"Zauroczony" tematem z forum Octavii postanowiłem zrobić taki bajer u siebie w MK4
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Do całej zabawy potrzebne nam będą:
1. zaworek - nr 1J0 816 355
![Obrazek](http://images70.fotosik.pl/183/ba613324e29df6f2m.jpg)
![Obrazek](http://images67.fotosik.pl/184/f6a6ce422932d4c6m.jpg)
2. kawałek peszla (długości ok. 40-50cm o średnicy ok. 16mm lub 20mm) - lub jakiegoś cienkościennego giętkiego węża - później powiem dlaczego będzie lepszy - można próbować zastosować oryginalny wąż powietrzny z Fabii - 6Y0 816 311 (nie widziałem osobiście i nie znam wymiarów, więc nie wiem czy starczy)
![Obrazek](http://images69.fotosik.pl/183/dcc218543ad8f17cm.jpg)
3. nożyk tapicerski, nóż kuchenny, cążki bocznikowe - któreś z wymienionych narzędzii
![Obrazek](http://images68.fotosik.pl/184/0adef5883a697534m.jpg)
4. torx do zdjęcia schowka.
![Obrazek](http://images67.fotosik.pl/184/f17b3cd2e031969em.jpg)
Zaczynamy od zdjęcia schowka (nie robiłem fotek, bo gdzieś na forum było o tym kilka razy), ale pokrótce pokażę na schematach:
![Obrazek](http://images66.fotosik.pl/183/07b135542a9b9de9m.jpg)
![Obrazek](http://images67.fotosik.pl/184/fe12cea3fd36f074m.jpg)
![Obrazek](http://images69.fotosik.pl/183/f39294214df045c0m.jpg)
Po zdjęciu schowka odwracamy go i mamy taki widok:
![Obrazek](http://images68.fotosik.pl/184/2f8a7dffb2cb6621m.jpg)
Wycinamy otwór wg fabrycznego wytłoczenia:
![Obrazek](http://images70.fotosik.pl/183/7827e351579929a7m.jpg)
Mocujemy peszel w zaworku (średnicę 16mm wsuwamy we wlot zaworu, a średnicę 20mm nasuwamy na wlot zaworu - ja zastosowałem mniejszą średnicę, bo powietrze będzie leciało w stronę zaworu, więc i tak nie będzie się cofało, a tym samym wszystko będzie ładnie działać):
![Obrazek](http://images68.fotosik.pl/184/07df5aaba198786bm.jpg)
Montujemy zaworek w schowku:
![Obrazek](http://images67.fotosik.pl/184/49e89a4f58b8805dm.jpg)
No i mamy gotową jedną część układanki..
Pozostaje nam wywiercenie otworu w kanale powietrznym pasażera w samochodzie.
W tym celu zdejmujemy prawą kratkę nawiewu żeby widzieć gdzie się wwiercimy
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Z tej operacji niestety nie mam zdjęć, bo było już ciemno, poza tym komary gryzły jak chol..a, więc chciałem to jak najszybciej złożyć
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
No ale samo wywiercenie otworu pod średnicę węża to żadna filozofia i myślę, że bez fotek też każdy sobie poradzi
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Po wywierceniu otworu przykładamy schowek z zamontowanym zaworkiem i peszlem do deski i wciskamy peszel w wywiercony otwór.
W zależności jak nam się uda wywiercić można uszczelnić wszystko np. silikonem, ewentualnie - jeśli ktoś zakupił wężyk powietrzny z Fabii i podpasował on długością to zamiast wiercenia należałoby dociąć odpowiedni otwór montażowy.
Ja akurat wywierciłem troszkę mniejszy otwór i peszel wszedł bardzo ciasno, więc nie uszczelniałem.
I jeszcze słówko o wyższości gładkiego węża cienkościennego nad peszle..
A mianowicie po złożeniu tego wszystkiego i uciesze, że będzie wszystko cacy włączyłem sobie dmuchawę na 1 bieg - i wszystko cacy.. Wieje sobie chłodek w schowku
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Jednak kiedy włączyłem dmuchawę na 2 bieg chłodek nadal wieje, ale dodatkowo pojawiły się efekty dźwiękowe, tj. gwizd pędu powietrza w karbowanym peszlu
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
No to z ciekawości włączyłem najwyższy bieg dmuchawy i....
O dziwo okazało się, że w AGN mam turbinę i strasznie gwiżdże - nawet przy zgaszonym silniku
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Powyższa fotoporada tyczy się montażu w MK4 / Bora, ale z powodzeniem można zastosować taki zaworek i w innych modelach, nie tylko VAG
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Lekkim uzupełnieniem powyższej porady będzie poniższa porada znaleziona na zagranicznym forum.
W "przeklejce" pozostawiłem opis demontażu wszystkich elementów - może się komuś przyda.
Klimatyzowany schowek został zrobiony przy użyciu następujących elementów z Passata B5:
- 1 x 3B1 816 311 - wąż powietrza
- 1 x 3B1 820 701 - kratka montażowa
- 1 x 3B0 816 355 - zawór
- 1 x 3B0 820 702 - uszczelka
(niestety przy wykorzystaniu węża z Passata trzeba również użyć zaworka z Passata - owalne wejście).
![Obrazek](http://images66.fotosik.pl/183/e6e4ecad88282be7m.jpg)
Demontujemy schowek - sześć śrub widać, ale za konsolą środkową na poziomie gniazda diagnostycznego schowana jest 7 śruba.
![Obrazek](http://images67.fotosik.pl/184/3eb966936b2fdfdbm.jpg)
Musimy najpierw zdemontować konsolę środkową.
Wyjmujemy wkład popielniczki i odkręcamy śrubę Torx widoczną na zdjęciu poniżej, a następnie przesuwamy popielniczkę do przodu i z powrotem do tyłu wyjmując ją do góry, po wysunięciu musimy jeszcze odpiąć wtyczkę zapalniczki.
![Obrazek](http://images70.fotosik.pl/183/d1d1f91bd4d359c2m.jpg)
Następnie odkręcamy po dwie śruby z lewej i prawej strony konsoli (śruby bliżej tylnej części tunelu znajdują się pod zaślepkami) - śruby schowka wbrew zaznaczeniom na pierwszym zdjęciu proponowałbym odkręcić już po demontażu konsoli. Po odkręceniu wszystkich śrub schowka delikatnie go opuszczamy i odpinamy wtyczkę oświetlenia schowka.
![Obrazek](http://images68.fotosik.pl/184/55f13254c39760ecm.jpg)
![Obrazek](http://images66.fotosik.pl/183/b82b1e5798f76aedm.jpg)
Teraz musimy troszkę przerobić schowek w celu montażu zaworka - należy pamiętać, że jest on dedykowany do Passata, więc nie będzie idealnie siedział w przeznaczonym dla niego miejscu.
![Obrazek](http://images67.fotosik.pl/184/2b07921c8baab1d4m.jpg)
![Obrazek](http://images67.fotosik.pl/184/86327db6e6e6a3bam.jpg)
Przy wycinaniu otworu musimy po prostu zastosować najpopularniejszą z metod, tj. "metodę prób i błędów"
![bigok :bigok:](./images/smilies/bigok.gif)
Po włożeniu zaworka w wycięty otwór należy go jakoś przymocować, np. tak (nie ma co.. full profeska):
![Obrazek](http://images67.fotosik.pl/184/537e80f84f941683m.jpg)
![Obrazek](http://images70.fotosik.pl/183/6165bd79236182f1m.jpg)
No i najważniejszy moment - wpięcie się w obieg klimatyzacji.
Nie robiłem tego osobiście, zatem nie mogę stwierdzić czy to faktycznie działa, jednak autor pisał, że tak, więc wrzucam jego opis:
Wiercimy mały otwór (5mm), a następnie rozwiercamy go do 18mm (wąż powietrzny potrzebuje otworu o średnicy 19mm, jednak bezpieczniej wyszlifować go półokrągłym pilnikiem do wymaganego rozmiaru niż) potem zastanawiać się jak go umocować w za dużym otworze).
W celu zapewnienia lepszego ułożenia węża, wycinamy element zaznaczony na zielono.
![Obrazek](http://images67.fotosik.pl/184/763e2cedf9d801aam.jpg)
Montujemy wąż w otworze, a następnie dopasowujemy kierunek wylotu do dyszy w schowku
![Obrazek](http://images69.fotosik.pl/183/4bb3e15fac8e12bem.jpg)
![Obrazek](http://images70.fotosik.pl/183/116ab858717c9d19m.jpg)
Montaż schowka następuje w odwrotnej kolejności niż demontaż, pamiętać należy o podłączeniu węża do zaworka.
No i tym sposobem dotarliśmy do końca drugiego rodzaju instalacji klimatyzowanego schowka
![bigok :bigok:](./images/smilies/bigok.gif)