Shift Light - próbował ktoś zrobić?
Moderatorzy: Michał_1977, italiano_83, bugalon, kkkacper, toffic, VIP
Shift Light - próbował ktoś zrobić?
Witam
Dzisiaj borykałem się z próbą zbudowania takiego urządzonka. Jeden tranzystor npn sterujący diodą a sygnał do niego miał być brany ze środka liczników a dokładniej z cewki obrotomierza. Problem się pojawił po próbie odpalenia tego. Okazało się, że cewka jest dziwnie sterowana. Na biegunie dodatnim jest cały czas +7V a na ujemnym przy 0rpm jest też +7V. Więc obrotomierz wskazuje zero. Gdy obroty rosną to na zacisku ujemnym napięcie spada poniżej 7V przez co robi się różnica potencjałów i wskazówka idzie do góry. I w ten sposób shift light na jednym tranzystorze poniósł klęskę. Teraz się zastanawiam czy by nie zrobić przekształtnica czestotliwość/napięcie. Gdyby napięcie rosło wraz z obrotami to zapalała by się w pewnym momencie dioda i wszystko. Myslę, żeby to zrobić na układzie LM2917. Są tu jacyś elektronicy? Podyskutujmy
Pozdrawiam
Dzisiaj borykałem się z próbą zbudowania takiego urządzonka. Jeden tranzystor npn sterujący diodą a sygnał do niego miał być brany ze środka liczników a dokładniej z cewki obrotomierza. Problem się pojawił po próbie odpalenia tego. Okazało się, że cewka jest dziwnie sterowana. Na biegunie dodatnim jest cały czas +7V a na ujemnym przy 0rpm jest też +7V. Więc obrotomierz wskazuje zero. Gdy obroty rosną to na zacisku ujemnym napięcie spada poniżej 7V przez co robi się różnica potencjałów i wskazówka idzie do góry. I w ten sposób shift light na jednym tranzystorze poniósł klęskę. Teraz się zastanawiam czy by nie zrobić przekształtnica czestotliwość/napięcie. Gdyby napięcie rosło wraz z obrotami to zapalała by się w pewnym momencie dioda i wszystko. Myslę, żeby to zrobić na układzie LM2917. Są tu jacyś elektronicy? Podyskutujmy
Pozdrawiam
- hayperekpo
- VWGolf.pl Killer
- Posty: 2719
- Rejestracja: sob kwie 07, 2007 13:41
- Lokalizacja: Kraków/GOP
- hayperekpo
- VWGolf.pl Killer
- Posty: 2719
- Rejestracja: sob kwie 07, 2007 13:41
- Lokalizacja: Kraków/GOP
hmm... Jeśli hallotron to o ile wiem dostajesz impulsy, im większa prędkość obrotowa tym szybsze. Spróbuj wziąć sygnał z czujnika na tranzystor (wtórnik emiterowy z dużą impedancją wejściową i małą wyjściową) i wrzuć na filtr górnoprzepustowy(najlepiej z regulacją potencjometrem), potem kolejny wtórnik i na LED'a.
Tak czujnik halla daje impulsy, ale bez problemu można je wziąć także z cewki. No ja to chciałem troszkę inaczej zrobić. Chciałem zastosować przekształtnik częstotliwości na napięcie. Przy pewnych obrotach będę miał pewne napięcie na wyjściu. Potem tylko tranzystor i wszystko. Najpierw chciałem na LM2917 ale nie mają u mnie w sklepie więc pożyczyłem sobie aplikacje NE555 jako taki przekształtnik F/U, ale coś mi układ nie chce ruszyć Schemat pożyczyłem z tego zestawu:
http://jabel.com.pl/files/instrukcje/J-088.pdf
Mowa o prawie całej górnej części.
http://jabel.com.pl/files/instrukcje/J-088.pdf
Mowa o prawie całej górnej części.
- evolution
- Mistrz KieroVWnicy
- Posty: 4305
- Rejestracja: pt gru 31, 2004 18:20
- Lokalizacja: się biorą dzieci???
- Kontakt:
D1_PITER, zamiast zapozyczac schematy i testowac kolejne nieudane projekty zacznij sam od poczatku i zaprojektuj uklad.
zacznij od tego jaki impuls mozesz wziac i skad...
podpowiem ci branie go z cewki jest idiotyzmem
zacznij od tego jaki impuls mozesz wziac i skad...
podpowiem ci branie go z cewki jest idiotyzmem
Urodzinowa Promocja!!!
EVOLUTION MOTOR SPORT
Jakimów Jacek Wrocław tel. 608738768 Tuning Mechaniczny itd.
EVOLUTION MOTOR SPORT
Jakimów Jacek Wrocław tel. 608738768 Tuning Mechaniczny itd.
No wymyśliłem pięć miejsc skąd można brać sygnał o prędkości obrotowej silnika. 1.alternator 2.czujnik halla. I to są dwa źródła. 3,4,5 to sygnały pochodzące od tych źródeł czyli 3.cewka 4.ecu 5.liczniki. Myślę, że ten z ECU będzie najbardziej niezawodny i w miare łatwo dostępny, no z alternatora też może być dobry
A z cewki dlaczego nie? Ja tego nie wymyśliłem, ale skoro komercyjnie sprzedają układy oparte na tym sygnale to stwierdziłem, że można.
Można to jeszcze zrobić na owym LM2917. W nocie katalogowej jest nawet schemat tego układu w aplikacji wskazującej maksymalne obroty (strona 13).
A z cewki dlaczego nie? Ja tego nie wymyśliłem, ale skoro komercyjnie sprzedają układy oparte na tym sygnale to stwierdziłem, że można.
Można to jeszcze zrobić na owym LM2917. W nocie katalogowej jest nawet schemat tego układu w aplikacji wskazującej maksymalne obroty (strona 13).
- hayperekpo
- VWGolf.pl Killer
- Posty: 2719
- Rejestracja: sob kwie 07, 2007 13:41
- Lokalizacja: Kraków/GOP
Po pierwsze ten układ jest przeznaczony do podłączenia pod aparat zapłonowy, a nie hallotron. O ile z aparatu dostajesz 1 sygnał/ obrót przy 4 cylindrowym czterosuwie, to z hallotronu kilkadziesiąt na obrót (w mk4 jest to bodaj 58 + jeden dłuższy impuls).
Po drugie - nie ma sensu od razu ładować tam 555 - który nawiasem mówiąc robi tu tylko za układ formujący impulsy. Na upartego wystarczyłby prosty wzmacniacz tranzystorowy + układ inercyjny (C+R), potem ew. dzielnik rezystorowy tak, żeby przy progowej częstotliwości dostawać na wyjściu te 0,7V i na tranzystor. Noi dioda na koniec.
Po drugie - nie ma sensu od razu ładować tam 555 - który nawiasem mówiąc robi tu tylko za układ formujący impulsy. Na upartego wystarczyłby prosty wzmacniacz tranzystorowy + układ inercyjny (C+R), potem ew. dzielnik rezystorowy tak, żeby przy progowej częstotliwości dostawać na wyjściu te 0,7V i na tranzystor. Noi dioda na koniec.
- evolution
- Mistrz KieroVWnicy
- Posty: 4305
- Rejestracja: pt gru 31, 2004 18:20
- Lokalizacja: się biorą dzieci???
- Kontakt:
powtorze raz jeszcze.. zacznij sam od poczatku.... prawie trafiles w miejsce ktore moze byc wykorzystane przy najmniejszej meceD1_PITER pisze:No wymyśliłem pięć miejsc skąd można brać sygnał o prędkości obrotowej silnika. 1.alternator 2.czujnik halla. I to są dwa źródła. 3,4,5 to sygnały pochodzące od tych źródeł czyli 3.cewka 4.ecu 5.liczniki. Myślę, że ten z ECU będzie najbardziej niezawodny i w miare łatwo dostępny, no z alternatora też może być dobry
A z cewki dlaczego nie? Ja tego nie wymyśliłem, ale skoro komercyjnie sprzedają układy oparte na tym sygnale to stwierdziłem, że można.
Można to jeszcze zrobić na owym LM2917. W nocie katalogowej jest nawet schemat tego układu w aplikacji wskazującej maksymalne obroty (strona 13).
Urodzinowa Promocja!!!
EVOLUTION MOTOR SPORT
Jakimów Jacek Wrocław tel. 608738768 Tuning Mechaniczny itd.
EVOLUTION MOTOR SPORT
Jakimów Jacek Wrocław tel. 608738768 Tuning Mechaniczny itd.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 19 gości