Wymiana rozrządu silnik TDI PD - AJM
Moderatorzy: Moderatorzy, VIP
- harrygo1
- Gadatliwa bestia
- Posty: 719
- Rejestracja: sob mar 04, 2006 01:45
- Lokalizacja: Chełmno
- Kontakt:
Wymiana rozrządu silnik TDI PD - AJM
Wymiana rozrządu silnik TDI pd AJM
Porada dotyczy silników opartych o hydrauliczny napinacz (tłumik drgań )
Wykaz części i numeracja dotyczy silnika powyżej numeru 185671
Co potrzebujemy :
- pasek rozrządu CONTITECH ct 1028 lub odpowiednik GATES’a 5569xS
- rolka napinająca EVR 55494
- rolka prowadząca EVR 55465
- napinacz hydrauliczny EVR 55495
- pompa wody EVR 65409
- szpilka , śruba i nakrętka : n90905502 ,038109454a, n0195313 (dostępne w ASO)
Potrzebne narzędzia :
- Blokada rozrządu
- klucz dynamometryczny
- szczypce do opasek samozaciskowych ( bardzo przydatne)
- nasadka 19mm 12-katna
- nasadki 14mm , 16mm
- klucz do napinacza ( hazet 2587-1)
- klucze torx , płaskie , nasadowe
- wiertło 4mm
- podnośnik hydrauliczny lub przyrząd do podwieszania silnika
Wymontowanie :
- Odłączyć akumulator
- Wymontować środkowa oraz prawa osłonę silnika.
- Wymontować atrapę ,osłonę zderzaka
- Wymontowujemy prawy reflektor.
- Demontujemy pasek wielorowkowy , blokujemy go.
- wykręcamy napinacz paska.
- spuszczamy płyn chłodzący ( najlepiej wąż przy chłodnicy oleju)
- wymontowujemy górny i dolny przewód doładowanego powietrza
- odkręcamy zbiornik płynu wspomagania ( nie odpinamy przewodów)
oraz zbiornik wyrównawczy ( odpinamy przewody i odkładamy go na bok)
- umieszczamy silnik na podnośniku lub go podwieszamy.
- demontujemy prawą podporę silnika – łapę.
- demontujemy dolne koło pasowe paska wieloklinowego.
- demontujemy osłony paska rozrządu
- ustawiamy wał w pozycji GZP 1 cylindra
- blokujemy wał , wałek rozrządu i napinacz hydrauliczny
- luzujemy napinacz i demontujemy pasek
- wymieniamy szpilki , rolki, napinacz hydrauliczny oraz pompę wody (15Nm)
-luzujemy śruby koła wałka i przekręcamy go w prawo do oporu
- ustawiamy napinacz w położeniu B
- montujemy pasek w kolejności : kolo wałka , napinacz ,wał i pompa wody.
- Obracamy mimośród napinacza przeciwnie do ruchu wskazówek zegara, (kierunku A), aż będzie można wyjąć zatyczkę płytkową „T10008” bez naprężeń, a wymiar „a” będzie mniejszy niż 4 mm.
Następnie powoli zwalniamy opór napinacza zgodnie z ruchem wskazówek zegara (mimośród porusza się przy tym w kierunku „B”) aż osiągnięty zostanie wymiar „a”, wartość wymagana wymiaru „a”: 4 ± 1 mm.
Do tego będzie potrzebne wiertło 4mm w celu blokady gdyż wraz z dokręcaniem napinacza szczelina „a” zmniejsza się.
- w tym położeniu kluczem przytrzymujemy rolkę
I dokręcamy ją momentem 20Nm + 45st
- dokręcamy śruby mocujące koło wałka rozrządu momentem 25 Nm
- usuwamy blokady i obracamy walem o 2 pełne obroty.
- kontrolujemy czy zmieniła się szczelina na napinaczu (rys N15-0296) w razie potrzeby ją korygujemy.
- montaż pozostałych elementów analogicznie do demontażu przy czym :
Wspornik silnika do bloku - moment dokręcenia: 45 Nm
zawieszenie zespołu napędowego silnik/nadwozie - 40 Nm + 90°
zawieszenie silnika do wspornika – 100Nm
Porada dotyczy silników opartych o hydrauliczny napinacz (tłumik drgań )
Wykaz części i numeracja dotyczy silnika powyżej numeru 185671
Co potrzebujemy :
- pasek rozrządu CONTITECH ct 1028 lub odpowiednik GATES’a 5569xS
- rolka napinająca EVR 55494
- rolka prowadząca EVR 55465
- napinacz hydrauliczny EVR 55495
- pompa wody EVR 65409
- szpilka , śruba i nakrętka : n90905502 ,038109454a, n0195313 (dostępne w ASO)
Potrzebne narzędzia :
- Blokada rozrządu
- klucz dynamometryczny
- szczypce do opasek samozaciskowych ( bardzo przydatne)
- nasadka 19mm 12-katna
- nasadki 14mm , 16mm
- klucz do napinacza ( hazet 2587-1)
- klucze torx , płaskie , nasadowe
- wiertło 4mm
- podnośnik hydrauliczny lub przyrząd do podwieszania silnika
Wymontowanie :
- Odłączyć akumulator
- Wymontować środkowa oraz prawa osłonę silnika.
- Wymontować atrapę ,osłonę zderzaka
- Wymontowujemy prawy reflektor.
- Demontujemy pasek wielorowkowy , blokujemy go.
- wykręcamy napinacz paska.
- spuszczamy płyn chłodzący ( najlepiej wąż przy chłodnicy oleju)
- wymontowujemy górny i dolny przewód doładowanego powietrza
- odkręcamy zbiornik płynu wspomagania ( nie odpinamy przewodów)
oraz zbiornik wyrównawczy ( odpinamy przewody i odkładamy go na bok)
- umieszczamy silnik na podnośniku lub go podwieszamy.
- demontujemy prawą podporę silnika – łapę.
- demontujemy dolne koło pasowe paska wieloklinowego.
- demontujemy osłony paska rozrządu
- ustawiamy wał w pozycji GZP 1 cylindra
- blokujemy wał , wałek rozrządu i napinacz hydrauliczny
- luzujemy napinacz i demontujemy pasek
- wymieniamy szpilki , rolki, napinacz hydrauliczny oraz pompę wody (15Nm)
-luzujemy śruby koła wałka i przekręcamy go w prawo do oporu
- ustawiamy napinacz w położeniu B
- montujemy pasek w kolejności : kolo wałka , napinacz ,wał i pompa wody.
- Obracamy mimośród napinacza przeciwnie do ruchu wskazówek zegara, (kierunku A), aż będzie można wyjąć zatyczkę płytkową „T10008” bez naprężeń, a wymiar „a” będzie mniejszy niż 4 mm.
Następnie powoli zwalniamy opór napinacza zgodnie z ruchem wskazówek zegara (mimośród porusza się przy tym w kierunku „B”) aż osiągnięty zostanie wymiar „a”, wartość wymagana wymiaru „a”: 4 ± 1 mm.
Do tego będzie potrzebne wiertło 4mm w celu blokady gdyż wraz z dokręcaniem napinacza szczelina „a” zmniejsza się.
- w tym położeniu kluczem przytrzymujemy rolkę
I dokręcamy ją momentem 20Nm + 45st
- dokręcamy śruby mocujące koło wałka rozrządu momentem 25 Nm
- usuwamy blokady i obracamy walem o 2 pełne obroty.
- kontrolujemy czy zmieniła się szczelina na napinaczu (rys N15-0296) w razie potrzeby ją korygujemy.
- montaż pozostałych elementów analogicznie do demontażu przy czym :
Wspornik silnika do bloku - moment dokręcenia: 45 Nm
zawieszenie zespołu napędowego silnik/nadwozie - 40 Nm + 90°
zawieszenie silnika do wspornika – 100Nm
Ostatnio zmieniony śr maja 19, 2010 22:34 przez harrygo1, łącznie zmieniany 2 razy.
-
- Mały gagatek
- Posty: 53
- Rejestracja: czw lis 02, 2006 21:07
- Lokalizacja: tarnow
- harrygo1
- Gadatliwa bestia
- Posty: 719
- Rejestracja: sob mar 04, 2006 01:45
- Lokalizacja: Chełmno
- Kontakt:
Wymiana rozrządu silnik TDI PD - AJM
Koledze pinstonvw, chodzilo zapewnie o kąt synchronizacji .
Vagiem jedynie sprawdzasz wskazania , a ustawiasz luzując 3 śruby na wałku i korygując o kilka stopni +- środkową śrubą.
Dodam jeszcze że po prawidłowo zblokowanym rozrządzie nic nie trzeba ustawiać ( oczywiście przy założeniu ze wcześniej było ok ), a sprawdzić tylko można tak dla pewności.
Sprawdzamy wskazania engine - meas block w czwartej grupie , blok czwarty.
Vagiem jedynie sprawdzasz wskazania , a ustawiasz luzując 3 śruby na wałku i korygując o kilka stopni +- środkową śrubą.
Dodam jeszcze że po prawidłowo zblokowanym rozrządzie nic nie trzeba ustawiać ( oczywiście przy założeniu ze wcześniej było ok ), a sprawdzić tylko można tak dla pewności.
Sprawdzamy wskazania engine - meas block w czwartej grupie , blok czwarty.
Wymiana rozrządu silnik TDI PD - AJM
Wymienialem rozrzad w moim ATD, rolka napinajaca jest troche inna, mialem problem ze zdjeciem lapy silnika, teraz po zalozeniu rozrzadu nie moge zalozyc lapy :/ za malo miejsca jest zeby cokolwiek tam zrobic. Opuszczalem maksymalnie jak sie dalo silnik, podnosilem, ani od gory ani od dolu nie da sie tego zalozyc? Jakas rada w tym temacie czy musze demontowac wszystko i zakladac razem z paskiem? :/
Diesel Power!!! :D
Wymiana rozrządu silnik TDI PD - AJM
Czemu dokładnie ma służyć poluzowanie tych 3 śrub i przesunięcie koła ? Czy to nie zmieni kąta wtrysku ? Czy nie powinniśmy założyć paska jeśli się da na niepoluzowane koło ?harrygo1 pisze:-luzujemy śruby koła wałka i przekręcamy go w prawo do oporu
Obrazek
http://img189.imageshack.us/img189/7679 ... 3sruby.jpg
VW Bora, 1.9 TDI, 2004 rok, 101 KM, silnik w wersji ATD, automat, 5-biegowy TIP-TRONIC
Yamashka R6 :]
Yamashka R6 :]
Wymiana rozrządu silnik TDI PD - AJM
mssg1, zarówno wałek jak i wał korbowy są zablokowane, więc ich synchronizacja się nie rozjedzie (o ile blokady "ciasno" siedzą; później należy jeszcze na VAGu sprawdzić synchronizację, ja miałem po wymianie idealnie na 0 i nie musiałem korygować ).
Nie chodzi tu o ułatwienie założenia paska na poluzowane koło, tylko jego równomierne napięcie po obu stronach tego koła przy naciąganiu napinacza. Gdyby koło było połączone na sztywno z zablokowanym wałkiem, to kręcąc napinaczem naciągałbyś pasek tylko po stronie napinacza, a na odcinku "wał-pompa wody-wałek rozrządu" byłby luźny
Nie chodzi tu o ułatwienie założenia paska na poluzowane koło, tylko jego równomierne napięcie po obu stronach tego koła przy naciąganiu napinacza. Gdyby koło było połączone na sztywno z zablokowanym wałkiem, to kręcąc napinaczem naciągałbyś pasek tylko po stronie napinacza, a na odcinku "wał-pompa wody-wałek rozrządu" byłby luźny
Re: Wymiana rozrządu silnik TDI PD - AJM
Aaaa tak sprytnie Czyli bez obawy mogę poluzować te śruby :] Ja czytałem, że zęby paska mogą nie pasować w koło. Rozumiem, że to się może zdarzyć dalej tak na innych kołach zębatych ? :] Mam jeszcze jedno pytanie czy konieczne jest zwalanie przodu auta z lampa ? Nie wystarczy zdjąć koła i przetrzebić podporę silnika ?
VW Bora, 1.9 TDI, 2004 rok, 101 KM, silnik w wersji ATD, automat, 5-biegowy TIP-TRONIC
Yamashka R6 :]
Yamashka R6 :]
Wymiana rozrządu silnik TDI PD - AJM
mssg1, nie musisz zwalac przodu, ale troche trzeba sie nagimnastykowac z lapa silnika, ja odkrecilem i zdjalem lape razem z paskiem i rolka prowadzaca, jak zlozysz wszystko i zapomisz w miedzyczasie o lapie silnika, to nie zalozysz jej pozniej. Wiec zalozylem pasek z lapa a na koncu rolke prowadzaca o ile dobrze pamietam. Bo jak juz wszystko bylo zlozone, ni chu chu nie mozna bylo zalozyc lapy. Ogolnie troche zabawy z rozrzadem jest, ale nie jest konieczne zdjemowanie przodu jak w passatach.
Diesel Power!!! :D
Wymiana rozrządu silnik TDI PD - AJM
Nie ma takiej opcji, jedynie koło pasowe wału jest zablokowane. Pompa wody i koło wałka się obracają, więc dopasują się do paska.mssg1 pisze:Ja czytałem, że zęby paska mogą nie pasować w koło.
Ja zderzaka ani lampy nie ściągałem, ale mam ASZ, w którym rura do IC jest wpięta na szybkozłączkę i łatwiej to rozpiąć i później złożyć. W słabszych motorach ta rura jest mocowana na opaskę sprężystą i chyba to może stanowić problem, choć podejrzewam, że też da się bez rozbierania przodu.mssg1 pisze:czy konieczne jest zwalanie przodu auta z lampa ? Nie wystarczy zdjąć koła i przetrzebić podporę silnika ?
Największy problem miałem z wyjęciem łapy przykręcanej do silnika, dobrze jest tak podwiesić silnik, aby mieć możliwość manewrowania nim góra-dół.
Poza tym warto dodać, że w 2002 roku zrezygnowano z napinacza hydraulicznego i robota jest sporo prostsza - napinamy tylko rolkę ząbkiem na nacięcie w jej podstawie.
Screeny z ETKI pokazujące, w których autach nastąpiła zmiana napinacza:
GOLF:
BORA:
Re: Wymiana rozrządu silnik TDI PD - AJM
Ja mam silnik ATD z 2004 roku. Po tych numerach nie widzę, co uległo zmianie.
Rozumiem, że bez odczepienia łapy silnika nihuhu ? W ogóle jak zdjąć te plastiki od nadkola ? Tam jest taka śruba z białą plastikowa nakrętką chyba - chyba da się to tylko od góry odkręcić o_O
Planuje zakupić taki podnośnik hydrauliczny do 5 T chyba, za 100 PLN z regulowaną śrubą - powinien chyba wystarczyć ?
Blokady w moim silniku są - jedna na górę, potem jeszcze jedna na dół i chyba jakiś dynksik do rolki napinacza.
Rozumiem, że bez odczepienia łapy silnika nihuhu ? W ogóle jak zdjąć te plastiki od nadkola ? Tam jest taka śruba z białą plastikowa nakrętką chyba - chyba da się to tylko od góry odkręcić o_O
Planuje zakupić taki podnośnik hydrauliczny do 5 T chyba, za 100 PLN z regulowaną śrubą - powinien chyba wystarczyć ?
Blokady w moim silniku są - jedna na górę, potem jeszcze jedna na dół i chyba jakiś dynksik do rolki napinacza.
VW Bora, 1.9 TDI, 2004 rok, 101 KM, silnik w wersji ATD, automat, 5-biegowy TIP-TRONIC
Yamashka R6 :]
Yamashka R6 :]
Wymiana rozrządu silnik TDI PD - AJM
W sliniku ATD masz inna rolke napinajaca niz w AJM, potrzebujesz tylko blokade na gore i dol.
Ja zrobilem tak:
1. Zbironik z plynem chlodzacym - zdjalem
2. Rura prowadzaca od EGR do intercoolera, zdjalem
3. Alternator - zdjalem
4. Odkrecilem zbiornik od wspomagania
5. Zdjalem oslone boczna silnika
6. Zdjalem rure od turbo prowadzaca do intercoolera
7. Zrzucilem pasek klinowy
8. Kolo pasowe - zdjalem ( trzeba puknac sruby na kole zeby sie ruszyly, wkrecone na niebieski klej, jak sie troche nie puknie to nie ruszysz niczym, chyba ze masz klucz pneumatyczny)
9. Pozniej oslone dolnej czesci rozrzadu zdjalem
10. Blokada walka + walu korbowego
11. Odkrecilem lape silnika i rolki rozrzadu i wszystko razem zdjalem wyciagajac rowniez lape silnika
12. Potem poszla pompa wody
13. I od poczatku, najpierw pompa wody
14. Potem pasek i rolka napinajaca
15. Dalej lapa slinika (najlepiej zeby ktos ja przytrzymal a Ty w tym momencie zakladasz rolke prowadzaca. Tu oczywiscie jest troche gimanstyki z lapa.
16. Dalej mozna lekko przykrecic lape i wziac sie za ustawianie rolki napinajacej
no i reszta to juz pojdzie szybko
Ja zrobilem tak:
1. Zbironik z plynem chlodzacym - zdjalem
2. Rura prowadzaca od EGR do intercoolera, zdjalem
3. Alternator - zdjalem
4. Odkrecilem zbiornik od wspomagania
5. Zdjalem oslone boczna silnika
6. Zdjalem rure od turbo prowadzaca do intercoolera
7. Zrzucilem pasek klinowy
8. Kolo pasowe - zdjalem ( trzeba puknac sruby na kole zeby sie ruszyly, wkrecone na niebieski klej, jak sie troche nie puknie to nie ruszysz niczym, chyba ze masz klucz pneumatyczny)
9. Pozniej oslone dolnej czesci rozrzadu zdjalem
10. Blokada walka + walu korbowego
11. Odkrecilem lape silnika i rolki rozrzadu i wszystko razem zdjalem wyciagajac rowniez lape silnika
12. Potem poszla pompa wody
13. I od poczatku, najpierw pompa wody
14. Potem pasek i rolka napinajaca
15. Dalej lapa slinika (najlepiej zeby ktos ja przytrzymal a Ty w tym momencie zakladasz rolke prowadzaca. Tu oczywiscie jest troche gimanstyki z lapa.
16. Dalej mozna lekko przykrecic lape i wziac sie za ustawianie rolki napinajacej
no i reszta to juz pojdzie szybko
Diesel Power!!! :D
Wymiana rozrządu silnik TDI PD - AJM
W 2002 roku była zmiana napinacza z hydraulicznego na mechaniczny. W starszych była hydraulika.mssg1 pisze:Ja mam silnik ATD z 2004 roku. Po tych numerach nie widzę, co uległo zmianie.
Najgorzej jak ktoś ma właśnie rocznik 2002, bo musi sprawdzić po numerach (lub zajrzeć pod osłonę paska i zobaczyć co siedzi): jeśli zawiera się w przedziale do ">> XXXXXXX" to też ma jeszcze hydraulikę, a jak "XXXXXXX >>" i wyżej to ma już nowy napinacz mechaniczny.
Ty masz nowszy motor i ta blaszka z zestawu blokad Ci się nie przyda.
To nie zależy od kodu silnika, tylko od rocznika.yykkes pisze:W sliniku ATD masz inna rolke napinajaca niz w AJM
Re: Wymiana rozrządu silnik TDI PD - AJM
A o co chodzi z tym ciągłym przestawianiem napinacza góra, dół z położenia A do B i z wiertełkiem ? No ja kupiłem zestaw Jonsey i tam blaszkę dali
VW Bora, 1.9 TDI, 2004 rok, 101 KM, silnik w wersji ATD, automat, 5-biegowy TIP-TRONIC
Yamashka R6 :]
Yamashka R6 :]
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości