Czujnik sprawny, wskazówka lezy? Jak szukac dalej przyczyny?

Masz problem ze swoim VW?
Napisz tutaj co go boli :)

Moderatorzy: G0 Karcio, Qto, marcin7x5, VIP

pittereck
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 102
Rejestracja: pn paź 26, 2009 21:11
Lokalizacja: Włocławek

Czujnik sprawny, wskazówka lezy? Jak szukac dalej przyczyny?

Post autor: pittereck » wt gru 01, 2009 20:18

Witam. W podobnych tematach wyczytałem jak poradzić sobie ze sprawdzeniem czy padł czujnik temt cieczy czy cos innego. łaczyłem piny i niestety wskaźnik temperatury nadal lezał. Co dalej sprawdzać ? jak znaleśc przyczynę takiego stanu rzeczy? Rozbierac zegary i sprawdzić sam wskaźnik? W jaki sposób sprawdzę jego sprawność?

Obok czujnika temp cieczy jest jeszcze jeden- niebieski- za co odpowiedzialny jest ten czujnik?
Z boku silnika po lewej stronie jest kolejny-za co on odpowiada?



Awatar użytkownika
Zico63b
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 4241
Rejestracja: pt cze 06, 2008 21:45
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: Zico63b » wt gru 01, 2009 20:29

Czy czujnik ma masę czyli kabelek brązowy ma styk z blachą pojazdu. Dalsza sprawa, to czy w skrzynce bezpieczników coś się nie odpięło i w samym wtyku licznika trzeba tak jak na silniku - żółto-czerwony połączyć z blachą. Gdyby i to nie pomogło, pozostaje kontrola ścieżek miedzianych w liczniku.
Zakładam, że zasilanie licznika jest, bo brak narzekań na wskaźnik paliwa.
Czujników jest w silnikach 1,6 mnóstwo, np. ten z kablami czarnym i czarno-żółtym to termowyłącznik ssania a z kolei taki z czarnym i liliowo-czarnym to termowyłącznik podgrzewania kolektora dolotowego tzw "jeża".
Ostatnio zmieniony wt gru 01, 2009 20:38 przez Zico63b, łącznie zmieniany 1 raz.



pittereck
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 102
Rejestracja: pn paź 26, 2009 21:11
Lokalizacja: Włocławek

Post autor: pittereck » wt gru 01, 2009 20:33

Zico63b pisze:Czy czujnik ma masę czyli kabelek brązowy ma styk z blachą pojazdu. Dalsza sprawa, to czy w skrzynce bezpieczników coś się nie odpięło i w samym wtyku licznika trzeba tak jak na silniku - żółto-czerwony połączyć z blachą. Gdyby i to nie pomogło, pozostaje kontrola ścieżek miedzianych w liczniku.
Zakładam, że zasilanie licznika jest, bo brak narzekań na wskaźnik paliwa.

Dobra uwaga,jeżdże na gazie bo na benzynie samochód sie źle zachowuje, tzn zanim nie wejdzie na wyzsze obroty pracuje nierówno i rzuca, prawdopodobnie pompa. Jeśli masz na to inny pomysł to chetnie wysłucham ale to osobny temat. Zmierzam to tego że w baku prawie null więc do konca niewiem czy wskaźnik temp ma zasilanie. Jak to sprawdzić?

[ Dodano: 01 Gru 2009 19:34 ]
czy po drodze od czujnika do wskaxnika kable nie natrafiają na coś?

[ Dodano: 01 Gru 2009 19:45 ]
Słuchaj mam w samochodzie jeszcze jeden dobry motyw.
Gdy włacze wentylator na II bieg to wskazówka obrotomierza lekko opada, na III biegu lezy juz całkowicie na dole. Na bank cos było tam po partacku kombinowane. Masz jakiś pomysł jak dojść z tym do ładu? tzn jaki ktory kabel gdzie powinien byc?



Awatar użytkownika
Zico63b
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 4241
Rejestracja: pt cze 06, 2008 21:45
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: Zico63b » wt gru 01, 2009 20:48

Tak, po drodze do czujnika przechodzą właśnie przez skrzynkę bezpieczników. W zależności od rocznika pojazdu są to różne wtyczki.
Co do zasilania: na odwrocie licznika widać jak przykręcone są wskaźniki paliwa i temperatury, każdy trzema śrubkami z których jedna to wyjście na dany czujnik (paliwa bądź też temperatury), kolejna to masa - ten można poznać że idzie po ścieżce trafiającej na końcu na brązowy kabel we wtyku. I ostatnia śrubka to zasilanie - ta musi iść za ścieżką do kabla czarnego we wtyku.
Dla testów należy podać najpierw masę na odpowiednią śrubkę, potem zasilanie na drugą, na ostatku także masę na tą idącą do czujnika. To wykaże sprawność wskaźników.
Uwaga! Należy trzy razy sprawdzić i dwa razy się upewnić która śrubka jest od czego by nie trzeba szukać potem nowego licznika.
Pomóc można sobie przez pooglądanie wystawionych na sprzedaż, np. na Allegro, liczników - są tam zdjęcia tyłu (licznika, rzecz jasna) i wszystko im widać... 8-[

To sugeruje ciekawe kłopoty z masą licznika. co do kolorków na nawiew - sprawdzę (moją "domeną" jest Golf trójka!).

Nawiew:
Zasilanie Czarno-czerwony (o ile dobrze odczytałem posiadany zamazany schemat);
Pierwszy bieg Biały, drugi Żółto-chyba czarny a trzeci Żółty.
Ostatnio zmieniony wt gru 01, 2009 20:57 przez Zico63b, łącznie zmieniany 3 razy.



pittereck
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 102
Rejestracja: pn paź 26, 2009 21:11
Lokalizacja: Włocławek

Post autor: pittereck » wt gru 01, 2009 20:55

Super. Dzieki za pomoc. Punkkcik poleci. A masz może informacje dotyczące pozostałych czujników o których pisałem w pierwzym poście?



Awatar użytkownika
Zico63b
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 4241
Rejestracja: pt cze 06, 2008 21:45
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: Zico63b » wt gru 01, 2009 21:03

Wracając do pracy na benzynie czy to szarpanie jest cały czas czy tylko gdy silnik jest zimny?
I druga ważna sprawa przy używaniu gazu. Tak jak i z klimatyzacją tak i z pompą paliwa - trzeba je używać chociaż kilka chwil w tygodniu, inaczej po prostu "padną". Są smarowane czynnikami roboczymi (czyli, po ludzku - pompa paliwa - benzyną a sprężarka czynnikiem chłodzącym) i muszą się pokręcić.
W wypadku Kolegi może być już za późno dla pompy...



pittereck
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 102
Rejestracja: pn paź 26, 2009 21:11
Lokalizacja: Włocławek

Post autor: pittereck » wt gru 01, 2009 21:09

Tak jest cały czas, za ciepłym silniku tez. Dużo kosztuje taka pompa? Już kupiłem z zajechaną. Poprzedni własciciel doprowadził samochód do stanu uniemożliwiającego jego użytkowanie.
Ja kupiłem za pare groszy bazę w która powoli a skutecznie doprowadzam do kultury. Rdzy niema więc można inwestowac



Awatar użytkownika
Zico63b
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 4241
Rejestracja: pt cze 06, 2008 21:45
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: Zico63b » wt gru 01, 2009 21:11

Nówka z VW pewnie sporo..., ale można się rozejrzeć za "używką".



pittereck
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 102
Rejestracja: pn paź 26, 2009 21:11
Lokalizacja: Włocławek

Post autor: pittereck » wt gru 01, 2009 21:14

http://www.allegro.pl/item837383354_lic ... nzyna.html

Nie mogłem znaleść na allegro zegarów identycznych do moich. Te są podobne z tym wyjatkiem że ja, zamiast zegarka mam obrotomierz, reszta jest identyczna. Z tyły zegarow na niebieskiej płytce widze 4 śróbki, które jakby sa pod wskaźnikiem temperatury. Czy o tych śróbkach pisałeś? Wspominałes o 3.

[ Dodano: 01 Gru 2009 20:16 ]
Widze że jesteś bardzo dobrze zorientowany w temacie. Czy mógłbym dostac nr do Ciebi? Przez telefon byłoby znacznie łatwiej. Moje gadu 4777442



Awatar użytkownika
Zico63b
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 4241
Rejestracja: pt cze 06, 2008 21:45
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: Zico63b » wt gru 01, 2009 21:20

Te są inne od takich jakie miałem na myśli.
Chodzi o dwie w tym liczniku nakrętki, wkręty na śrubokręt krzyżakowy nas nie interesują - to są do montażu. W takim razie sygnał na czujnik pójdzie po ścieżce na wtyk i tam trzeba sprawdzać, trzecich śrubek nie ma.
Dla temperatury - kolor kabla żółto-czerwony.
...ale jest i na trzy:
http://www.allegro.pl/item831031745_zeg ... olf_2.html
Ostatnio zmieniony wt gru 01, 2009 21:24 przez Zico63b, łącznie zmieniany 1 raz.



pittereck
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 102
Rejestracja: pn paź 26, 2009 21:11
Lokalizacja: Włocławek

Post autor: pittereck » wt gru 01, 2009 21:30

Jeszcze raz dzięki



Awatar użytkownika
Lipek81
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 4677
Rejestracja: czw gru 01, 2005 12:20
Lokalizacja: Pruszcz Gdański
Kontakt:

Post autor: Lipek81 » wt gru 01, 2009 22:10

Kolego Zico63b, z całym szacunkiem - ale trochę błędnie koledze pittereck napisałeś o tych wskaźnikach.
Zico63b pisze:Co do zasilania: na odwrocie licznika widać jak przykręcone są wskaźniki paliwa i temperatury, każdy trzema śrubkami z których jedna to wyjście na dany czujnik (paliwa bądź też temperatury), kolejna to masa - ten można poznać że idzie po ścieżce trafiającej na końcu na brązowy kabel we wtyku. I ostatnia śrubka to zasilanie - ta musi iść za ścieżką do kabla czarnego we wtyku.
Dla testów należy podać najpierw masę na odpowiednią śrubkę, potem zasilanie na drugą, na ostatku także masę na tą idącą do czujnika. To wykaże sprawność wskaźników.
- niestety nie jest to prawdą - do każdego wskaźnika są tylko dwie śrubki. Jedna to sygnał z danego czujnika a druga to zasilanie ze stabilizatora, a nie z czarnego kabelka (mając na myśli pewnie +12V po zapłonie). Wzkaźnik działa na zasadzie grzałki i bimetalu - strzałka wychyla się w zależności od tego, jak mocno nagrzeje się grzałka wewnątrz wskaźnika.
Zico63b pisze:...ale jest i na trzy:
http://www.allegro.pl/ite..._vw_golf_2.html
- ta "trzecia śrubka" - to nie jest śrubka, tylko dioda, która w starych licznikach, na dwie wtyki była montowana na wskaźniku temperatury, a nie pod nim.

Co do innych czujników w silniku:
Zico63b pisze:Czujników jest w silnikach 1,6 mnóstwo, np. ten z kablami czarnym i czarno-żółtym to termowyłącznik ssania a z kolei taki z czarnym i liliowo-czarnym to termowyłącznik podgrzewania kolektora dolotowego tzw "jeża".
- czujników jakie tu opisałeś nie ma w silniku 1.6 PN. W króćcu płynu chłodzącego są dwa - czarny od wskaźnika na desce rozdzielczej, niebieski - daje sygnał o temperaturze silnika do sterownika silnika. Czujnik po lewej stronie silnika to czujnik ciśnienia oleju. Jest jeszcze drugi czujnik ciśnienia - na króćcu filtra oleju. Ten silnik wyposażony jest w dwa czujniki ciśnienia oleju - ponieważ licznik ma układ tzw. dynamicznej kontroli ciśnienia oleju. Chodzi o to, ze ciśnienie przy niskich obrotach silnika jest niższe, niż przy wysokich. Licznik "sprawdza" tym drugim czujnikiem, czy ciśnienie, przy wyższych obrotach zwiększyło się.
Z czujników w silniku jest jeszcze czujnik temperatury kolektora dolotowego, znajdujący się w kolektorze dolotowym, między pokrywą zaworów a gaźnikiem.

Co do nierównej pracy - to zależy, jak to wygląda - czy to jest nop. tak, że jak wciskasz gwałtownie pedał gazu, to tak, jakby gasł, ale za chwilę znowu chodził? Czy po prostu chodzni nierówno, niezależnie od tego, jak wcisnąłeś pedał gazu?



Awatar użytkownika
Zico63b
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 4241
Rejestracja: pt cze 06, 2008 21:45
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: Zico63b » wt gru 01, 2009 22:13

Dzięki! Posyłam Koledze sprostowanie na PW
Najbezpieczniej sprawdzi masując w różnych punktach obwodu (czyli na zegarach, na wejściu do skrzynki i na wyjściu) na naprawdę krótki moment, a jeszcze lepiej przez np żarówkę 5W - kabelek sygnałowy do czujnika; tak mi sie wydaje
Ostatnio zmieniony wt gru 01, 2009 22:22 przez Zico63b, łącznie zmieniany 1 raz.



Awatar użytkownika
Lipek81
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 4677
Rejestracja: czw gru 01, 2005 12:20
Lokalizacja: Pruszcz Gdański
Kontakt:

Post autor: Lipek81 » wt gru 01, 2009 22:19

A jeszcze z tymi wskaźnikami - sprawdź, czy po włączeniu zapłonu na jednej ze śrubek pojawia się +10,5V (jeden przewód miernika do śrubki, drugi do masy). Jeżeli jest, to znaczy, że problem z przewodami od czujnika do wskaźnika (w tym także skrzynka przekaźników i taśma na liczniku).

Resztę rzeczy dotyczących sprawdzenia połączeń Zico63b opisał, także nie będę się powtarzał.



Zablokowany

Wróć do „Techniczne (archiwum)”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot] i 81 gości