Gdzie znajde +12V po odpaleniu silnika.

Tutaj piszemy o problemach związanych tylko z elektryką

Moderatorzy: Michał_1977, italiano_83, G0 Karcio, Haki, Qto, marcin7x5, VIP

Domcioo20
Ma gadane
Ma gadane
Posty: 217
Rejestracja: wt sie 23, 2011 18:32

Gdzie znajde +12V po odpaleniu silnika.

Post autor: Domcioo20 » śr mar 28, 2012 23:22

Rozumiem, ze na tym przewodznie po odpaleniu bedzie masa?



Awatar użytkownika
Zico63b
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 4241
Rejestracja: pt cze 06, 2008 21:45
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Gdzie znajde +12V po odpaleniu silnika.

Post autor: Zico63b » śr mar 28, 2012 23:35

Nie tak.
"Zegary" podają poprzez kontrolkę sygnał idący przewodem w kierunku czujnika. Przy zatrzymanym silniku czujnik jest zwarty i napięcia mierzonego miernikiem nie będzie; dopiero po odpaleniu silnika czujnik rozewrze styki i "napięcie" się "pojawi" - czyli mierzone będzie 12V od przewodu dołączonego do czujnika względem masy pojazdu. W cudzysłowie, bo nie jest to wartość do bezpośredniego wykorzystania, najwyżej miliampery. "Kontrolka" w Golfie też nie jest kontrolką a całym układem elektronicznym. Czyli proste nie jest ale pomyśleć można.
I teraz po zastosowaniu diod z rysunku oraz tranzystora sterującego przekaźnikiem, można DOPIERO włączać Kolegi sterownik; inaczej bałbym się o możliwość uszkodzenia czegoś w liczniku. Może ktoś bardziej oblatany w elektronice podpowie prościej, może moje rozwiązanie jest zbyt ostrożne - jednak tak wolę, tak bym to zrobił.



Domcioo20
Ma gadane
Ma gadane
Posty: 217
Rejestracja: wt sie 23, 2011 18:32

Gdzie znajde +12V po odpaleniu silnika.

Post autor: Domcioo20 » śr mar 28, 2012 23:40

Czyli wychodzi na to, że innego prostrzego sposobu nie ma? Uklad jest wporządku i na pewno zadziała, no ale nie widzi mi się za bardzo takie kąbinowanie... Myslałem że nie będzie aż tyle zawiłości jesli chodzi o to odpalanie. Lipa że z alternatora tak powoli wzrasta to napiecie...



Awatar użytkownika
Qto
_
_
Posty: 19379
Rejestracja: pt wrz 01, 2006 19:14
Lokalizacja: Guadalajara
Auto: MK 4
Silnik: ASZ
Kontakt:

Gdzie znajde +12V po odpaleniu silnika.

Post autor: Qto » śr mar 28, 2012 23:43

spróbuj najpierw z tym dodatkowym kablem - jak wyżej pisałem. Jak nie zatrybi to pomyślisz o tym czujniku ciśnienia...



Domcioo20
Ma gadane
Ma gadane
Posty: 217
Rejestracja: wt sie 23, 2011 18:32

Re: Gdzie znajde +12V po odpaleniu silnika.

Post autor: Domcioo20 » śr mar 28, 2012 23:44

Qto pisze:spróbuj najpierw z tym dodatkowym kablem - jak wyżej pisałem. Jak nie zatrybi to pomyślisz o tym czujniku ciśnienia...
Wporządku. W takim razie jutro pierwsze co zrobie to sprawdze czy to coś da Qto. Jesli będe cos wiedzial na pewno napisze.



Awatar użytkownika
Zico63b
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 4241
Rejestracja: pt cze 06, 2008 21:45
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Gdzie znajde +12V po odpaleniu silnika.

Post autor: Zico63b » śr mar 28, 2012 23:48

Mnie nie chodziło o to, że sterownik Kolegi jest uszkodzony czy niepewny. Chodziło mi o ich współpracę, czyli zegarów i sterownika. :hmm:



Awatar użytkownika
Bednarus
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 871
Rejestracja: pn maja 23, 2005 17:33
Lokalizacja: PZL
Kontakt:

Gdzie znajde +12V po odpaleniu silnika.

Post autor: Bednarus » czw mar 29, 2012 11:09

Na schemacie, który przedstawił Zico63b, tranzystor ma działać jako klucz. Ale przy takim ułożeniu diody na wejściu bazy tranzystora nie popłynie prąd, tranzystor będzie zawsze zatkany i nie będzie przewodzenia w kierunku kolektor - emiter. Ta dioda na wejściu bazy tranzystora jest zbędna.



agrala
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 4119
Rejestracja: czw lip 19, 2007 18:55
Lokalizacja: Kalisz
Kontakt:

Gdzie znajde +12V po odpaleniu silnika.

Post autor: agrala » czw mar 29, 2012 21:10

Bez tej diody i tak ten tranzystor dlugo nie pochodzi bo wykonczy go indukcyjnosc cewki. Brak tu diody impulsowej w celu ochrony tranzystora i rezystora na jego bazie.



Awatar użytkownika
Zico63b
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 4241
Rejestracja: pt cze 06, 2008 21:45
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Gdzie znajde +12V po odpaleniu silnika.

Post autor: Zico63b » czw mar 29, 2012 21:17

Jak pisałem, miło widziane są wszelkie uwagi do schematu - elektrONIkiem nie jestem, jedynie elektrykiem. Ale myślę, że z poprawkami Kolegów - będzie działać.



Domcioo20
Ma gadane
Ma gadane
Posty: 217
Rejestracja: wt sie 23, 2011 18:32

Gdzie znajde +12V po odpaleniu silnika.

Post autor: Domcioo20 » czw mar 29, 2012 22:32

No i okazało się, że centralka ktorą miałem okazała sie walnieta... Rozrusznik powinien dzialac tyle, ile trzyma sie przycisk. Dodatkowo mozna sterować też +12V, ale potrzebne też jest to do tego aby samochód nie zgasł. Centralka została odesłana do naprawy. Zobaczymy czy cos z nią tam wymyslą, ale dzieki wielkie wszystkim za zainteresowanie się moim tematem:)



Awatar użytkownika
Bednarus
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 871
Rejestracja: pn maja 23, 2005 17:33
Lokalizacja: PZL
Kontakt:

Gdzie znajde +12V po odpaleniu silnika.

Post autor: Bednarus » pt mar 30, 2012 10:59

Widzę, że problem rozwiązany, ale jeszcze małe info jak powinien wyglądać sposób sterowania przekaźnikiem z użyciem tranzystora.
Dioda D1 chroni tranzystor przed wstecznym prądem indukcyjnym cewki przekaźnika. Rezystor R1 ogranicza prąd bazy tranzystora.
Obrazek



dondu
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 1
Rejestracja: pt cze 29, 2012 21:42

Gdzie znajde +12V po odpaleniu silnika.

Post autor: dondu » pt cze 29, 2012 21:52

Ponieważ problem jest istotny nie tylko z punktu widzenia tranzystora, ale także generowanych szpilek (zakłóceń) o możliwej amplitudzie liczonej nawet w setkach voltów, to warto wiedzieć dlaczego ta dioda jest tak bardzo istotna: Przekaźnik i zakłócenia



ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 96 gości