Regulacja LDA
Moderatorzy: Michał_1977, bugalon, kkkacper, toffic, VIP
- zaprzal
- VW Baron
- Posty: 3027
- Rejestracja: śr lis 10, 2004 20:06
- Lokalizacja: Białystok / Tykocin
- Kontakt:
Regulacja LDA
LDA - mechanizm w pompie wtryskowej TD, ktory pozwala ograniczyc dawke paliwa przy niskich obrotach i braku (lub niskim) cisnieniu doladowania. Z kolei gdy cisnienie wzrosnie pozwala automatycznie podac wiecej paliwa.
Mozna to wytlumaczyc na podstawie animacji ze strony http://faq.piranha-net.de/index.php?id=26&node=11" onclick="window.open(this.href);return false;:
1. Wciskamy pedał gazu
2. Ciśnienie doładowania rośnie
3. Ciśnienie doprowadzone wężykiem z kolektora do pompy, naciska na membranę, powoduje ruch w dół
Na rysunku na dole widzimy bolec oznaczony jako "Abtaststift". Po nacisnieciu pedalu gazu porusza on sie w prawo powodujac wzrost ilosci paliwa. Widac jednak, ze ruch tego bolca jest ograniczany przez "SteuerKegel" - to jest wlasnie istota dzialania LDA. Im bardziej maly bolec "Abtaststift" bedzie mogl sie wysunac - tym wiecej paliwa bedzie podane.
Na trzpieniu membrany "Steuerkegel" widzimy wyciecie ktore zwieksza sie do gory. Nie jest one umieszczone idealnie symetrycznie, z jednej strony trzpienia jest ono wieksze, a z drugiej mniejesze. Obracajac trzpien w ten sposob, zeby miec najwieksze wyciecie po stronie bolca "Abtaststift" pozwolimy podawac wieksza ilosc paliwa gdy pojawi sie cisnienie doladowania.
Kolejnosc regulacji:
1. Odkrecamy 4 śruby na pompie oznaczone na zielono oraz zdejmujemy wezyk doprowadzajacy cisnienie z kolektora zaznaczony na czerwono
2. Zdejmujemy pokrywe
3. Widzimy teraz membranę. Ważnym momentem, zanim cokolwiek zaczniemy zmieniac, jest zaznaczenie sobie początkowego położenia membrany. Mozna w tym celu skorzystac z gotowego punktu zaznaczonego na zielono, czasem moze byc to kropla fabrycznej farby. Mozna tez samodzielnie zrobic ryse lub oznaczyc w jakikolwiek inny sposob.
4. Wyjmujemy delikatnie membrane do gory. Nie jest ona niczym przymocowana.
5. Zobaczymy sprezynke jak na fotce. Rowniez ja wyjmujemy.
6. Zagladamy do otworu w ktorym siedzial trzpien. Pedal gazu jest zwolniony, bolec "Abtaststift" jest schowany (czerwona strzalka)
Na zielono zaznaczone jest kolo z zabkami. ("Sternrad" na animacji). Kolo to ustala poczatkowe napiecie sprezyny. Gdzieniegdzie mozna przeczytac, ze dla wzrostu osiagow powinno sie je lekko wkrecic. Proponuje jednak zostawic je w oryginalnej pozycji poniewaz wkrecenie spowoduje znaczny wzrost dymienia na niskich obrotach, wzrost spalania, natomiast dynamika poprawi sie bardzo nieznacznie - prawie nieodczuwalnie.
Gdy ustawiamy duza dawke paliwa, metoda prob i bledow, mozna bedzie nawet lekko wykrecic to kolko, aby zwiekszyc napiecie sprezyny i ograniczyc mocniej ilosc paliwa gdy nie ma jeszcze cisnienia doladowania.
7. Tak wyglada bolec "Abtaststift" po nacisnieciu pedalu gazu: (uwaga, zanim wlozymy trzpien, bolec trzeba cofnac malym srubokretem)
8. Teraz przechodzimy do najwazniejszego punktu Ogladamy membranke z trzpieniem ktora wyjelismy wczesniej z pompy.
Zauwazymy na niej podkladke wykonana z tworzywa. Podkladka okresla maksymalne wcisnienicie trzpienia.
Teraz ogladamy wciecie na trzpieniu. Szukamy drobnej rysy ktora zostawil wysuwajacy sie bolec "Abtaststift".
Na fotce jest to rysa po prawej stronie. Juz na pierwszy rzut oka widac, ze nie wykorzystuje ona maksymalnej dlugosci wciecia na trzpieniu.
Odmierzamy odleglosc jaka brakuje do maksymalnego wciecia i o taka wlasnie odleglosc nalezy spiłować podkladke z poprzedniej fotki.
Po całej operacji, rysa powinna byc taka jak na fotce po lewej stronie (nie do konca widoczna na zdjeciu, ale jest zdecydowanie dluzsza niz dawniej). W ten sposob wykorzystaliśmy cala dlugosc wyciecia na trzpieniu.
9. Skladamy wszystko w odwrotnej kolejnosci. Trzpien wkladamy tak, zeby mial jak najwieksze wyciecie po stronie wysuwajacego sie bolca "Abtaststift". W przypadku tej fotki, widac, ze wieksze wciecie jest po lewej stronie.
Opis zostal wykonany na podstawie pompy z silnika 1.6 TD.
Uzytkownicy 1.9 TD zauwaza, ze nie ma na ich trzpieniu wyciecia! To jest prawdopodobny powod, i odpowiedz na pytanie dlaczego 1.9 TD mimo takiej pojemnosci ma tylko 75 koni... Zostal fabrycznie zdlawiony. Trzeba wymienić lub dorobić trzpień na taki z pompy 1.6 lub innego samochodu z tego typu pompa.
Porownanie bolca (boost pin) z silnika 1.6 i 1.9 td (vwdiesel.net):
Mozna to wytlumaczyc na podstawie animacji ze strony http://faq.piranha-net.de/index.php?id=26&node=11" onclick="window.open(this.href);return false;:
1. Wciskamy pedał gazu
2. Ciśnienie doładowania rośnie
3. Ciśnienie doprowadzone wężykiem z kolektora do pompy, naciska na membranę, powoduje ruch w dół
Na rysunku na dole widzimy bolec oznaczony jako "Abtaststift". Po nacisnieciu pedalu gazu porusza on sie w prawo powodujac wzrost ilosci paliwa. Widac jednak, ze ruch tego bolca jest ograniczany przez "SteuerKegel" - to jest wlasnie istota dzialania LDA. Im bardziej maly bolec "Abtaststift" bedzie mogl sie wysunac - tym wiecej paliwa bedzie podane.
Na trzpieniu membrany "Steuerkegel" widzimy wyciecie ktore zwieksza sie do gory. Nie jest one umieszczone idealnie symetrycznie, z jednej strony trzpienia jest ono wieksze, a z drugiej mniejesze. Obracajac trzpien w ten sposob, zeby miec najwieksze wyciecie po stronie bolca "Abtaststift" pozwolimy podawac wieksza ilosc paliwa gdy pojawi sie cisnienie doladowania.
Kolejnosc regulacji:
1. Odkrecamy 4 śruby na pompie oznaczone na zielono oraz zdejmujemy wezyk doprowadzajacy cisnienie z kolektora zaznaczony na czerwono
2. Zdejmujemy pokrywe
3. Widzimy teraz membranę. Ważnym momentem, zanim cokolwiek zaczniemy zmieniac, jest zaznaczenie sobie początkowego położenia membrany. Mozna w tym celu skorzystac z gotowego punktu zaznaczonego na zielono, czasem moze byc to kropla fabrycznej farby. Mozna tez samodzielnie zrobic ryse lub oznaczyc w jakikolwiek inny sposob.
4. Wyjmujemy delikatnie membrane do gory. Nie jest ona niczym przymocowana.
5. Zobaczymy sprezynke jak na fotce. Rowniez ja wyjmujemy.
6. Zagladamy do otworu w ktorym siedzial trzpien. Pedal gazu jest zwolniony, bolec "Abtaststift" jest schowany (czerwona strzalka)
Na zielono zaznaczone jest kolo z zabkami. ("Sternrad" na animacji). Kolo to ustala poczatkowe napiecie sprezyny. Gdzieniegdzie mozna przeczytac, ze dla wzrostu osiagow powinno sie je lekko wkrecic. Proponuje jednak zostawic je w oryginalnej pozycji poniewaz wkrecenie spowoduje znaczny wzrost dymienia na niskich obrotach, wzrost spalania, natomiast dynamika poprawi sie bardzo nieznacznie - prawie nieodczuwalnie.
Gdy ustawiamy duza dawke paliwa, metoda prob i bledow, mozna bedzie nawet lekko wykrecic to kolko, aby zwiekszyc napiecie sprezyny i ograniczyc mocniej ilosc paliwa gdy nie ma jeszcze cisnienia doladowania.
7. Tak wyglada bolec "Abtaststift" po nacisnieciu pedalu gazu: (uwaga, zanim wlozymy trzpien, bolec trzeba cofnac malym srubokretem)
8. Teraz przechodzimy do najwazniejszego punktu Ogladamy membranke z trzpieniem ktora wyjelismy wczesniej z pompy.
Zauwazymy na niej podkladke wykonana z tworzywa. Podkladka okresla maksymalne wcisnienicie trzpienia.
Teraz ogladamy wciecie na trzpieniu. Szukamy drobnej rysy ktora zostawil wysuwajacy sie bolec "Abtaststift".
Na fotce jest to rysa po prawej stronie. Juz na pierwszy rzut oka widac, ze nie wykorzystuje ona maksymalnej dlugosci wciecia na trzpieniu.
Odmierzamy odleglosc jaka brakuje do maksymalnego wciecia i o taka wlasnie odleglosc nalezy spiłować podkladke z poprzedniej fotki.
Po całej operacji, rysa powinna byc taka jak na fotce po lewej stronie (nie do konca widoczna na zdjeciu, ale jest zdecydowanie dluzsza niz dawniej). W ten sposob wykorzystaliśmy cala dlugosc wyciecia na trzpieniu.
9. Skladamy wszystko w odwrotnej kolejnosci. Trzpien wkladamy tak, zeby mial jak najwieksze wyciecie po stronie wysuwajacego sie bolca "Abtaststift". W przypadku tej fotki, widac, ze wieksze wciecie jest po lewej stronie.
Opis zostal wykonany na podstawie pompy z silnika 1.6 TD.
Uzytkownicy 1.9 TD zauwaza, ze nie ma na ich trzpieniu wyciecia! To jest prawdopodobny powod, i odpowiedz na pytanie dlaczego 1.9 TD mimo takiej pojemnosci ma tylko 75 koni... Zostal fabrycznie zdlawiony. Trzeba wymienić lub dorobić trzpień na taki z pompy 1.6 lub innego samochodu z tego typu pompa.
Porownanie bolca (boost pin) z silnika 1.6 i 1.9 td (vwdiesel.net):
[b]nie odpowiadam na PW![/b] prosze o kontakt przez [url]turbodiesel.pl[/url]
- vw_vandal
- Forum Master
- Posty: 1818
- Rejestracja: sob mar 18, 2006 14:45
- Lokalizacja: Świerzno
- Kontakt:
Dzięki zaprzal, jesteś spoko Mega dla ciebie w prosty sposób mi to wytłumaczyłeś Jeszcze raz dzięki . Pomału zaczyna kolejne mody. Jak myślisz kupilem orginalny IC od SB ??? bo z tym przed chłodnicą za dużo roboty. Już obcykałem jak doprowadzić powietrze z przedniego zderzaka do IC, myśle że pomorze mu to??
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=DvkPN1Buok0&feature=autoplay&list=FLdQqUeMMZKpjqZ72OdcA6cQ&lf=mh_lolz&playnext=1[/youtube]
- zaprzal
- VW Baron
- Posty: 3027
- Rejestracja: śr lis 10, 2004 20:06
- Lokalizacja: Białystok / Tykocin
- Kontakt:
napewno pomoze... ja mam w oryginalnym miejscu bez zadnej kierownicy powietrza :/ nie mam czasu sie za to zabrac. Ale jednak warto pokombinowac i zamontowac przed chlodnica. Kolega Cinek chyba tak zrobil. Mysle, ze oryginalny daloby sie tam upchnac
[b]nie odpowiadam na PW![/b] prosze o kontakt przez [url]turbodiesel.pl[/url]
- Dj Darecki
- Forumowy spamer :)
- Posty: 2252
- Rejestracja: ndz maja 14, 2006 18:08
- Lokalizacja: NEB-raska
- Kontakt:
Extra opis
Teraz przydało by się dla 1.9 TD coś takiego zrobić , dokładny opis z fotkami
Pozdrawiam
Teraz przydało by się dla 1.9 TD coś takiego zrobić , dokładny opis z fotkami
Pozdrawiam
[url=http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=252216][size=142][b][u]>>>VR6 US Mexicanos<<<[/size][/b][/u][/url]
[url=http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=122620][size=142][b][u]>>>Black 1.9TD<<<[/size][/b][/u][/url]
[img]http://img4.imageshack.us/img4/148/podpis1.jpg[/img]
[url=http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=122620][size=142][b][u]>>>Black 1.9TD<<<[/size][/b][/u][/url]
[img]http://img4.imageshack.us/img4/148/podpis1.jpg[/img]
- vw_vandal
- Forum Master
- Posty: 1818
- Rejestracja: sob mar 18, 2006 14:45
- Lokalizacja: Świerzno
- Kontakt:
Teraz może ktoś się pokusi o wytłumaczenie co i jak z doładowanie, jak się zwiększa ciśnienie w turbo z opisem i fotami.
zaprzal, po resecie działa bardzo git opis!!!!!!!!!!!!!!
ja bym to wstawił do ważnych tematów w działe Diesla. Nikt nowy by nie musiał już o to pytać!!
W realu nie mogę Ci postawić browarka to elektronicznie proszę.
zaprzal, po resecie działa bardzo git opis!!!!!!!!!!!!!!
ja bym to wstawił do ważnych tematów w działe Diesla. Nikt nowy by nie musiał już o to pytać!!
W realu nie mogę Ci postawić browarka to elektronicznie proszę.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=DvkPN1Buok0&feature=autoplay&list=FLdQqUeMMZKpjqZ72OdcA6cQ&lf=mh_lolz&playnext=1[/youtube]
- Dj Darecki
- Forumowy spamer :)
- Posty: 2252
- Rejestracja: ndz maja 14, 2006 18:08
- Lokalizacja: NEB-raska
- Kontakt:
wrubciu pisze:a może ktos umnie cos takiego wytoczyc
Wytoczyc by pewnie sie dalo tylko trzeba znac wymiary
Ale co potem jak sie juz ma taki bolec w AAZ ?
pewnie wieksza dawka nic nie da ( oprocz wiekszego dymienia )
- podkrecic cisnienie na turbo? ( na ile ? jakie jest wmiare bezpiczne ?)
- dodac IC ?
[url=http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=252216][size=142][b][u]>>>VR6 US Mexicanos<<<[/size][/b][/u][/url]
[url=http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=122620][size=142][b][u]>>>Black 1.9TD<<<[/size][/b][/u][/url]
[img]http://img4.imageshack.us/img4/148/podpis1.jpg[/img]
[url=http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=122620][size=142][b][u]>>>Black 1.9TD<<<[/size][/b][/u][/url]
[img]http://img4.imageshack.us/img4/148/podpis1.jpg[/img]
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 34 gości