"Spalony" ecu ????

Masz problem ze swoim VW?
Napisz tutaj co go boli :)

Moderatorzy: G0 Karcio, Qto, marcin7x5, VIP

Awatar użytkownika
miś fazi
_
_
Posty: 6627
Rejestracja: ndz cze 11, 2006 13:01
Lokalizacja: Nowy Sącz

Post autor: miś fazi » wt kwie 13, 2010 09:11

Jarowo pisze:miś fazi, z jakiego schematu korzystasz? W AutoDacie i nie tylko stoi tak:
Trzy rzędy pinów,z czego wykorzystane dwa. Środkowy nas nie interesuje, a w tym dolnym/górnym jak kto chce drugie od końców to 3 i 21. 21 to zasilanie 30, a 3 sterowanie zaworem EVAP (masą). Myślę, że brak 30 może coś upalić bo sterownik bo wewnątrz sterownika jakimiś obwodami może popłynąć zbyt duży prąd przy braku jednego z zasilań. To tylko teoria niestety niczym nie podparta ( nie dysponuje schematem wewnętrznych połączeń)
(klonusix, może faktycznie otwórz sterownik, może jakaś ścieżka, dioda, rezystor, itp. zostały po prostu przepalone. Tylko nic na żywca, powoli i spokojnie.
ciężko coś powiedzieć na odległość , ale zasilanie sterownika jest zabezpieczone bezpiecznikami , i jakiekolwiek odpięcie zasilania nie powinno go uszkodzić , inny przypadek to jak ktoś wyciąga i wkłada wtyczkę ECU pod napięciem , jakiś niechcący impuls , przeskok iskierki na którymś pinie , przejście napięcia przez inny obwód sterownika z powodu chwilowego braku masy i.t.d. może choć nie musi spowodować uszkodzenie , bo nigdy nie wsadzimy wtyczki tak aby wszystkie piny połączyły się z gniazdem ECU idealnie w jednym momencie , i tu jest przyczyna , tam jednak jest procesor , który jest dosyć wrażliwy na takie manipulacje



klonusix
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 32
Rejestracja: ndz gru 13, 2009 15:58
Lokalizacja: wawa

Post autor: klonusix » wt kwie 13, 2010 15:28

tak się tym wszystkim przejąłem że zrobiłem sobie dziś dzień wolny :grin: a tak poważnie to wygląda na to że ecu ma się całkiem dobrze bo po usunięciu tej mojej nieszczęsnej instalacji resetującej wszystko wróciło do normy, padł jeden z przekaźników i obwód był cały czas przerwany... korzystając z okazji to może podpowiecie mi jak mam rozwiązać ten problem z rozjeżdżaniem kompa podczas pracy na lpg... podać plus stały na plus po zapłonie??? tylko nie za bardzo wiem jak to ma wyglądać w praktyce (pin 21 połączyć z przewodem wychodzącym z pinu 20???) czy jakiś prostszy sposób. nie chcę grzebać i ciąć przewodów bezcelowo bo już omal się na tym nie przejechałem a pewien jestem że macie o wiele większą wiedzę ode mnie na ten temat więc po raz kolejny liczę na pomoc
pytanie z innej beczki: zauważyłem że do ecu dochodzi tylko jeden przewód biegnący z sondy lambda a drugi (masa) jest rozcięty tuż przed wejściem tak więc asekuracyjnie chciałem zapytać czy tak powinno być i jest ok... pozdrawiam



Jarowo
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 759
Rejestracja: pt kwie 04, 2008 12:08
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Jarowo » wt kwie 13, 2010 16:05

Może wniosę trochę optymizmu.
Czy nie mogło zdarzyć się tak.klonusix, odciął stałe zasilanie, więc zrobił tzw. reset i ustawienia adaptacyjne diabli wzięli stąd silnik pracuje ot tak sobie i może jeszcze nałapał błędów. Jakby skasować je i dać mu się ponownie zaadaptować (raz musiałem nawet zrobić około 30 km zanim wszystko wróciło do normy). klonusix, powiesz ha ha skasować, ale jak gdy brak odpowiedzi ze sterownika. Sposób pierwszy odłączyć klemą. Sposób drugi to użyj innego fejsa bo może uwaliłeś fejs. Sposób trzeci to spróbowanie podłączenia sterownika do innej nie przerabianej instalacji. Uda się czy nie, nie wiadomo, ale spróbować warto. Co o tym sądzicie?
A tak przy okazji. Jak dla mnie to komunikat "brak odpowiedzi..." jest na porządku dziennym.


JaroW

agrala
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 4119
Rejestracja: czw lip 19, 2007 18:55
Lokalizacja: Kalisz
Kontakt:

Post autor: agrala » wt kwie 13, 2010 16:14

w starych silnikach byla sonda jednoprzewodowa a ten dugi kabel to nie masa tylko ekran i tak ma byc
21 to podtrzymanie pamieci sterownika
23 to wlaczenie sterownika
zrob tak:
odepnij akumulator
odlacz zlacze przy sterwoniku
podepnij cewke przekaznika pod 23 a drugi konec cewki przekaznika pod mase
podlacz akumulator
przekrec klyczyk w stacycyjce, przekaznik powinien cyknac a jego styki robocze powinny sie zewrzec - jezeli tak jest (a powinno jezeli dobrze podlaczysz) to przecinasz przewod ktory idzie do 21
jeden koniec przewodu pod styk roboczy przekaznika a drugi koniec pod druga strone tego styku roboczego tego przekaznika
powinno wygladac to wtedy tak ze jak nie ma klyczyka stacyjce to na 21 i 23 nie ma napiecia a jak przekrecisz klyczyk to pojawia sie napiecie na 23 i zalcza sie przekaznik ktory podaje zasilanie na 21
odlaczasz akumulator
podpinasz sterownik
podlaczasz akumulator
i cieszysz sie przekaznikiem resetujacym sterwonik silnika po kazdym zgaszniu auta
testowalem to juz wiec nie ma sie czego obawiac, postepuj tylko wedlug tej kolejnosci
przekaznik musi byc NO czyli w stanie bez napiecia jego styk roboczy musi byc rozwarty

[ Dodano: 13 Kwi 2010 16:19 ]
Jarowo pisze:Może wniosę trochę optymizmu.
Czy nie mogło zdarzyć się tak.klonusix, odciął stałe zasilanie, więc zrobił tzw. reset i ustawienia adaptacyjne diabli wzięli stąd silnik pracuje ot tak sobie i może jeszcze nałapał błędów. Jakby skasować je i dać mu się ponownie zaadaptować (raz musiałem nawet zrobić około 30 km zanim wszystko wróciło do normy). klonusix, powiesz ha ha skasować, ale jak gdy brak odpowiedzi ze sterownika. Sposób pierwszy odłączyć klemą. Sposób drugi to użyj innego fejsa bo może uwaliłeś fejs. Sposób trzeci to spróbowanie podłączenia sterownika do innej nie przerabianej instalacji. Uda się czy nie, nie wiadomo, ale spróbować warto. Co o tym sądzicie?
A tak przy okazji. Jak dla mnie to komunikat "brak odpowiedzi..." jest na porządku dziennym.
montowalem juz tych przekaznikow kilka, mam nawet taki u siebie i nie ma zadnych problemow, nic sie nie musi adaptowac bo ten sterownik sie nie "uczy", w nowszych autach sa sterowniki gdzie np po wymianie przepustnicy trzeba ja zaadaptowac bo sterwonik posiada piec w ktorej zapisuje cos w stylu zuzycia silnika
Czemu komunikta "brak odpowiedzi" jest dla ciebie na pozadku dziennym?



klonusix
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 32
Rejestracja: ndz gru 13, 2009 15:58
Lokalizacja: wawa

Post autor: klonusix » wt kwie 13, 2010 17:06

agrala, dzięki za wyczerpującą instrukcję :bigok: nie chcę się już naprzykrzać ale czy przecinając kabel z pinu 21 i odebranie ecu podtrzymania a następnie po podpięciu 21 pod kabel z pinu 23 nie otrzymamy tego samego bez użycia przekaźnika??? 21 będzie zależny od 23 a kabel uprzednio zasilający 21 po prostu zabezpieczyć i zostawić, a może po prostu przekaźnik jest bezpieczniejszym rozwiązaniem??? pytam bo stosowanie tych przekaźników jakoś mi się nie widzi a ten sposób wydaje się prostszy o ile oczywiście się sprawdzi... proszę o wyrozumiałość...
Jarowo, w tym momencie wszystko działa bez zarzutu, fejs łączy się bezproblemowo, obroty na jałowym się ustabilizowały, tak jak pisałem wcześniej problem wynikał z mojej przekombinowanej instalacji resetującej...



Jarowo
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 759
Rejestracja: pt kwie 04, 2008 12:08
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Jarowo » wt kwie 13, 2010 18:39

agrala pisze:Czemu komunikta "brak odpowiedzi" jest dla ciebie na pozadku dziennym?
Zacznę od powyższego.
W jednym z lapków mam coś takiego po usunięciu błędów. Powód - jakiś sof lub sterownik w nim to powoduje. szkoda czasu na poszukiwanie dokładnie co to.
Zdarza się że na niektórych fejsach pojawia się taki komunikat kiedy próbują się łączyć z niektórymi sterownikami. Powód - niedokładności przy produkcji fejsów klonów, lub jakieś problemy z softem lub interfejsem sterownika. Rozwiązaniem jest zmiana ustawień portu w lapku.
Czasem po prostu USB może nie łączyć jak się kablem szarpnie.
Czasem właściciel auta z chęci pomocy wyłączy stacyjkę .
Jak sam widzisz normalka.
agrala pisze:nic sie nie musi adaptowac bo ten sterownik sie nie "uczy", w nowszych autach sa sterowniki gdzie np po wymianie przepustnicy trzeba ja zaadaptowac bo sterwonik posiada piec w ktorej zapisuje cos w stylu zuzycia silnika
Niestety ABS do nich nie należy.
klonusix pisze:obroty na jałowym się ustabilizowały,
A więc się zaadaptował. TPS i nastawnik przepustnicy tego szczególnie potrzebują.
Tak czy inaczej super, że nie idziesz w koszta.
Ostatnio zmieniony wt kwie 13, 2010 18:41 przez Jarowo, łącznie zmieniany 1 raz.


JaroW

agrala
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 4119
Rejestracja: czw lip 19, 2007 18:55
Lokalizacja: Kalisz
Kontakt:

Post autor: agrala » wt kwie 13, 2010 18:55

Jarowo pisze:A więc się zaadaptował. TPS i nastawnik przepustnicy tego szczególnie potrzebują
tam sie nic nie adaptuje
jaki masz tam nastawin przepustnicy? Przeciez tu nawet sie nie robi adaptacji przepustnicy, tu jest zwykly silniczek 12V do regulacj obrotow
Jak juz to TPS i nastawink przepustnicy nie potrzebuja adaptacji, to do nich sie adaptuje sterwonik silnika a nie odwrotnie
ten sterownik silnika nie ma pamieci w ktorej zapisuje zmiany do stanu technicznego silnika, w sterownikach ktore maja taka pamiec o przy jezdzie na LPG rozjezdza sie mapa benzyny a tu ta pamiec jest nie ulotna
uwierz mi ze po odlaczeniu akumulatora i odpaleniu auta ten silnik bedzie pracowal normalnie
silnik musi troche pochodzic po odlaczeniu akumulatora zeby zrobic diagnostyke VAGiem bo wtedy nie ma pelnych informacji z czujnikow
przeczytaj dokladnie to co napisal - problem ustal po spieciu instalacji tak jak byla wczesniej a nie po odpaleniu auta i pracy silika przez kilka minut

mozesz polaczyc 21 z 23 a z drugiej strony ten od zasilania pamieci zaiziolowac
Ostatnio zmieniony wt kwie 13, 2010 18:57 przez agrala, łącznie zmieniany 1 raz.



klonusix
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 32
Rejestracja: ndz gru 13, 2009 15:58
Lokalizacja: wawa

Post autor: klonusix » wt kwie 13, 2010 20:17

Panowie dzięki za wszystkie cenne uwagi i pomoc w rozwiązaniu problemu, bo mam nadzieję że został już rozwiązany.
Zastosowałem jednak ten przekaźnik bo w sumie miałem już wszystko przygotowane więc zrobiłem wg porady agrala, jak na razie silnik pracuje ok, a jak będzie w trasie to niestety sprawdzę dopiero jutro bo dziś stan na to nie pozwala... jeszcze raz dzięki....punkciki poleciały....pozdrawiam
:pub:



Jarowo
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 759
Rejestracja: pt kwie 04, 2008 12:08
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Jarowo » wt kwie 13, 2010 21:53

agrala, w zasadzie temat do zamknięcia i wszystko dobrze się skończyło, ale możemy sobie jeszcze przedyskutować kilka rzeczy, jak oczywiście masz ochotę i dopóki jakiś użytkownik z większymi uprawnieniami nas nie skasuje.
agrala pisze:ten sterownik silnika nie ma pamieci w ktorej zapisuje zmiany do stanu technicznego silnika,
I tu się mylisz. Po co stałe zasilanie? Czyżby koledzy, którzy pisali o resecie tego sterownika wiele razy na forum się mylili? Gdzie niby są zapisywane błędy jak nie w pamięci? Po co w AutoDacie przy okazji opisu kasowania błędów przez odłączenie zasilania stałego sterownika jest zapis i tu cytat:
Note: ECM adaptive memory may be erased causing erratic running fults. Carry out road test to allow ECM to re-learn basic values.
agrala pisze:przeczytaj dokladnie to co napisal - problem ustal po spieciu instalacji tak jak byla wczesniej a nie po odpaleniu auta i pracy silika przez kilka minut
Ja raczej obstawiałem na to co w cytacie z AD, a co do braku odpowiedzi za sterownika to już się wcześniej wypowiedziałem.
Mam nadzieję,że Cię nie obraziłem tymi natarczywymi pytaniami.
agrala pisze:przy jezdzie na LPG rozjezdza sie mapa benzyny a tu ta pamiec jest nie ulotna
Słyszałem takie opinię ale pozwolę sobie z nimi się nie zgodzić. Co to właściwie jest mapa, gdzie ona jest ?
Sterownik to w zasadzie małe proste urządzenie mikroprocesorowe, gdzie procesor wykonuje program zawarty w pamięci. Inaczej mówiąc przetwarza sygnały z czujników przy użyciu programu na czasy otwarcia wtryskiwaczy, kąty wyprzedzenia zapłony, informacje dla serwo-mechanizmów takich jak nastawnik przepustnicy. Pisząc "rozjeżdża" masz na myśli zmienia się. Nie sądzę aby konstruktor sterownika i programista który pisał program pozwoli na to aby instalacja gazowa zmieniała program, bo mapy zapłonu i wtrysku stanowią właśnie cześć tego programu. Zmieniać się mogą jakieś nastawy, raczej podobnie to działa jak tryb awaryjny.
agrala pisze:Jak juz to TPS i nastawink przepustnicy nie potrzebuja adaptacji,
Potrzebują i to jeszcze jak. Nawet wtedy gdy nastawnik jest czteroprzewodowy. Nastawnik zaraz po włączeniu zapłonu cofa się do końca i wysuwa o odpowiednią ilość kroków (dostaje ze sterownika prostokątne impulsy odpowiednio spolaryzowane). Adaptacja polega na tym, aby sterownik dowiedział się ile impulsów/kroków potrzeba aby przepustnica otwarła się o właściwy kąt mierzony przez TPS, ile impulsów/kroków zmienia obroty o np 100, czy też o ile stopni zmienia się uchylenie przepustnicy na jeden czy też określoną liczbę impulsów/kroków, a do tego jak to się ma do temperatury i sygnału z czujnika zamkniętej przepustnicy. Dzieje się tak mimo to że nastawnik to w zasadzie zwykły silnik + czujnik zamkniętej przepustnicy. To akurat przerabiałem przy okazji walki z falowaniem
Ostatnio zmieniony wt kwie 13, 2010 21:54 przez Jarowo, łącznie zmieniany 1 raz.


JaroW

Zablokowany

Wróć do „Techniczne (archiwum)”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google Adsense [Bot] i 42 gości