Czujnik sprawny, wskazówka lezy? Jak szukac dalej przyczyny?
Moderatorzy: G0 Karcio, Qto, marcin7x5, VIP
Czujnik sprawny, wskazówka lezy? Jak szukac dalej przyczyny?
Witam. W podobnych tematach wyczytałem jak poradzić sobie ze sprawdzeniem czy padł czujnik temt cieczy czy cos innego. łaczyłem piny i niestety wskaźnik temperatury nadal lezał. Co dalej sprawdzać ? jak znaleśc przyczynę takiego stanu rzeczy? Rozbierac zegary i sprawdzić sam wskaźnik? W jaki sposób sprawdzę jego sprawność?
Obok czujnika temp cieczy jest jeszcze jeden- niebieski- za co odpowiedzialny jest ten czujnik?
Z boku silnika po lewej stronie jest kolejny-za co on odpowiada?
Obok czujnika temp cieczy jest jeszcze jeden- niebieski- za co odpowiedzialny jest ten czujnik?
Z boku silnika po lewej stronie jest kolejny-za co on odpowiada?
- Zico63b
- Mistrz KieroVWnicy
- Posty: 4241
- Rejestracja: pt cze 06, 2008 21:45
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
Czy czujnik ma masę czyli kabelek brązowy ma styk z blachą pojazdu. Dalsza sprawa, to czy w skrzynce bezpieczników coś się nie odpięło i w samym wtyku licznika trzeba tak jak na silniku - żółto-czerwony połączyć z blachą. Gdyby i to nie pomogło, pozostaje kontrola ścieżek miedzianych w liczniku.
Zakładam, że zasilanie licznika jest, bo brak narzekań na wskaźnik paliwa.
Czujników jest w silnikach 1,6 mnóstwo, np. ten z kablami czarnym i czarno-żółtym to termowyłącznik ssania a z kolei taki z czarnym i liliowo-czarnym to termowyłącznik podgrzewania kolektora dolotowego tzw "jeża".
Zakładam, że zasilanie licznika jest, bo brak narzekań na wskaźnik paliwa.
Czujników jest w silnikach 1,6 mnóstwo, np. ten z kablami czarnym i czarno-żółtym to termowyłącznik ssania a z kolei taki z czarnym i liliowo-czarnym to termowyłącznik podgrzewania kolektora dolotowego tzw "jeża".
Ostatnio zmieniony wt gru 01, 2009 20:38 przez Zico63b, łącznie zmieniany 1 raz.
Zico63b pisze:Czy czujnik ma masę czyli kabelek brązowy ma styk z blachą pojazdu. Dalsza sprawa, to czy w skrzynce bezpieczników coś się nie odpięło i w samym wtyku licznika trzeba tak jak na silniku - żółto-czerwony połączyć z blachą. Gdyby i to nie pomogło, pozostaje kontrola ścieżek miedzianych w liczniku.
Zakładam, że zasilanie licznika jest, bo brak narzekań na wskaźnik paliwa.
Dobra uwaga,jeżdże na gazie bo na benzynie samochód sie źle zachowuje, tzn zanim nie wejdzie na wyzsze obroty pracuje nierówno i rzuca, prawdopodobnie pompa. Jeśli masz na to inny pomysł to chetnie wysłucham ale to osobny temat. Zmierzam to tego że w baku prawie null więc do konca niewiem czy wskaźnik temp ma zasilanie. Jak to sprawdzić?
[ Dodano: 01 Gru 2009 19:34 ]
czy po drodze od czujnika do wskaxnika kable nie natrafiają na coś?
[ Dodano: 01 Gru 2009 19:45 ]
Słuchaj mam w samochodzie jeszcze jeden dobry motyw.
Gdy włacze wentylator na II bieg to wskazówka obrotomierza lekko opada, na III biegu lezy juz całkowicie na dole. Na bank cos było tam po partacku kombinowane. Masz jakiś pomysł jak dojść z tym do ładu? tzn jaki ktory kabel gdzie powinien byc?
- Zico63b
- Mistrz KieroVWnicy
- Posty: 4241
- Rejestracja: pt cze 06, 2008 21:45
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
Tak, po drodze do czujnika przechodzą właśnie przez skrzynkę bezpieczników. W zależności od rocznika pojazdu są to różne wtyczki.
Co do zasilania: na odwrocie licznika widać jak przykręcone są wskaźniki paliwa i temperatury, każdy trzema śrubkami z których jedna to wyjście na dany czujnik (paliwa bądź też temperatury), kolejna to masa - ten można poznać że idzie po ścieżce trafiającej na końcu na brązowy kabel we wtyku. I ostatnia śrubka to zasilanie - ta musi iść za ścieżką do kabla czarnego we wtyku.
Dla testów należy podać najpierw masę na odpowiednią śrubkę, potem zasilanie na drugą, na ostatku także masę na tą idącą do czujnika. To wykaże sprawność wskaźników.
Uwaga! Należy trzy razy sprawdzić i dwa razy się upewnić która śrubka jest od czego by nie trzeba szukać potem nowego licznika.
Pomóc można sobie przez pooglądanie wystawionych na sprzedaż, np. na Allegro, liczników - są tam zdjęcia tyłu (licznika, rzecz jasna) i wszystko im widać...
To sugeruje ciekawe kłopoty z masą licznika. co do kolorków na nawiew - sprawdzę (moją "domeną" jest Golf trójka!).
Nawiew:
Zasilanie Czarno-czerwony (o ile dobrze odczytałem posiadany zamazany schemat);
Pierwszy bieg Biały, drugi Żółto-chyba czarny a trzeci Żółty.
Co do zasilania: na odwrocie licznika widać jak przykręcone są wskaźniki paliwa i temperatury, każdy trzema śrubkami z których jedna to wyjście na dany czujnik (paliwa bądź też temperatury), kolejna to masa - ten można poznać że idzie po ścieżce trafiającej na końcu na brązowy kabel we wtyku. I ostatnia śrubka to zasilanie - ta musi iść za ścieżką do kabla czarnego we wtyku.
Dla testów należy podać najpierw masę na odpowiednią śrubkę, potem zasilanie na drugą, na ostatku także masę na tą idącą do czujnika. To wykaże sprawność wskaźników.
Uwaga! Należy trzy razy sprawdzić i dwa razy się upewnić która śrubka jest od czego by nie trzeba szukać potem nowego licznika.
Pomóc można sobie przez pooglądanie wystawionych na sprzedaż, np. na Allegro, liczników - są tam zdjęcia tyłu (licznika, rzecz jasna) i wszystko im widać...

To sugeruje ciekawe kłopoty z masą licznika. co do kolorków na nawiew - sprawdzę (moją "domeną" jest Golf trójka!).
Nawiew:
Zasilanie Czarno-czerwony (o ile dobrze odczytałem posiadany zamazany schemat);
Pierwszy bieg Biały, drugi Żółto-chyba czarny a trzeci Żółty.
Ostatnio zmieniony wt gru 01, 2009 20:57 przez Zico63b, łącznie zmieniany 3 razy.
- Zico63b
- Mistrz KieroVWnicy
- Posty: 4241
- Rejestracja: pt cze 06, 2008 21:45
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
Wracając do pracy na benzynie czy to szarpanie jest cały czas czy tylko gdy silnik jest zimny?
I druga ważna sprawa przy używaniu gazu. Tak jak i z klimatyzacją tak i z pompą paliwa - trzeba je używać chociaż kilka chwil w tygodniu, inaczej po prostu "padną". Są smarowane czynnikami roboczymi (czyli, po ludzku - pompa paliwa - benzyną a sprężarka czynnikiem chłodzącym) i muszą się pokręcić.
W wypadku Kolegi może być już za późno dla pompy...
I druga ważna sprawa przy używaniu gazu. Tak jak i z klimatyzacją tak i z pompą paliwa - trzeba je używać chociaż kilka chwil w tygodniu, inaczej po prostu "padną". Są smarowane czynnikami roboczymi (czyli, po ludzku - pompa paliwa - benzyną a sprężarka czynnikiem chłodzącym) i muszą się pokręcić.
W wypadku Kolegi może być już za późno dla pompy...
http://www.allegro.pl/item837383354_lic ... nzyna.html
Nie mogłem znaleść na allegro zegarów identycznych do moich. Te są podobne z tym wyjatkiem że ja, zamiast zegarka mam obrotomierz, reszta jest identyczna. Z tyły zegarow na niebieskiej płytce widze 4 śróbki, które jakby sa pod wskaźnikiem temperatury. Czy o tych śróbkach pisałeś? Wspominałes o 3.
[ Dodano: 01 Gru 2009 20:16 ]
Widze że jesteś bardzo dobrze zorientowany w temacie. Czy mógłbym dostac nr do Ciebi? Przez telefon byłoby znacznie łatwiej. Moje gadu 4777442
Nie mogłem znaleść na allegro zegarów identycznych do moich. Te są podobne z tym wyjatkiem że ja, zamiast zegarka mam obrotomierz, reszta jest identyczna. Z tyły zegarow na niebieskiej płytce widze 4 śróbki, które jakby sa pod wskaźnikiem temperatury. Czy o tych śróbkach pisałeś? Wspominałes o 3.
[ Dodano: 01 Gru 2009 20:16 ]
Widze że jesteś bardzo dobrze zorientowany w temacie. Czy mógłbym dostac nr do Ciebi? Przez telefon byłoby znacznie łatwiej. Moje gadu 4777442
- Zico63b
- Mistrz KieroVWnicy
- Posty: 4241
- Rejestracja: pt cze 06, 2008 21:45
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
Te są inne od takich jakie miałem na myśli.
Chodzi o dwie w tym liczniku nakrętki, wkręty na śrubokręt krzyżakowy nas nie interesują - to są do montażu. W takim razie sygnał na czujnik pójdzie po ścieżce na wtyk i tam trzeba sprawdzać, trzecich śrubek nie ma.
Dla temperatury - kolor kabla żółto-czerwony.
...ale jest i na trzy:
http://www.allegro.pl/item831031745_zeg ... olf_2.html
Chodzi o dwie w tym liczniku nakrętki, wkręty na śrubokręt krzyżakowy nas nie interesują - to są do montażu. W takim razie sygnał na czujnik pójdzie po ścieżce na wtyk i tam trzeba sprawdzać, trzecich śrubek nie ma.
Dla temperatury - kolor kabla żółto-czerwony.
...ale jest i na trzy:
http://www.allegro.pl/item831031745_zeg ... olf_2.html
Ostatnio zmieniony wt gru 01, 2009 21:24 przez Zico63b, łącznie zmieniany 1 raz.
- Lipek81
- Mistrz KieroVWnicy
- Posty: 4677
- Rejestracja: czw gru 01, 2005 12:20
- Lokalizacja: Pruszcz Gdański
- Kontakt:
Kolego Zico63b, z całym szacunkiem - ale trochę błędnie koledze pittereck napisałeś o tych wskaźnikach.
Co do innych czujników w silniku:
Z czujników w silniku jest jeszcze czujnik temperatury kolektora dolotowego, znajdujący się w kolektorze dolotowym, między pokrywą zaworów a gaźnikiem.
Co do nierównej pracy - to zależy, jak to wygląda - czy to jest nop. tak, że jak wciskasz gwałtownie pedał gazu, to tak, jakby gasł, ale za chwilę znowu chodził? Czy po prostu chodzni nierówno, niezależnie od tego, jak wcisnąłeś pedał gazu?
- niestety nie jest to prawdą - do każdego wskaźnika są tylko dwie śrubki. Jedna to sygnał z danego czujnika a druga to zasilanie ze stabilizatora, a nie z czarnego kabelka (mając na myśli pewnie +12V po zapłonie). Wzkaźnik działa na zasadzie grzałki i bimetalu - strzałka wychyla się w zależności od tego, jak mocno nagrzeje się grzałka wewnątrz wskaźnika.Zico63b pisze:Co do zasilania: na odwrocie licznika widać jak przykręcone są wskaźniki paliwa i temperatury, każdy trzema śrubkami z których jedna to wyjście na dany czujnik (paliwa bądź też temperatury), kolejna to masa - ten można poznać że idzie po ścieżce trafiającej na końcu na brązowy kabel we wtyku. I ostatnia śrubka to zasilanie - ta musi iść za ścieżką do kabla czarnego we wtyku.
Dla testów należy podać najpierw masę na odpowiednią śrubkę, potem zasilanie na drugą, na ostatku także masę na tą idącą do czujnika. To wykaże sprawność wskaźników.
- ta "trzecia śrubka" - to nie jest śrubka, tylko dioda, która w starych licznikach, na dwie wtyki była montowana na wskaźniku temperatury, a nie pod nim.Zico63b pisze:...ale jest i na trzy:
http://www.allegro.pl/ite..._vw_golf_2.html
Co do innych czujników w silniku:
- czujników jakie tu opisałeś nie ma w silniku 1.6 PN. W króćcu płynu chłodzącego są dwa - czarny od wskaźnika na desce rozdzielczej, niebieski - daje sygnał o temperaturze silnika do sterownika silnika. Czujnik po lewej stronie silnika to czujnik ciśnienia oleju. Jest jeszcze drugi czujnik ciśnienia - na króćcu filtra oleju. Ten silnik wyposażony jest w dwa czujniki ciśnienia oleju - ponieważ licznik ma układ tzw. dynamicznej kontroli ciśnienia oleju. Chodzi o to, ze ciśnienie przy niskich obrotach silnika jest niższe, niż przy wysokich. Licznik "sprawdza" tym drugim czujnikiem, czy ciśnienie, przy wyższych obrotach zwiększyło się.Zico63b pisze:Czujników jest w silnikach 1,6 mnóstwo, np. ten z kablami czarnym i czarno-żółtym to termowyłącznik ssania a z kolei taki z czarnym i liliowo-czarnym to termowyłącznik podgrzewania kolektora dolotowego tzw "jeża".
Z czujników w silniku jest jeszcze czujnik temperatury kolektora dolotowego, znajdujący się w kolektorze dolotowym, między pokrywą zaworów a gaźnikiem.
Co do nierównej pracy - to zależy, jak to wygląda - czy to jest nop. tak, że jak wciskasz gwałtownie pedał gazu, to tak, jakby gasł, ale za chwilę znowu chodził? Czy po prostu chodzni nierówno, niezależnie od tego, jak wcisnąłeś pedał gazu?
- Zico63b
- Mistrz KieroVWnicy
- Posty: 4241
- Rejestracja: pt cze 06, 2008 21:45
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
Dzięki! Posyłam Koledze sprostowanie na PW
Najbezpieczniej sprawdzi masując w różnych punktach obwodu (czyli na zegarach, na wejściu do skrzynki i na wyjściu) na naprawdę krótki moment, a jeszcze lepiej przez np żarówkę 5W - kabelek sygnałowy do czujnika; tak mi sie wydaje
Najbezpieczniej sprawdzi masując w różnych punktach obwodu (czyli na zegarach, na wejściu do skrzynki i na wyjściu) na naprawdę krótki moment, a jeszcze lepiej przez np żarówkę 5W - kabelek sygnałowy do czujnika; tak mi sie wydaje
Ostatnio zmieniony wt gru 01, 2009 22:22 przez Zico63b, łącznie zmieniany 1 raz.
- Lipek81
- Mistrz KieroVWnicy
- Posty: 4677
- Rejestracja: czw gru 01, 2005 12:20
- Lokalizacja: Pruszcz Gdański
- Kontakt:
A jeszcze z tymi wskaźnikami - sprawdź, czy po włączeniu zapłonu na jednej ze śrubek pojawia się +10,5V (jeden przewód miernika do śrubki, drugi do masy). Jeżeli jest, to znaczy, że problem z przewodami od czujnika do wskaźnika (w tym także skrzynka przekaźników i taśma na liczniku).
Resztę rzeczy dotyczących sprawdzenia połączeń Zico63b opisał, także nie będę się powtarzał.
Resztę rzeczy dotyczących sprawdzenia połączeń Zico63b opisał, także nie będę się powtarzał.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 91 gości