Sterowanie VNT za pomocą uC

Forum o modyfikacjach wszystkich silników TD.Turbiny, pompy, wydechy i wszystko na te tematy

Moderatorzy: Michał_1977, bugalon, kkkacper, toffic, VIP

Q_mac
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 730
Rejestracja: czw wrz 17, 2009 10:14
Lokalizacja: Myślenice
Kontakt:

Sterowanie VNT za pomocą uC

Post autor: Q_mac » czw lis 01, 2012 02:33

Nie ma najmniejszego kłopotu, ogranicza nas praktycznie wyobraźnia i zdrowy rozsądek. Co do kosztów sama elektronika jak pisałem wcześniej 20-30 zł. Obudowa robisz sobie sam (zależy gdzie chcesz układ umieścić, żeby go woda nie zalewała i silnik nie topił), map sensor + N75 we własnym zakresie (pewnie masz na warsztacie), trochę kabli, cyny, izolacji i czasu i jest. Jak chcesz modyfikować dorzuć programator za następne 20zł. Choć Smolki już obczaja interfejs na USB powoli :helm:



arwam

Sterowanie VNT za pomocą uC

Post autor: arwam » czw lis 01, 2012 10:14

zastanawiam sie tylko nad tym jak jeszcze przejsc na sterowanie elektroniczne pompy.
i wtedy np wykorzystac starego typu nastawnik potencjometryczny zamiast potencjometru na dźwigni gazu. wtedy proste sterowanko ala Ventil pompy a turbiną by sie taki układzik zajął.

masz moze schematy? wtedy by było sporo l
łatwiej uruchomić procedurę startu...



Awatar użytkownika
Orzeł_01
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 299
Rejestracja: sob sie 07, 2010 11:12
Lokalizacja: Strzelce Opolskie

Sterowanie VNT za pomocą uC

Post autor: Orzeł_01 » pn gru 17, 2012 15:55

Q_mac, jak idą prace przy udoskonalaniu uC? Kiedy będzie można u Ciebie zamówić zestaw z programatorem? :chytry:


Golf mk2 "PANZERWAGEN" Off-Road Swap SYNCRO - http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f= ... 3#p6148733" onclick="window.open(this.href);return false;.
Audi 80 B4 1,9 M-TDI 1Z

Q_mac
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 730
Rejestracja: czw wrz 17, 2009 10:14
Lokalizacja: Myślenice
Kontakt:

Sterowanie VNT za pomocą uC

Post autor: Q_mac » wt gru 18, 2012 23:14

Układ działa już jakiś czas bez błędów i zarzutów ;) Mapa to już kwestia własnej zabawy ;) Jak chcesz można wykonać zestaw dla Ciebie ;) Dla mnie też będę robił.



Awatar użytkownika
Orzeł_01
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 299
Rejestracja: sob sie 07, 2010 11:12
Lokalizacja: Strzelce Opolskie

Sterowanie VNT za pomocą uC

Post autor: Orzeł_01 » śr gru 19, 2012 10:43

Q_mac pisze:Jak chcesz można wykonać zestaw dla Ciebie ;)
Fajnie :pub: Jestem chętny i w 100% zdecydowany :grin: Bardzo mi zależy, bo VNT gt20 po regeneracji (przez kolegę EMP-TURBO), czeka na zainstalowanie :chytry: Odezwę się na PW :grin:


Golf mk2 "PANZERWAGEN" Off-Road Swap SYNCRO - http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f= ... 3#p6148733" onclick="window.open(this.href);return false;.
Audi 80 B4 1,9 M-TDI 1Z

arwam

Sterowanie VNT za pomocą uC

Post autor: arwam » sob sie 31, 2013 00:40

i jak się sprawują poprawki w układzie? jakie sąz perspektywy czasu wady układu i jego słoabości?

no i jak procedura startu dla mnie, bo ja już na tygodniu wydzieram turbo z golfa :(



Q_mac
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 730
Rejestracja: czw wrz 17, 2009 10:14
Lokalizacja: Myślenice
Kontakt:

Sterowanie VNT za pomocą uC

Post autor: Q_mac » czw wrz 05, 2013 02:36

Układ sprawuje się wyśmienicie...

...jak mapa jest dopracowana :helm: U Smołkiego śmiga, aż miło. U mnie po zmianie pompy na 11 mm od Cb czeka mnie sporo zmian w ustawieniach. Tylko czas, czas, czas.. Ale staram się pchać temat jak najbardziej. Jak będziesz miał wolną chwilę, to obmyśl sobie jakie wartości wysterowania zaworka będziesz chciał. Co do wad układu: N75, map sensor i sama gruszka ma swoją zwłokę czasową. Na pompie 11 mm turbo tak się wkręca, że momentalnie doładowanie wynosi 2 bary. Na normalnej pompie overboost czeka 500ms, przed zadziałaniem (kiedy jest zbyt szybki, działa zbyt agresywnie i doładowanie pływa). Tutaj czas trzeba będzie znacznie skrócić. Układ mechaniczny "uczy" się sam pozycji sztangi. Tu trzeba to odkryć i wpisać, ale za to można naprawdę wykształtować sobie moment obrotowy.

P.S Spalanie na Twojej pompie to 6,2 l u mnie przy zróżnicowanej jeździe (czasem spokojnie, czasem but). No i przy małej awarii układu paliwowego (rozszczelnił się wąż powrotu paliwa i rzygał po komorze). Realnie, szacuje że uda się zejść do tych 5,5 l, choć przy butowaniu faktycznie wskazówka ubywa. Ale pedał gazu reaguje bardzo posłusznie, przednia poducha zmarła :banghead: do 4 biegu ten samochód nie czuje czy jedzie z góry czy pod góre :jezor:



Q_mac
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 730
Rejestracja: czw wrz 17, 2009 10:14
Lokalizacja: Myślenice
Kontakt:

Re: Sterowanie VNT za pomocą uC

Post autor: Q_mac » wt wrz 17, 2013 00:43

No i w końcu nastał czas na kolejny krok. Trochę z tym zeszło, ale po drodze pojawiło się masę innych tematów-cóż nie wszystko da się przewidzieć. A poza modami trzeba też żyć :bigok:

W miedzyczasie, program cały czas przechodził modyfikacje. Mniejsze lub większe, ale-co najważniejsze-poprawiające jego pracę. Obecnie do dyspozycji mamy mapę 10x10. 10 położeń pedału gazu i 10 zakresów obrotowych (co 500 rpm). Jest także mapa dla działania overboosta. W chwili obecnej działa to tak, że wysterowanie gruszki, a więc doładowanie strojone jest dla danego położenia gazu i osiągniętych obrotów, a overboost służy do zbijania ew. nadmiaru. Bardzo podobnie jest to zrobione w TDI i po licznych testach wydaje się to obecnie najlepszym rozwiązaniem. Oczywiście jeśli uda się wpaść na coś lepszego, poprawki i nowe wersje będą udostępniane.

Ale po kolei. Co potrzebujemy ? Sterownik, programator+kable, PC, map sensor, N75, oprogramowanie i wsad do procesora.

INSTALACJA PROGRAMATORA

Najpierw instalujemy program WinAVR (link: http://winavr.sourceforge.net/download.html" onclick="window.open(this.href);return false;). Jest to kompilator programu (tłumaczy język programu na wartość 0/1 dla procesora i jest niezbędny do działania). Sama instalacja nie nastarcza trudności (dalej, dalej, dalej...). Teraz ściagamy sterowniki do programatora (http://www.fischl.de/usbasp/" onclick="window.open(this.href);return false;). Rozpakowywujemy i wkładamy w port USB nasz programator (Ważne!!! programator instaluje się tylko na tym porcie w który teraz go włożymy, z niego musimy zawsze korzystać !!!). Komputer znajduje nowe urządzenie i prosi o sterowniki, więc podajemy ściężku do rozpakowanego katalogu i kontynuujemy instalację.

INSTALACJA ECLIPSE INDIGO

Najlepiej jest to opisane tutaj:
" onclick="window.open(this.href);return false;

Nawet jest podane skąd można ten program ściągnąć, więc nie powinno być problemów z instalacją. Musimy mieć zainstalowaną wcześniej Jave !!! Po rozpakowaniu, ścieżke folderu workspace podajemy do wcześniej ściągniętego katalogu
workspace.part1.rar
workspace.part2.rar

Potrzebujemy jeszcze przystosować lekko program dla nas. Potrzebujemy dodać sobie dwie ikonki: AVR i "młoteczek". Chyba, że już je mamy. Aby to zrobić klikamy prawym przyciskiem na pasek narzędzi i wybieramy Customize Perspective
Obrazek. W nowo otwartym oknie rozwijamy listę AVRDUDE Action Set i zaznaczamy Upload current project to Atmel target MCUObrazek. Jeśli pojawi się alert, klikamy ok. W nowym oknie zaznacznamy z lewej strony AVRDUDE Action Set i klikamy OK. Następnie ponowie klikamy prawym przyciskiem na pasek narzędzi i tym razem rozwijamy listę Build Configuration. Z rozwiniętej listy zaznaczamy Build 'Release' for project. W nowym oknie zaznacznamy z lewej strony Build Configuration i klikamy OK.Obrazek

I w zasadzie jesteśmy gotowi do pisania map. Odszukujemy w kodzie programu tabele:
Obrazek
Obrazek
Obrazek


I uzupełniamy według własnego uznania. Wpisujemy wartości procentowe (od 0 do 100%). Bardzo ważne jest modyfikować jedynie wartości liczbowe w pokazanych miejscach. Głupia kropka, lub jej brak w nieodpowiednim miejscu spowoduje, że program się nie skompiluje i nie wgra !!!

Pod sam koniec rozwijamy listę programu z lewej strony (VNT LCD +ds18b20), klikamy na main.c (ma się podświetlić na niebiesko). Następnie klikamy młoteczek (1)i program ma się zacząć kompilować. Jeśli skompiluje się bez błędów klikamy na ikonkę AVR (2) i program wgrywa się do naszego procesora :)
Obrazek

Opis wyjść sterownika i programatora:
ObrazekObrazek
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony czw wrz 26, 2013 15:13 przez Q_mac, łącznie zmieniany 1 raz.



Awatar użytkownika
Orzeł_01
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 299
Rejestracja: sob sie 07, 2010 11:12
Lokalizacja: Strzelce Opolskie

Sterowanie VNT za pomocą uC

Post autor: Orzeł_01 » wt wrz 17, 2013 22:17

Q_mac, :wgore:
To teraz mogę zabierać się za programowanie :-)
Mam tylko jeden problem, bo na stronie która jest podana na filmiku nie ma Eclipse Clasic, czy można zamiast clasic pobrać jakąś inną wersję? Całą resztę pobrałem bez problemu, tylko z tym eclipse mam problem.


Golf mk2 "PANZERWAGEN" Off-Road Swap SYNCRO - http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f= ... 3#p6148733" onclick="window.open(this.href);return false;.
Audi 80 B4 1,9 M-TDI 1Z

Q_mac
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 730
Rejestracja: czw wrz 17, 2009 10:14
Lokalizacja: Myślenice
Kontakt:

Re: Sterowanie VNT za pomocą uC

Post autor: Q_mac » wt wrz 17, 2013 23:22

INSTALACJA ECLIPSE INDIGO

Szukaj wersji INDIGO, nie classic ;) i będzie ok :)

Spróbuj skorzystać z tego poradnika:

" onclick="window.open(this.href);return false;



Awatar użytkownika
Orzeł_01
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 299
Rejestracja: sob sie 07, 2010 11:12
Lokalizacja: Strzelce Opolskie

Sterowanie VNT za pomocą uC

Post autor: Orzeł_01 » pt wrz 20, 2013 22:06

No dobra, ale jest tam dużo wersji indigo - na przykład na filmie wybiera wersję C/C++ a jaką ja mam wybrać żeby była prawidłowa?


Golf mk2 "PANZERWAGEN" Off-Road Swap SYNCRO - http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f= ... 3#p6148733" onclick="window.open(this.href);return false;.
Audi 80 B4 1,9 M-TDI 1Z

Q_mac
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 730
Rejestracja: czw wrz 17, 2009 10:14
Lokalizacja: Myślenice
Kontakt:

Sterowanie VNT za pomocą uC

Post autor: Q_mac » czw wrz 26, 2013 15:05

Wybierz dokładnie taką jak na filmiku ;) Program jest napisany właśnie w tym języku.



Awatar użytkownika
Orzeł_01
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 299
Rejestracja: sob sie 07, 2010 11:12
Lokalizacja: Strzelce Opolskie

Sterowanie VNT za pomocą uC

Post autor: Orzeł_01 » czw wrz 26, 2013 17:03

Już wcześniej go uruchomiłem, ale myślałem, że to nie ta wersja :-)
Wszystko mam zainstalowane i działa :-)
Napisz mi jeszcze co zrobić żeby wyświetliła się mapa w eclipse? Jaką folder trzeba otworzyć, bo jak się domyślam, trzeba jakąś ścieżkę podać?


Golf mk2 "PANZERWAGEN" Off-Road Swap SYNCRO - http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f= ... 3#p6148733" onclick="window.open(this.href);return false;.
Audi 80 B4 1,9 M-TDI 1Z

Q_mac
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 730
Rejestracja: czw wrz 17, 2009 10:14
Lokalizacja: Myślenice
Kontakt:

Sterowanie VNT za pomocą uC

Post autor: Q_mac » czw wrz 26, 2013 17:14

Właśnie dziś edytowałem posta, bo dałem dupy i nie dołożyłem workspace (to właśnie ta ścieżka). Jest to już w załączniku w opisie uruchomienia ;) Podajesz ścieżke tak jak jest to zrobione na filmiku



ODPOWIEDZ

Wróć do „TD”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości