Klimatyzowany schowek - MK4 / Bora i inne

Gotowe opisy różnych podzespołów aut, także nasze porady.

Moderatorzy: Moderatorzy, VIP

Awatar użytkownika
Kamel
VW Baron
VW Baron
Posty: 3278
Rejestracja: pt kwie 20, 2007 16:32
Lokalizacja: WB / WZ
Kontakt:

Klimatyzowany schowek - MK4 / Bora i inne

Post autor: Kamel » sob cze 12, 2010 00:30

Witam

"Zauroczony" tematem z forum Octavii postanowiłem zrobić taki bajer u siebie w MK4 :-)

Do całej zabawy potrzebne nam będą:
1. zaworek - nr 1J0 816 355
Obrazek Obrazek

2. kawałek peszla (długości ok. 40-50cm o średnicy ok. 16mm lub 20mm) - lub jakiegoś cienkościennego giętkiego węża - później powiem dlaczego będzie lepszy - można próbować zastosować oryginalny wąż powietrzny z Fabii - 6Y0 816 311 (nie widziałem osobiście i nie znam wymiarów, więc nie wiem czy starczy)
Obrazek

3. nożyk tapicerski, nóż kuchenny, cążki bocznikowe - któreś z wymienionych narzędzii
Obrazek

4. torx do zdjęcia schowka.
Obrazek


Zaczynamy od zdjęcia schowka (nie robiłem fotek, bo gdzieś na forum było o tym kilka razy), ale pokrótce pokażę na schematach:
Obrazek Obrazek Obrazek

Po zdjęciu schowka odwracamy go i mamy taki widok:
Obrazek

Wycinamy otwór wg fabrycznego wytłoczenia:
Obrazek

Mocujemy peszel w zaworku (średnicę 16mm wsuwamy we wlot zaworu, a średnicę 20mm nasuwamy na wlot zaworu - ja zastosowałem mniejszą średnicę, bo powietrze będzie leciało w stronę zaworu, więc i tak nie będzie się cofało, a tym samym wszystko będzie ładnie działać):
Obrazek

Montujemy zaworek w schowku:
Obrazek

No i mamy gotową jedną część układanki..


Pozostaje nam wywiercenie otworu w kanale powietrznym pasażera w samochodzie.
W tym celu zdejmujemy prawą kratkę nawiewu żeby widzieć gdzie się wwiercimy :-)
Z tej operacji niestety nie mam zdjęć, bo było już ciemno, poza tym komary gryzły jak chol..a, więc chciałem to jak najszybciej złożyć :-)
No ale samo wywiercenie otworu pod średnicę węża to żadna filozofia i myślę, że bez fotek też każdy sobie poradzi :-)

Po wywierceniu otworu przykładamy schowek z zamontowanym zaworkiem i peszlem do deski i wciskamy peszel w wywiercony otwór.

W zależności jak nam się uda wywiercić można uszczelnić wszystko np. silikonem, ewentualnie - jeśli ktoś zakupił wężyk powietrzny z Fabii i podpasował on długością to zamiast wiercenia należałoby dociąć odpowiedni otwór montażowy.

Ja akurat wywierciłem troszkę mniejszy otwór i peszel wszedł bardzo ciasno, więc nie uszczelniałem.


I jeszcze słówko o wyższości gładkiego węża cienkościennego nad peszle..

A mianowicie po złożeniu tego wszystkiego i uciesze, że będzie wszystko cacy włączyłem sobie dmuchawę na 1 bieg - i wszystko cacy.. Wieje sobie chłodek w schowku :-)

Jednak kiedy włączyłem dmuchawę na 2 bieg chłodek nadal wieje, ale dodatkowo pojawiły się efekty dźwiękowe, tj. gwizd pędu powietrza w karbowanym peszlu :-)

No to z ciekawości włączyłem najwyższy bieg dmuchawy i....
O dziwo okazało się, że w AGN mam turbinę i strasznie gwiżdże - nawet przy zgaszonym silniku :-)

Powyższa fotoporada tyczy się montażu w MK4 / Bora, ale z powodzeniem można zastosować taki zaworek i w innych modelach, nie tylko VAG :-)


Lekkim uzupełnieniem powyższej porady będzie poniższa porada znaleziona na zagranicznym forum.

W "przeklejce" pozostawiłem opis demontażu wszystkich elementów - może się komuś przyda.

Klimatyzowany schowek został zrobiony przy użyciu następujących elementów z Passata B5:
- 1 x 3B1 816 311 - wąż powietrza
- 1 x 3B1 820 701 - kratka montażowa
- 1 x 3B0 816 355 - zawór
- 1 x 3B0 820 702 - uszczelka
(niestety przy wykorzystaniu węża z Passata trzeba również użyć zaworka z Passata - owalne wejście).
Obrazek

Demontujemy schowek - sześć śrub widać, ale za konsolą środkową na poziomie gniazda diagnostycznego schowana jest 7 śruba.
Obrazek

Musimy najpierw zdemontować konsolę środkową.
Wyjmujemy wkład popielniczki i odkręcamy śrubę Torx widoczną na zdjęciu poniżej, a następnie przesuwamy popielniczkę do przodu i z powrotem do tyłu wyjmując ją do góry, po wysunięciu musimy jeszcze odpiąć wtyczkę zapalniczki.
Obrazek

Następnie odkręcamy po dwie śruby z lewej i prawej strony konsoli (śruby bliżej tylnej części tunelu znajdują się pod zaślepkami) - śruby schowka wbrew zaznaczeniom na pierwszym zdjęciu proponowałbym odkręcić już po demontażu konsoli. Po odkręceniu wszystkich śrub schowka delikatnie go opuszczamy i odpinamy wtyczkę oświetlenia schowka.
Obrazek Obrazek

Teraz musimy troszkę przerobić schowek w celu montażu zaworka - należy pamiętać, że jest on dedykowany do Passata, więc nie będzie idealnie siedział w przeznaczonym dla niego miejscu.
Obrazek Obrazek

Przy wycinaniu otworu musimy po prostu zastosować najpopularniejszą z metod, tj. "metodę prób i błędów" :bigok:

Po włożeniu zaworka w wycięty otwór należy go jakoś przymocować, np. tak (nie ma co.. full profeska):
Obrazek Obrazek

No i najważniejszy moment - wpięcie się w obieg klimatyzacji.
Nie robiłem tego osobiście, zatem nie mogę stwierdzić czy to faktycznie działa, jednak autor pisał, że tak, więc wrzucam jego opis:

Wiercimy mały otwór (5mm), a następnie rozwiercamy go do 18mm (wąż powietrzny potrzebuje otworu o średnicy 19mm, jednak bezpieczniej wyszlifować go półokrągłym pilnikiem do wymaganego rozmiaru niż) potem zastanawiać się jak go umocować w za dużym otworze).
W celu zapewnienia lepszego ułożenia węża, wycinamy element zaznaczony na zielono.
Obrazek

Montujemy wąż w otworze, a następnie dopasowujemy kierunek wylotu do dyszy w schowku
Obrazek Obrazek

Montaż schowka następuje w odwrotnej kolejności niż demontaż, pamiętać należy o podłączeniu węża do zaworka.

No i tym sposobem dotarliśmy do końca drugiego rodzaju instalacji klimatyzowanego schowka :bigok:
Ostatnio zmieniony pn wrz 15, 2014 19:51 przez Kamel, łącznie zmieniany 4 razy.


. . . . . . . . . . MOJA BYŁA GOLFINA . . . . . . . . . . . . . MOJA OBECNA JETTA . . . . . . . . . .

Shmatan
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 6972
Rejestracja: sob sie 01, 2009 22:06
Lokalizacja: Rzeszów
Kontakt:

Post autor: Shmatan » sob cze 12, 2010 08:18

Kamel, Ty chyba nie robisz nic innego, tylko piszesz faq ;) jak zwykle super robota ;)

czy mk4 wychodziły z takim klimatyzowanym schowkiem w standardzie? czy dałbyś rade jeszcze zrobić zdjęcie gdzie znajduje się ten zaworek po zamontowaniu wszystkiego? jest w nim jakaś regulacja poziomu chłodzenia?

Niech moc będzie z Tobą ;)



Awatar użytkownika
truckman
Varia(n)t
Varia(n)t
Posty: 11847
Rejestracja: ndz paź 18, 2009 20:25

Post autor: truckman » sob cze 12, 2010 08:29

Shmatan pisze:czy mk4 wychodziły z takim klimatyzowanym schowkiem w standardzie? czy dałbyś rade jeszcze zrobić zdjęcie gdzie znajduje się ten zaworek po zamontowaniu wszystkiego? jest w nim jakaś regulacja poziomu chłodzenia?
Shmatan regualcji nie zrobisz, bo on wieje tak jak wieje ci nawiew. Nie jest to klasyczny klimatyzowany schowek, że zawsze masz zimno :bajer:


Obrazek

Shmatan
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 6972
Rejestracja: sob sie 01, 2009 22:06
Lokalizacja: Rzeszów
Kontakt:

Post autor: Shmatan » sob cze 12, 2010 08:45

truckman, bardziej pytam, czy jest regulowane natężenie dmuchania - czy da się "odciąć" schowek od nawiewów żeby tam nic nie leciało ;) bo niby na zaworku jest 0-(śnieżynka), ale nie widzie co tam mogło by się kręcić/regulować ;)



Awatar użytkownika
$iwy
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 457
Rejestracja: pt kwie 13, 2007 17:36
Lokalizacja: Prudnik (Opolskie)

Post autor: $iwy » sob cze 12, 2010 08:56

Ten zaworek który jest w schowku jest obkręcany -teściu ma taki klimatyzowany schowek w Fabii :bajer:



Awatar użytkownika
Kamel
VW Baron
VW Baron
Posty: 3278
Rejestracja: pt kwie 20, 2007 16:32
Lokalizacja: WB / WZ
Kontakt:

Post autor: Kamel » sob cze 12, 2010 11:13

Shmatan pisze:czy mk4 wychodziły z takim klimatyzowanym schowkiem w standardzie?
Shmatan w ETKA nie znalazłem numerów części dla MK4. Na szkicach są, ale w opisie wyskakuje, że "taki numer nie istnieje w katalogu" i z takim nastawieniem rozbebeszałem schowek. Jednak już po zdjęciu go, jak zobaczyłem że jest wytłoczenie i gotowy otwór pod zaworek to zgłupiałem i się ucieszyłem, że nie będę musiał rzeźbić :-)
Shmatan pisze:jest w nim jakaś regulacja poziomu chłodzenia?
Tak, regulujesz poprzez kręcenie nim. Masz zakres od zera do śnieżynki :-)
Jego działanie jest bardzo proste, bo przy pełnym otwarciu masz cały okrągły otwór odsłonięty, a w miarę zamykania otwór się zasłania.
A kręci się sam ten wierzch (z tymi jakby wyprofilowaniami na palce). Pod spodem jest płaska część stała.
Shmatan pisze:czy dałbyś rade jeszcze zrobić zdjęcie gdzie znajduje się ten zaworek po zamontowaniu wszystkiego?
Ten zawór jest bardziej po lewej stronie, mniej więcej na wysokości przegródki między kieszeniami na książkę serwisową a tą mniejszą.
Zresztą jak zerkniesz do schowka to zobaczysz wgłębienie i perforację miejsca, w którym montowany jest zaworek.
Tak to wygląda (fotka już z telefonu, więc sorki za jakość):
Obrazek

A tu jeszcze filmik z zasady działania i z efektu gwizdu (również na szybko z komórki, więc nie krzyczcie :-) ):
ZASADA DZIAŁANIA
Ostatnio zmieniony sob cze 12, 2010 20:54 przez Kamel, łącznie zmieniany 1 raz.


. . . . . . . . . . MOJA BYŁA GOLFINA . . . . . . . . . . . . . MOJA OBECNA JETTA . . . . . . . . . .

Shmatan
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 6972
Rejestracja: sob sie 01, 2009 22:06
Lokalizacja: Rzeszów
Kontakt:

Post autor: Shmatan » sob cze 12, 2010 14:11

Kamel, na prawde wielki szacunek za wsadzoną pracę w tę, i inne fotoporady ;) mam już wężyk z castoramy (gładki, lekko-termoizolacyjny, 1m), troche złączek, obejm, a w poniedziałek w skodzie odbieram zawór.

btw - cena w skodzie 10zł, czas oczekiwania 2 dni, cena w vw 18zł, czas oczekiwania - powyżej 2 tygodni ;)

perforacje zauważyłem, i aż się zdziwiłem że ją widać od środka ;)



Awatar użytkownika
Arkadiush
Forum Master
Forum Master
Posty: 1672
Rejestracja: sob wrz 20, 2008 16:39
Lokalizacja: Hamburg/Szczecin
Kontakt:

Post autor: Arkadiush » sob cze 12, 2010 14:11

Bajer i w sumie tani koszt, trzeba będzie zrobić takie coś :)


MERCEDES BENZ SL 500 R129 V8
Obrazek
viewtopic.php?f=89&t=190930&start=0
[I][I][I][I][I][I][][][][] - 60% UKOŃCZONE MK4

Shmatan
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 6972
Rejestracja: sob sie 01, 2009 22:06
Lokalizacja: Rzeszów
Kontakt:

Post autor: Shmatan » ndz cze 13, 2010 09:58

W myśl sugestii kolegi Kamela, umieszczam fotki swojego patentu montażu węża w nawiewie:

Nypel wsadzamy od zewnątrz na oringu, od góry przykręcamy go podciętą nakrętką z przyłącza (również na oringu), a wąż naciągamy na gwint i zabezpieczamy opaską
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Całą "instalację" możemy sobie pociągnąć nawet nie mając zaworka (na który zwykle trzeba czekać) - podobno da się go wsadzić na miejsce bez zdejmowania schowka. Wąż jest grubościenny, ale ładnie układa się w półkole bez łamania - średnica 3/4"
Ostatnio zmieniony ndz cze 13, 2010 09:59 przez Shmatan, łącznie zmieniany 1 raz.



Awatar użytkownika
Grzegorz_r
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 109
Rejestracja: sob maja 20, 2006 20:20
Lokalizacja: Ostrow wlkp. (POS)
Kontakt:

Post autor: Grzegorz_r » ndz cze 13, 2010 22:59

bajer jutro zamawiam i montuje u siebie:D zmierzyliście może temperaturę w schowku po włączonej klimatyzacji?
w etce znalazłem jeszcze coś takiego- wąż który idzie od tego zaworka numer 6Y0816311 wie ktoś moze jak to wygląda?
Ostatnio zmieniony ndz cze 13, 2010 23:26 przez Grzegorz_r, łącznie zmieniany 1 raz.


[url=http://allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=6099193]Moje aukcje Allegro![/url]

Shmatan
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 6972
Rejestracja: sob sie 01, 2009 22:06
Lokalizacja: Rzeszów
Kontakt:

Post autor: Shmatan » pn cze 14, 2010 12:55

zawór o nr. 6y0 816 355 NIE PASUJE - ma zupełnie inny kształt i mocowanie - uważajcie przy zakupie! ja się naciąłem na dyszke, bo nie sprawdziłem w ASO jak wygląda ;)



Awatar użytkownika
Grzegorz_r
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 109
Rejestracja: sob maja 20, 2006 20:20
Lokalizacja: Ostrow wlkp. (POS)
Kontakt:

Post autor: Grzegorz_r » pn cze 14, 2010 14:49

wow dobrze ze piszesz zdążę zmienić zamówienie na 1J0 :) znalazłem parę zdjęć jak fabrycznie jest wyprowadzony przewód do schowka pozwoli to na doprowadzanie zawsze zimnego powietrza (waz jest wpięty przed nagrzewnica)
skoda:
Obrazek
Obrazek
a to z passata:
Obrazek
będę próbował zrobić to w ten sposób


[url=http://allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=6099193]Moje aukcje Allegro![/url]

Awatar użytkownika
truckman
Varia(n)t
Varia(n)t
Posty: 11847
Rejestracja: ndz paź 18, 2009 20:25

Post autor: truckman » wt cze 15, 2010 09:57

Grzegorz_r, jak podłączysz przed nagrzewnicę to wrzuć jakieś zdjęcia jak się dobrać, bo z chęcią bym tak zrobił u sibie, bo w tej kratce to takie na 50% dobre rozwiązanie :)


Obrazek

Awatar użytkownika
thomas1919
Ma gadane
Ma gadane
Posty: 207
Rejestracja: sob cze 16, 2007 15:57
Lokalizacja: Zawiercie woj. śląskie
Kontakt:

Post autor: thomas1919 » ndz cze 20, 2010 00:26

W passacie B5 z obudowy nagrzewnicy-klimy wychodzi rurka do schowka tuż przed nagrzewnicą
Obrazek

forumowicz Greg zauważył, że w obudowie nagrzewnicy-klimy od MK4 w tym miejscu jest wystająca rurka, która prawdopodobnie jest wyjściem na wąż
Obrazek

Jutro to sprawdzę bo mam nagrzewnice-klimy po demontażu w garażu. Jeśli jest przed wlotem do nagrzewnicy tzn, że to jest ori wyjście pod klimatyzowany schowek jak w Passacie B5
Ostatnio zmieniony ndz cze 20, 2010 00:36 przez thomas1919, łącznie zmieniany 4 razy.



ODPOWIEDZ

Wróć do „FAQ”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 51 gości