ciężko coś powiedzieć na odległość , ale zasilanie sterownika jest zabezpieczone bezpiecznikami , i jakiekolwiek odpięcie zasilania nie powinno go uszkodzić , inny przypadek to jak ktoś wyciąga i wkłada wtyczkę ECU pod napięciem , jakiś niechcący impuls , przeskok iskierki na którymś pinie , przejście napięcia przez inny obwód sterownika z powodu chwilowego braku masy i.t.d. może choć nie musi spowodować uszkodzenie , bo nigdy nie wsadzimy wtyczki tak aby wszystkie piny połączyły się z gniazdem ECU idealnie w jednym momencie , i tu jest przyczyna , tam jednak jest procesor , który jest dosyć wrażliwy na takie manipulacjeJarowo pisze:miś fazi, z jakiego schematu korzystasz? W AutoDacie i nie tylko stoi tak:
Trzy rzędy pinów,z czego wykorzystane dwa. Środkowy nas nie interesuje, a w tym dolnym/górnym jak kto chce drugie od końców to 3 i 21. 21 to zasilanie 30, a 3 sterowanie zaworem EVAP (masą). Myślę, że brak 30 może coś upalić bo sterownik bo wewnątrz sterownika jakimiś obwodami może popłynąć zbyt duży prąd przy braku jednego z zasilań. To tylko teoria niestety niczym nie podparta ( nie dysponuje schematem wewnętrznych połączeń)
(klonusix, może faktycznie otwórz sterownik, może jakaś ścieżka, dioda, rezystor, itp. zostały po prostu przepalone. Tylko nic na żywca, powoli i spokojnie.
"Spalony" ecu ????
Moderatorzy: G0 Karcio, Qto, marcin7x5, VIP
tak się tym wszystkim przejąłem że zrobiłem sobie dziś dzień wolny a tak poważnie to wygląda na to że ecu ma się całkiem dobrze bo po usunięciu tej mojej nieszczęsnej instalacji resetującej wszystko wróciło do normy, padł jeden z przekaźników i obwód był cały czas przerwany... korzystając z okazji to może podpowiecie mi jak mam rozwiązać ten problem z rozjeżdżaniem kompa podczas pracy na lpg... podać plus stały na plus po zapłonie??? tylko nie za bardzo wiem jak to ma wyglądać w praktyce (pin 21 połączyć z przewodem wychodzącym z pinu 20???) czy jakiś prostszy sposób. nie chcę grzebać i ciąć przewodów bezcelowo bo już omal się na tym nie przejechałem a pewien jestem że macie o wiele większą wiedzę ode mnie na ten temat więc po raz kolejny liczę na pomoc
pytanie z innej beczki: zauważyłem że do ecu dochodzi tylko jeden przewód biegnący z sondy lambda a drugi (masa) jest rozcięty tuż przed wejściem tak więc asekuracyjnie chciałem zapytać czy tak powinno być i jest ok... pozdrawiam
pytanie z innej beczki: zauważyłem że do ecu dochodzi tylko jeden przewód biegnący z sondy lambda a drugi (masa) jest rozcięty tuż przed wejściem tak więc asekuracyjnie chciałem zapytać czy tak powinno być i jest ok... pozdrawiam
Może wniosę trochę optymizmu.
Czy nie mogło zdarzyć się tak.klonusix, odciął stałe zasilanie, więc zrobił tzw. reset i ustawienia adaptacyjne diabli wzięli stąd silnik pracuje ot tak sobie i może jeszcze nałapał błędów. Jakby skasować je i dać mu się ponownie zaadaptować (raz musiałem nawet zrobić około 30 km zanim wszystko wróciło do normy). klonusix, powiesz ha ha skasować, ale jak gdy brak odpowiedzi ze sterownika. Sposób pierwszy odłączyć klemą. Sposób drugi to użyj innego fejsa bo może uwaliłeś fejs. Sposób trzeci to spróbowanie podłączenia sterownika do innej nie przerabianej instalacji. Uda się czy nie, nie wiadomo, ale spróbować warto. Co o tym sądzicie?
A tak przy okazji. Jak dla mnie to komunikat "brak odpowiedzi..." jest na porządku dziennym.
Czy nie mogło zdarzyć się tak.klonusix, odciął stałe zasilanie, więc zrobił tzw. reset i ustawienia adaptacyjne diabli wzięli stąd silnik pracuje ot tak sobie i może jeszcze nałapał błędów. Jakby skasować je i dać mu się ponownie zaadaptować (raz musiałem nawet zrobić około 30 km zanim wszystko wróciło do normy). klonusix, powiesz ha ha skasować, ale jak gdy brak odpowiedzi ze sterownika. Sposób pierwszy odłączyć klemą. Sposób drugi to użyj innego fejsa bo może uwaliłeś fejs. Sposób trzeci to spróbowanie podłączenia sterownika do innej nie przerabianej instalacji. Uda się czy nie, nie wiadomo, ale spróbować warto. Co o tym sądzicie?
A tak przy okazji. Jak dla mnie to komunikat "brak odpowiedzi..." jest na porządku dziennym.
JaroW
-
- Mistrz KieroVWnicy
- Posty: 4119
- Rejestracja: czw lip 19, 2007 18:55
- Lokalizacja: Kalisz
- Kontakt:
w starych silnikach byla sonda jednoprzewodowa a ten dugi kabel to nie masa tylko ekran i tak ma byc
21 to podtrzymanie pamieci sterownika
23 to wlaczenie sterownika
zrob tak:
odepnij akumulator
odlacz zlacze przy sterwoniku
podepnij cewke przekaznika pod 23 a drugi konec cewki przekaznika pod mase
podlacz akumulator
przekrec klyczyk w stacycyjce, przekaznik powinien cyknac a jego styki robocze powinny sie zewrzec - jezeli tak jest (a powinno jezeli dobrze podlaczysz) to przecinasz przewod ktory idzie do 21
jeden koniec przewodu pod styk roboczy przekaznika a drugi koniec pod druga strone tego styku roboczego tego przekaznika
powinno wygladac to wtedy tak ze jak nie ma klyczyka stacyjce to na 21 i 23 nie ma napiecia a jak przekrecisz klyczyk to pojawia sie napiecie na 23 i zalcza sie przekaznik ktory podaje zasilanie na 21
odlaczasz akumulator
podpinasz sterownik
podlaczasz akumulator
i cieszysz sie przekaznikiem resetujacym sterwonik silnika po kazdym zgaszniu auta
testowalem to juz wiec nie ma sie czego obawiac, postepuj tylko wedlug tej kolejnosci
przekaznik musi byc NO czyli w stanie bez napiecia jego styk roboczy musi byc rozwarty
[ Dodano: 13 Kwi 2010 16:19 ]
Czemu komunikta "brak odpowiedzi" jest dla ciebie na pozadku dziennym?
21 to podtrzymanie pamieci sterownika
23 to wlaczenie sterownika
zrob tak:
odepnij akumulator
odlacz zlacze przy sterwoniku
podepnij cewke przekaznika pod 23 a drugi konec cewki przekaznika pod mase
podlacz akumulator
przekrec klyczyk w stacycyjce, przekaznik powinien cyknac a jego styki robocze powinny sie zewrzec - jezeli tak jest (a powinno jezeli dobrze podlaczysz) to przecinasz przewod ktory idzie do 21
jeden koniec przewodu pod styk roboczy przekaznika a drugi koniec pod druga strone tego styku roboczego tego przekaznika
powinno wygladac to wtedy tak ze jak nie ma klyczyka stacyjce to na 21 i 23 nie ma napiecia a jak przekrecisz klyczyk to pojawia sie napiecie na 23 i zalcza sie przekaznik ktory podaje zasilanie na 21
odlaczasz akumulator
podpinasz sterownik
podlaczasz akumulator
i cieszysz sie przekaznikiem resetujacym sterwonik silnika po kazdym zgaszniu auta
testowalem to juz wiec nie ma sie czego obawiac, postepuj tylko wedlug tej kolejnosci
przekaznik musi byc NO czyli w stanie bez napiecia jego styk roboczy musi byc rozwarty
[ Dodano: 13 Kwi 2010 16:19 ]
montowalem juz tych przekaznikow kilka, mam nawet taki u siebie i nie ma zadnych problemow, nic sie nie musi adaptowac bo ten sterownik sie nie "uczy", w nowszych autach sa sterowniki gdzie np po wymianie przepustnicy trzeba ja zaadaptowac bo sterwonik posiada piec w ktorej zapisuje cos w stylu zuzycia silnikaJarowo pisze:Może wniosę trochę optymizmu.
Czy nie mogło zdarzyć się tak.klonusix, odciął stałe zasilanie, więc zrobił tzw. reset i ustawienia adaptacyjne diabli wzięli stąd silnik pracuje ot tak sobie i może jeszcze nałapał błędów. Jakby skasować je i dać mu się ponownie zaadaptować (raz musiałem nawet zrobić około 30 km zanim wszystko wróciło do normy). klonusix, powiesz ha ha skasować, ale jak gdy brak odpowiedzi ze sterownika. Sposób pierwszy odłączyć klemą. Sposób drugi to użyj innego fejsa bo może uwaliłeś fejs. Sposób trzeci to spróbowanie podłączenia sterownika do innej nie przerabianej instalacji. Uda się czy nie, nie wiadomo, ale spróbować warto. Co o tym sądzicie?
A tak przy okazji. Jak dla mnie to komunikat "brak odpowiedzi..." jest na porządku dziennym.
Czemu komunikta "brak odpowiedzi" jest dla ciebie na pozadku dziennym?
agrala, dzięki za wyczerpującą instrukcję nie chcę się już naprzykrzać ale czy przecinając kabel z pinu 21 i odebranie ecu podtrzymania a następnie po podpięciu 21 pod kabel z pinu 23 nie otrzymamy tego samego bez użycia przekaźnika??? 21 będzie zależny od 23 a kabel uprzednio zasilający 21 po prostu zabezpieczyć i zostawić, a może po prostu przekaźnik jest bezpieczniejszym rozwiązaniem??? pytam bo stosowanie tych przekaźników jakoś mi się nie widzi a ten sposób wydaje się prostszy o ile oczywiście się sprawdzi... proszę o wyrozumiałość...
Jarowo, w tym momencie wszystko działa bez zarzutu, fejs łączy się bezproblemowo, obroty na jałowym się ustabilizowały, tak jak pisałem wcześniej problem wynikał z mojej przekombinowanej instalacji resetującej...
Jarowo, w tym momencie wszystko działa bez zarzutu, fejs łączy się bezproblemowo, obroty na jałowym się ustabilizowały, tak jak pisałem wcześniej problem wynikał z mojej przekombinowanej instalacji resetującej...
Zacznę od powyższego.agrala pisze:Czemu komunikta "brak odpowiedzi" jest dla ciebie na pozadku dziennym?
W jednym z lapków mam coś takiego po usunięciu błędów. Powód - jakiś sof lub sterownik w nim to powoduje. szkoda czasu na poszukiwanie dokładnie co to.
Zdarza się że na niektórych fejsach pojawia się taki komunikat kiedy próbują się łączyć z niektórymi sterownikami. Powód - niedokładności przy produkcji fejsów klonów, lub jakieś problemy z softem lub interfejsem sterownika. Rozwiązaniem jest zmiana ustawień portu w lapku.
Czasem po prostu USB może nie łączyć jak się kablem szarpnie.
Czasem właściciel auta z chęci pomocy wyłączy stacyjkę .
Jak sam widzisz normalka.
Niestety ABS do nich nie należy.agrala pisze:nic sie nie musi adaptowac bo ten sterownik sie nie "uczy", w nowszych autach sa sterowniki gdzie np po wymianie przepustnicy trzeba ja zaadaptowac bo sterwonik posiada piec w ktorej zapisuje cos w stylu zuzycia silnika
A więc się zaadaptował. TPS i nastawnik przepustnicy tego szczególnie potrzebują.klonusix pisze:obroty na jałowym się ustabilizowały,
Tak czy inaczej super, że nie idziesz w koszta.
Ostatnio zmieniony wt kwie 13, 2010 18:41 przez Jarowo, łącznie zmieniany 1 raz.
JaroW
-
- Mistrz KieroVWnicy
- Posty: 4119
- Rejestracja: czw lip 19, 2007 18:55
- Lokalizacja: Kalisz
- Kontakt:
tam sie nic nie adaptujeJarowo pisze:A więc się zaadaptował. TPS i nastawnik przepustnicy tego szczególnie potrzebują
jaki masz tam nastawin przepustnicy? Przeciez tu nawet sie nie robi adaptacji przepustnicy, tu jest zwykly silniczek 12V do regulacj obrotow
Jak juz to TPS i nastawink przepustnicy nie potrzebuja adaptacji, to do nich sie adaptuje sterwonik silnika a nie odwrotnie
ten sterownik silnika nie ma pamieci w ktorej zapisuje zmiany do stanu technicznego silnika, w sterownikach ktore maja taka pamiec o przy jezdzie na LPG rozjezdza sie mapa benzyny a tu ta pamiec jest nie ulotna
uwierz mi ze po odlaczeniu akumulatora i odpaleniu auta ten silnik bedzie pracowal normalnie
silnik musi troche pochodzic po odlaczeniu akumulatora zeby zrobic diagnostyke VAGiem bo wtedy nie ma pelnych informacji z czujnikow
przeczytaj dokladnie to co napisal - problem ustal po spieciu instalacji tak jak byla wczesniej a nie po odpaleniu auta i pracy silika przez kilka minut
mozesz polaczyc 21 z 23 a z drugiej strony ten od zasilania pamieci zaiziolowac
Ostatnio zmieniony wt kwie 13, 2010 18:57 przez agrala, łącznie zmieniany 1 raz.
Panowie dzięki za wszystkie cenne uwagi i pomoc w rozwiązaniu problemu, bo mam nadzieję że został już rozwiązany.
Zastosowałem jednak ten przekaźnik bo w sumie miałem już wszystko przygotowane więc zrobiłem wg porady agrala, jak na razie silnik pracuje ok, a jak będzie w trasie to niestety sprawdzę dopiero jutro bo dziś stan na to nie pozwala... jeszcze raz dzięki....punkciki poleciały....pozdrawiam
Zastosowałem jednak ten przekaźnik bo w sumie miałem już wszystko przygotowane więc zrobiłem wg porady agrala, jak na razie silnik pracuje ok, a jak będzie w trasie to niestety sprawdzę dopiero jutro bo dziś stan na to nie pozwala... jeszcze raz dzięki....punkciki poleciały....pozdrawiam
agrala, w zasadzie temat do zamknięcia i wszystko dobrze się skończyło, ale możemy sobie jeszcze przedyskutować kilka rzeczy, jak oczywiście masz ochotę i dopóki jakiś użytkownik z większymi uprawnieniami nas nie skasuje.
Note: ECM adaptive memory may be erased causing erratic running fults. Carry out road test to allow ECM to re-learn basic values.
Mam nadzieję,że Cię nie obraziłem tymi natarczywymi pytaniami.
Sterownik to w zasadzie małe proste urządzenie mikroprocesorowe, gdzie procesor wykonuje program zawarty w pamięci. Inaczej mówiąc przetwarza sygnały z czujników przy użyciu programu na czasy otwarcia wtryskiwaczy, kąty wyprzedzenia zapłony, informacje dla serwo-mechanizmów takich jak nastawnik przepustnicy. Pisząc "rozjeżdża" masz na myśli zmienia się. Nie sądzę aby konstruktor sterownika i programista który pisał program pozwoli na to aby instalacja gazowa zmieniała program, bo mapy zapłonu i wtrysku stanowią właśnie cześć tego programu. Zmieniać się mogą jakieś nastawy, raczej podobnie to działa jak tryb awaryjny.
I tu się mylisz. Po co stałe zasilanie? Czyżby koledzy, którzy pisali o resecie tego sterownika wiele razy na forum się mylili? Gdzie niby są zapisywane błędy jak nie w pamięci? Po co w AutoDacie przy okazji opisu kasowania błędów przez odłączenie zasilania stałego sterownika jest zapis i tu cytat:agrala pisze:ten sterownik silnika nie ma pamieci w ktorej zapisuje zmiany do stanu technicznego silnika,
Note: ECM adaptive memory may be erased causing erratic running fults. Carry out road test to allow ECM to re-learn basic values.
Ja raczej obstawiałem na to co w cytacie z AD, a co do braku odpowiedzi za sterownika to już się wcześniej wypowiedziałem.agrala pisze:przeczytaj dokladnie to co napisal - problem ustal po spieciu instalacji tak jak byla wczesniej a nie po odpaleniu auta i pracy silika przez kilka minut
Mam nadzieję,że Cię nie obraziłem tymi natarczywymi pytaniami.
Słyszałem takie opinię ale pozwolę sobie z nimi się nie zgodzić. Co to właściwie jest mapa, gdzie ona jest ?agrala pisze:przy jezdzie na LPG rozjezdza sie mapa benzyny a tu ta pamiec jest nie ulotna
Sterownik to w zasadzie małe proste urządzenie mikroprocesorowe, gdzie procesor wykonuje program zawarty w pamięci. Inaczej mówiąc przetwarza sygnały z czujników przy użyciu programu na czasy otwarcia wtryskiwaczy, kąty wyprzedzenia zapłony, informacje dla serwo-mechanizmów takich jak nastawnik przepustnicy. Pisząc "rozjeżdża" masz na myśli zmienia się. Nie sądzę aby konstruktor sterownika i programista który pisał program pozwoli na to aby instalacja gazowa zmieniała program, bo mapy zapłonu i wtrysku stanowią właśnie cześć tego programu. Zmieniać się mogą jakieś nastawy, raczej podobnie to działa jak tryb awaryjny.
Potrzebują i to jeszcze jak. Nawet wtedy gdy nastawnik jest czteroprzewodowy. Nastawnik zaraz po włączeniu zapłonu cofa się do końca i wysuwa o odpowiednią ilość kroków (dostaje ze sterownika prostokątne impulsy odpowiednio spolaryzowane). Adaptacja polega na tym, aby sterownik dowiedział się ile impulsów/kroków potrzeba aby przepustnica otwarła się o właściwy kąt mierzony przez TPS, ile impulsów/kroków zmienia obroty o np 100, czy też o ile stopni zmienia się uchylenie przepustnicy na jeden czy też określoną liczbę impulsów/kroków, a do tego jak to się ma do temperatury i sygnału z czujnika zamkniętej przepustnicy. Dzieje się tak mimo to że nastawnik to w zasadzie zwykły silnik + czujnik zamkniętej przepustnicy. To akurat przerabiałem przy okazji walki z falowaniemagrala pisze:Jak juz to TPS i nastawink przepustnicy nie potrzebuja adaptacji,
Ostatnio zmieniony wt kwie 13, 2010 21:54 przez Jarowo, łącznie zmieniany 1 raz.
JaroW
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Google Adsense [Bot] i 42 gości