufel:Tylko są to tak małe różnice, że dla osoby nie wgłębiającej się w temat stwierdzenie, że 5w40 jest rzadszy jest trochę nad wyraz i sugeruje takiej osobie zło czyli różnice pokaźne np 0,55 dla 5w i 0,87 dla 10w dla gęstości i analogicznie dla lepkości kinematycznej. Zatem w przypadku przytoczonego przez Ciebie mobila relatywnie brać mniej powinien 10w40krzychu155 pisze: gęstości rzędu 0,855 dla 5w i 0,87 dla 10w -> tak żeby nie było niedopowiedzeń
Ostatnio zmieniony wt wrz 10, 2013 07:24 przez Fafik258, łącznie zmieniany 1 raz.
Zamiana 10w40 na 5w40
Na spalanie oleju ma wpływ gęstość oleju w wysokiej temperaturze, 10w40, 5w40 jest tak samo żadki na rozgrzanym silniku, ja w Audi A2 1.4 16V jeżdżę na Mobil 1, 5w50 i spalanie oleju spadło zauważalnie. Np. w Skodzie od nowości do 1.4 16V leja 5w50 Mobil 1 , a w VW 5w30. Zauważyłem że w tych silnikach co jeździły na 5w50 silnik nie pobiera oleju a w tych na 5w30 zaczyna go spalać, np. w Renault 1.5 dci jak olej zamiast 5w30 zmieniany co 30 tys km zastosujemy 5w40 co 15 tys km nie ma problemu z obracającymi się panewkami nawet po 200 tys km, gdzie na 5w30 po 100 tys km te silniki mają z tym problem.
Zamiana 10w40 na 5w40
5W30 to kicha nie olej. Dokładnie masz rację z klasami lepkości. 5W30 to woda (Są już i XW20!) wymyślona pod dyktando ekoterrorystów do spółki z koncernami motoryzacyjnymi, aby silnik za długo nie pojeździł i aby wciskać ludziom kity o energooszczędności i mniejszej emisji CO2. Mnie wisi ekologia, energooszczędność, olej wymieniam 2x częściej niż przewiduje instrukcja, mimo, że stosuję górnopółkowe oleje.PinkFloyd pisze:gdzie na 5w30 po 100 tys km te silniki mają z tym problem.
- Fafik258
- Forum Master
- Posty: 1096
- Rejestracja: wt mar 16, 2010 23:47
- Lokalizacja: Starogard Gdański
- Kontakt:
Re: Zamiana 10w40 na 5w40
Mobil 1 0W-20ozzy1979 pisze:5W30 to kicha nie olej. Dokładnie masz rację z klasami lepkości. 5W30 to woda (Są już i XW20!) wymyślona pod dyktando ekoterrorystów do spółki z koncernami motoryzacyjnymi, aby silnik za długo nie pojeździł i aby wciskać ludziom kity o energooszczędności i mniejszej emisji CO2. Mnie wisi ekologia, energooszczędność, olej wymieniam 2x częściej niż przewiduje instrukcja, mimo, że stosuję górnopółkowe oleje.PinkFloyd pisze:gdzie na 5w30 po 100 tys km te silniki mają z tym problem.
SAE Grade 0W-20
Viscosity, @ 100ºC, cSt (ASTM D445) 8.7
Viscosity, @ 40ºC, cSt (ASTM D445) 44.8
Viscosity Index 173
Sulfated Ash, wt% (ASTM D874) 0.8
HTHS Viscosity, mPa•s @ 150ºC (ASTM D4683) 2.7
Phosphorous (ASTM D4951) 0.065
Flash Point, ºC (ASTM D92) 224
Total Base Number (ASTM D2896) 8.8
MRV @ -40ºc (ASTM D4684) 9200
Density @15.6º C g/ml (ASTM D4052) 0.841
-
- Mały gagatek
- Posty: 99
- Rejestracja: ndz lut 10, 2013 15:09
Zamiana 10w40 na 5w40
No ale tak czy siak wymiana oleju w takim wypadku sensu większego nie ma, no chyba żeby dać zarobić na oleju
Zamiana 10w40 na 5w40
Ale po co wklejasz dane oleju? HTHS mierny, TBN słaba. Jedynie na plus lepkość na zimno. Reszta parametrów nie do przyjęcia dla samochodów z ery naszych golfów II, III, IV. Gdzieś był artykuł o Toyocie Yaris zalanej od nowości 0W20 - przy 87 tyś km już chlała olej i miała słabą kompresję na 1 cylindrze. Olej typowo ekologiczny do jednorazówek.Fafik258 pisze:Mobil 1 0W-20
SAE Grade 0W-20
Viscosity, @ 100ºC, cSt (ASTM D445) 8.7
Viscosity, @ 40ºC, cSt (ASTM D445) 44.8
Viscosity Index 173
Sulfated Ash, wt% (ASTM D874) 0.8
HTHS Viscosity, mPa•s @ 150ºC (ASTM D4683) 2.7
Phosphorous (ASTM D4951) 0.065
Flash Point, ºC (ASTM D92) 224
Total Base Number (ASTM D2896) 8.8
MRV @ -40ºc (ASTM D4684) 9200
Density @15.6º C g/ml (ASTM D4052) 0.841
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 48 gości