Samodzielna wymiana łożyska z przodu

Masz problem ze swoim VW?
Napisz tutaj co go boli :)

Moderatorzy: G0 Karcio, Qto, marcin7x5, VIP

Awatar użytkownika
Radion
Ma gadane
Ma gadane
Posty: 163
Rejestracja: sob lis 18, 2006 18:36
Lokalizacja: Kraków
Auto: VW Golf IV Variant
Silnik: ALH

Samodzielna wymiana łożyska z przodu

Post autor: Radion » pt kwie 24, 2009 10:44

Witam,

Przymierzam się do samodzielnej wymiany przedniego łożyska. Mam dostęp do prasy hydraulicznej, wymontowanie zwrotnicy to nie problem, zastanawiam się tylko jak wymontować (wycisnąć, wybić?) piastę ze zwrotnicy... Nie ma za bardzo jak podeprzeć zwrotnicę na łożu prasy żeby wycisnąć piastę (zbyt mały odstęp między piastą a zwrotnicą) a nie wiem czy wybijając młotkiem się coś nie uszkodzi... Z wyciśnięciem zewnętrznej bieżni łożyska ze zwrotnicy raczej nie powinno być problemu, po zdemontowaniu piasty i pierścienia zabezpieczającego pod prasą powinna dać się wycisnąć.
Ktoś wymieniał samodzielnie łożyska przednie w MK4 i może się podzielić jakimiś sugestiami i uwagami?

Pozdrawiam,
Radek



Awatar użytkownika
misiek
_
_
Posty: 5821
Rejestracja: pt maja 13, 2005 17:49
Lokalizacja: opolskie
Kontakt:

Post autor: misiek » pt kwie 24, 2009 12:21

Radion pisze:a nie wiem czy wybijając młotkiem się coś nie uszkodzi...
nic nie uszkodzisz, co najwyżej stare łożysko, potrzebujesz tylko tuleję o ciut mniejszej średnicy jak piasta koła do pobijana jej młotkiem, reszta jest bajecznie prosta zwłaszcza że masz dostęp do prasy a i tak nie mając dostępu moża podeprzeć się imadłem
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.


:-k ...

Awatar użytkownika
tattoo_men
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 65
Rejestracja: pn sty 19, 2009 16:57
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Post autor: tattoo_men » pt kwie 24, 2009 12:29

imadło to podstawa przy samodzielnej wymianie, do wybicia z piasty lozyska najlepiej uderzac przecinakiem, ew. naciac stara bieznie gumowka.



Awatar użytkownika
misiek
_
_
Posty: 5821
Rejestracja: pt maja 13, 2005 17:49
Lokalizacja: opolskie
Kontakt:

Post autor: misiek » pt kwie 24, 2009 12:36

tattoo_men pisze:do wybicia z piasty lozyska najlepiej uderzac przecinakiem, ew. naciac stara bieznie gumowka.
najpierw nadciąć felxą a potem przecinakiem "rozłupać"
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony pt kwie 24, 2009 12:41 przez misiek, łącznie zmieniany 1 raz.


:-k ...

Awatar użytkownika
Radion
Ma gadane
Ma gadane
Posty: 163
Rejestracja: sob lis 18, 2006 18:36
Lokalizacja: Kraków
Auto: VW Golf IV Variant
Silnik: ALH

Post autor: Radion » pt kwie 24, 2009 12:55

misiek10111 pisze: najpierw nadciąć felxą a potem przecinakiem "rozłupać"
Dzięki za zdjęcia, na pewno ułatwią pracę. Tylko jeszcze jedno pytanko, na zdjęciach piasty nie widać pierścienia od ABS, czy jest on odkręcany od piasty? Jeden "poślizg" flexa i można go uszkodzić...



Awatar użytkownika
tattoo_men
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 65
Rejestracja: pn sty 19, 2009 16:57
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Post autor: tattoo_men » pt kwie 24, 2009 19:32

misiek10111 pisze:
tattoo_men pisze:do wybicia z piasty lozyska najlepiej uderzac przecinakiem, ew. naciac stara bieznie gumowka.
najpierw nadciąć felxą a potem przecinakiem "rozłupać"
zdarzalo mi sie niekiedy wymieniac lozyska bez dostepu do pradu i uderzajac z gory przecinakiem i mlotkiem powiedzmy takim 2,5 kilo bez wiekszych trudnosci mozna zbic stara bieznie bez urzywania gumowki



Radzioolo
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 13
Rejestracja: czw kwie 02, 2009 21:43
Lokalizacja: Osiecznica
Kontakt:

Post autor: Radzioolo » pt kwie 24, 2009 19:35

skoro juz gadka o lozyskach to mozecie mi powiedziec czy przy zmianie piasta lozyska tez trzeba wymienic ??



Awatar użytkownika
Radion
Ma gadane
Ma gadane
Posty: 163
Rejestracja: sob lis 18, 2006 18:36
Lokalizacja: Kraków
Auto: VW Golf IV Variant
Silnik: ALH

Post autor: Radion » pt kwie 24, 2009 20:10

tattoo_men pisze:uderzajac z gory przecinakiem i mlotkiem powiedzmy takim 2,5 kilo bez wiekszych trudnosci mozna zbic stara bieznie bez urzywania gumowki
A w którym miejscu przykładałeś przecinak?

I jeszcze jedno pytanie - jaki jest rozmiar nasadki 12-kątnej do odkręcania nakrętki na osi przegubu?

[ Dodano: 24 Kwi 2009 20:12 ]
Radzioolo pisze: czy przy zmianie piasta lozyska tez trzeba wymienic ??
Tak, trzeba bo przy demontażu piasty łożysko rozpada się na kawałki.



Awatar użytkownika
misiek
_
_
Posty: 5821
Rejestracja: pt maja 13, 2005 17:49
Lokalizacja: opolskie
Kontakt:

Post autor: misiek » pt kwie 24, 2009 20:30

Radion pisze:jaki jest rozmiar nasadki 12-kątnej do odkręcania nakrętki na osi przegubu?
o ile pamiętam to 32
czy przy zmianie piasta lozyska tez trzeba wymienic ??
koniecznie inaczej nie miało by to sensu, nowe łożysko a stare bieżnie wew.
Radion pisze:na zdjęciach piasty nie widać pierścienia od ABS
nie widać bo to była piasta bez ABS
Radion pisze:czy jest on odkręcany od piasty?
z tego co wiem to jest on na przegubie


:-k ...

Awatar użytkownika
tattoo_men
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 65
Rejestracja: pn sty 19, 2009 16:57
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Post autor: tattoo_men » pt kwie 24, 2009 21:42

Radion pisze:
tattoo_men pisze:uderzajac z gory przecinakiem i mlotkiem powiedzmy takim 2,5 kilo bez wiekszych trudnosci mozna zbic stara bieznie bez urzywania gumowki
A w którym miejscu przykładałeś przecinak?

I jeszcze jedno pytanie - jaki jest rozmiar nasadki 12-kątnej do odkręcania nakrętki na osi przegubu?

[ Dodano: 24 Kwi 2009 20:12 ]
Radzioolo pisze: czy przy zmianie piasta lozyska tez trzeba wymienic ??
Tak, trzeba bo przy demontażu piasty łożysko rozpada się na kawałki.
Obrazek
w zaznaczonym miejscu miedzy bieznia a piasta wbijasz przecinak. Najgorzej ruszyc potem juz idzie. Nakretka piasty - nasadka 32. Pierscien abs na tarczy ham. Napewno dasz rade. Ja to pierwszy raz robilem w lagunie tam sensor ABS zczytuje z lozyska ktore jest namagnesowane, lozyska takie wystepuja tylko w oryginale ok 250zl sztuka wiec stresa mialem.



Awatar użytkownika
Radion
Ma gadane
Ma gadane
Posty: 163
Rejestracja: sob lis 18, 2006 18:36
Lokalizacja: Kraków
Auto: VW Golf IV Variant
Silnik: ALH

Post autor: Radion » pn maja 04, 2009 10:31

Łożysko wymienione, zajęło mi to cztery godziny, biorąc pod uwagę że robiłem to sam pierwszy raz, wydaje mi się że to dobry czas.
A teraz kilka uwag technicznych: Nasadka na nakrętkę piasty ma rozmiar 30, a nie 32 jak ktoś pisał, pierścień od ABS w MK4 jest zintegrowany z piastą i nie da się naciąć bieżni kątówką w taki sposób jak jest to pokazane na zamieszczonych tu zdjęciach, tylko trzeba zeszlifować bieżnię ile się da na płasko a potem młotek i przecinak i też daje radę. Nowe łożysko weszło elegancko na prasie.
Objawy padającego łożyska: U mnie hałas pojawiał się przy minimalnym skręcie kierownicy w lewo, np. podczas pokonywania długich, łagodnych łuków, po wyjściu z zakrętu dźwięk trochę cichł. Wymiana prawego przedniego łożyska rozwiązała problem.



zaspany
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 21
Rejestracja: pn mar 31, 2008 22:04
Lokalizacja: kielce

Post autor: zaspany » czw paź 22, 2009 09:54

Właśnie planuje wymiene łożyska w MK4.
Mam pytanko jak z wybiciem piasty? Młotkiem bezpośrednio?
Mam opis
http://www.vwgolf.pl/?page_id=102

Wynikało by z tego opisu


8. Masz już wszystko na wierzchu. Wybijasz piastę. Zostanie na niej część bieżni łożyska. “Zdejmuje” się ją ostrym przecinakiem lub śrubokrętem z przebijakiem.

Ze łożysko stare podczas wybijania piasty rozchodzi się na 2 części?



Awatar użytkownika
misiek
_
_
Posty: 5821
Rejestracja: pt maja 13, 2005 17:49
Lokalizacja: opolskie
Kontakt:

Post autor: misiek » czw paź 22, 2009 22:19

zaspany pisze:Ze łożysko stare podczas wybijania piasty rozchodzi się na 2 części?
przednie łożyska są dwurzędowe, wewn. bieżnie są osobno, może tak być że jedna z nik zostanie na piaście koła


:-k ...

zaspany
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 21
Rejestracja: pn mar 31, 2008 22:04
Lokalizacja: kielce

Post autor: zaspany » sob paź 24, 2009 19:29

Dziś jestem po samodzielnenej wymianie łożyska -bora 99 tdi.

Tak szczerze jak ktoś ma w okolicy mechanika który wymienia za 50-60zł to lepiej jemu dać zarobić.
Po pierwsze klucz do odkręcenia przegubu 30 12-kątowy musi byc naprawdę porządny bo kupiłem co prawda nasadkę stanley (19zł) ale pręt do przekrecenia 20mm sie zginal-zakonczyło sie potrzeba dospawania ramienia do nasadki. Do odkręcenia sworznia potrzeby dobry klucz 18 - chyba że juz ktoś wcześniej go wymieniał na zamiennik to 19.
Klucz do hamulców to impluls 7 tez warto zaopatrzyć sie wcześniej. Ja wyjąłem całą kolumnę McPerson i polecam -sporo ułatwia. Z wybiciem łożyska wolałem jechać do mechanika na prase i on do zdjęcia części wewnętrznej łożyska naciął je szlifiera i założył tak ścisk po którym na prasie wyszło elegancko.

Warto z łożyskiem kupić sworzeń na paragon bo się jak by coś wymieni za jedną robotą.

U mnie samodzielna wymiana zeszło z 4 h ale myślę ze następnym razem w 3h zmieszczę sie spokojnie.

Jedynie obawiam sie czy z odpowiednia siła dokręciłem przegub bo jak sie pomyliłem to koło może polecieć podczas jazdy daallllleeekkkooo:)
Ostatnio zmieniony wt paź 27, 2009 15:47 przez zaspany, łącznie zmieniany 1 raz.



Zablokowany

Wróć do „Techniczne (archiwum)”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot], Google Adsense [Bot] i 206 gości