Licznik spalania chwilowego - potrzebne informacje
Moderatorzy: Michał_1977, italiano_83, G0 Karcio, Haki, Qto, marcin7x5, VIP
Licznik spalania chwilowego - potrzebne informacje
Witam serdecznie!
Już dawno chciałem zrobić coś takiego na własną rękę, ale moja wiedza merytoryczna na temat programowania uC była znikoma. Teraz już mniej więcej umiem okiełznać mikrokontroler więc temat powrócił, ale nie posiadam kilku niezbędnych informacji dotyczących instalacji auta. Chciałbym się dowiedzieć dwóch najważniejszych rzeczy:
1) jak powiązać sygnał elektryczny wysyłany do wtryskiwacza (jego napięcie i czas trwania) z ilością wtryskiwanego paliwa i skąd ten sygnał wziąć. Gdzieś czytałem, że napięcie powinno być w zakresie od 120 do 150mV i czas wtrysku to około 1,5ms na biegu jałowym do około 7-8ms przy pełnym obciążeniu. Podejrzewam, że działa to tak, że w określonej jednostce czas wtryskiwana jest stała ilość paliwa. Dalej to już by się dało skalować - tak przynajmniej kolega w corsie zrobił i działa.
2) jak już będę wiedział jak długość trwania sygnału na wtryskiwacz przekłada się na ilość paliwa zużywaną przez silnik to konieczna będzie informacja o tym ile metrów/kilometrów przejechałem, niestety nie wiem skąd ten sygnał sobie pociągnąć. Zakładam ze impulsator w skrzyni wysyła sygnał o jakiejś tam charakterystyce co ileś tam przejechanych metrów, ale to tylko moje założenia.
Jeśli ktoś zna odpowiedzi na moje to będę bardzo zobowiązany za pomoc!
Dla jasności mówimy o silniku 1,4 ABD:-)
Już dawno chciałem zrobić coś takiego na własną rękę, ale moja wiedza merytoryczna na temat programowania uC była znikoma. Teraz już mniej więcej umiem okiełznać mikrokontroler więc temat powrócił, ale nie posiadam kilku niezbędnych informacji dotyczących instalacji auta. Chciałbym się dowiedzieć dwóch najważniejszych rzeczy:
1) jak powiązać sygnał elektryczny wysyłany do wtryskiwacza (jego napięcie i czas trwania) z ilością wtryskiwanego paliwa i skąd ten sygnał wziąć. Gdzieś czytałem, że napięcie powinno być w zakresie od 120 do 150mV i czas wtrysku to około 1,5ms na biegu jałowym do około 7-8ms przy pełnym obciążeniu. Podejrzewam, że działa to tak, że w określonej jednostce czas wtryskiwana jest stała ilość paliwa. Dalej to już by się dało skalować - tak przynajmniej kolega w corsie zrobił i działa.
2) jak już będę wiedział jak długość trwania sygnału na wtryskiwacz przekłada się na ilość paliwa zużywaną przez silnik to konieczna będzie informacja o tym ile metrów/kilometrów przejechałem, niestety nie wiem skąd ten sygnał sobie pociągnąć. Zakładam ze impulsator w skrzyni wysyła sygnał o jakiejś tam charakterystyce co ileś tam przejechanych metrów, ale to tylko moje założenia.
Jeśli ktoś zna odpowiedzi na moje to będę bardzo zobowiązany za pomoc!
Dla jasności mówimy o silniku 1,4 ABD:-)
Moja Glfer:-)
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?p=2223965&sid=b19095292e9f6900894577361bad8113#2223965
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?p=2223965&sid=b19095292e9f6900894577361bad8113#2223965
Licznik spalania chwilowego - potrzebne informacje
Sam jestem w trakcie robienia elektronicznego licznika do golfa. Projekt zaczął się bardzo dawno temu i miał być podstawą zaliczenia przedmiotu na ostatnim semestrze studiów. Niestety już pracowałem i na projekt nie starczyło czasu. Stąd zawalone studia Tak czy siak projekt jest w realizacji i mam już nawet płytkę polutowaną do kupy i procek nawet zagadał z PC. (ARM7 STR736F). Niestety na tym się skończyło, bo przez lenistwo za późno zabrałem się do roboty.
Ale do rzeczy odnośnie punktu nr 2.
Impulsator w skrzyni biegów to hallotron w układzie OC.
Jak widać na schemacie sygnałem są impulsy 0 1 gdzie 1 to zwarcie do masy, a 0 to brak przewodzenia (zatkany tranzystor). We wszystkich źródłach podaje się tzw. DPN - Distance Pulse Number. Jest to ilość impulsów przypadająca na 1 km przebytej drogi. Ilość ta jest zależna od rodzaju silnika. Dla Twojego silnika znajdziesz ją w linku poniżej:
http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewto ... highlight=" onclick="window.open(this.href);return false;
Możesz też ją wyświetlić na wyświetlaczu licznika. Nie mogę teraz tego znaleźć, ale leży to gdzieś na forum. Dodatkowe czy ukryte opcje licznika.
Sygnał ten znajdziesz na 27 pinie w kostce od licznika.
Ale do rzeczy odnośnie punktu nr 2.
Impulsator w skrzyni biegów to hallotron w układzie OC.
Jak widać na schemacie sygnałem są impulsy 0 1 gdzie 1 to zwarcie do masy, a 0 to brak przewodzenia (zatkany tranzystor). We wszystkich źródłach podaje się tzw. DPN - Distance Pulse Number. Jest to ilość impulsów przypadająca na 1 km przebytej drogi. Ilość ta jest zależna od rodzaju silnika. Dla Twojego silnika znajdziesz ją w linku poniżej:
http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewto ... highlight=" onclick="window.open(this.href);return false;
Możesz też ją wyświetlić na wyświetlaczu licznika. Nie mogę teraz tego znaleźć, ale leży to gdzieś na forum. Dodatkowe czy ukryte opcje licznika.
Sygnał ten znajdziesz na 27 pinie w kostce od licznika.
- boss999
- ...
- Posty: 359
- Rejestracja: ndz mar 04, 2007 12:03
- Lokalizacja: Żywiec/Bogdanów/VrocłaW
- Kontakt:
Licznik spalania chwilowego - potrzebne informacje
siema
a wiec tak
1. jest coś takiego jak stała wtrysku, poczytaj na elektroda.pl jest tam o komputerach pokładowych mnóstwo i tam znajdziesz dokładne informacje co i jak
2. jak już programujesz to wystarczy napisać prosty program który będzie zliczał impulsy podane z impulsatora i wyznaczyć sobie testowy odcinek p. 100m i zliczyć ilość impulsów na przejechanych 100m, wyświetlić i bedzieś wiedział co ile impulsów masz przejechny jakiś tam dystans, to tak najprościej można też zczytać DPN z licznika jak masz ori
W czym piszesz, na jaki procesor?
Więcej info i jakiś przykładowy kod (wzór) do wyliczenia ilości paliwa to mogę ci podać ale najwcześniej jutro przed południem bo teraz nie mam czasu za bardzo.
a wiec tak
1. jest coś takiego jak stała wtrysku, poczytaj na elektroda.pl jest tam o komputerach pokładowych mnóstwo i tam znajdziesz dokładne informacje co i jak
2. jak już programujesz to wystarczy napisać prosty program który będzie zliczał impulsy podane z impulsatora i wyznaczyć sobie testowy odcinek p. 100m i zliczyć ilość impulsów na przejechanych 100m, wyświetlić i bedzieś wiedział co ile impulsów masz przejechny jakiś tam dystans, to tak najprościej można też zczytać DPN z licznika jak masz ori
W czym piszesz, na jaki procesor?
Więcej info i jakiś przykładowy kod (wzór) do wyliczenia ilości paliwa to mogę ci podać ale najwcześniej jutro przed południem bo teraz nie mam czasu za bardzo.
Licznik spalania chwilowego - potrzebne informacje
Bednarus z tego co wyczytałem z linka który umieściłeś wynika, że u mnie przypada 3761 imp/km, skoro mogę to ściągnąć z licznika to świetnie bo nie będę musiał nurkować gdzieś pod autem:-)
boss999 pisze w C na ATmega8. Z posta Bednarus wynika, ze już wiem ile impulsów przypada na 1km no i automatycznie wiem ile ich przypada na każdą mniejszą jednostkę odległości. Teraz muszę się zająć znalezieniem tej stałej wtrysku dla mojej furki:-)
P.S.
Żeby była jasność ja dopiero zaczynam ten projekt więc w sumie nie mam jeszcze ani jednej linii kodu bo na początek chce dobrze sprawę przemyśleć, co skąd jak pociągnąć do uC i jak będzie trzeba te sygnały przerobić by ten uC był w stanie je przetworzyć. Jak już zbiorę wszystkie informacje na temat sygnałów od auta, przeanalizuje wszystkie dane i zabiorę się za robotę.
boss999 pisze w C na ATmega8. Z posta Bednarus wynika, ze już wiem ile impulsów przypada na 1km no i automatycznie wiem ile ich przypada na każdą mniejszą jednostkę odległości. Teraz muszę się zająć znalezieniem tej stałej wtrysku dla mojej furki:-)
P.S.
Żeby była jasność ja dopiero zaczynam ten projekt więc w sumie nie mam jeszcze ani jednej linii kodu bo na początek chce dobrze sprawę przemyśleć, co skąd jak pociągnąć do uC i jak będzie trzeba te sygnały przerobić by ten uC był w stanie je przetworzyć. Jak już zbiorę wszystkie informacje na temat sygnałów od auta, przeanalizuje wszystkie dane i zabiorę się za robotę.
Moja Glfer:-)
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?p=2223965&sid=b19095292e9f6900894577361bad8113#2223965
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?p=2223965&sid=b19095292e9f6900894577361bad8113#2223965
- boss999
- ...
- Posty: 359
- Rejestracja: ndz mar 04, 2007 12:03
- Lokalizacja: Żywiec/Bogdanów/VrocłaW
- Kontakt:
Licznik spalania chwilowego - potrzebne informacje
SuperEgo, spoko że w C to jak coś to pisz może będę umiał pomóc, dokładnej stałej do ABD to chyba nie znajdziesz i będzie trzeba ja skorygować.
Licznik spalania chwilowego - potrzebne informacje
Pisząc skorygować masz na myśli wyznaczenie jej eksperymentalnie?
Troche szkoda bo akurat jestem po operacji nóżki i z autkiem to ja się nie spotkam na przejażdżce przez blisko pół roku:-(
No ale cóż zawsze mogę sobie jakąś stałą z innej fury użyć, a jak już bedę miał wszystko zrobione i zdrowie pozwoli pomierzę sobie wszystko i poprawie program:-)
Troche szkoda bo akurat jestem po operacji nóżki i z autkiem to ja się nie spotkam na przejażdżce przez blisko pół roku:-(
No ale cóż zawsze mogę sobie jakąś stałą z innej fury użyć, a jak już bedę miał wszystko zrobione i zdrowie pozwoli pomierzę sobie wszystko i poprawie program:-)
Moja Glfer:-)
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?p=2223965&sid=b19095292e9f6900894577361bad8113#2223965
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?p=2223965&sid=b19095292e9f6900894577361bad8113#2223965
- boss999
- ...
- Posty: 359
- Rejestracja: ndz mar 04, 2007 12:03
- Lokalizacja: Żywiec/Bogdanów/VrocłaW
- Kontakt:
Licznik spalania chwilowego - potrzebne informacje
SuperEgo, możesz przyjąć stałą dla podobnego silnika którą znajdziesz na elektrodzie i w programie uwzględnić możliwość jej zmiany podczas jazdy i automatycznego zapisu do epromu żeby się nie kasowała jak zabraknie zasilania, bo przyciski pewnie jakieś będą w urządzeniu
Re: Licznik spalania chwilowego - potrzebne informacje
Taki właśnie mam plan:-) a do czasu kiedy będę mógł wszystko wsadzić do auta będę na spokojnie pisał kod i poszerzał swoją wiedzę w dziedzinie programowania uC bo ta jeszcze nie jest aż tak duża by spokojnie usiąść i to po prostu napisać:-) Mnie to jednak nie zniechęca bo na studiach prawie wszystkie projekty takie miałem, ze na początku nic o temacie nie wiedziałem, a jednak je jakoś zawsze kończyłem.
Jak juz cos uda mi się napisać (jakąś ramę programu) to pewnie będę prosił o pomoc skoro i Tobie pisanie w C nie jest obce.
Pozdrawiam i dziękuje za wypowiedzi!!!
Jak juz cos uda mi się napisać (jakąś ramę programu) to pewnie będę prosił o pomoc skoro i Tobie pisanie w C nie jest obce.
Pozdrawiam i dziękuje za wypowiedzi!!!
Moja Glfer:-)
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?p=2223965&sid=b19095292e9f6900894577361bad8113#2223965
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?p=2223965&sid=b19095292e9f6900894577361bad8113#2223965
Licznik spalania chwilowego - potrzebne informacje
Szybkie pytanie Panowie.
Zastanawia mnie czy jak zasilanie pociągnę sobie nie spod stacyjki (zasilanie tylko przy przekręconym kluczyku) tylko ze skrzynki bezpiecznikowej tak by układ zasilać stale (chodzi mi o podtrzymanie by móc realizować funkcję zegarka) nie zabije akku?
Wiadomo LCD można zasilić spod kluczyka, ale uC już musi mieć jakieś podtrzymanie. Ewentualnie skąd takowe sobie pociągnąć?
Pozdrawiam!
Zastanawia mnie czy jak zasilanie pociągnę sobie nie spod stacyjki (zasilanie tylko przy przekręconym kluczyku) tylko ze skrzynki bezpiecznikowej tak by układ zasilać stale (chodzi mi o podtrzymanie by móc realizować funkcję zegarka) nie zabije akku?
Wiadomo LCD można zasilić spod kluczyka, ale uC już musi mieć jakieś podtrzymanie. Ewentualnie skąd takowe sobie pociągnąć?
Pozdrawiam!
Moja Glfer:-)
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?p=2223965&sid=b19095292e9f6900894577361bad8113#2223965
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?p=2223965&sid=b19095292e9f6900894577361bad8113#2223965
- boss999
- ...
- Posty: 359
- Rejestracja: ndz mar 04, 2007 12:03
- Lokalizacja: Żywiec/Bogdanów/VrocłaW
- Kontakt:
Licznik spalania chwilowego - potrzebne informacje
SuperEgo, nie mam teraz czasu za bardzo ale tak na szybko napisze, sam AVR nie rozładuje ci akumulatora, zawsze można zastosować ladowarke i osobny akumulatorek i układ RTC, są też sleep mody dla AVR gdzie niema pętli while w programie i procesor jest w trybie uśpienia, warto poczytać dokumentacje WinAvr, a jezeli bardzo zalezy na oszczedności to zawsze można zastosować serie Xmega ktora ma niby mniejszy pobór prądu lub bardzo oszczedne MSP430 ale to dość drogie i trudniej dostepne procki niż AVR.
+po stacyjce masz za stacyjka, przy wiązce z radia, za skrzynką bezpieczników
+po stacyjce masz za stacyjka, przy wiązce z radia, za skrzynką bezpieczników
Licznik spalania chwilowego - potrzebne informacje
Witam!
W zasadzie program jest już napisany i wstępne testy pokazują, że aplikacja działa jak należy. Mam tylko kłopot z liczeniem wartości średniej spalania. Ja stosuje średnią arytmetyczną w ten sposób:
tylko przy takim zastosowaniu średniej arytmetycznej wartość spalania średniego szybko (zbyt szybko) zbiega się do spalania chwilowego. Oczywiście może być to spowodowane tym, że sygnały z auta są emulowane przez drugą ATmegę co sprawia, że są to sygnały bardzo "równe" i niezmienne w czasie, ale wole się upewnić.
Czy do liczenia średniej zużycia średnia arytmetyczna jest najlepszą opcją czy może warto zastosować inną średnią np ważoną lub geometryczną.
Co do problemu zużycia energii to nie powinno być wielkiego kłopotu bo po policzeniu kilku rzeczy wychodzi na to, że auto musiałoby stać nie ruszane przez ponad miesiąc żeby je do zera wyładować przy obecnym poborze prądu, a planuje 7805 zastąpić czymś oszczędniejszym. Do tego zobaczę czy któryś ze sleep mode-ów da się zastosować (chodzi o podtrzymanie godziny i daty, gdyby nie to to można by wyłączać zasilanie prockowi na amen)
W zasadzie program jest już napisany i wstępne testy pokazują, że aplikacja działa jak należy. Mam tylko kłopot z liczeniem wartości średniej spalania. Ja stosuje średnią arytmetyczną w ten sposób:
Kod: Zaznacz cały
srednie = (poprzednia_srednie + nowa_srednie) / 2;
Czy do liczenia średniej zużycia średnia arytmetyczna jest najlepszą opcją czy może warto zastosować inną średnią np ważoną lub geometryczną.
Co do problemu zużycia energii to nie powinno być wielkiego kłopotu bo po policzeniu kilku rzeczy wychodzi na to, że auto musiałoby stać nie ruszane przez ponad miesiąc żeby je do zera wyładować przy obecnym poborze prądu, a planuje 7805 zastąpić czymś oszczędniejszym. Do tego zobaczę czy któryś ze sleep mode-ów da się zastosować (chodzi o podtrzymanie godziny i daty, gdyby nie to to można by wyłączać zasilanie prockowi na amen)
Moja Glfer:-)
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?p=2223965&sid=b19095292e9f6900894577361bad8113#2223965
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?p=2223965&sid=b19095292e9f6900894577361bad8113#2223965
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 75 gości