Elektryczne szyby
Moderatorzy: G0 Karcio, Qto, marcin7x5, VIP
Chciałem założyć przekaźnik po to:
1) odciążyć przełączniki szyb
2) przekaźnik wyłączy napięcie jak szyba się zablokuje
chciałem go w ten sposób założyć:
http://obrazki.elektroda.net/91_1249379205.gif
+ do przekaźnika dam z aku a do wyłącznika ze stacyjki (odciąży wyłaczniki).
Po 2 przekaźniki na strone. Założone w ten sposób spełnią moje dwa powyższe oczekiwania. Myle się??
1) odciążyć przełączniki szyb
2) przekaźnik wyłączy napięcie jak szyba się zablokuje
chciałem go w ten sposób założyć:
http://obrazki.elektroda.net/91_1249379205.gif
+ do przekaźnika dam z aku a do wyłącznika ze stacyjki (odciąży wyłaczniki).
Po 2 przekaźniki na strone. Założone w ten sposób spełnią moje dwa powyższe oczekiwania. Myle się??
Pozdrawiam Bartosz
Bartosz85, zadziałać za działa ale masz 4 (lub 8 ) dodatkowe przekaźniki które w sumie niezbyt wiele ci dadzą, bo owszem odciążysz stacyjkę i przełączniki tylko po co? Komplikujesz troche prosty w sumie układ.
Ostatnio zmieniony czw lis 12, 2009 15:51 przez mate64, łącznie zmieniany 1 raz.
Podpis uległ awarii spróbuj później :)
Podpis uzyskał aprobatę YGD i może być umieszczany.
Podpis uzyskał aprobatę YGD i może być umieszczany.
Bede miał 4 przekazniki. Może troche komplikuje ale:
- szyby beda dzialac po przekreceniu zaplonu (tak chce zeby bylo),
- nie musze szukać grubego przewodu + bo pociągne go sam z aku do przekaźnika i dalej będzie podawany na silnik szyby (a + po zapłonie może być cienki bo bedzie tylko do wyłącznika),
- odciąże stacyjke i przełączniki,
- i najważniejsze o co mi chodziło to przekażniki odłączą prąd w razie zablokowania szyby.
Wersja ostateczna układu (działanie podczas otwierania, analogicznie podczas zamykania zamienia się + z - na wyjściu z przełącznika):

Czy na + z akumulatora do przekaźnika też musi być bezpiecznik czy jego role spełnia przekażnik? Jesli musi być to jaki i jakie te przekaźniki (30A/40A moga byc?)
- szyby beda dzialac po przekreceniu zaplonu (tak chce zeby bylo),
- nie musze szukać grubego przewodu + bo pociągne go sam z aku do przekaźnika i dalej będzie podawany na silnik szyby (a + po zapłonie może być cienki bo bedzie tylko do wyłącznika),
- odciąże stacyjke i przełączniki,
- i najważniejsze o co mi chodziło to przekażniki odłączą prąd w razie zablokowania szyby.
Wersja ostateczna układu (działanie podczas otwierania, analogicznie podczas zamykania zamienia się + z - na wyjściu z przełącznika):

Czy na + z akumulatora do przekaźnika też musi być bezpiecznik czy jego role spełnia przekażnik? Jesli musi być to jaki i jakie te przekaźniki (30A/40A moga byc?)
Ostatnio zmieniony pt lis 13, 2009 20:37 przez Bartosz85, łącznie zmieniany 3 razy.
Pozdrawiam Bartosz
??? skąd taki wniosek???? to jest kompletna bzdura, przekaźnik nie odłączy ci wtedy zasilania, ty wgóle wiesz jaką rle pełni przekaźnik a jaką polimer?Bartosz85 pisze:- i najważniejsze o co mi chodziło to przekażniki odłączą prąd w razie zablokowania szyby.
Podpis uległ awarii spróbuj później :)
Podpis uzyskał aprobatę YGD i może być umieszczany.
Podpis uzyskał aprobatę YGD i może być umieszczany.
musi - przekaźnik przekazuje a nie zabezpieczaBartosz85 pisze:Czy na + z akumulatora do przekaźnika też musi być bezpiecznik czy jego role spełnia przekażnik??
trochę większy niż max obciążenie - czyli jeśli łączny pobór prądu ma max 15A to bezpiecznik 20Bartosz85 pisze:Jesli musi być to jaki bo przekaźnik jest 30A/40A.
To w takim razie co mam zrobić (założyć) żeby przy zablokowaniu szyby lub trzymaniu za dlugo wylacznika nie palil sie bezpiecznik?? Jak to jest rozwiaząne w oryginalnych instalacjach?? Z tego co ja wiem na temat przekaźników to jeżeli jest 30/40A to 30A to obciazenie "normalne" dla niego a przy skoku do 40A przekaźnik się wyłącza tak gdzies ostatnio wyczytalem. :/ Powoli juz watpie że uda mi sie to założyć i wszystko bedzie działać tak jak powinno. Prosze o pomoc jak to wszystko poskładac w calosc, najlepiej jakis prosty schemacik. Z góry wielkie dzieki.
Ostatnio zmieniony ndz lis 15, 2009 01:21 przez Bartosz85, łącznie zmieniany 2 razy.
Pozdrawiam Bartosz
totalna bzdura. 30A przekaźnik jest z stanie przesłać ciągłego obciążenia i wytrzyma chwilowy skok prądu do 40A.Bartosz85 pisze:to jeżeli jest 30/40A to 30A to obciazenie "normalne" dla niego a przy skoku do 40A przekaźnik się wyłącza tak gdzies ostatnio wyczytalem.
Nic nie robić. Dać taki bezpiecznik który się nie spali. W momencie zablokowania szyby przez silnik płynie prąd przeciążenia. Najlepiej jest zmierzyć ile faktycznie pobierane jest prądu i taki dać bezpiecznik. Umnie jest to 6-7A w momencie ruchu szyby i 10-11A w stanie zablokowania więc bezpiecznik 25A na dwie szybyBartosz85 pisze:To w takim razie co mam zrobić (założyć) żeby przy zablokowaniu szyby lub trzymaniu za dlugo wylacznika nie palil sie bezpiecznik??
[ Dodano: Nie Lis 15, 2009 00:39 ]
i jak podłączysz to tak jak rozrysowałeś to będzie okBartosz85 pisze:Wersja ostateczna układu (działanie podczas otwierania, analogicznie podczas zamykania zamienia się + z - na wyjściu z przełącznika):
Bartosz85, przekażniki NIE SŁUŻĄ do zabezpieczania obwodu, one przekazują prąd. W twoim przypadku pomimo przekaźników bezpieczniki i tak sie spalą.
Jeśli chcesz żeby w razie przeciążenia układ się wyłączał to napisałem ci wyżej jakie jest rozwiązanie fabryczne:
Komplikujesz niepotrzebnie: załóż przekaźnik żeby odciązyć kostkę stacyjki, załóż jeden polimerowy bezpiecznik 20-30 A i po sprawie.
Jeśli chcesz żeby w razie przeciążenia układ się wyłączał to napisałem ci wyżej jakie jest rozwiązanie fabryczne:
Bezpiecznik polimerowy działa w ten sposób że nie przepala się przy przeciążeniu tylko przestaje przewodzić prąd, kiedy ostygnie wraca do stanu z przed przeciążenia. rozwiązanie fabryczne i skuteczne.mate64 pisze:Warto pomyśleć w twoim przypadku o bezpiecznikach polimerowych. ORI w starszych VW sie sprawdzały. Dodatkowo polimery w pewnym stopniu wyeliminują niebezpieczeństwo poważnego przycięcia kończyny szybą.
Komplikujesz niepotrzebnie: załóż przekaźnik żeby odciązyć kostkę stacyjki, załóż jeden polimerowy bezpiecznik 20-30 A i po sprawie.
Podpis uległ awarii spróbuj później :)
Podpis uzyskał aprobatę YGD i może być umieszczany.
Podpis uzyskał aprobatę YGD i może być umieszczany.
- Zico63b
- Mistrz KieroVWnicy
- Posty: 4241
- Rejestracja: pt cze 06, 2008 21:45
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
Oznaczenia z użyciem znaku "/" (np. 30/40A) oznaczają, że urządzenie jest w stanie załączać prąd o wartości niższej (tu 30A) a przewodzić o wartości wyższej (tu 40A) jeśli jest włączany jakimś inny wyłącznikiem.Bartosz85 pisze:Z tego co ja wiem na temat przekaźników to jeżeli jest 30/40A to 30A to obciazenie "normalne" dla niego a przy skoku do 40A przekaźnik się wyłącza tak gdzies ostatnio wyczytalem.
Urządzenia elektryczne przewodzą większe prądy niż są w stanie rozłączać, wynika to z oddziaływania łuku elektrycznego, nieco to już skomplikowane ale tak jest.
Nie uparłem się, poprostu nie wiem jak to zrobić na jednym bezpieczniku i przekazniku. Jesli wiesz to podrzuć prosze schemacik, napewno go wykorzystam. Z góry dzieki. 

Ostatnio zmieniony pn lis 16, 2009 17:38 przez Bartosz85, łącznie zmieniany 2 razy.
Pozdrawiam Bartosz
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 134 gości