Wymiana termostatu
Moderatorzy: Michał_1977, italiano_83, G0 Karcio, Haki, Qto, marcin7x5, VIP
- Alex
- Nowicjusz
- Posty: 27
- Rejestracja: ndz mar 11, 2007 17:02
- Lokalizacja: Poddębice -> okolice
- Kontakt:
Wymiana termostatu
Witam.
Ech... Ręce mi juz opadają... Czytałem już wiele wypowiedzi na tym forum na temat powyższy temat, jednak nie znalazlem odpowiedzi.
Zacznę może od początku. Jesienią nie zwróciłem na to uwagi, ale jak przyszły większe mrozy temp. silnika na wskaźniku nie przekraszała 4 pierwszych kresek (nie wiem ile to jest - ok 50 *C ?). Oczywistym było, że należy wymienic termostat. Wybór padł na Wahlera - koszt 23 PLN. Wymiana u pierwszego mechanika 50 PLN. Po wyjeździe od mechanika okazalo sie, ze silnik owszem osiąga temp. prawie 70* C po przejechaniu 10 km. Wróciłem do mechanika, samochód pracował na wolnych obrotach, trochę pogazował - temp. doszła do 80* C., dotykał wężów - górny był gorący, a dolny zimny - więc stwierdził, że wszystko jest OK i możliwe, że do wymiany jest czujnik temperatury. Nie bardzo mnie to przekonywało, więc postanowiłem jechać do kumpla - on ma Golfa MK 3 1.9TD i jakieś 2 tygodnie przede mną zmieniał termostat i u niego temperatura silnika trzyma 90* C. Postanowilismy sie przejechać jego Golfem i sprawdzić te węże. Okazało się, że on ma oba węże ZIMNE, ten górny jest gorący, ale tylko na długości jakichś 10 - 15 cm od silnika. Temperature 90* C jego Golf osiągnął po przejechaniu jakichś 5 km. Wrócilismy do niego, postaliśmy u niego na działce z pracującym (jego) silnikiem i dopiero po kilku min. górny wąż zaczął się robić gorący na całej długości (termostat się otworzył).
Jak przemyślałem wszystko - to doszedłem do wniosku, że kupiłem wadliwy termostat, a pierwszy mechanik wciskał mi kit, że górny wąż jest ciepły a dolny zimny - więc wszystko OK. G...no prawda. Jeśli termostat nie puszcza - górny wąż też będzie zimny (poza tymi 10-cioma cm.). Pojechałem wiec do sklepu i kupiłem drugi firmy Mayle 20 PLN (do Wahlera się zraziłem). Wczoraj byłem u drugiego mechanika (tego który wymieniał termostat mojemu koledze) i on zaraz stwierdził, że termostat puszcza i dlatego ten górny wąż mam gorący. Wymienił mi więc termostat, ja Wahlera zabrałem do bagażnika, żeby go reklamować. Za robociznę dałem 30 PLN. Od mechanika wróciłem późno, więc nie sprawdziłem auta. Dziś zrobiłem 12 km i znów identyczny efekt. Pojechałem do mechanika - obejrzał i zdurniał... Mam do niego jechać popołudniu. W domu sprawdziłem poprzednio założony termostat Wahlera - okazało się, że otwiera się tak jak powinien - przy 87* C. To dowodzi, że płyn musi iść jakoś "bokiem"... Tylko jak? Zastanawiałem się, czy termostat jest uszczelniony o-ringiem tylko od strony plastikowego kolanka? Z Wahlerem w zestawie były 3 uszczelki (w tym 2 o-ringi) - może o-ringi powinny być z obu stron termostatu? Jak to możliwe, że silnik jest chłodzony płynem z chłodnicy mimo prawidłowej pracy termostatu? I proszę nie piszcie mi bajek o jakichś czujnikach - to nie ma nic do rzeczy.
Ech... Ręce mi juz opadają... Czytałem już wiele wypowiedzi na tym forum na temat powyższy temat, jednak nie znalazlem odpowiedzi.
Zacznę może od początku. Jesienią nie zwróciłem na to uwagi, ale jak przyszły większe mrozy temp. silnika na wskaźniku nie przekraszała 4 pierwszych kresek (nie wiem ile to jest - ok 50 *C ?). Oczywistym było, że należy wymienic termostat. Wybór padł na Wahlera - koszt 23 PLN. Wymiana u pierwszego mechanika 50 PLN. Po wyjeździe od mechanika okazalo sie, ze silnik owszem osiąga temp. prawie 70* C po przejechaniu 10 km. Wróciłem do mechanika, samochód pracował na wolnych obrotach, trochę pogazował - temp. doszła do 80* C., dotykał wężów - górny był gorący, a dolny zimny - więc stwierdził, że wszystko jest OK i możliwe, że do wymiany jest czujnik temperatury. Nie bardzo mnie to przekonywało, więc postanowiłem jechać do kumpla - on ma Golfa MK 3 1.9TD i jakieś 2 tygodnie przede mną zmieniał termostat i u niego temperatura silnika trzyma 90* C. Postanowilismy sie przejechać jego Golfem i sprawdzić te węże. Okazało się, że on ma oba węże ZIMNE, ten górny jest gorący, ale tylko na długości jakichś 10 - 15 cm od silnika. Temperature 90* C jego Golf osiągnął po przejechaniu jakichś 5 km. Wrócilismy do niego, postaliśmy u niego na działce z pracującym (jego) silnikiem i dopiero po kilku min. górny wąż zaczął się robić gorący na całej długości (termostat się otworzył).
Jak przemyślałem wszystko - to doszedłem do wniosku, że kupiłem wadliwy termostat, a pierwszy mechanik wciskał mi kit, że górny wąż jest ciepły a dolny zimny - więc wszystko OK. G...no prawda. Jeśli termostat nie puszcza - górny wąż też będzie zimny (poza tymi 10-cioma cm.). Pojechałem wiec do sklepu i kupiłem drugi firmy Mayle 20 PLN (do Wahlera się zraziłem). Wczoraj byłem u drugiego mechanika (tego który wymieniał termostat mojemu koledze) i on zaraz stwierdził, że termostat puszcza i dlatego ten górny wąż mam gorący. Wymienił mi więc termostat, ja Wahlera zabrałem do bagażnika, żeby go reklamować. Za robociznę dałem 30 PLN. Od mechanika wróciłem późno, więc nie sprawdziłem auta. Dziś zrobiłem 12 km i znów identyczny efekt. Pojechałem do mechanika - obejrzał i zdurniał... Mam do niego jechać popołudniu. W domu sprawdziłem poprzednio założony termostat Wahlera - okazało się, że otwiera się tak jak powinien - przy 87* C. To dowodzi, że płyn musi iść jakoś "bokiem"... Tylko jak? Zastanawiałem się, czy termostat jest uszczelniony o-ringiem tylko od strony plastikowego kolanka? Z Wahlerem w zestawie były 3 uszczelki (w tym 2 o-ringi) - może o-ringi powinny być z obu stron termostatu? Jak to możliwe, że silnik jest chłodzony płynem z chłodnicy mimo prawidłowej pracy termostatu? I proszę nie piszcie mi bajek o jakichś czujnikach - to nie ma nic do rzeczy.
Ostatnio zmieniony wt sty 20, 2009 16:25 przez Alex, łącznie zmieniany 1 raz.
[b]Doświadczenie, to coś, co zdobywasz tuż po chwili w której go potrzebowałeś.[/b]
[img]http://www.pixcastle.com/pic/6525TXNFO/231084.jpg[/img]
[img]http://www.pixcastle.com/pic/6525TXNFO/231084.jpg[/img]
Alex, Wygląda na źle odpowietrzający się układ. Oprócz płynu jest w nim powietrze które tworzy zator,który znajduje się w górnym wężu i uniemożliwa kontakt czujnika temperatury z wodą - dlatego wskazania są niskie. Pozatym moze znajdować się także w nagrzewnicy (najwyższy punkt układu chłodzenia) - dlatego w autku może być zimno. Zdejmij tą cienką rurkę idącą od górnego węża do zbiorniczka wyrównawczego i dmuchnij w nią. Prawdopodobnie napodkasz opór - oznacza to że jest zatkana. To właśnie przez nią silnik się odpowietrza. Przerabiałem dokładnie to samo w Golfie ABF, przetkanie tej rurki rozwiązało problem.
Alex pisze:...Nie bardzo mnie to przekonywało, więc postanowiłem jechać do kumpla - on ma Golfa MK 3 1.9TD...
Jeżeli chodzi o czas nagrzewania silnika 1.9 TD i 1.9 TDI to nie można ich porównywać i było na forum wyjaśnione dlaczego (wysoka sprawność 1.9 TDI)Alex pisze:...Temperature 90* C jego Golf osiągnął po przejechaniu jakichś 5 km...
Alex pisze:...Wybór padł na Wahlera - koszt 23 PLN...
23zł i 20zł to ceny zamienników, z którymi prawie każdy na forum miał przejścia po czym kupował oryginalny za 70zł i to rozwiązywało problem.Alex pisze:...Pojechałem wiec do sklepu i kupiłem drugi firmy Mayle 20 PLN...
Jaki płyn jest wlany do układu chłodzenia i czy nie jest to czysty nierozrobiony koncentrat?
VW Golf MkIII 20 Jahre GTI 1.9TDI AFN 1996 - SPRZEDANY!
Skoda Roomster Comfort Style 1.6TDI CAYB 2010
Skoda Roomster Comfort Style 1.6TDI CAYB 2010
- Alex
- Nowicjusz
- Posty: 27
- Rejestracja: ndz mar 11, 2007 17:02
- Lokalizacja: Poddębice -> okolice
- Kontakt:
Nie, nie ma oporu. Poza tym na uruchomionym silniku tą rurką wpływa płyn chłodzący, więc jest ona drożna.kwietek pisze:Zdejmij tą cienką rurkę idącą od górnego węża do zbiorniczka wyrównawczego i dmuchnij w nią.
Prawdopodobnie napodkasz opór - oznacza to że jest zatkana. To właśnie przez nią silnik się odpowietrza.
Przerabiałem dokładnie to samo w Golfie ABF, przetkanie tej rurki rozwiązało problem.
Ad. 1AFN140KM pisze:Alex pisze:...Nie bardzo mnie to przekonywało, więc postanowiłem jechać do kumpla - on ma Golfa
MK 3 1.9TD...Jeżeli chodzi o czas nagrzewania silnika 1.9 TD i 1.9 TDI to nie można ich porównywać i było na forum wyjaśnioneAlex pisze:...Temperature 90* C jego Golf osiągnął po przejechaniu jakichś 5 km...
dlaczego (wysoka sprawność 1.9 TDI)
Alex pisze:...Wybór padł na Wahlera - koszt 23 PLN...23zł i 20zł to ceny zamienników, z którymi prawie każdy na forum miał przejścia po czym kupował oryginalny za 70zł iAlex pisze:...Pojechałem wiec do sklepu i kupiłem drugi firmy Mayle 20 PLN...
to rozwiązywało problem.
Jaki płyn jest wlany do układu chłodzenia i czy nie jest to czysty nierozrobiony koncentrat?
Zdaje się, że czy to silnik 1.9 TD czy 1.9 TDI - temp. "robocza" silnika to 90* C? I chyba zgodzisz się, że po
przejechaniu 10 km samochód już powinien osiągnąć te 90* C - czy to 1.9 TD, czy 1.9 TDI?
Ad. 2
Kasa nie gra roli (choć ja już wypierniczyłem 123 PLN + koszty paliwa i brak efektów). Wielu ludzi na forum
wymieniało termostat, wielu też kupowało w sklepie w którym ja się zaopatruję - kupowali termostaty Wahlera (bardzo
chwalone na tym forum), Werneta (nieco mniej chwalone) i Mayle i jakoś byli zadowoleni... Chcesz udowodnić, że na
oryginalnym termostacie wszystko będzie OK? NAPEWNO NIE. Już pisałem, że termostat Wahlera, który wyontowałem
sprawdziłem i otwiera się tak jak ma wybite na obudowie - przy 87* C. Tak więc to nie jest wina termostatu.
Co ma płyn do rzeczy? Ale OK - już Ci odpowiadam. Tak, płyn jest robiony z koncentratu - mieszany pół na pół z woda
destylowana - w/g zaleceń producenta. Ma mieć temp. zamarzania -37* C i taką ma - zmierzyłem wczoraj u mechanika.
Mieszany i zalany był rok temu.
Zadam może proste pytanie: Czy ktoś wie dlaczego płyn w moim aucie przechodzi jakimś "lewym" kanałem? Jestem pewien, że termostat jest dobry. Podejrzewam, że płyn w jakiś sposób omija termostat. Gdyby tak nie było wąż widoczny na zdjęciu powinien (do osiągniecia temp. 87* C) być gorący/ciepły na odcinku zaznaczonym czerwonymi strzałkami, zimny natomiast na odcinku od zielonej kreski do chłodnicy:
[b]Doświadczenie, to coś, co zdobywasz tuż po chwili w której go potrzebowałeś.[/b]
[img]http://www.pixcastle.com/pic/6525TXNFO/231084.jpg[/img]
[img]http://www.pixcastle.com/pic/6525TXNFO/231084.jpg[/img]
- Alex
- Nowicjusz
- Posty: 27
- Rejestracja: ndz mar 11, 2007 17:02
- Lokalizacja: Poddębice -> okolice
- Kontakt:
Co ma piernik do wiatraka!? Cały czas chodzi o to, że górny wąż po przejechaniu 1 km czy 2 km cały robi się ciepły. To znaczy, że pompa ciągnie płyn z chłodnicy przez termostat. Termostat jest sprawny więc płyn musi iść jakims "lewym" kanałem.sagon pisze:Nie pozostaje chyba nic innego,jak przedmuchac caly uklad. Moze jest gdzies zapchany.
Sposc plyn,wymontuj termostat i sprobuj przedmuchac silnik i chlodnice.
Jezeli uklad jest drozny to powietrze powinno swobodnie hulac po calym ukladzie.
Ja bym sprobowal.
[b]Doświadczenie, to coś, co zdobywasz tuż po chwili w której go potrzebowałeś.[/b]
[img]http://www.pixcastle.com/pic/6525TXNFO/231084.jpg[/img]
[img]http://www.pixcastle.com/pic/6525TXNFO/231084.jpg[/img]
Okey.... poczytałem wypowiedzi i zastanawiam się co ma zapowietrzenie układu do termostatu???????? Czy sądzicie koledzy, że silnik jest tak zapowietrzony, że termostat z żadnej strony nie dotyka cieczy??????? Nie możliwe....
Dwie wersje według mnie...
1. Króciec termostatu jest uszkodzony, lub nie od Twojego modelu silnika, nie uszczelnia dobrze termostatu przy oringu, tamtędy spier..... płyn....
2. Termostat blokuje się w pozycji otwartej!!!! Zabrudzenie lub nie właściwy montaż lub właśnie nieszczęsny króciec....
A TD na bank nagrzewa się szybciej niż TDI, też do 90 stopni ale szybciej.... Pozdrawiam....
[ Dodano: 20 Sty 2009 18:32 ]
BO LEWEGO KANAŁU TAM NIE MA, Chyba że u Ciebie w silniku jest coś zmajstrowane
Dwie wersje według mnie...
1. Króciec termostatu jest uszkodzony, lub nie od Twojego modelu silnika, nie uszczelnia dobrze termostatu przy oringu, tamtędy spier..... płyn....
2. Termostat blokuje się w pozycji otwartej!!!! Zabrudzenie lub nie właściwy montaż lub właśnie nieszczęsny króciec....
A TD na bank nagrzewa się szybciej niż TDI, też do 90 stopni ale szybciej.... Pozdrawiam....
[ Dodano: 20 Sty 2009 18:32 ]
BO LEWEGO KANAŁU TAM NIE MA, Chyba że u Ciebie w silniku jest coś zmajstrowane
Life is Ride, Ride is Life!
<b>DIAGNOSTYKA VAG</b> -----POZNAŃ-----Kontakt przez PRIV.
<b>DIAGNOSTYKA VAG</b> -----POZNAŃ-----Kontakt przez PRIV.
Zgadza się, iż temperatura robocza wynosi 90°C, natomiast Ty napisałeś, że TD taką osiągnął po przejechaniu 5km, a przy temperaturze ok. 0°C jest to prawie niemożliwe w TDI. Chyba, że odpalasz i dajesz w p.... .Alex pisze:...Ad. 1
Zdaje się, że czy to silnik 1.9 TD czy 1.9 TDI - temp. "robocza" silnika to 90* C? I chyba zgodzisz się, że po
przejechaniu 10 km samochód już powinien osiągnąć te 90* C - czy to 1.9 TD, czy 1.9 TDI?...
Jeśli będzie prawidłowo zamontowany to powinno być OK, ale masz rację, niczego nie chcę udowadniać.Alex pisze:...Chcesz udowodnić, że na
oryginalnym termostacie wszystko będzie OK? NAPEWNO NIE...
PS. Jak jest zamontowany termostat? Oring pod termostat, czy nad?
VW Golf MkIII 20 Jahre GTI 1.9TDI AFN 1996 - SPRZEDANY!
Skoda Roomster Comfort Style 1.6TDI CAYB 2010
Skoda Roomster Comfort Style 1.6TDI CAYB 2010
Koledzy bardzo ciekawy temat to samo jest i u mnie w TDI 1Z. Pierwszy termostat jaki kupiłem to był Vernet kupiony w grudniu zeszłego roku temp. maksymalna to 70 stopni i ani grama wiecej choć by stał włączony cały dzień. Prosta sprawa kupiłem padnięty więc kupiłem drugi WAHLER o numerze 4255.92.D Wszystko było by ok ale te 90 stopni łapał mi po przejechani 15 km. Po wakacjach gdy się zrobiło troche chłodniej trzeba było przejechać 20 km i to czasami nie wystarczało żeby złapał 90. Jakiś miesiąc temu kupiłem kolejnego WAHLERA tylko że na opakowaniu jest taki numer 4264.87D (jeden oring a niektórzy pisali że mieli trzy) i co??? G.... maksymalna temperatura na wskazniku to 80 stopni osiągnięta po przejechaniu 10 km a wmieście to trzeba z 15 przejechac . Dodam tylko że jak włożyłem termometr do zbiorniczka wyrównawczego to tez mi pokazywał 80 czyli podejrzewam że czujnik jest dobry. I co Wy na mój przypadek?
deemek, ja wymienilem termostat niedalej jak dwa miesiace temu.Kupilem
Wahler-a,tego srebrnego z jednym oringiem i powiem Ci,ze lapie te 90 stopni podrecznikowo.Wiec wydaje mi sie,ze jak termostat jest dobry,to silnik musi sie nagrzac
do temperetury roboczej.Nie ma innej mozliwosci.
Wazne jest to jaka tempereture otwarcia ma termostat.Moj ma 87 stopni.
Wahler-a,tego srebrnego z jednym oringiem i powiem Ci,ze lapie te 90 stopni podrecznikowo.Wiec wydaje mi sie,ze jak termostat jest dobry,to silnik musi sie nagrzac
do temperetury roboczej.Nie ma innej mozliwosci.
Wazne jest to jaka tempereture otwarcia ma termostat.Moj ma 87 stopni.
AFN 165,5@380,8
- Alex
- Nowicjusz
- Posty: 27
- Rejestracja: ndz mar 11, 2007 17:02
- Lokalizacja: Poddębice -> okolice
- Kontakt:
Nooo i to chyba jak do tej pory najbardziej rzeczowa odpowiedź, choć to nadal gdybania - wiem, wiem chciałbym, żebyczyzaczek pisze:Okey.... poczytałem wypowiedzi i zastanawiam się co ma zapowietrzenie układu do
termostatu???????? Czy sądzicie koledzy, że silnik jest tak zapowietrzony, że termostat z żadnej strony nie dotyka
cieczy??????? Nie możliwe....
Dwie wersje według mnie...
1. Króciec termostatu jest uszkodzony, lub nie od Twojego modelu silnika, nie uszczelnia dobrze termostatu przy
oringu, tamtędy spier..... płyn....
2. Termostat blokuje się w pozycji otwartej!!!! Zabrudzenie lub nie właściwy montaż lub właśnie nieszczęsny
króciec....
A TD na bank nagrzewa się szybciej niż TDI, też do 90 stopni ale szybciej.... Pozdrawiam....
[ Dodano: 20 Sty 2009 18:32 ]
BO LEWEGO KANAŁU TAM NIE MA, Chyba że u Ciebie w silniku jest coś zmajstrowane
mi podano "na tacy" gotowe rozwiązanie. Ale miałem nadzieję, że ktoś miał taki przypadek i już go rozwiązał, lub
jest tu na forum jakiś naprawdę dobry mechanik, który też już przebrnął przez taki problem. Z Twoich odpowiedzi, to
chyba najbardziej realny byłby niewłaściwy króciec. Zabrudzenie nie wchodzi w grę, zamontować jakoś krzywo podobno
się nie da.... Co do "lewego kanału" - to było pisane w "" (cudzysłowiu) i pisząc to miałem na myśli właśnie jakąś
nieszczelność w obrębie termostatu.
Nie nie daje w p....ę - już z tego wyrosłem. Te 5 km - to tak porównawczo. Kumpel przejedzie swoim 1.9 TD 5 km iAFN140KM pisze:Zgadza się, iż temperatura robocza wynosi 90°C, natomiast Ty napisałeś, że TD taką osiągnął po przejechaniu 5km, aAlex pisze:...Ad. 1
Zdaje się, że czy to silnik 1.9 TD czy 1.9 TDI - temp. "robocza" silnika to 90* C? I chyba zgodzisz się, że po
przejechaniu 10 km samochód już powinien osiągnąć te 90* C - czy to 1.9 TD, czy 1.9 TDI?...
przy temperaturze ok. 0°C jest to prawie niemożliwe w TDI. Chyba, że odpalasz i dajesz w p.... .
ma 90* C na termometrze jak w mordę strzelił - a ja zrobię swoim 1.9 TDI 20, 40, 170 km i będę miał góra 70* C.
A czy da się go zamontować nieprawidłowo? O-ring poszedł na termostat - tzn. termostat w gniazdo, troche silikonu iAFN140KM pisze:Jeśli będzie prawidłowo zamontowany to powinno być OK, ale masz rację, niczego nie chcę udowadniać.Alex pisze:...Chcesz udowodnić, że na
oryginalnym termostacie wszystko będzie OK? NAPEWNO NIE...
PS. Jak jest zamontowany termostat? Oring pod termostat, czy nad?
o-ring.
A przeczytałeś ze zrozumieniem? Ja napisałem:skowron69 pisze:Ostatnio kupowalem w intercarsie wahlera i był tylko jeden oring w pudełku,a u ciebie były 3,moze
rzeczywiscie od innego modelu ci dali,a że dwóch innych mechaników źle termostat albo oring ze złej strony wsadzili
to nie wierze.
Czyli były w zestawie 2 o-ringi i uszczelka (taka papierowa pod kruciec termostatu). Jeden o-ring był większejAlex pisze:Z Wahlerem w zestawie były 3 uszczelki (w tym 2 o-ringi) - może o-ringi powinny być z obu stron
termostatu?
średnicy - ten został założony przez mechanika, a drugi został w pudełku.
Hm... Ja też zdaje się mam silnik właśnie 1Z - silnik 1.9 TDI 90KM w Vento '94. Może to jakaś wada fabryczna?deemek pisze:Koledzy bardzo ciekawy temat to samo jest i u mnie w TDI 1Z....
Kolego sagon Twoja wypowiedź nie wnosi nic budującego i jest OT. Jeśli chcesz się pochwalić swoimi sukcesami w wymianie części w swoim aucie - załóż sobie nowy temat.sagon pisze:deemek, ja wymienilem termostat niedalej jak dwa miesiace temu.Kupilem
Wahler-a.....
Ostatnio zmieniony wt sty 20, 2009 22:05 przez Alex, łącznie zmieniany 1 raz.
[b]Doświadczenie, to coś, co zdobywasz tuż po chwili w której go potrzebowałeś.[/b]
[img]http://www.pixcastle.com/pic/6525TXNFO/231084.jpg[/img]
[img]http://www.pixcastle.com/pic/6525TXNFO/231084.jpg[/img]
- Alex
- Nowicjusz
- Posty: 27
- Rejestracja: ndz mar 11, 2007 17:02
- Lokalizacja: Poddębice -> okolice
- Kontakt:
Nooo cóż - robił tak i jeden i drugi mechanik. Tego drugiego zapytałem po co ten silikon - stwierdził, że łatwiej wtedy zamontować termostat, bo ma się czego trzymać w czasie montażu (rzekomo bez niego wypada z gniazda...).czyzaczek pisze:Alex silikon to nie najlepszy pomysł. Sam oring wystarcza.tzn. termostat w gniazdo, troche silikonu i o-ring.
[b]Doświadczenie, to coś, co zdobywasz tuż po chwili w której go potrzebowałeś.[/b]
[img]http://www.pixcastle.com/pic/6525TXNFO/231084.jpg[/img]
[img]http://www.pixcastle.com/pic/6525TXNFO/231084.jpg[/img]
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 100 gości