Pękła sprężyna z przodu
Moderatorzy: G0 Karcio, Qto, marcin7x5, VIP
- Paweł Marek
- V.I.P.
- Posty: 26259
- Rejestracja: czw lis 18, 2004 22:29
- Lokalizacja: Biertowice, Małopolska
-
- Użytkownik
- Posty: 276
- Rejestracja: pt wrz 22, 2006 16:30
- Lokalizacja: Leszno
Pozwolę sobie na odrobinę teorii w kwestii geometrii kół.
Pochylenie koła wraz ze zbieżnością, kątem wyprzedzenia sworznia zwrotnicy oraz promieniem zataczania stanowi tak zwaną geometrię. Nie wszystkie jej parametry we wszystkich autach da się regulować. Ciekawym przykładem jest na przykład Volkswagen Transporter T3. Tam da się regulować nawet wyprzedzenie sworznia zwrotnicy.
W przypadku kątów pochylenia kół w samochodach grupy V.A.G z kolumną mc phersona regulacja polega na odpowiednim ustawieniu względem siebie zwrotnicy oraz amortyzatora (obsady amortyzatora).
Jak widać na powyższym rysunku, zmiana położenie tych czesci względem siebie wpływa na pochylenie koła. Dodatnie bądź ujemne.
Regulacja polega albo na zastosowaniu śrub mimośrodowych albo poprzez wstawianie podczas regulacji specjalnej rozpórki między kolumnę a nadwozie (VW Polo 6N). Jako ciekawostkę podam, że "Lenkrollradius" na rysunku to promień zataczania. Ponieważ zastosowanie kolumny mc phersona i jej "przytulenie" do koła umożliwiło uzyskanie niskiej wartości tego składnika geometrii konstruktorzy często korzystają z tego pomysłu. Dlaczego promień zataczania powinien byc jak najmniejszy? (Choć nie może wynosić 0) Ano dlatego, że pozwoli on na uzyskanie stabilności podłużnej pojazdu podczas gdy jedno z kół tej samej osi znajdzie sie na innej nawierzchni, na przyklad podczas gwaltownego hamowania z jednym kolem na poboczu auto nie obróci sie.
Skutkuje to tym, że każda operacja wymagająca rozłączenia tego połączenia wymaga kontroli i odpowiedniego ustawienia. Łatwiej jest naturalnie w przypadku śrub mimośrodowych, gdyż można zaznaczyć ich położenie.
Prawda jest taka, że w praktyce zmiana jednego parametry wplywa nieco na drugi. Choć to z teoretycznego punktu widzenia brzmi kuriozalnie to jednak analizując wykresy ze stanowiska do badań geometrii podwozia da sie to wyczytac. Na przyklad pochylenie kola mialo u mnie wplyw na kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy.
Pochylenie koła wraz ze zbieżnością, kątem wyprzedzenia sworznia zwrotnicy oraz promieniem zataczania stanowi tak zwaną geometrię. Nie wszystkie jej parametry we wszystkich autach da się regulować. Ciekawym przykładem jest na przykład Volkswagen Transporter T3. Tam da się regulować nawet wyprzedzenie sworznia zwrotnicy.
W przypadku kątów pochylenia kół w samochodach grupy V.A.G z kolumną mc phersona regulacja polega na odpowiednim ustawieniu względem siebie zwrotnicy oraz amortyzatora (obsady amortyzatora).
Jak widać na powyższym rysunku, zmiana położenie tych czesci względem siebie wpływa na pochylenie koła. Dodatnie bądź ujemne.
Regulacja polega albo na zastosowaniu śrub mimośrodowych albo poprzez wstawianie podczas regulacji specjalnej rozpórki między kolumnę a nadwozie (VW Polo 6N). Jako ciekawostkę podam, że "Lenkrollradius" na rysunku to promień zataczania. Ponieważ zastosowanie kolumny mc phersona i jej "przytulenie" do koła umożliwiło uzyskanie niskiej wartości tego składnika geometrii konstruktorzy często korzystają z tego pomysłu. Dlaczego promień zataczania powinien byc jak najmniejszy? (Choć nie może wynosić 0) Ano dlatego, że pozwoli on na uzyskanie stabilności podłużnej pojazdu podczas gdy jedno z kół tej samej osi znajdzie sie na innej nawierzchni, na przyklad podczas gwaltownego hamowania z jednym kolem na poboczu auto nie obróci sie.
Skutkuje to tym, że każda operacja wymagająca rozłączenia tego połączenia wymaga kontroli i odpowiedniego ustawienia. Łatwiej jest naturalnie w przypadku śrub mimośrodowych, gdyż można zaznaczyć ich położenie.
Prawda jest taka, że w praktyce zmiana jednego parametry wplywa nieco na drugi. Choć to z teoretycznego punktu widzenia brzmi kuriozalnie to jednak analizując wykresy ze stanowiska do badań geometrii podwozia da sie to wyczytac. Na przyklad pochylenie kola mialo u mnie wplyw na kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy.
Ostatnio zmieniony ndz cze 13, 2010 20:39 przez Buli fan VW, łącznie zmieniany 2 razy.
PozdraVWiam!
-
- Użytkownik
- Posty: 276
- Rejestracja: pt wrz 22, 2006 16:30
- Lokalizacja: Leszno
noszlag mnie strzelił. kompetencja sprzedawcy czesci samochodowych jest zenujaca. poprosilem o standardowe sprezyny na przod do MK3. podkreslalem kilka razy ze zadne tuningowe itp. standardowe jak fabryczne. i co? po za montowaniu tychze sprezyn (niebieskie JAMEX Standard Suspension) przod samochodu jest wyzej i to sporo wzgledem tylu. porazka. normalnie przod wyglada jaby byl samochodem crossowym!!! poszedlem to zareklamowac. zobaczymy co szefuncio powie. przy okazji sie zapytam Was zeby znowu nie trafic na jakiegos sprzedawce czesci samooch. z przypadku. jakie kurde musze sprezyny kupic zeby to normalnie wygladalo. mechanik ktory zakladal sprezyny powiedzial ze przewanie sie kupueje nie standardowe a jakie minusy (ok 3-4). nie mam juz tej starej sprezyny wiec nie znam jej wymiarow. wie ktos jak wysokie powinny byc te na przod? i co sadzicie o firmie TORPAN bo takie kolega ma mi zalatwic za 60zl/szt.
- rysiektr
- Mistrz KieroVWnicy
- Posty: 6202
- Rejestracja: ndz paź 22, 2006 23:49
- Lokalizacja: Minczewo/Warszawa
- Kontakt:
kup od GTI są o 20mm niższe i jeśli mają być standardowe polecam KYB
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f=88&t=164952 mój były golf
Dzikun Performance - swapy silników VAG
adaptery do obrotomierza 1.8T VR5 VR6 R32 golf mk1 mk2
M 3.8.X, ME 7.X.X, MED 9.1 immo off, usuwanie sond, błędów DCT, dogrywanie LC, POPS & BANGS itd.
elektryka/wiązki do swapów wysyłkowo
Dzikun Performance - swapy silników VAG
adaptery do obrotomierza 1.8T VR5 VR6 R32 golf mk1 mk2
M 3.8.X, ME 7.X.X, MED 9.1 immo off, usuwanie sond, błędów DCT, dogrywanie LC, POPS & BANGS itd.
elektryka/wiązki do swapów wysyłkowo
- rysiektr
- Mistrz KieroVWnicy
- Posty: 6202
- Rejestracja: ndz paź 22, 2006 23:49
- Lokalizacja: Minczewo/Warszawa
- Kontakt:
dlaczego nie pomoże?? od GTI są niższe o 20mm od serii czyli teoretycznie od takiego jakie miałeś wczesniej a te co masz założone teraz są pewnie wyższe niż takie, które miałęś wcześniej oryginalnie
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f=88&t=164952 mój były golf
Dzikun Performance - swapy silników VAG
adaptery do obrotomierza 1.8T VR5 VR6 R32 golf mk1 mk2
M 3.8.X, ME 7.X.X, MED 9.1 immo off, usuwanie sond, błędów DCT, dogrywanie LC, POPS & BANGS itd.
elektryka/wiązki do swapów wysyłkowo
Dzikun Performance - swapy silników VAG
adaptery do obrotomierza 1.8T VR5 VR6 R32 golf mk1 mk2
M 3.8.X, ME 7.X.X, MED 9.1 immo off, usuwanie sond, błędów DCT, dogrywanie LC, POPS & BANGS itd.
elektryka/wiązki do swapów wysyłkowo
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 112 gości