bugalon pisze: Podam przyklad z benzyny, bo w tym kierunku idziesz z dyskusją. Ta sama czapka, ta sama turbina. 1 bar - 220 koni, zabawa z samymi fazami rozrządu (bez zmiany głowicy i turbiny) - 1 bar - 290 koni. Moc nie zależy tylko od ciśnienia doładowania ale od wielu innych czynników.
no to ja własnie o tym piszę
ze nie tylko od doładowania - wreszcie ktos mnie poparł
ilość powietrza którym napełnisz cylinder nie zależy
TYLKO od średnicy kanałów w głowicy - jak napisał Evo
ja napisałem że również
od czasu w którym trwa napełnianie i zostałem zrugany przez Toffica
a Ty pieknie udowodniłeś że ma to znaczenie
toffic pisze:Zacytuje jeszcze raz twoje słowa bo widze, że i czytanie ze zrozumieniem leży, nie tylko fizyka: wytłumacz prosze jaki ma wpływ długość otwarcia zaworu ssącego na przepływ ładunku w towim cyklu "ssania" skoro otwiera sie przed a zamyka po zakończeniu tegoż cyklu skoro to tłok "zassysa"
toffic, postaraj sie zrozumiec co napisałem, a potem zarzucaj mi nieumiejętnośc czytania ze zrozumienie, bo to nieeleganckie. OK ?
juz to pisałem ale jeszcze raz, czas otwarcia zaworu który podawałem w dyskusji jako argument to nie czas zależny od obrotu wału, wałka rozrządu,
nie ma znaczenie kiedy otwiera sie a kiedy zamyka zawór ssący w tym sporze, chodzi o to że
trwa to bardzo krótko - rozumiesz co mam na mysli ?
inaczej, ustalilismy ze przy 5000 rpm wał obraca sie 83 razy na sekunde - zgoda ?
czyli jeden suw trwa 166 razy na sekunde - zgoda ?
przyjmując ze zawór ssący otwiera sie wczesniej i domyka sie później załóżmy ze czas napełniania cylindra to 1/100 sekundy - wspomniana przez monopolowego 0,01 sek jako zajebiscie długi czas - zgoda ?
i teraz cylinder ma 500 cm3, pół litra po naszemu, a kanał w głowicy i powierzchnia zaworu i otwarcie zaworu na kilkanascie mm powodują restryckje dość znaczne - zgoda ?
czy jest mozliwe napełnienie pół litra przez te resrtrykcje w czasie 0,01 sek ?
czy inaczej napełnia sie cylinder kiedy wał kręci się z predkoscią 2500 rpm, 5000 rpm i 7500 rpm ?
obrazowo podam, bo evolution podał przykład kranu, czy napełnisz wiadro wody z kranu w ciągu 10 sekund, a w ciągu 5 sekund,a w ciągu 2,5 sekundy ?
i teraz podam ostatni przykład, dzieki któremu moze zostanę zrozumiany
wezmy strzykawkę o pojemnosci np 5 cm3, szklankę i kran oraz stoper
strzykawka to tłok i cylinder
króciec strzykawki to restrykcje w głowicy
szklanka z wodą i kran to kolektor ssący
woda to nasz czynnik który napełnia cylinder
robimy następujące doswiadczenie:
1. spróbujmy wsadzić króciec strzykawki do szklanki z wodą i zaciągnąć pełną strzykawkę - da się... OK
spróbujmy zrobić to jak najszybciej mierząć czas, powiedzmy ze da się to zrobić w czasie 1 sekundy - niech to symbolizuje obroty naszego silnika 2500 rpm
potem spróbujmy zaciągnąć tłok stryzkawki w czasie o połowe mniejszym np 0,5 sekundy jednoczesnie wyciągając króciec z wody zaraz po dojściu tłoczak do DMP - ile się nabrało - pełna strzykawka czy moze 3/4 jej pojemnosci ? - mamy napełnianie przy 5000 rpm
teraz spróbuj zrobic to w czasie 4 razy krótszym? ile zacianiesz pewnie połowe strzykawki - mamy obroty 10 000 rpm
widać ze np w TDI duzy moment z łatwością mozna osiągnąć przy 2500 rpm ale przy 5000 rpm juz trudno (oczywiscie uproszczenie bo dochodzi czas wtryski i spalania ropy)
ok czyli przetestowalismy silnik N/A
a teraz czas na test czy turbina wtłacza powietrze do cylindrów
2. bierzemy strzykawkę i wsadzamy króciec do kranu i owijamy szczelnie tasmą izolacyjną
wyciagamy tłok, żeby nie utrudniac wodzie wypełnienia strzykawki na skutek spreżania powietrza
pod stryzkawke wsadzamy szklanke zemy zmierzyć ile wody wtłoczy cisnienie 3 Barów jakie np jest w instalacji wodociagowej
otwieramy kran na 1 sekunde
ile wody wtłoczyło przez resrtyckję (króciec) sie w tym czasie
ano bierzemy drugą stryzkawkę i mierzymy - założe się ze nie wiecej niz 1/5 strzykawki
jak to mozliwe że 0,5 Bara podcisnienia z testu w punkcie 1 zassało całą strzykawkę w ciągu sekundy, a 3 Bary w kolektorze (kran) nie wtłoczyło w tym samym czasie pełniej strzykawki ?
mozna jeszcze zrobić test ze mamy strzykawke w kranie i zaciągamy i okaze się ze mozna jeszcze szybciej napełnic ją wodą
to swiadczy o tym że doładowanie pomaga napełniac cylinder a nie wtłacza powietrze do cylindra
przykład jest bardzo jaskrawo przerysowany ale chyba teraz wiadomo o co chodzi ?
teraz porting to wymiana króćca w strzykawce na większy
generalnie całe te nasze tuningi , jakikolwiek by nie był silnik diesel, benzyna, N/A, turbo polegają na
spowodowaniu jak najlepszego napełnienia cylindra w jak najkrótszym czasie....
edit: proszę o rzeczowe argumenty i wstrzymanie się od tekstów, ze mam wiedze z poziomu gimnazjum, ze nie potrafie zrozumiec zasad fizyki itd
przypomnę istotę kwestii:
czy silnik zasysa ładunek powietrza do cylindra, czy tez turbina pompuje powietrze w silnik ?
ja twierdzę że to silnik zasysa, z uwagi na duze podcisnienie jakie wytwarza tłok oraz bardzo krótkie cykle napełniania (ssania) oraz restrykcje w głowicy
nawet jak turbina wytworzy wieksze cisnienie w kolektorze ssącym to nie ma to znaczenia, w dlaszym ciągu przepływ wymusza podcisnienie wytworzone przez tłok, a wieksze cisnienie w kolektorze ssącym, to wieksza "gęstość"=> wieksza ilość cząsteczek która trafi do cylindra
proszę nie czepianie sie juz mojego każdego wpisu tylko odwrotnie, niech moi szanowni przeciwnicy udowodnią że jest inaczej ?
ja juz chyba wystarczająco dużo przykładów podałem...
łatwo sie jest czepiać, gorzej coś udowdnić, zatem czekam
moze ktoś obliczy jakie cisnienie jest w cylindrze w DMP(tuż przez zamknieciem zaworu ssącego) przy doładowaniu np 1 Bar w standardowym silniku, niech to bedzie 1.9 TDI AFN ?
jakies typy:
a) mniejsze od atmosferycznego
b) równe atmosferycznemu
c) wieksze od atmosferycznego
pozdrawiam