[mk3 1Z] - Olej w intercoolerze.

TDI, TD, D.... Piszemy tutaj TYLKO O PROBLEMACH Z SILNIKAMI DIESLA!

Moderatorzy: Michał_1977, italiano_83, G0 Karcio, Haki, Qto, marcin7x5, VIP

Awatar użytkownika
yoobi
Ma gadane
Ma gadane
Posty: 205
Rejestracja: pn lip 17, 2006 22:12
Lokalizacja: Rzeszów/Kraków
Kontakt:

[mk3 1Z] - Olej w intercoolerze.

Post autor: yoobi » ndz sie 06, 2006 18:47

Witam,
wczołgawszy się wczoraj pod samochód zauważyłem, że intercooler jest mokry od oleju. Ściągnąłem jedną z rur dolotowych do intercollera i tam również olej. Wyszukałem gdzieś na forum, że to nie za dobry objaw dla turbiny.
Czy oznacza to, że turbina nadaje się już do regeneracji?? Jeśli tak to co w takiej turbinie musi zostać wymienione oraz z jakimi kosztami się to wiąże.
Z obecności oleju wnioskuję, że jakieś łożyska w turbinie są smarowane olejem z silnika. Dobrze myślę??
Nie wiem czy nie uprzedzę pytanie, ale powiem że silnik nie dymi. Przyśpieszenie również ma (choć nie wiem jakie powinien mieć zdrowy silnik bo przesiadłem się na TDI z Poloneza, a od niego to wszystko jest chyba szybsze).

I jeszcze a prosos intercoolera: ile punktów mocowania ma intercooler (Variant CL)?? Ja znalazłem u siebie jedno od spodu (jest przykręcony do metalowego stelarza). Jednakże to troche mało i strasznie się on rusza i w czasie pracy drży i uderza od zderzak lub jakiś inny element. Czy to normalne?

Pozdrawiam



Awatar użytkownika
Razal
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 929
Rejestracja: pn gru 13, 2004 11:09
Lokalizacja: Dolnośląskie
Kontakt:

Re

Post autor: Razal » ndz sie 06, 2006 21:06

1.
W wielu autach wyposażonych w intercooler zauważyć można zapocenie olejowe i jest to raczej normalny objaw ze wzgledu na powstawanie minimalnych nieszczelności z wiekiem i przebiegiem pojazdu. Ważne jest to jaka ilość tego oleju tam się znajuje !! Jeśli jest to znikoma ilość (zapocenia itp.), a zużycie oleju jest niezauważalne to nie ma się czym przejmować i jeździć dalej... od czasu do czasu kontrloując poziom oleju.

2.
Turbina jest zbudowana z dwóch wirników odpowiednio ukształtowanych i zabudowanych pracujących na jednej osi po przeciwnej stronie. Jeden z wirników jest napędzany spalinami z kolektora wydechowego po to by drugi mógł sprężać zaciągnięte z otoczenia po przez filtr powietrze (dodatkowo schłodzone przez IC - ze względu na lepsze właściwości - objętość) pomiędzy tymi dwoma wirnikami w części środkowej turbiny znajduje się łożysko, które jest smarowane olejem pobieranym z silnika. Jeżeli w tym miejscu pojawi się nieszczelność to często się zdarza że olej jest zasysany do komory spalania i jest spalany wraz z olejem napędowym, czasem powstają wycieki itp.
Dlatego ważne jest dbanie i rozsądne obchodzenie się z turbiną. Odległość między wirnikiem napedzanym spalinami o WYSKOIEJ temperaturze np. 700st C a wirnikiem tłoczącym zimne powietrze czasem np. blisko 0st C jest jak widać ogromna można powiedzieć że nawet ok. 800 stopni więc materiały tam użyte jak i sam olej muszą się wykazać dobrymi właściwościami. Ważne jest schłodzenie turbiny po jeździe na podwyższonych obrotach (ok.1-2min), a kiedy silnik jeszcze nie osiągnoł temperatury ok. 60st. należy delikatnie obchodzić się z pedałem gazu i najlepiej nie przekraczać 2000obr/min.

3.
Koszt remontu takiej turbiny waha się w granicach 700-1000zł można kupić też regenerowaną turbinę z gwarancją

4.
intercooler w Mk3 jest mocowany na 3 uchwytach jeden na górze dwa na dole - często uchwyty są połamane po udziale np. w stłuczce. Dodatkowo przy ułamanych uchwytach proponuję sprawdzić szczelność IC - często nieszczelny IC właśnie jest osączony olejem i dodatkowo nieszzelność w układzie dolotowym - ta nieszczelność objawia się BATORYM np. podczas ruszania ze skrzyżowania :hmm:

TO NIE JEST NORAMLNE - ZRÓB TO JAK NAJSZYBCIEJ

POZDROOOO :pub:


Było: MK2 1,6 / MK3 GT TDI-VP / PASSAT B5 TDI-PD / Jest: PASSAT B6 TDI-CR / Lupo 1,0 / MK4 1,4 16V

Awatar użytkownika
yoobi
Ma gadane
Ma gadane
Posty: 205
Rejestracja: pn lip 17, 2006 22:12
Lokalizacja: Rzeszów/Kraków
Kontakt:

Post autor: yoobi » ndz sie 06, 2006 22:04

Z gumowej rury od IC którą zdjąłem skapało 3-4 krople. Jutro spróbuję odkręcić IC i zobacze ile tego oleju w nim jest. Jak coś to jeszcze będę pytać.

Dziękuję bardzo za szczegółowy wykład :-).



Awatar użytkownika
spons
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 64
Rejestracja: pt sie 04, 2006 11:08
Lokalizacja: Siewierz
Kontakt:

Post autor: spons » pn sie 07, 2006 11:19

Film olejowy to standard, nie ma sie czym przejmowac ale jezeli olej pojawia sie na zlaczkach oznacza to ze sa tam nieszczelnosci i wypadaloby je zlikwidowac np. zalozyc mocniejsze cybanty (opaski) i mocniej scisnac.


www.seat-racing.pl

Awatar użytkownika
Grzesiekk1982
VWGolf.pl Killer
VWGolf.pl Killer
Posty: 2511
Rejestracja: czw sie 03, 2006 01:14
Lokalizacja: Przemyśl

Post autor: Grzesiekk1982 » pn sie 07, 2006 16:48

Witam
Z tego co ja wiem to jeśeli olej znajduje się wprzewodach do intercoolera to powoli nadejdzie czas regeneracji turbinki. Koszt- jak kolega wyżej podał. Przedostawanie się oleju wynika ze zużycia uszczelniaczy olejowych. Łożyska mogą być sprawne turbina może idelanie działać, silnik nic nie dymi, ale olej sie przesącza.
Zawsze po jeżdzie należy potrzymać silnik na wolnych obrotach kilkanaście sekund, a jak go katowałeś, to ponad minutkę. Uszczelniacze są delikatne i uszkadzają się jeżeli się do tych zaleceń nie stosuje. Następnie w kolejce łożysko ślizgowe. Zdejmij opaskę z węża idącego do intercoolera i zaglądnij do środka. Jeśli jest tam zbyt dużo oleju to będziesz wedział. Zatykanie na siłe neiwiele da, bo olej będzie się nadal wydostawał i gromadził w układzie, co może spowodować obniżenie sprawności intercolera- będzie spływać i go zatykać. A i tak prędzej czy później gdzieś wypłynie.
Jeśli chcesz pojźdźić dłużej tym autkiem to lepiej zregenerować turbosprężarkę. Ale póki co nie ma wielkiego pośpiechu, jak jest sprawna, czuć że działa to nie jest źle. Kwestia tylko uszczelniaczy, a wymienia się je dopiero podczas regeneracji. Łatwiej z uszczelniaczami powietrza po stroie dolotu, tam się da poprawić silikonem na upartego;)

P.S
Swoją drogą jedno mnie dziwi... 80% zwykłych użytkowników zaturbionych aut o tym nie wie... W moim Golfie nie ma o tym żadnej informacji. Wcześniej nigdzie, w praie motoryzacyjnej itp nie przestrzegali ludzi na ten temat. Wiele osób które uświadomilem, że robią błąd niedowierzało.
Teraz to inaczej- np. w Yaris'ie D4D jest nalepka na koło drzwi kierowcy podająca tę informację.



Awatar użytkownika
Razal
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 929
Rejestracja: pn gru 13, 2004 11:09
Lokalizacja: Dolnośląskie
Kontakt:

Post autor: Razal » pn sie 07, 2006 19:47

yoobi pisze:Z gumowej rury od IC którą zdjąłem skapało 3-4 krople. Jutro spróbuję odkręcić IC i zobacze ile tego oleju w nim jest. Jak coś to jeszcze będę pytać.

Dziękuję bardzo za szczegółowy wykład :-).
Zajechane turbo w 1Z to naprawdę ostateczność - te turbiny są bardzo wytrzymałe. Raczej nie obstawiam rychłej wymiany / regeneracji turbiny. Niczym zaczniesz grzebać przy turbie dobrze je zbadaj i upewnij się że to turbo.


Było: MK2 1,6 / MK3 GT TDI-VP / PASSAT B5 TDI-PD / Jest: PASSAT B6 TDI-CR / Lupo 1,0 / MK4 1,4 16V

Awatar użytkownika
Grzesiekk1982
VWGolf.pl Killer
VWGolf.pl Killer
Posty: 2511
Rejestracja: czw sie 03, 2006 01:14
Lokalizacja: Przemyśl

Post autor: Grzesiekk1982 » pn sie 07, 2006 20:03

Razal pisze:Zajechane turbo w 1Z to naprawdę ostateczność - te turbiny są bardzo wytrzymałe. Raczej nie obstawiam rychłej wymiany / regeneracji turbiny. Niczym zaczniesz grzebać przy turbie dobrze je zbadaj i upewnij się że to turbo.
Rychłej naprawy napewno nie. Jeśli olej trafia do przweodów, a turbina działa, to nie ma powodu szukać sobie problemów. Tym bardziej, że tego oleju w przweodach jest tak mało. Znam przypadki, że było znacznie więcej i turbinka, silnik działały świetnie. Nie ma sensu regenerować tylko z powodu uszczelniaczy. Jednak to są pierwsze oznaki powolnego zużycia, trzeba mieć to na uwadze. Po 10 latkach ma prawo tak być. Tylko nie uszczelniaj na siłę przewodów, lepiej niech sie zapocą łączenia przewodów, niż ma się gromadzić w intercoolerze.



Awatar użytkownika
spons
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 64
Rejestracja: pt sie 04, 2006 11:08
Lokalizacja: Siewierz
Kontakt:

Post autor: spons » wt sie 08, 2006 09:30

Grzesiekk1982 pisze:Tylko nie uszczelniaj na siłę przewodów, lepiej niech sie zapocą łączenia przewodów, niż ma się gromadzić w intercoolerze.
Tia, a turbina niech sobie pompuje w atmosfere...:wink: Sprezarka nie wali litrami tego oleju do ukladu, a olej ma to do siebie ze 1 kropla potrafi sie rozlac na kilkanascie cm kwadratowych. Olej w ukladzie to normalne zjawisko nawet w nowym aucie czy po wymianie turbiny na nowa, zawsze troche przepusci, a cisnienie juz sobie go ladnie rozprowadzi po sciankach.


www.seat-racing.pl

Awatar użytkownika
Grzesiekk1982
VWGolf.pl Killer
VWGolf.pl Killer
Posty: 2511
Rejestracja: czw sie 03, 2006 01:14
Lokalizacja: Przemyśl

Post autor: Grzesiekk1982 » śr sie 09, 2006 00:42

NA wstępie yoobi dzięki za plusika:)
Nie chodziło mi tu o taknie nieszczelności żeby wywalało powietrze, to juz skrajność. Tak jak mówiłeś jakaś ilość oleju zawsze tam jest i się łatwo rozchodzi, ponadto bardzo dobrze penetruje. Uszczelnia te mikroszczeliny na wszystkich łączeniach przewodów. Jak jest więcej oleju, to ciśnienie przepchnie pewną ilość na zewnątrz, mimo to powietrze tamtędy się nie wydostaje.
Tez nie mówię o litrach oleju, ale im większy przebieg, tym więcej puszczają uszczelniacze. Normalne zużycie, nic nie jest wieczne. Ale zasłaniając objawy, nie da się zlikwidować przyczyn. Jak samochód nowy to tak. A w starym to nie pomoże. Po przejechaniu 30 tys km się tego troche nazbiera. Wtedy obniży to wydajnośc intercoolera. Także z tego powodu, iż metal mniej skutecznie odbiera ciepło od przepływającego powietrza, gdy jest na mim warstwa cieczy (nie chodzi o film olejowy, ale o ilośc wydostającą się ze zużytych uszczelniaczy). Widziałem 1Z, w którym było naprawdę niemało oleju w przewodach, nie 4 krople jak tu kolega mówił, ale z 2 milimetry od dna. Sprężarka ładnie działała, ale zapewne w intercoolerze już nie było najciekwaiej. Do tego w MK3 jest on nisko umieszczony i olej tam spłynie. W MK2 TD widzialem, że jest pod samą maską (nie wiem, czy oryginalnie, nie znam dwójek za bardzo).
Podsumowując, jeśli oleju jest mało można spokojnie jeździć, nic się nie dzieje. Sprawdzać, jak zawsze stan oleju, zaglądnąć też czasem do przewodu czy się nie pogarsza i tyle
Ale jak ktoś chce długo jednym samochodem jeździć, przejechać przez 3-4 lata np 100 tys km, a widać ze turbina daje znaki zużycia, to lepiej samemu dla siebie zrobić, niż przed samą sprzedażą z przymusu. Mało kto kupi dieselka z padniętym turbo, a robić dla kogoś za własną kasę nie ma przecież sensu.

Jeszcze jedno słyszałem, że nie jest najlepiej trzymać bardzo długo samochód z włączonym silnikiem na wolnych obrotach. Ciśnienie oleju jest wtedy niższe i łożyska w turbosprężarce nie są tak dobrze smarowane, jak podczas jazdy.



Awatar użytkownika
dziechu
Forum Master
Forum Master
Posty: 1119
Rejestracja: sob lut 25, 2006 21:58
Lokalizacja: Śląsk
Auto: Golf III, Touran I 2.0 FSI
Silnik: 1Z

Post autor: dziechu » śr sie 09, 2006 12:17

Olej w intercoolerze w niewielkich ilosciach to raczej norma. Dostaje sie tam niekoniecznie z turbiny, takze z odmy, wiec przy duzych ilosciach oleju nie musi to byc turbina, moga tez byc np. pierscienie.



Gitner
VW Baron
VW Baron
Posty: 3209
Rejestracja: śr lis 03, 2004 21:07
Lokalizacja: Z tłumu
Auto: Szukam... i NC700X

Post autor: Gitner » śr sie 09, 2006 15:55

IC montowany jest na 3 srubach jak wspominaja koledzy wyzej. Ostatnio czyscilem caly dolot u siebie. Plukalem wszystko co sie dalo. IC byl suchy. Byla padnieta jedynie uszczelka przy gornym kolanku od IC i przy nim sie pocilo delikatnie olejem.

Pozdro
Gitner


2004 - 2010 był MK3 Variant . . . od 2010 jest Variant służbowy . . .
Wykres 1Z seria + R
FAQ - Tempomat za grosze !!!

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silniki Diesla-problemy dotyczące tylko silników”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 42 gości