Co to jest Nm-Niutonometr i co on oznacza w naszych autach?

Masz problem ze swoim VW?
Napisz tutaj co go boli :)

Moderatorzy: G0 Karcio, Qto, marcin7x5, VIP

Awatar użytkownika
pusty
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 430
Rejestracja: pt sie 25, 2006 23:31
Lokalizacja: Kutno / Łódź i na odwrót
Kontakt:

Post autor: pusty » pt lip 10, 2009 12:53

W prosty sposób Nm'em możemy nazwać miare siły obracającej.
Moment obrotowy= siła x ramię siły
Moment obrotowy
można opisać używając analogii ze świata boksu jako siłę z jaką silnik może "zadawać ciosy"
Moc natomiast jako szybkość z jaką może te ciosy zadawać.

[ Dodano: 10 Lip 2009 12:54 ]
W prosty sposób Nm'em możemy nazwać miare siły obracającej.
Moment obrotowy= siła x ramię siły
Moment obrotowy
można opisać używając analogii ze świata boksu jako siłę z jaką silnik może "zadawać ciosy"
Moc natomiast jako szybkość z jaką może te ciosy zadawać.


4 x 4-- 4 FUN, 4 PROTECTION, 4 SWANK....

STR. 6->wykres, 10->fmic, 11->cięty zderzak, 13->nowe TURBO
a wszystko jest tutaj ---> http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=226102

Awatar użytkownika
Lipek81
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 4677
Rejestracja: czw gru 01, 2005 12:20
Lokalizacja: Pruszcz Gdański
Kontakt:

Post autor: Lipek81 » pt lip 10, 2009 14:57

adurweb, dużo definicji się posypało, całkiem chłopskie niektóre - ja może inaczej spróbuje to wytłumaczyć. Nm - niutonometr to coś co jest siła ale w ruchu obrotowym. W ruchu posuwistym masz siłę mierzoną w N (niutonach) - a w obrotowym siła ta jest mnożona jeszcze przez m (metr) - czyli długość dźwigni (promień osi) - wiadomo, jak masz np. wał obracający sie z momentem 30Nm i ma on średnicę 1 mm - to ręką go nie zatrzymasz, ale jakby miał średnicę 1m - to spokojnie, bo promień tego wału to 50cm. To tak jak dokręcasz śruby - jak chcesz ją mocniej dokręcić, do działasz na śrubę jakąś siłą. Potem siła już się Tobie kończy - to nakładasz przedłużkę na klucz - dzięki temu zwiększasz moment - siła pozostaje ta sama, ale masz wiekszą dźwignię - a Nm - czyli Niuton * metr - niutonów (siły) nie zmieniasz, ale zwiększasz długość dźwigni - czyli w ruchu obrotowym osiągasz większy moment.

Jak to się ma do prędkości samochodu - bo koledzy właśnie do tego odnosza ta jednostkę i chyba Tobie o to też chodzi - Jest jakies tam prawo dynamiki, które mówi, że jeżeli na ciało działą jakaś siła, to ono przyspiesza. Jeżeli nie działa żadna siła, to ciało pozostaje w ciągłym ruchu, bądz nie porusza się. Tak więc wg tego prawa dynamiki musimy działąc siłą na samochód, aby pryspieszał. Ale w realnym świecie musimy działać na ten samochód także siłą, żeby on w ogóle jechał, nawet ze stała prędkością - trzeba po prostu pokonywać opór powietrza, tarcie mechanizmów, tarcie powietrza o nadwozie itp. - także można powiedzieć, że jak samochód jedzie ze stałą predkością to siły - ta wytworzona przez silnik i ta wytwarzająca opór ruchu - równoważą się. Im większa siła wytworzona przez silnik, tym samochód szybciej przyspiesza.
Ale uwaga - przy prędkości max samochodu siła silnika (Nm) i opory ruchu równoważą się - i samochód nie jest w stanie pojechać szybciej.
No i teraz zaraz ktoś będzie protestował - bo to przecież moc determinuje, jaką prędkosć max osiąga smaochód, a Nm determinują tylko jakie ma przyspieszenie. I to jest prawda. Bo moc silnika to tak, jakby określić maksymalna prędkość z jaką silnik oddaje moment obrotowy. Jakiś tam przykładowy wał może się kręcić zarówno szybko jak i wolno, ale z tym samym momentem. Czyli jeżeli smochód jedzie z maksymalną predkością, to nie jest już w stanie szybciej oddawać swojej siły - stąd siła na wale maleje, stad pedkość jest ograniczona.
No i jeszcze żeby bardziej skomplikować sprawę to jest coś takiego, jak skrzynia biegów - która zamienia nam moc na moment obrotowy - daletego na kołach moment obrotowy na I. biegu może być znacznie większy niż moment silnika, ale za to prędkość obrotowa będzie mała (na I. biegu za szybko nie pojedziesz - ale za to jakie przyspieszenie).
zaprzal pisze:przyklad honda 1.6vti ktora ma malo nm ale duzo km, wszelkiej maści motocykle
- no tak, tylo jakie tam sa predkości obrotowe wału? Bo chyba trochę większe, niż w zwykłym samochodzie. A jak już mówiłem - wszystko załatwia skrzynia biegów, która potrafi zamienić predkość na Nm i odwrotnie.

Ogólnie silniki spalinowe samochodów jest dośc trudno rozpatrywac, bo do tych wszystkich zawiłości dochodzi jeszcze fakt, ze moment obeotowy takiego silnika nie jest jednakowy w całym zakresie obrotów itp.
Dużo łatwiej rozpatrywać silniki elektryczne - tam w całym zakresie obrotów siła (Nm) na wale jest prawie taka sama. Mało tego - maksymalne obroty też są takie same dla różnych silników (prawie - i są jakby to nazwać typoszeregi predkości). Jeżeli chcemy zwiększyć siłę silnika elektrycznego, a nie zmieniać obrotów - to co robimy? Bieżemy silnik o większej mocy... Jeżeli chcemy zwięszyc pedkość obrotową, a siła (moment obrotowy) ma pozostać bez zmian to też zwiększamy moc silnika. Innymi słowy moc silnika to jest wypadkowa jego momentu obrotowego i prędkości obrotowej (predkości z jaką może oddać max momant obrotowy).



Awatar użytkownika
morfeusz86r
Forum Master
Forum Master
Posty: 1234
Rejestracja: śr sty 02, 2008 16:58

Post autor: morfeusz86r » pt lip 10, 2009 19:08

ktoś powiedział konie mechaniczne sprzedają auta a nm wygrywają wyścigi czy coś takiego



Zablokowany

Wróć do „Techniczne (archiwum)”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 175 gości