dywagacje na temat zależności prędkość/spalanie

Technika jazdy

Moderator: Tomek

Awatar użytkownika
pawelek1z2
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 284
Rejestracja: ndz lip 04, 2010 21:10
Lokalizacja: LBN

dywagacje na temat zależności prędkość/spalanie

Post autor: pawelek1z2 » ndz lip 15, 2012 14:26

Witam wszystkich po raz kolejny poruszając ten nurtując temat spalania... 90 konny dieselek alh, jak w opisie.. Co robić, żeby jazda była ekonomiczniejsza.. Pytanie kieruję do ludzi którzy coś zauważyli lub bazują na wskazaniach komputera.


pytanie nr 1. podróż trasą - zamierzam poruszać się predkością około 80-100kmh i nie więcej z racji częstych niespodzianek na drodze i policji .. co będzie lepsze...
a) jadę 80kmh na 4 biegu
b) jadę 90kmh na 4 biegu
c) jadę 90kmh na 5 biegu
d) jadę 100kmh na 5 biegu
Przy dłuższej jeździe mogę się pilnować i jechać z jednostajną prędkością stąd pytanie..

pytanie nr 2. dłuższa trasa warunki pozwalają na szybszą jazdę. powiedzmy w granicach 90-140kmh. Z jaką prędkością najlepiej podróżować? o to moje przykładowe rozważania i obliczenia dla trasy 600kmh
a) jadę 100kmh, na godzinę spalanie niech 5l x 6 godzin 30 litrów
b) jadę 120kmh, na godzinę spalanie niech 5,5l x 5 godzin 27,5 litrów
c) jadę 150kmh, na godzinę spalanie niech 7l x 4 godziny 28 litrów

to nie są dane prawdziwe tylko taka moja dywagacja wolna, na temat tego, że ze wraz ze wzrostem prędkości spalanie rośnie, ale czas podróży maleje.

Niby jest walka z wiatrakami ale chciałbym wiedzieć jak to jest. :)

Z góry dziękuje, za komentarze w stylu trzeba było kupić SDI, 1.4 w benzynie i tego typu podobne. Liczę na rzeczowe odpowiedzi ludzi którzy zauważyli jakieś prawidłowości.
Ostatnio zmieniony ndz lip 15, 2012 19:48 przez pawelek1z2, łącznie zmieniany 1 raz.



Awatar użytkownika
KamilP
DieseL PoweR
DieseL PoweR
Posty: 2270
Rejestracja: ndz lis 28, 2010 22:24
Lokalizacja: Okolice Radzynia Podlaskiego/Lublin

ekodrivin spalanie i tego typu tematu

Post autor: KamilP » ndz lip 15, 2012 14:48

Pytanie nr 1 odpowiedź C :) 80 czy 90 km/h na 4 biegu nie opłaca się jechać w ogóle. Co do drugiego to im szybciej jedziesz, tym większe opory (powietrza itp) silnik musi pokonać, a one rosną wprost proporcjonalnie do prędkości. Im szybciej jedziesz tym więcej Ci spali, ale jednocześnie szybciej pokonasz dany dystans więc dzięki temu różnica nie jest ogromna, ale jednak spalisz trochę więcej :)



Awatar użytkownika
pawelek1z2
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 284
Rejestracja: ndz lip 04, 2010 21:10
Lokalizacja: LBN

ekodrivin spalanie i tego typu tematu

Post autor: pawelek1z2 » ndz lip 15, 2012 15:35

dlaczego się nie opłaca? 80 i 4 bieg to 2tyś obr a na piątce 1800 i poniżej magicznego punktu gdzie pojawia się pełen moment. drugie pyt - wiem i nie rosną wprost proporcjonalnie tylko do kwadratu:D a że z fizyki średni byłem, liczę na kogoś kto już odnalazł złoty środek:)



Awatar użytkownika
Tomek
_
_
Posty: 1382
Rejestracja: ndz wrz 23, 2007 22:46
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

ekodrivin spalanie i tego typu tematu

Post autor: Tomek » ndz lip 15, 2012 17:30

Wyedytuj proszę nazwę tematu by jakoś to wyglądało ;)


[...]Mam dwie kreski, - no to masz słaby zasięg

Awatar użytkownika
KamilP
DieseL PoweR
DieseL PoweR
Posty: 2270
Rejestracja: ndz lis 28, 2010 22:24
Lokalizacja: Okolice Radzynia Podlaskiego/Lublin

ekodrivin spalanie i tego typu tematu

Post autor: KamilP » ndz lip 15, 2012 17:51

pawelek1z2 pisze:wiem i nie rosną wprost proporcjonalnie tylko do kwadratu:D
Oj o tym myślałem ale źle napisałem.. :)
pawelek1z2 pisze:dlaczego się nie opłaca?
Bo są wyższe obroty przy takiej samej prędkości
pawelek1z2 pisze:a na piątce 1800 i poniżej magicznego punktu gdzie pojawia się pełen moment.
Ale pełny moment jest przydatny przy przyśpieszaniu, przy jeździe stała prędkością już takiej dużej roli nie odgrywa, potrzeba go mniej. Oczywiście też nie chodzi mi o to żeby jechać z prędkością obrotowa np 1300 bo to dla silnika zabójstwo.. Ja ogólnie staram się jeździć powyżej 1500 rpm. chyba że to 1 albo 2 bieg.



Awatar użytkownika
S7TDI
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 576
Rejestracja: czw maja 21, 2009 02:52
Lokalizacja: SWD
Kontakt:

dywagacje na temat zależności prędkość/spalanie

Post autor: S7TDI » pn lip 16, 2012 02:34

Jak jedziesz stałą prędkością to nawet te 1300 obrotów nie ma złego wpływu na silnik, w końcu używasz go do utrzymania prędkości, a nie jej uzyskania. Pedał gazu ledwie muskasz przy takiej jeździe.


MK3 GT TDI >>> A2 1.4 16V >>> A3 8L S-Line TDI

Awatar użytkownika
KamilP
DieseL PoweR
DieseL PoweR
Posty: 2270
Rejestracja: ndz lis 28, 2010 22:24
Lokalizacja: Okolice Radzynia Podlaskiego/Lublin

dywagacje na temat zależności prędkość/spalanie

Post autor: KamilP » pn lip 16, 2012 11:54

S7TDI, ale wtedy są większe drgania przenoszone na sprzęgło (dwumas nieraz) skrzynię itp. Moim zdaniem takie obroty to już za mało np na piąty bieg



Awatar użytkownika
ja4rqu
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 635
Rejestracja: czw kwie 22, 2010 15:14
Lokalizacja: Okolice Przemyśla

dywagacje na temat zależności prędkość/spalanie

Post autor: ja4rqu » pn lip 16, 2012 12:58

Przy 80-90 to czy będziesz jechał na 4 czy na 5 nie ma większego znaczenia, spalanie i tak będzie zależne od nacisku na gaz. Jeżdżąc Ducatem mam włączone chwilowe spalanie, i jadąc nawet na 4 przy 2800rpm i ledwie muskanym pedałem gazu pali przy tych 90km/h około 5-6 litrów, na 6 biegu przy około 2000rpm pali niemal identycznie. Moim zdaniem lepiej jest utrzymywać nieco wyższe obroty silnika przy lekkim wciskaniu gazu, zwłaszcza że w razie nagłej sytuacji gdy musisz przyspieszyć nie będziesz musiał redukować bo masz załóżmy te 1400rpm. A i w silniku się nagary dopalą. Jeżeli chodzi zaś o trase, to wydaję mi się że i tak najekonomiczniejsza będzie jazda w granicach 100km/h. Nie czarujmy się, raczej rzadko zdarza się żeby móc jechać te 5-6 godzin jednostajnie 140km/h po idealnie równej drodze z idealnymi warunkami. Zauważ, że w przypadku dojechania do tira czy innego przypadku że będziesz musiał zwolnić, o wiele mniej spalisz rozpędzając się do tych 100-120 niż do 140. Jeżeli nie miałbym patrzeć na ekonomie to wolałbym jechać 140 ale jeżeli trasa ma być maksymalnie ekonomiczna to wolałbym niższe prędkości.
Ostatnio zmieniony pt lip 20, 2012 19:42 przez ja4rqu, łącznie zmieniany 1 raz.



Awatar użytkownika
Paviarotti
Lord GTI
Lord GTI
Posty: 3931
Rejestracja: wt paź 18, 2011 22:39
Lokalizacja: Jędrzejów

Re: dywagacje na temat zależności prędkość/spalanie

Post autor: Paviarotti » wt lip 17, 2012 17:29

KamilP pisze:S7TDI, ale wtedy są większe drgania przenoszone na sprzęgło (dwumas nieraz) skrzynię itp. Moim zdaniem takie obroty to już za mało np na piąty bieg
Bez przesady, drgania pojawiają się jak pedał gazu jest wciśnięty w większym stopniu. Po płaskiej/z górki drodze spokojnie można trzymać takie obroty. Przy delikatnym muskaniu nic się nie dzieje. Jak chce się przyspieszać to pełen sandał od 1000 obrotów to już nie jest dobre wyjście :) Ja tam przy 60km/h zapinam piątkę jak toczę się powoli.


Obrazek

Awatar użytkownika
pawelek1z2
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 284
Rejestracja: ndz lip 04, 2010 21:10
Lokalizacja: LBN

dywagacje na temat zależności prędkość/spalanie

Post autor: pawelek1z2 » pn sie 13, 2012 21:55

troszkę pojeździłem ostatnio inaczej jak zawsze tj, zgodnie z waszymi podpowiedziami starałem się utrzymywać niższe obroty. tj nie muszę jechać np 1800-2000 obrotów na 4 skoro mogę mieć 1500 na piątce. Oczywiście, przyśpieszam normalnie, tj zmiana biegu 2000-2600 chyba, że zapinam ostatni bieg i więcej się nie rozpędzam. To samo kiedy zbliżam się do wzniesienia a obroty są na poziomie 1500 na 5tym biegu, oczywiście redukcja... Już na chwilę obecną zauważam różnicę w spalaniu, przejadę to tankowanie do końca to zobaczymy:) tylko pytanie, jak długo cierpliwości starczy, by się tak turlać:) pozdro 4all



Awatar użytkownika
mssg1
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 396
Rejestracja: sob sie 18, 2012 12:23
Lokalizacja: Poznań

dywagacje na temat zależności prędkość/spalanie

Post autor: mssg1 » śr sie 22, 2012 10:44

Ja w swojej Borce zauważyłem, że wolniej wcale nie oznacza mniejszego spalania.Generalne najbardziej korzystnie się jeździ na 4 i 5. Staram się w miarę jak najszybciej (ale bez przesad) rozkulać minimum do 50 km/h. Jeśli jadę w mieście to pod 60 km/h na 4 biegu i wtedy załącza się turbinka i spalanie chwilowe ładnie spada. Co do jazdy w trasie to najmniejsze chwilówki mam w zakresie 80-87 km/h na 5 biegu. Mimo iż na 90 km/h turbinka już śmiga to jednak starty do prędkości niższej są rzędu około 0,3 l/100 km :bajer:


VW Bora, 1.9 TDI, 2004 rok, 101 KM, silnik w wersji ATD, automat, 5-biegowy TIP-TRONIC
Yamashka R6 :]

Awatar użytkownika
pawelek1z2
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 284
Rejestracja: ndz lip 04, 2010 21:10
Lokalizacja: LBN

dywagacje na temat zależności prędkość/spalanie

Post autor: pawelek1z2 » śr sie 22, 2012 12:44

tylko , żę kolega ma na pompowtryskach i automacik, jednakże, właśnie odpowiedzi tego typu oczeiwałem;) :okej: :okej: pozdro



Awatar użytkownika
kwadrat
Forum Master
Forum Master
Posty: 1484
Rejestracja: śr sty 17, 2007 19:36
Lokalizacja: SC CzęstochoVWa
Auto: 2x Golf
Silnik: 2x +

dywagacje na temat zależności prędkość/spalanie

Post autor: kwadrat » czw sie 30, 2012 23:37

Ja jestem zdanie że jazda na najwyższym biegu z niską prędkością obrotową, tam gdzie jest max moment jest najbardziej ekonomiczna. Czyli dla diesla będzie to przypuśćmy 5-ty bieg, ok 2000tys.obr i ok 100km/h


Mein grün GT(i) produziert in Wolfsburg
ObrazekObrazek
Golf II GTi 2.0 jest, Polo 9n 1.4 TDI było, Golf Plus II 2.0 TDI+ jest

Awatar użytkownika
mssg1
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 396
Rejestracja: sob sie 18, 2012 12:23
Lokalizacja: Poznań

Re: dywagacje na temat zależności prędkość/spalanie

Post autor: mssg1 » pt sie 31, 2012 09:46

Dla silnika może tak, ale dla układu ruchu już nie ponieważ trzeba wziąć uwagę opory zwiększające się w kwadracie w stosunku do wzrostu prędkości ;D 83-90 to jest u mnie akurat maks ekonomiczności :)


VW Bora, 1.9 TDI, 2004 rok, 101 KM, silnik w wersji ATD, automat, 5-biegowy TIP-TRONIC
Yamashka R6 :]

ODPOWIEDZ

Wróć do „Technika jazdy”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 12 gości