Zakładam ten temat, bo łysieję już przez brak pomysłów i uczucie swej małości.
Problem rozpoczął się o logów w temacie viewtopic.php?f=80&t=502405 . Kolega italiano_83, któremu jestem bardzo wdzięczny za ciągłą pomoc zauwazył, że przy rozgrzanym silniku mam niską temperaturę.
LOG 001
LOG 001 kolejne podejście po kolejnej jeździe
Otóż faktycznie, tak było. No więc szybko w ręce miernik i sprawdzenie oporu na czujniku. Pomiar? 500 i 200 omów przy około 70 stopniach silnika. Wniosek? Wartości odpowiednie. Na zegarach 70 stopni, dla Ecu 7.1 stopnia.
Dzisiaj postanowiłem na krótko wpiąć rezystor 100 omów we wtyczkę. Uruchomiłem VAG-COM. Grupa 001 Engine, Bloki pomiarowe 008 i blok 001 - temperatura? Szok. 9,9 stopnia. Przy 100omach? To jakby za mało.
Pomiar napięć we wtyczce nie wykazał na tyle dużych anomaliów aby było to warte uwagi przy takiej różnicy temperatury, nie mniej jednak w pinach odpowiadających za czujnik temperatury silnika dla ECU napięcie było niższe.
Pewnego poranka:
LOG 001+007
Rano temperatura cieczy trochę niska. Samochód od 1.00 do 13.00 stał w garażu nie odpalany. Po odpaleniu log pokazał następujące temperatury. Temperatura w garażu o godzinie 13.00 - odpalenie - -0,5stopnia.
Gdzie dalej szukać? Jak się za to zabrać?
Bardzo prosze o pomoc.
Dodaję:
Znalazłem w internecie nastepujący algorytm sprawdzenia instalacji. Czy jest on zbieżny dla golfa IV 98/93 rok ALH?
Czy ktoś jest w stanie powiedzieć, gdzie znajdę Gniazdo 108 i 93?
Czy są dostępne jakies schematy instalacji? Nie wiem dokładnie którymi przewodami i gdzie podążać od momentu wejścia do grubszych wiązek.
ŹródłoDIAGNOSTYKA CZUJNIKA TEMPERATURY PŁYNU CHŁODZĄCEGO SILNIK (G2 i G62)
Czujniki/Sensory G2 i G62 są zamontowane w jednej zespolonej nie rozbieralnej obudowie
ECT - Engine Coolant Temperature. Różnica polega na konstrukcji wtyczki elektrycznej która dla czujnika nazywanego wcześniej G2 i G62 jest: kwadratowa (1996-2000), natomiast po roku (2000-2004) jest prostokątna (zaokrąglona z jednego boku).
http://desmond.imageshack.us/Himg170/sc ... es=landing" onclick="window.open(this.href);return false;
http://desmond.imageshack.us/Himg293/sc ... es=landing" onclick="window.open(this.href);return false;
http://desmond.imageshack.us/Himg225/sc ... es=landing" onclick="window.open(this.href);return false;
Diagnostyka VAG rozpoznaje błędy (zwarcia) instalacji elektrycznej.
Dla dokładniejszej analizy usterek pokazuje dokładnie na którym obwodzie powstała awaria, czy w obwodzie G2 czy w G62. Od tego czasu ludzie nazywają ten czujnik i tak i tak. Również na schematach najpierw oznaczano czujnik jako G2 a później jako G62.
Diagnostyka - Błędy VAG dotyczące temperatury czujnika (G2 i G62)
00522 - Czujnik temperatury chłodziwa silnika G62
01039* - Coolant Temperature Sensor (G2)
Czujnik G2 wskaźnika temperatury płynu chłodzącego silnik
16500 - Engine Coolant Temp. Sensor (G62): Implausible Signal
Czujnik G62 wskaźnika temperatury płynu chłodzącego silnik
16509 System chłodzenia – temp. za niska do rozpoczęcia procesu – G62
17664 - Engine Coolant Temp Sensor (G62): Open or Short to Plus
Obwód temperatury chłodziwa silnika - czujnik (G62) brak sygnału lub zwarcie z potencjałem plus.
30-10 - Open or Short to B+ - Intermittent
– przerwa lub zwarcie z masą
– przerwa lub zwarcie z plusem
– zwarcie w instalacji pomiędzy czujnikiem G2 a zestawem wskaźników;
– uszkodzony czujnik G2 wskaźnika temperatury płynu chłodzącego.
* Usterka „Przerwa lub zwarcie z potencjałem plus” zostanie zarejestrowana dopiero wtedy, gdy silnik pracował przez około 30 minut a usterka została rozpoznana.
Uszkodzony czujnik temperatury płynu chłodzącego lub połączenie przewodów do komputera sterującego pracą silnika. Sprawdzić miernikiem czujnik temperatury płynu chłodzącego lub obwód do komputera sterującego.
UWAGA!!: Gdy tylko w pamięci usterek znajdzie się usterka, która dotyczy czujnika G62 temperatury zasysanego powietrza, komputer sterujący pracą silnika przy uruchomieniu silnika zastosuje temperaturę zasysanego powietrza jako wartość zastępczą (temperatura uruchomienia silnika – wartość zastępcza). Następnie temperatura wzrośnie według przebiegu modelowego zapisanego w komputerze sterującym pracą silnika. Dla silnika rozgrzanego do temperatury pracy, po określonym czasie zostaje wskazana stała wartość zastępcza. Stała wartość zastępcza jest ponownie zależna od temperatury zasysanego powietrza. Silnik wtedy pali więcej paliwa - ponieważ komputer podaje większe dawki paliwa na wtryski.
Demontaż wyjęcie czujnika temperatury silnika G62
Wyciągnąć zawleczkę płaską i wyjąć do góry czujnik odłączyć kostkę.
http://desmond.imageshack.us/Himg504/sc ... es=landing" onclick="window.open(this.href);return false;
http://desmond.imageshack.us/Himg299/sc ... es=landing" onclick="window.open(this.href);return false;
Do modelu 3B i 3BG montowane były modele czujników (zielony i czarny są zamienne):
059 919 501A (zielony 4-pinowy)
078 919 501B (niebieski 4-pinowy)
078 919 501C (czarny 4-pinowy)
Dostępne są w: IC, ASO, Allegro
Czujnik pomiaru temperatury płynu chłodzącego silnik w silnikach 4-cylindrowych znajdują się z tyłu głowicy silnika dla następujących typów silników: ADP, ADR, AEB, AHL, AHU, AHH oraz AFN, APT...
Czujnik pomiaru temperatury płynu chłodzącego w silnikach 6-cylindrowych jest zamontowany również z tyłu, na prawej głowicy silnika dla następujących typów silników: ACK, AHA oraz ALG.
Czujniki pomiaru temperatury płynu chłodzącego w silnikach 5-cylindrowych znajdują się we wsporniku przyłączeniowym rurowych przewodów płynu chłodzącego, znajdującym się po lewej stronie głowicy silnika. Czujnik pomiaru temperatury płynu chłodzącego posiada niebieską obudowę i jest 4-stykowy. Dotyczy to następującego typu silnika: 1 AGZ.
Sprawdzenie obwodów czujnika temperatury płynu chłodzącego (G2 i G62)
http://desmond.imageshack.us/Himg187/sc ... es=landing" onclick="window.open(this.href);return false;
Wyjąć 4 pinową wtyczkę (1) z czujnika (2) temperatury płynu chłodzącego;
- sprawdzić według schematu elektrycznego ciągłość przewodów między przyłączem pomiarowym, a 4 pinową wtyczką:
- styk 1 + gniazdo 93,
- styk 3 + gniazdo 108.
Rezystancja przewodu: max. 1,5 Ω
sprawdzić według schematu elektrycznego, czy nie występuje zwarcie przewodu między przyłączem pomiarowym i 4-krotną wtyczką, styk 1 a przewodem, styk 3, jak również z masą samochodu:
- styk 1 + gniazdo 108,
- styk 1 + masa samochodu.
Wymagana wartość: ∞ Ω
– sprawdzić dodatkowo, czy obydwa przewody nie mają zwarcia do potencjału plus akumulatora.
Jeżeli nie zostanie stwierdzona żadna usterka w przewodach:
Przeprowadzić pomiar rezystancji czujnika G62 temperatury płynu chłodzącego, styk 1 (masa) i 3 (sygnał).
http://desmond.imageshack.us/Himg187/sc ... es=landing" onclick="window.open(this.href);return false;
- zakres A: wskazuje wartości rezystancji dla zakresów temperatur 0 do 50°C,
- zakres B: wartości dla zakresów temperatur 50 do 100°C.
Przykłady odczytywania wartości:
- 30°C znajduje się w zakresie A i odpowiada wartości rezystancji od 1,5 do 2,0 kΩ.
- 80°C znajduje się w zakresie B i odpowiada wartości rezystancji od 275 do 375 Ω.
Jeżeli nie zostanie osiągnięta wymagana wartość:
– wymienić na nowy czujnik G62 temperatury płynu chłodzącego.
Jeżeli nie stwierdzono w przewodach żadnej usterki i są prawidłowe wartości rezystancji:
– wymienić na nowy komputer sterujący pracą silnika.
VAG test poprawności wskazań i działania czujnika G62/G2 (silnik benzynowy AEE)
1. na zimnym silniku:
a) wejdź w „Select Control Module” = > sterownik silnika „01 -Engine”
b) teraz wejdź w bloki pomiarowe “Meas. Blocks - 08”
c) wybierz grupę „001” i daj „Go!”
d) w polu nr 2 pojawi się wartość temperatury płynu chłodzącego (zapisać) (temp. podawana do ECU), temperatura powinna być zbliżona do temperatury otoczenia np. 19oC, to pole wyświetla 18,5-19,5oC
- w grupie „002”: pozycja 3 => temperatura płynu chłodzącego
pozycja 4 => temperatura zasysanego powietrza
e) wróć do „Select Control Module” = > sterownik licznika „17 -instruments”
f) teraz wejdź w bloki pomiarowe “Meas. Blocks - 08”
g) wybierz grupę „003” i daj „Go!”
- w grupie „002”: pozycja 4 => temperatura otoczenia (zewnętrzna)
- w grupie „050”: pozycja 4 => temperatura płynu chodzącego
h) w grupie „003” temperatura płynu chodzącego powinna być zbliżona do temperatury odczytanej w punkcie d) i zbliżona do temperatury otoczenia. (temp. na wskaźnik deski rozdzielczej)
2. na ciepłym silniku:
a) rozgrzej silnik, temp. 85-110oC (na postoju poczekać, aż się włączy wentylator)
b) wejdź „Select Control Module” = > sterownik silnika „01 -Engine”
c) teraz w bloki pomiarowe „Meas. Blocks - 08” => grupa „001” => „Go!”
d) odczytujemy pole nr 2 (temperatura płynu chodzącego), można podczas grzania auta sprawdzać czy ta temperatura rośnie. Zapisujemy wartość dla nagrzanego silnika.
e) wróć do „Select Control Module” => sterownik licznika „17 - Instruments”
f) grupa „003” => „Go!”
g) w polu nr 1 powinna być wartość zbliżona do odczytanej z punktu d)