Listwy LED wewnątrz kloszy - fotoporada
Moderatorzy: Moderatorzy, VIP
Listwy LED wewnątrz kloszy - fotoporada
Witam wszystkich!
Chciałem podzielić się z Wami sposobem zamontowania listew LEDowych wewnątrz reflektorów przednich.
Ostatnio w najbardziej znanym serwisie aukcyjnym (sic!) pojawiło się dużo rodzajów oświetlenia diodowego. Postanowiłem zakupić sylikonową listwę LEDową z myślą o zamontowaniu jej wewnątrz reflektora mojego Golfa III.
Poniżej przedstawiam po kolei krok po kroku, co należy wykonać, jak zamontować oraz końcowy efekt moich prac...
Pierwszą czynnością jest oczywiście zakup samych listew.
Ja kupiłem 4 sztuki sylikonowych listew o długości 24cm każda, posiadających 24 LEDy. Listwy te można ciąć z krokiem co 3 diody.
Kupiłem je od użytkownika autoport11 z odbiorem osobistym we Wrocławiu...
Ponieważ listwy będą klejone na sylikon, który musi schnąć conajmniej 8 godzin, proponuje zacząć pracę późnym popołudniem, żeby przez noc zdążyło wszystko przeschnąć...
Zdejmujemy reflektory (odkręcając wcześniej atrapę przednią - grill) oraz zabezpieczamy "oczodoły" jakąś folią (jeśli ktoś ma garaż to oczywiście mija się to z celem).
Zdejmujemy z reflektorów metalowe zaciski przy pomocy płaskiego śrubokręta.
Zdejmujemy klosze. Uwaga, są one najczęściej uszczelniane, więc może być to lekkim problemem. Mi udało się bez specjalnych zabiegów, jedynie śrubokręt, odrobina ostrożności i klosze zdjęte.
Czyścimy (odtłuszczamy) klosz wewnątrz. Ja użyłem do tego celu rozpuszczalnika nitro.
Następnie należy przyłożyć listwy w celu dopasowania do klosza oraz dobrania do oczekiwanego wyglądu.
Pierwszą listwę (24cm) wkleiłem całą, na spodnią część klosza, zaznaczając wcześniej jej początek i koniec za pomocą pisaka.
Smarujemy nie za dużą warstwę bezbarwnego sylikonu, najlepiej takiego w tubie za pomocą pistoletu.
Odczekujemy około 3 - 5 min żeby klej zaczął stygnąć. Producent podaje, że czas obróbki to 15 min, więc nie trzeba się przejmować, że wyschnie za bardzo.
Następnie wklejamy pierwszą listwę w taki sposób, aby przewody szły do zewnętrznej strony. Z drugiej strony przyklejona będzie druga listwa.
Teraz należy dobrze docisnąć listwę. Najlepsze do tego celu były by ściski stolarskie. Ja niestety takowych nie posiadałem, więc poradziłem sobie przyciskając listwę kawałkiem metalowego ceownika i ciężką książką
Ważne aby to czym będziemy dociskać zaplanować jeszcze przed nałożeniem kleju!
Pierwszy klosz możemy odstawić w bezpieczne miejsce i zająć się drugim, który traktujemy dokładnie tak samo.
Gdy listwa w pierwszym kloszu będzie już w miarę stabilna, nie przesuwała się pod naciskiem przystępujemy do wklejenia listwy drugiej (no chyba że kogoś zadowoli krótki pasek na dnie).
Listwę obcinamy co 3 diody od strony końcowej, tj. po przeciwnej stronie przewodów. Ja obciąłem 12 LEDów czyli dokładnie w połowie. Dzięki temu listwa kończy się na środku łuku klosza. Ważne jest, aby cięcie było wykonane w taki sposób, aby po przyłożeniu jednej listwy do drugiej, odległość pomiędzy ich końcowymi diodami była taka sama jak odległość pomiędzy diodami w całej listwie - w moim przypadku 10 mm.
Podobnie jak w poprzednim przypadku nakładamy klej i odczekujemy około 5 min.
Przyklejamy listwę i dociskamy używając najlepiej ścisków stolarskich. Ja użyłem suwmiarki, która bardzo dobrze przytrzymała li wygiętą listwę.
Możemy podłączyć listwy do zasilania 12 V. Dzięki temu ich temperatura podniesie się do około 30°C, przez co klej szybciej wyschnie.
To samo robimy z drugim kloszem.
Możemy iść spać - jeden z ważniejszych kroków
Teraz najważniejszy krok, bez którego nic nam nie wyjdzie - WSTAJEMY
Jeszcze raz czyścimy klosz w środku. Zakładamy go w taki sposób, aby przewody od listew wchodziły za lustro i wyciągamy je przez wcześniej odkręconą czarną pokrywę.
Przewody podłączyłem do żarówki świateł pozycyjnych (również LEDowej) wyjmując konektory. Końcówki przewodów złączone ze sobą (plus z plusem, minus z minusem) włożyłem do otworów w blaszkach konektorów po czym założyłem konektory. Jest to rozwiązanie prowizoryczne (na razie) ale dość stabilne.
Efekt końcowy, po zamontowaniu reflektorów w samochodzie widoczny na poniższych zdjęciach. Nie jest oszałamiający i teraz wiem, że możnaby było zastosować inne listwy, na przykład z LEDami mocy.
Zdjęcia wykonane w pełnym słońcu:
To by było na tyle.
W przyszłości postaram się zlikwidować prowizorkę wewnątrz klosza, wykonując jakieś złącze oraz przełącznik w kabinie, aby uniezależnić włączanie listew od świateł. Jak wiadomo, taka samoróbka nie ma atestu i spodziewam się, że podczas przeglądu mogą wystąpić problemy.
Mile widziane uwagi
Pozdro!
Chciałem podzielić się z Wami sposobem zamontowania listew LEDowych wewnątrz reflektorów przednich.
Ostatnio w najbardziej znanym serwisie aukcyjnym (sic!) pojawiło się dużo rodzajów oświetlenia diodowego. Postanowiłem zakupić sylikonową listwę LEDową z myślą o zamontowaniu jej wewnątrz reflektora mojego Golfa III.
Poniżej przedstawiam po kolei krok po kroku, co należy wykonać, jak zamontować oraz końcowy efekt moich prac...
Pierwszą czynnością jest oczywiście zakup samych listew.
Ja kupiłem 4 sztuki sylikonowych listew o długości 24cm każda, posiadających 24 LEDy. Listwy te można ciąć z krokiem co 3 diody.
Kupiłem je od użytkownika autoport11 z odbiorem osobistym we Wrocławiu...
Ponieważ listwy będą klejone na sylikon, który musi schnąć conajmniej 8 godzin, proponuje zacząć pracę późnym popołudniem, żeby przez noc zdążyło wszystko przeschnąć...
Zdejmujemy reflektory (odkręcając wcześniej atrapę przednią - grill) oraz zabezpieczamy "oczodoły" jakąś folią (jeśli ktoś ma garaż to oczywiście mija się to z celem).
Zdejmujemy z reflektorów metalowe zaciski przy pomocy płaskiego śrubokręta.
Zdejmujemy klosze. Uwaga, są one najczęściej uszczelniane, więc może być to lekkim problemem. Mi udało się bez specjalnych zabiegów, jedynie śrubokręt, odrobina ostrożności i klosze zdjęte.
Czyścimy (odtłuszczamy) klosz wewnątrz. Ja użyłem do tego celu rozpuszczalnika nitro.
Następnie należy przyłożyć listwy w celu dopasowania do klosza oraz dobrania do oczekiwanego wyglądu.
Pierwszą listwę (24cm) wkleiłem całą, na spodnią część klosza, zaznaczając wcześniej jej początek i koniec za pomocą pisaka.
Smarujemy nie za dużą warstwę bezbarwnego sylikonu, najlepiej takiego w tubie za pomocą pistoletu.
Odczekujemy około 3 - 5 min żeby klej zaczął stygnąć. Producent podaje, że czas obróbki to 15 min, więc nie trzeba się przejmować, że wyschnie za bardzo.
Następnie wklejamy pierwszą listwę w taki sposób, aby przewody szły do zewnętrznej strony. Z drugiej strony przyklejona będzie druga listwa.
Teraz należy dobrze docisnąć listwę. Najlepsze do tego celu były by ściski stolarskie. Ja niestety takowych nie posiadałem, więc poradziłem sobie przyciskając listwę kawałkiem metalowego ceownika i ciężką książką
Ważne aby to czym będziemy dociskać zaplanować jeszcze przed nałożeniem kleju!
Pierwszy klosz możemy odstawić w bezpieczne miejsce i zająć się drugim, który traktujemy dokładnie tak samo.
Gdy listwa w pierwszym kloszu będzie już w miarę stabilna, nie przesuwała się pod naciskiem przystępujemy do wklejenia listwy drugiej (no chyba że kogoś zadowoli krótki pasek na dnie).
Listwę obcinamy co 3 diody od strony końcowej, tj. po przeciwnej stronie przewodów. Ja obciąłem 12 LEDów czyli dokładnie w połowie. Dzięki temu listwa kończy się na środku łuku klosza. Ważne jest, aby cięcie było wykonane w taki sposób, aby po przyłożeniu jednej listwy do drugiej, odległość pomiędzy ich końcowymi diodami była taka sama jak odległość pomiędzy diodami w całej listwie - w moim przypadku 10 mm.
Podobnie jak w poprzednim przypadku nakładamy klej i odczekujemy około 5 min.
Przyklejamy listwę i dociskamy używając najlepiej ścisków stolarskich. Ja użyłem suwmiarki, która bardzo dobrze przytrzymała li wygiętą listwę.
Możemy podłączyć listwy do zasilania 12 V. Dzięki temu ich temperatura podniesie się do około 30°C, przez co klej szybciej wyschnie.
To samo robimy z drugim kloszem.
Możemy iść spać - jeden z ważniejszych kroków
Teraz najważniejszy krok, bez którego nic nam nie wyjdzie - WSTAJEMY
Jeszcze raz czyścimy klosz w środku. Zakładamy go w taki sposób, aby przewody od listew wchodziły za lustro i wyciągamy je przez wcześniej odkręconą czarną pokrywę.
Przewody podłączyłem do żarówki świateł pozycyjnych (również LEDowej) wyjmując konektory. Końcówki przewodów złączone ze sobą (plus z plusem, minus z minusem) włożyłem do otworów w blaszkach konektorów po czym założyłem konektory. Jest to rozwiązanie prowizoryczne (na razie) ale dość stabilne.
Efekt końcowy, po zamontowaniu reflektorów w samochodzie widoczny na poniższych zdjęciach. Nie jest oszałamiający i teraz wiem, że możnaby było zastosować inne listwy, na przykład z LEDami mocy.
Zdjęcia wykonane w pełnym słońcu:
To by było na tyle.
W przyszłości postaram się zlikwidować prowizorkę wewnątrz klosza, wykonując jakieś złącze oraz przełącznik w kabinie, aby uniezależnić włączanie listew od świateł. Jak wiadomo, taka samoróbka nie ma atestu i spodziewam się, że podczas przeglądu mogą wystąpić problemy.
Mile widziane uwagi
Pozdro!
- Paweł Marek
- V.I.P.
- Posty: 26259
- Rejestracja: czw lis 18, 2004 22:29
- Lokalizacja: Biertowice, Małopolska
I to mozna używać jako swiatła dzienne ?? Chodzi mi że bez wlączania swiateł mijania.
k0nr4d, zapomnialem sobie o tych homologacjach. Bardzo ładnie to opsiałeś, powinno to trafic w odpowiedni dział
k0nr4d, zapomnialem sobie o tych homologacjach. Bardzo ładnie to opsiałeś, powinno to trafic w odpowiedni dział
Ostatnio zmieniony sob lip 11, 2009 20:47 przez piteR-ek, łącznie zmieniany 1 raz.
- tomek507
- Mały gagatek
- Posty: 143
- Rejestracja: pn kwie 28, 2008 10:48
- Lokalizacja: Małopolska okl.Gorlic
- Kontakt:
Wszystko ladnie pieknie tylko ja powiem tyle ze szkoda pracy z listwami jesli nie beda one miec homologacji, nie tylko na przeglądzie bedzie problem ale przy zwykłej kontroli policyjnej jesli to zauważą dowód do zabrania bo zdejmowanie tego przy kontroli nie wchodzi w gre jak to bywało i bywa z żaróweczkami niebieskimi led postojowe przód pozakladanymi w lampy ktore przy kontroli mozna wyjac i udać głupa ze to nie ja wkładałem.
- Co wy właściwie robicie tam u was?
- Grillujemy i pijemy wódke
- A w zimie?
- Nie grillujemy
- Grillujemy i pijemy wódke
- A w zimie?
- Nie grillujemy
-
- Nowicjusz
- Posty: 48
- Rejestracja: ndz lip 12, 2009 13:19
- Lokalizacja: Ostrów Wielkopolski
- Kontakt:
Witam!radmar1702 pisze:ja też zakupiłe te diody czyli 4 zestawy po 24
czyli chce na jedna strone w atrape tą na dole 48 i na drugą mam nadzieje że ładnie bedzie to wygladało tylko mam pytanie czy jest mozliwość podłączenia ich że zapalaja sie ałutomatycznie a po właczeniu swiateł gasną
Oczywiście, że jest możliwość...
Możesz zrobić tak jak narysowałem na poniższym schemacie:
Jeśli masz zrobione przekaźniki do świateł, to wykorzystujesz przekaźnik od świateł mijania, podłączając się pod styk przekaźnika NC (normal close - normalnie zamknięty). Jeśli nie masz to musisz dodać przekaźnik i podłaczyć jego cewkę pod + świateł mijania. Chodzi o ten pierwszy przekaźnik na schemacie, po lewej...
Jako drugi przekaźnik dodajesz nowy i jeśli chcesz, żeby linijka była załączona razem ze światłem pozycyjnym to podłączasz jak na schemacie, a jeśli chcesz dać dodatkowy wyłącznik w kabinie, to zamiast tego przekaźnika dajesz właśnie ten wyłącznik.
Mam nadzieję, że jasne...
Pozdro!
Krzykoz
-
- Nowicjusz
- Posty: 48
- Rejestracja: ndz lip 12, 2009 13:19
- Lokalizacja: Ostrów Wielkopolski
- Kontakt:
nie wiem jak to jest w mk4 chyba najprościej by było dodać włącznik do kabiny tylko jak się z nim tam wbić by cykało???
[ Dodano: 26 Lip 2009 11:58 ]
kolego podpiełem Plus pod przewud od postojówki a mase dałem na śrube od błotnika i mnie zastanawia jak zrobić teraz że jak włącze światła mijania by mi gasły dzienne masz jakiś pomysł ???
[ Dodano: 26 Lip 2009 12:02 ]
minus na śrube od błotnika sorki za omyłke świtełka świecą super effekt bajer
[ Dodano: 26 Lip 2009 16:25 ]
A oto efekt mojej pracy w golfie IV[quote][/quote]
[ Dodano: 27 Lip 2009 13:20 ]
Chce wstawić fott a nie wiem jak ;/;/
[ Dodano: 26 Lip 2009 11:58 ]
kolego podpiełem Plus pod przewud od postojówki a mase dałem na śrube od błotnika i mnie zastanawia jak zrobić teraz że jak włącze światła mijania by mi gasły dzienne masz jakiś pomysł ???
[ Dodano: 26 Lip 2009 12:02 ]
minus na śrube od błotnika sorki za omyłke świtełka świecą super effekt bajer
[ Dodano: 26 Lip 2009 16:25 ]
A oto efekt mojej pracy w golfie IV[quote][/quote]
[ Dodano: 27 Lip 2009 13:20 ]
Chce wstawić fott a nie wiem jak ;/;/
powiedz mi czym kleiłeś reflektory
Zapraszam do przeglądnięcia moich porad [FAQ]
[url=http://www.tinyurl.pl?XRMGNEsk]FAQ 1[/url],[url=http://www.tinyurl.pl?9WxKOJFR]FAQ 2[/url],[url=http://www.tinyurl.pl?KOaIXdpf]FAQ 3[/url],[url=http://www.tinyurl.pl?GZo0KIY1]FAQ 4[/url],[url=http://www.tinyurl.pl?Kd8lbMEh]FAQ 5[/url],
[url=http://www.tinyurl.pl?XRMGNEsk]FAQ 1[/url],[url=http://www.tinyurl.pl?9WxKOJFR]FAQ 2[/url],[url=http://www.tinyurl.pl?KOaIXdpf]FAQ 3[/url],[url=http://www.tinyurl.pl?GZo0KIY1]FAQ 4[/url],[url=http://www.tinyurl.pl?Kd8lbMEh]FAQ 5[/url],
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Google Adsense [Bot] i 23 gości