Wentylator długochodzący

Masz problem ze swoim VW?
Napisz tutaj co go boli :)

Moderatorzy: G0 Karcio, Qto, marcin7x5, VIP

Jajcek
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 287
Rejestracja: ndz gru 21, 2008 17:39

Wentylator długochodzący

Post autor: Jajcek » sob lip 25, 2009 22:28

Wymieniłem czujnik temperatury jaki jest w chłodnicy gdyż po zgaszeniu silnika wentylator mi chodził jeszcze ok 30 min. Teraz po wyłączeniu silnika wentylator sie wyłącza czkolwiek po max 5 min sie załącza spowrotem i chodzi ok 10-12 min. Czy to jest normalne???



Awatar użytkownika
osaVWosa
Ma gadane
Ma gadane
Posty: 185
Rejestracja: pt paź 19, 2007 19:06
Lokalizacja: VWarszaVW
Kontakt:

Post autor: osaVWosa » sob lip 25, 2009 22:36

Odpowiedz brzmi: Nie jest to normalne Cos zbyt dlugo chlodzi a juz na pewno nie powinien sie załaczyc drugi raz



Jajcek
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 287
Rejestracja: ndz gru 21, 2008 17:39

Post autor: Jajcek » sob lip 25, 2009 22:52

To gdzie szukać problemu bo chyba nie w nowym czujniku (już przetestowałem 2 czujniki z chłodnicy i na każdym jest tak samo)?



Damian3942
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 557
Rejestracja: śr lut 25, 2009 13:30
Lokalizacja: okolice krakowa
Auto: Passat b5 fl 2003r Kombi
Silnik: AZM

Post autor: Damian3942 » sob lip 25, 2009 22:58

a sprawdzałeś kable? może gdzieś jakieś spięcie masz? albo ktoś coś wcześniej kombinował?


passat b5 115KM AZM 2003r

Jajcek
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 287
Rejestracja: ndz gru 21, 2008 17:39

Post autor: Jajcek » sob lip 25, 2009 23:11

Kiedyś jak myłem silnik i nieodłączyłem akumulatora to zobaczyłem że z przewodów które idą do wentylatora wydobywa sie dym na łączeniu końcówek męskiej i żeńskiej (a ścislej z kostki). Styki przewodów w kostce były zaśniedziałe. Psiknałem je tylko WD40 i zaizolowałem taśmą izolacyjną. Idą tam 2 przewody i każdy z nich zaizolowałem oddzielnie. Możliwe by nadal było tam zwarcie???
Ostatnio zmieniony sob lip 25, 2009 23:15 przez Jajcek, łącznie zmieniany 1 raz.



Awatar użytkownika
Lipek81
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 4677
Rejestracja: czw gru 01, 2005 12:20
Lokalizacja: Pruszcz Gdański
Kontakt:

Post autor: Lipek81 » sob lip 25, 2009 23:18

Czy masz moze przekaźnik nr 31 na panelu bezpieczników? On jest odpowiedzialny za załaczenie wentylatora włąśnie na czas 10-12min. po wyłaczeniu zapłonu. Jeżeli masz ten przekaźnik, to w gaźniku jest termostat - być może on, lub przewód od niego jest wadliwy. Możesz to sprawdzić - jak wentylator załączy się na te 10-12min, to włącz zapłon - wentylator powininien się wyłaczyć.



Łukasz 123
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 9
Rejestracja: pn cze 29, 2009 09:35
Lokalizacja: białywostok

Post autor: Łukasz 123 » sob lip 25, 2009 23:36

Podłacze sie do tematu, bo mam to samo.
W którym miejscu gaźnika jest ten czujnik/termostat.
Po ogłedzinach nic takiego nie znalazłem w gażniku. Moze jest jeszcze gdzie indziej jakis czujnik. Silnika 1,8 Gu.



Awatar użytkownika
Lipek81
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 4677
Rejestracja: czw gru 01, 2005 12:20
Lokalizacja: Pruszcz Gdański
Kontakt:

Post autor: Lipek81 » ndz lip 26, 2009 09:34

Najpierw zobacz, czy masz ten ptrzekaźnik - 31 - wtedy dopiero trzeba szukać tego termostatu. Bo jak nie ma przekaźnika, to i termostatu nie ma. A jest jeszcze druga sprawa - czy do gaźnika podłaczone są przewody od chłodzenia? Bo może być tak, że ciecz chłodząca jest nagrzana, wyłączasz silnik, ciecz się zatrzymuje, takze w gażniku i zaczyna ogrzewać gaźnik. Po jakimś czasie termostat zadziała i włącza wentylator. Wtedy to jest normalne zjawisko - trzeba by tylko zobaczyczyć, czy zimą się nie włącza - jak tak, to wszystko jest ok.



Jajcek
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 287
Rejestracja: ndz gru 21, 2008 17:39

Post autor: Jajcek » ndz lip 26, 2009 12:36

Lipek81 pisze:jak wentylator załączy się na te 10-12min, to włącz zapłon - wentylator powininien się wyłaczyć.
Dokłdnie tak się dzieje. Co do przekaźnika to sprawdzę i dam znać. Termostat sprawny na 100% - wymieniłem na Wahlera (poprzedni termostat umarł śmiercia naturalną)

[ Dodano: 26 Lip 2009 12:39 ]
Łukasz 123 pisze:Podłacze sie do tematu, bo mam to samo.
W którym miejscu gaźnika jest ten czujnik/termostat.
Po ogłedzinach nic takiego nie znalazłem w gażniku. Moze jest jeszcze gdzie indziej jakis czujnik. Silnika 1,8 Gu.
Właśnie cała sprawa ma miejsce w silniku 1781 cm3 o kodzie GU

[ Dodano: 26 Lip 2009 12:43 ]
Lipek81 pisze:Bo może być tak, że ciecz chłodząca jest nagrzana, wyłączasz silnik, ciecz się zatrzymuje, takze w gażniku i zaczyna ogrzewać gaźnik. Po jakimś czasie termostat zadziała i włącza wentylator. Wtedy to jest normalne zjawisko - trzeba by tylko zobaczyczyć, czy zimą się nie włącza - jak tak, to wszystko jest ok.
A więc znów jest dokładnie tak jak piszesz. Wygląda na to że to normalne zjawisko.
Ostatnio zmieniony ndz lip 26, 2009 12:39 przez Jajcek, łącznie zmieniany 2 razy.



Awatar użytkownika
tomeck
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 68
Rejestracja: śr paź 24, 2007 17:11
Lokalizacja: Wieliczka
Kontakt:

Post autor: tomeck » ndz lip 26, 2009 12:58

witam. podepne tez sie pod temat, z tym ze ja mam taki problem w mk3. sprawa tak wyglada ze wymienialem wentylator bo sie zawieszal, wymienilem na taki sam jaki byl i kable podpialem tak samo jak byly podpiete w tamtym. jak np jest goraco i wlacza sie wentylator to chodzi dlugo po wylaczeniu zaplonu... przekrece kluczyk wylacza sie ale jak znow przekrece w druga strone to znow zalacza sie


[img]http://img519.imageshack.us/img519/8340/vwban2jq9af7.jpg[/img]


narazie cos takiego: http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?p=2430253&sid=7e919c4b622799c86a2601215664743c#2430253

Awatar użytkownika
marol_10
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 315
Rejestracja: pt sty 23, 2009 21:01
Lokalizacja: Suwałki
Kontakt:

Post autor: marol_10 » ndz lip 26, 2009 13:25

Lipek81 pisze:A jest jeszcze druga sprawa - czy do gaźnika podłaczone są przewody od chłodzenia? Bo może być tak, że ciecz chłodząca jest nagrzana, wyłączasz silnik, ciecz się zatrzymuje, takze w gażniku i zaczyna ogrzewać gaźnik. Po jakimś czasie termostat zadziała i włącza wentylator.
prawdopodobnie masz racjie, bo co mogło by byc innego, juz nie zagłebiałem sie bo auto sprzedałem.
tomeck pisze:jest goraco i wlacza sie wentylator to chodzi dlugo po wylaczeniu zaplonu... przekrece kluczyk wylacza sie ale jak znow przekrece w druga strone to znow zalacza sie
Mniałem tak samo w starym MK2 na gażniku, wymieniłe przekaznik ale dalej to samo, i zostawiłem to w spokoju, pewnie musi tak być, bo w zime było u mnie tak sie nie robiło tylko w lato jak było gorąco
Ostatnio zmieniony ndz lip 26, 2009 13:27 przez marol_10, łącznie zmieniany 2 razy.


http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=219213

Jajcek
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 287
Rejestracja: ndz gru 21, 2008 17:39

Post autor: Jajcek » ndz lip 26, 2009 14:39

Lipek81 pisze:Czy masz moze przekaźnik nr 31 na panelu bezpieczników? On jest odpowiedzialny za załaczenie wentylatora włąśnie na czas 10-12min. po wyłaczeniu zapłonu. Jeżeli masz ten przekaźnik, to w gaźniku jest termostat - być może on, lub przewód od niego jest wadliwy. Możesz to sprawdzić - jak wentylator załączy się na te 10-12min, to włącz zapłon - wentylator powininien się wyłaczyć.
Sprawdziłem ten przekaźnik 31 i wychodzi na to że posiadam go. Jest to podłuzny przekaźnik i jest on jaky nad skrynką bezpieczników. Z tego co piszesz to wnioskuje iz normalną sprawą jest to że wentylator po wyłączeniu zapłonu chodzi jeszcze ok 1 min a nastepnie po ok 5 min włącza się na kolejne 12 min by schłodzić to o czym pisałes w swoim poście wcześniej. Dzięki w takim razie za pomoc. Pozdrowienia z Brodnicy :pub:
Ostatnio zmieniony ndz lip 26, 2009 17:26 przez Jajcek, łącznie zmieniany 2 razy.



Awatar użytkownika
Lipek81
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 4677
Rejestracja: czw gru 01, 2005 12:20
Lokalizacja: Pruszcz Gdański
Kontakt:

Post autor: Lipek81 » ndz lip 26, 2009 23:10

Jajcek pisze:Dokłdnie tak się dzieje. Co do przekaźnika to sprawdzę i dam znać. Termostat sprawny na 100% - wymieniłem na Wahlera (poprzedni termostat umarł śmiercia naturalną)
- ale tutaj nie chodzi o termostat, który zamyka/otwiera duży obieg cieczy chłodzącej. W golfie mkII jest kilka różnych urządzeń, które nazywane są termostatami - bo termostat to także włącznik, który reaguje na temperaturę. W chłodznicy jest jeden, który ma podwójny styk i załacza wentylator na wolne lub szybkie obroty. Są jeszcze czasami termostaty w króćcu płynu chłodzącego, do włączania podgrzewacza kolektora dolotowego lub innych rzeczy (nie wiem dokładnie, bo ja nie mam tego) no i jest jeszcze termostat w gaźniku, który włącza wentylator jeżeli gaźnik się nagrzeje. O ile wiem, to w silnikach z wtryskiem on nie występuje. Gaźnik w przeciwieństwie do wtrysku ma komorę pływakową w której gromadzi paliwo. W momencie gdy gaźnik jest mocno nagrzany paliwo zaczyna odparowywać z komory pływakowej przez dysze powietrzne - jest to niebezpieczne, bo opary paliwa gromadzą sie w obudowie filtra powietrza, w kolektorze dolotowym i w głowicy. Wystarczy jedna iskra, żeby coś wyleciało w powietrze. W gaźnikach, gdzie doprowadzony jest płyn chłodzący sytuacja jest jeszcze gorsza, bo po zatrzymaniu silnika ogrzany płyn chłodzący zaczyna ogrzewać gaźnik - czyli nagrzewa się on jeszcze mocniej. Powstawaniu oparów paliwa ma zapobiegać właśnie ten układ z termostatem i tym przekaźnikiem. Termostat zamontowany jest w obudowie gaźnika - wygląda podobnie do nakrętki, z której wychodzi konektorek. Kiedy temperatura zostanie przekroczona (u mnie 75st.), a zapłon jest wyłączony, to włacza się wentylator. Wentylator chłodnicy wyłącza się w momencie kiedy włączymy zapłon, lub kiedy gaźnik zostanie schłodzony, lub kiedy minie czas ok. 12min. Podczas gdy silnik pracuje nie ma niebezpieczeństwa gromadzenia się oparów paliwa, bo silnik cały czas zasysa wszystko do cylindrów i spala, poza tym w niektórych gaźnikach (np. 2EE) jest specjalny zawór który dodatkowo odporwadza opary paliwa do filtra z węglem aktywnym. A z tym wyłaczeniem po 12 min to mogę się tylko domyślać, że jest to po to, aby nie doprowadzić do rozładowania akumulatora, ewentualnie zabezpieczyć się na wypadek gdyby termostat był uszkodzony i miał zawarcie, lub gdy przewód byłby uszkodzony (wystarczy go dotknąc do czegokolwiek metalowego w samochodzie, żeby włączyć wentylator).
Jajcek pisze:Sprawdziłem ten przekaźnik 31 i wychodzi na to że posiadam go. Jest to podłuzny przekaźnik i jest on jaky nad skrynką bezpieczników.
- no dokładnie to ten.
tomeck pisze:witam. podepne tez sie pod temat, z tym ze ja mam taki problem w mk3. sprawa tak wyglada ze wymienialem wentylator bo sie zawieszal, wymienilem na taki sam jaki byl i kable podpialem tak samo jak byly podpiete w tamtym. jak np jest goraco i wlacza sie wentylator to chodzi dlugo po wylaczeniu zaplonu... przekrece kluczyk wylacza sie ale jak znow przekrece w druga strone to znow zalacza sie
- tutaj to nie wiem dokładnie, bo w mkIII sterowanie wentylatorami to trochę bardziej skomplikowane jest chyba - tam jest jakiś sterownik wentylatorów do tego, ale dokladnie nie wiem - nie zagłębiałem się, bo nie było mi to nigdy potrzebne.



Awatar użytkownika
Paweł Marek
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 26259
Rejestracja: czw lis 18, 2004 22:29
Lokalizacja: Biertowice, Małopolska

Post autor: Paweł Marek » ndz lip 26, 2009 23:28

ja mam we wtrysku w 2E taki włącznik jak Lipek81, opisujesz w gaźniku, siedzi sobie na śróbie pokrywy rozrządu. Tyle że sterowanie odbywa się inaczej, on steruje sterownikiem wentylatorów, takim samym jak do klimy, który własnie często bywa mimo braku klimy w MK3. No ale to właściwie OT bo temat jest o mk2


Kto o coś spytał i uzyskał poradę niech czuje się zobowiązany napisać o rezultatach -pomogło, nie pomogło, jakie było właściwe rozwiązanie problemu.

Zablokowany

Wróć do „Techniczne (archiwum)”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 395 gości