Czyszczenie turbosprężarki VNT-foto porada
Moderatorzy: Moderatorzy, VIP
- Michał_1977
- _
- Posty: 14242
- Rejestracja: śr sty 28, 2009 23:59
- Lokalizacja: Leżajsk
- Auto: Golf mk2 (ARL)
Golf mk5 (BKD)
Audi A3 8L (ASZ)
Audi A3 8P (BMM) - Silnik: Zły!
- Kontakt:
Czyszczenie turbosprężarki VNT-foto porada
Witam
Korzystając z wolnego czasu i foto-materiału sprzed roku ,zrobiłem foto poradę,jak we własnym zakresie wyczyścić suszarkę ze zmienną geometrią.
Pacjent to VNT 15 z silnika 1,9TDI (AFN) 110KM -AUDI A4
W pierwszej kolejności odkręcamy wszystko od turbiny,czyli:
Wydech.
Przewód olejowy zasilający.
Odsuwamy wydech i przewód olejowy,oraz odkręcamy 2 śruby mocujące dolną część łącznika kolektora wydechowego z zaworem EGR
Górna część łącznika przy zworze EGR.
Takim zestawem odkręcamy 2 śruby spływu oleju z turbiny.
Na koniec odkręcamy 3 nakrętki mocujące turbosprężarkę do kolektora.
Nie wspomniałem na początku,że trzeba odpiąć wszystkie węże i wężyki powietrzne,ale to przecież oczywiste
Suszarka po wyjęciu.
Jeżeli jest brudna i zaolejona,to warto ją umyć np.benzyną ekstrakcyjną.
Umyta i przedmuchaną turbinę,zaczynamy rozbierać.
Zdejmujemy zabezpieczenie sztangi.
Odkręcamy mocowanie gruchy i zdejmujemy ją.
Następnie odkręcamy pozostałe śruby.Przed rozpołowieniem części gorącej,warto zaznaczyć sobie,położenie obu części w stosunku do sienie.Można to zrobić np.punktakiem.Przykładowe miejsce zaznaczyłem na fotce.
Dodam także,że miejsce społowienia można zapuścić odrdzewiaczem,żeby łatwiej było rozłączyć.
Dalej-rozpoławiamy część gorącą,ale trzeba to robić bardzo ostrożnie.Na pewno konieczne będzie użycie niedużego młotka i drewienka.Trzeba popukiwać nim przez drewienko równomiernie dookoła (nie można pukać cały czas w jednym miejscu!),ponieważ można ugiąć wałek lub wirnik!
Na fotce zaznaczyłem czerwonymi strzałkami języczek przesuwający pierścień,który porusza łopatkami i jego gniazdo w owym pierścieniu.
Zieloną kreską zaznaczyłem przykładowe miejsce,w którym warto zrobić jakiś znak,żeby łatwiej było później złożyć (położenie pierścienia).
Tak w przybliżeniu wygląda nagar blokujący pracę geometrii.
Zdejmujemy 3 rolki prowadzące pierścień. i zdejmujemy go.
Kluczem imbusowym odkręcamy łoże z łopatkami i zdejmujemy.Czerwoną kreską zaznaczyłem przykładowe miejsce,gdzie także warto zrobić znak w jakim położeniu ma być to łoże w stosunku do obudowy.
Odkładamy na bok 3 dystanse spod łoża.
Zaczynamy mycie i czyszczenie z nagaru wszystkich elementów
Można do tego wykorzystać drobny papier ścierny,ale ja z racji tego,że ta metoda przynosiła mizerny efekt i było bardzo czasochłonne,postanowiłem wykorzystać pneumatyczną szlifierkę prostą ze szczotką z miękkim drutem.Efekt szybki i bardzo zadowalający.
Odradzam próby jakiegokolwiek drapania sadzy z wirnika,bo jeśli z jednej łopatki zeskrobiemy więcej,a z innej trochę mniej,to wirnik straci wyważenie i po jakimś czasie powstaną luzy na wałku.Są 2 wyjścia-czyścimy wirnik idealnie do gołej blachy calusieńki wirnik lub zostawiamy go tak jak jest.Ja wolałem zostawić go w spokoju,bo nie było na nim wiele tej sadzy
Gdy już mamy wszystko wyczyszczone i umyte,to przystępujemy do składania w kolejności odwrotnej do demontażu.
Dystanse.
Łoże z łopatkami (na zrobionym wcześniej znaku).
Pierścień (na zrobionym wcześniej znaku).
Rolki prowadzące pierścień.
Tak wygląda praca pierścienia i łoża z łopatkami
[youtube][/youtube]
Następni łączymy obie części turbiny (na zrobionym wcześniej znaku),pamiętając to co opisałem wcześniej,że języczek dźwigni sztangi,ma wskoczyć w gniazdo w pierścieniu ustalającym łopatki.
Skręcamy wszystko do kupy
Śruby na społowieniu dokręcamy równomiernie,czyli każdą po trochę,ponieważ dokręcenie jednej od razu do oporu gdy jedna część turbiny nie wskoczyła dobrze w drugą,może spowodować zwichrowanie ich w stosunku do siebie,a następnie ugięcie wałka lub wirnika
Gdy już wszystko ładnie skręcone,myjemy całość i dmuchamy sprężonym powietrzem,zwłaszcza w środku obu muszli.
Później montujemy ją przy silniku,uzbrajamy we wszystko co wcześniej odkręciliśmy i cieszymy się z prawidłowej pracy silnika.
Pozdrawiam i życzę przyjemnej pracy
Michał
Korzystając z wolnego czasu i foto-materiału sprzed roku ,zrobiłem foto poradę,jak we własnym zakresie wyczyścić suszarkę ze zmienną geometrią.
Pacjent to VNT 15 z silnika 1,9TDI (AFN) 110KM -AUDI A4
W pierwszej kolejności odkręcamy wszystko od turbiny,czyli:
Wydech.
Przewód olejowy zasilający.
Odsuwamy wydech i przewód olejowy,oraz odkręcamy 2 śruby mocujące dolną część łącznika kolektora wydechowego z zaworem EGR
Górna część łącznika przy zworze EGR.
Takim zestawem odkręcamy 2 śruby spływu oleju z turbiny.
Na koniec odkręcamy 3 nakrętki mocujące turbosprężarkę do kolektora.
Nie wspomniałem na początku,że trzeba odpiąć wszystkie węże i wężyki powietrzne,ale to przecież oczywiste
Suszarka po wyjęciu.
Jeżeli jest brudna i zaolejona,to warto ją umyć np.benzyną ekstrakcyjną.
Umyta i przedmuchaną turbinę,zaczynamy rozbierać.
Zdejmujemy zabezpieczenie sztangi.
Odkręcamy mocowanie gruchy i zdejmujemy ją.
Następnie odkręcamy pozostałe śruby.Przed rozpołowieniem części gorącej,warto zaznaczyć sobie,położenie obu części w stosunku do sienie.Można to zrobić np.punktakiem.Przykładowe miejsce zaznaczyłem na fotce.
Dodam także,że miejsce społowienia można zapuścić odrdzewiaczem,żeby łatwiej było rozłączyć.
Dalej-rozpoławiamy część gorącą,ale trzeba to robić bardzo ostrożnie.Na pewno konieczne będzie użycie niedużego młotka i drewienka.Trzeba popukiwać nim przez drewienko równomiernie dookoła (nie można pukać cały czas w jednym miejscu!),ponieważ można ugiąć wałek lub wirnik!
Na fotce zaznaczyłem czerwonymi strzałkami języczek przesuwający pierścień,który porusza łopatkami i jego gniazdo w owym pierścieniu.
Zieloną kreską zaznaczyłem przykładowe miejsce,w którym warto zrobić jakiś znak,żeby łatwiej było później złożyć (położenie pierścienia).
Tak w przybliżeniu wygląda nagar blokujący pracę geometrii.
Zdejmujemy 3 rolki prowadzące pierścień. i zdejmujemy go.
Kluczem imbusowym odkręcamy łoże z łopatkami i zdejmujemy.Czerwoną kreską zaznaczyłem przykładowe miejsce,gdzie także warto zrobić znak w jakim położeniu ma być to łoże w stosunku do obudowy.
Odkładamy na bok 3 dystanse spod łoża.
Zaczynamy mycie i czyszczenie z nagaru wszystkich elementów
Można do tego wykorzystać drobny papier ścierny,ale ja z racji tego,że ta metoda przynosiła mizerny efekt i było bardzo czasochłonne,postanowiłem wykorzystać pneumatyczną szlifierkę prostą ze szczotką z miękkim drutem.Efekt szybki i bardzo zadowalający.
Odradzam próby jakiegokolwiek drapania sadzy z wirnika,bo jeśli z jednej łopatki zeskrobiemy więcej,a z innej trochę mniej,to wirnik straci wyważenie i po jakimś czasie powstaną luzy na wałku.Są 2 wyjścia-czyścimy wirnik idealnie do gołej blachy calusieńki wirnik lub zostawiamy go tak jak jest.Ja wolałem zostawić go w spokoju,bo nie było na nim wiele tej sadzy
Gdy już mamy wszystko wyczyszczone i umyte,to przystępujemy do składania w kolejności odwrotnej do demontażu.
Dystanse.
Łoże z łopatkami (na zrobionym wcześniej znaku).
Pierścień (na zrobionym wcześniej znaku).
Rolki prowadzące pierścień.
Tak wygląda praca pierścienia i łoża z łopatkami
[youtube][/youtube]
Następni łączymy obie części turbiny (na zrobionym wcześniej znaku),pamiętając to co opisałem wcześniej,że języczek dźwigni sztangi,ma wskoczyć w gniazdo w pierścieniu ustalającym łopatki.
Skręcamy wszystko do kupy
Śruby na społowieniu dokręcamy równomiernie,czyli każdą po trochę,ponieważ dokręcenie jednej od razu do oporu gdy jedna część turbiny nie wskoczyła dobrze w drugą,może spowodować zwichrowanie ich w stosunku do siebie,a następnie ugięcie wałka lub wirnika
Gdy już wszystko ładnie skręcone,myjemy całość i dmuchamy sprężonym powietrzem,zwłaszcza w środku obu muszli.
Później montujemy ją przy silniku,uzbrajamy we wszystko co wcześniej odkręciliśmy i cieszymy się z prawidłowej pracy silnika.
Pozdrawiam i życzę przyjemnej pracy
Michał
Ostatnio zmieniony ndz gru 26, 2010 18:10 przez Michał_1977, łącznie zmieniany 1 raz.
Czyszczenie turbosprężarki VNT-foto porada
Michał_1977, jest tylko jeden drobny ale istotny niuans, który z pewnością sam wyłapałeś ale nie został on odzwierciedlony w zamieszczonych fotkach a mianowicie z tak założonym pierścieniem jak na fotce bezpośrednio nad filmikiem nie złożysz do kupy muszli gorącej z korpusem turbosprężarki. Zauważ, porównując położenie pierścienia z kierownicami spalin i pierścienia nimi poruszającego (foto z czerwoną i zieloną strzałką) z położeniem pierścienia z kierownicami spalin na tej fotce nad filmikiem, że zamocowałeś ten pierścień w innym położeniu niż był przed jego demontażem. Z tego też powodu, mimo prawidłowej pozycji (w stosunku do muszli gorącej) samego pierścienia poruszającego kierownicami spalin to przesunięty jest o jeden otwór montażowy w prawo sam pierścień z kierownicami spalin i dlatego bolec ustalający nie wejdzie w przeznaczony dla niego otwór w pierścieniu.
Zatem tylko taka pozycja jednego i drugiego pierścienia jest prawidłowa :
Zatem tylko taka pozycja jednego i drugiego pierścienia jest prawidłowa :
- szlachcic_1990
- Nowicjusz
- Posty: 49
- Rejestracja: czw lut 11, 2010 22:53
- Lokalizacja: śląsk
- Kontakt:
Czyszczenie turbosprężarki VNT-foto porada
Michał_1977, Bardzo fajny poradnik ale co z grucha ja ponoc tez sie ustawia mam taki filmik na którym pod koniec pracy pewien koles pompką ssająca sprawdza ciśnienie (na filmie ok 7:30) wyszlo mu 17" czy to jest wartos dla każdej turbiny czy jak... jaka ma byc wartosc mk4 1.9 tdi 90ps ALH
to ten film
" onclick="window.open(this.href);return false;
Ta czesc gdzie sa łopatki to tzw czesc goraca, a co z ta druga czescia czyli zimna czy np: tam tez cos sie czysci, naprawia. Bardziej skomplikowana czy nie jak rozebrac itd... skoro juz całe turbo na rawsztacie to mozna i tam cos naprawic jesli wogole tam sie co kolwiek robi.
jesli cos zle napisalem prosze mnie poprawic i dac wskazówki
pozdro:)
to ten film
" onclick="window.open(this.href);return false;
Ta czesc gdzie sa łopatki to tzw czesc goraca, a co z ta druga czescia czyli zimna czy np: tam tez cos sie czysci, naprawia. Bardziej skomplikowana czy nie jak rozebrac itd... skoro juz całe turbo na rawsztacie to mozna i tam cos naprawic jesli wogole tam sie co kolwiek robi.
jesli cos zle napisalem prosze mnie poprawic i dac wskazówki
pozdro:)
- Michał_1977
- _
- Posty: 14242
- Rejestracja: śr sty 28, 2009 23:59
- Lokalizacja: Leżajsk
- Auto: Golf mk2 (ARL)
Golf mk5 (BKD)
Audi A3 8L (ASZ)
Audi A3 8P (BMM) - Silnik: Zły!
- Kontakt:
Czyszczenie turbosprężarki VNT-foto porada
Sztomel,
Świetnie,że to wyłapałeś,bo ja zapomniałem o tym wspomnieć...Tak,pierścień jest źle założony,jednak gdy w trakcie prac zorientowałem się o co chodzi-poprawiłem,ale niestety później zapomniałem pstryknąć fotki
Tak czy owak,suszarkę złożyłem poprawnie i geometria działa
Świetnie,że to wyłapałeś,bo ja zapomniałem o tym wspomnieć...Tak,pierścień jest źle założony,jednak gdy w trakcie prac zorientowałem się o co chodzi-poprawiłem,ale niestety później zapomniałem pstryknąć fotki
Tak czy owak,suszarkę złożyłem poprawnie i geometria działa
Czyszczenie turbosprężarki VNT-foto porada
na którym pod koniec pracy pewien koles pompką ssająca sprawdza ciśnienie
czy ktoś wie skąd taką pompkę można wyczarować?Manometr podciśnienia(vacuometr) mam tylko skąd pompkę wziąć?
Re: Czyszczenie turbosprężarki VNT-foto porada
Witam!
Ja mam pytanko odnośnie tych 3 śrubek imbusowych (czy też torx) przy pierścieniu - jaki jest ich wymiar i zwój?
Ja mam pytanko odnośnie tych 3 śrubek imbusowych (czy też torx) przy pierścieniu - jaki jest ich wymiar i zwój?
-
- Nowicjusz
- Posty: 28
- Rejestracja: sob sie 15, 2009 21:22
- Lokalizacja: Raszyn
Czyszczenie turbosprężarki VNT-foto porada
Witam, mam takie pytanie, odnosnie odzielenia gornej czesci od dolnej. Mianowicie nie jestem w stanie ich rozlaczyc.Mlotkiem stukalem nie pomoglo, grzanie palnikiem też nie i odrdzewiacz też nie dał rady. Macie moze jakis pomysl zeby to zrobic??
Dodatkowo dziwnie działa ta łapka od sztangi, zacina się w połowie co widać na filmie. Czemu tak działa?
" onclick="window.open(this.href);return false;
Dodatkowo dziwnie działa ta łapka od sztangi, zacina się w połowie co widać na filmie. Czemu tak działa?
" onclick="window.open(this.href);return false;
Czyszczenie turbosprężarki VNT-foto porada
Obie części są dość mocno zapieczone, więc po odkręceniu śrub trzeba się trochę namęczyć.
Co do zacinania się sztangi to właśnie efekt tego syfu w środku.. trzeba otworzyć i wszystko wyczyścić.
Co do zacinania się sztangi to właśnie efekt tego syfu w środku.. trzeba otworzyć i wszystko wyczyścić.
-
- Nowicjusz
- Posty: 28
- Rejestracja: sob sie 15, 2009 21:22
- Lokalizacja: Raszyn
Czyszczenie turbosprężarki VNT-foto porada
czyli co mam jeszcze robic bo szczerze mowiac to juz nie mem pomyslow?
Re: Czyszczenie turbosprężarki VNT-foto porada
Pójdzie, cierpliwości i samozaparcia trzeba. U mnie tak to wyglądało: http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f= ... 4&start=14" onclick="window.open(this.href);return false;Karol Mk 3 pisze:czyli co mam jeszcze robic bo szczerze mowiac to juz nie mem pomyslow?
-
- Nowicjusz
- Posty: 28
- Rejestracja: sob sie 15, 2009 21:22
- Lokalizacja: Raszyn
Re: Czyszczenie turbosprężarki VNT-foto porada
Moczyłem w oleju napędowym, dokładnie takim jaki do zbiornika lejemy.Karol Mk 3 pisze:a w czym ja moczyles przez 36 godzin?
-
- Nowicjusz
- Posty: 28
- Rejestracja: sob sie 15, 2009 21:22
- Lokalizacja: Raszyn
Czyszczenie turbosprężarki VNT-foto porada
miales racje z sila woli . dzisiaj po nocy z odrdzewiaczem i rano po palniku turbawka odpuscila tylko dziwi mnie ze ta lapa od gruszki tez przestala sie zacinac mimo ze do srodka nie psikalem . dodam jeszcze ze ku mojemu zdziwieniu w srodku nie bylo takiego syfu jak u innych. troche nalotu z sadzy bylo tylko i wszystko lekko chodzilo. czyli problem z brakiem mocy dalej pozostaje. chyba ze przeladowuje ale to na vacunometr musze gdzies ja zawiezc...
Czyszczenie turbosprężarki VNT-foto porada
Witam.
Do porady chciałem dodać, bo nie jest o tym wspomniane, iż szlifowanie tej powierzchni:
nie trzeba przeprowadzać na muszli gorącej, bo pierścień ten jest demontowalny (sprawdzone dla turbinek z ALH, AHF, nie wiem jak dl AFN). Ułatwia to znacząco zeszlifowanie powstałych tam rys jak i wypolerowanie tej powierzchni.
Do porady chciałem dodać, bo nie jest o tym wspomniane, iż szlifowanie tej powierzchni:
nie trzeba przeprowadzać na muszli gorącej, bo pierścień ten jest demontowalny (sprawdzone dla turbinek z ALH, AHF, nie wiem jak dl AFN). Ułatwia to znacząco zeszlifowanie powstałych tam rys jak i wypolerowanie tej powierzchni.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Majestic-12 [Bot] i 41 gości