cowboy pisze:słyszałes o przypadkach ze ktos miał np boost 2 bary, zwiekszył do 3 barów i okazalo sie przyrost mocy zaden ?
mozesz podnieść doładowanie i okazę się ze nie ma juz wiecej powietrza w cylindrze
a doładowanie nie beirze sie z kosmosu, zeby kompresor turbiny wytworzył cisnienie np 2 bar to np przed turbiną czesc gorąca musi być np 1 bar
jak zwiekszasz EMP to pogarszasz opróznianie cylindra, co prowadzi do pogarszania napełnienia, czyli zwiekszasz cisnienie w kolektorze a efektu tłoczenia powietrza w silnik nie ma
dlatego stosuje się porting i dobiera się odpowiednio elementy układu dolotowego, wałki rozrządu, odpowiednio dobiera się turbosprężarkę i resztę wydechu.
nie jest to po to żeby zwiększyć napełnienie cylindra ( choć w efekcie końcowym poprawiamy właśnie jakość świeżego ładunku i właśnie sam proces napełniania jak i opróżniania) tylko po to żeby zmniejszyć straty w wynikające z przepływu powietrza przez układ dolotowy i spalin prze układ wydechowy, w pewnym momencie jeśli straty rosną w dolocie, rosną także i w wydechu ponieważ jeśli zaczyna się robić " zator" w dolocie, to na wydechu " silnik dostaje "zatwardzenia" wtedy straty rosną bardzo szybko i mocno, myślę że powiedziećże rosną w tempie geometrycznym to może przesada ale najłatwiej to można zrozumieć.
jak turbostara się pompować ponad siły i wychodzi po za mapę wtedy zawór WG zaczyna zamiast przy coraz większych obratach się otwierać, to on się coraz bardziej zamyka. ponieważ jest sterowany ciśnieniem z dolocie. wtedy oprócz strat na dolocie masz rosnące straty na wydechu. właśnie dlatego jest tak ważny dobór wcześniej wymienionych części, a dobiera sięje w zależności od tego co się chce uzyskać.
i tutaj koledzy toffic, monopolowy, evolution, mają tutaj rację,
napełnienie zależy nie tylko od przekroju kanałów dolotowych, i czasów otwarcia zaworów, ale także od długości kanałów ( częstotliwość rezonansowa) czy czym jedno i drugie musi być dobrane do Siebie, od temp czynnika, od strat zarówno w dolocie jak i na wydechu,i jeszcze nawet tego czy silnik jest krótko, czy długo skokowy, inne fazy dobiera się dla długo skokowca a inne dla silnika krótko skokowego.
inne dlatego że przy tej samej prędkości obrotowej będziesz miał w tych silnikach całkowicie inne prędkości liniowe tłoka, a to przekłada siejuż na zjawiska falowe w układzie zarówno dolotowym i wydechowym.
prosty przykładzik który pomaga to zrozumieć jest na jednym silniku zastosowanie bez ruszania czegokolwiek innego róznych dolotów, krótkich i długich.
ja u Siebie miałem dolot z 1Y efekt był taki że na zimnym silniku nie szło przekroczyć 3000rpm bo podstawiało zawory przy doładowaniu zaledwie 0,5bara. bez dotykania czegokolwiek zmiana na dolot a AWX i to zjawisko występuje przy zimnym silniku i 3000rpm ale dopiero przy ciśnieniu 1,2-1,3bara.
daje do myślenia? chcą poprawić napełnienie ważny jest nie tylko przekrój kanałów dolotowych, ale ich wzajemna korelacja z pojemnością układu dolotowego, pojemnością skokową cylindra, długością kanałów dolotowych, i fazami rozrządu, często dając teoretycznie "lepszy" kolektor bez dobierania tego pod względem reszty zastosowanych elementów zamiast polepszyć tylko popsujemy to co mamy już teraz.
także to co evolution, napisał o mocy potrzebnej do napełniania jest bardzo na miejscu choć w innych wkestiach pozwolę się sobie z nim nie zgodzić to tutaj ma absolutną i całkowitą rację
także cowboy, bez urazy proponuję się dokształcić a nie próbować bo będziesz miał bardzo kwadratową głowę .
jeśli ktoś potrafi logicznie i w sposób kulturalny uzasadnić swoje Twierdzenia oraz wykazać ich słuszność to nie jest sztuką iść w zaparte i nadal twierdzić że czarne jest białe a białe jest czarne, ale sztuką jest umieć przyznać się do błędu, i przyjąć słuszny punkt widzenia,wiem czasem to trudne bywa jeśli nie rozumie się danej kwestii pod względem przyczynowo- skutkowym.
tak jak mi EVO wykazał to że to co wcześniej miałem za Surge jest FLUTERINGIEM, to miał rację choć nadale twierdzę że jeśli nie depnie od najniższych obrotów to nie usłyszy surge'a ale to juztaki mały off top.
także cowboy, nie bądź jak ta krowa co nie zmienia poglądów niezależnie od okoliczności tylko przyznaj im rację bo w tej kwestii koledzy mają 100% racji.