Czujnik temperatury cieczy chłodzącej
Moderatorzy: G0 Karcio, Qto, marcin7x5, VIP
Czujnik temperatury cieczy chłodzącej
Witam. Proszę o pomoc bo naprawde nie wiem gdzie znajduje się czujnik temp. który wchodzi w skład obodu swiec żarowych. Golf III - silnik diesel 1Y
Czujnik temp
Pytam o ten czujnik dlatego ponieważ dziwnie pracuje mi układ podgrzewania świec żarowych mianowicie gdy silnik zimny przekręcam kluczyk w stacyjce nie swieci sie kontrolka podgrzewania swiuec dopiero gdy 2 raz przekrece kluczyk zapala sie poczym swieci krótką chwilę i gasnie w zalezności jak temp panuje na zewnątrz powtarzam ten cykl i odpalam silnik - nierzadko przebiera mi przez chwile na obrotach. Wymieniłem przekaznik, siwece zarowe - bez zmian. Z tego co dowiedziałem się cykl ten powinien wyglądacv tak : przekręcam raz kluczy zapala sie kontrolka swiec poczym po chwili przygasa i wtedy powienienem odpalic gładko silnik. Dochodze do wniosku patrzac na schemat połączen elektrycznych ze może cos tu miesza czujnik temp. Rozumiem ze masa tego czujnika przebiega poprzez płyn chłodniczy ???? Bowiem mam wrażenie jakby on w tym układzie nie pracował i zastanawiam się czy masa idze własnie poprzez płyn chłodniczy i to jeden z tych czterech przewodów wychodzących z niego ją przewodzi, nawiasem mówiąc do klemy - miałem zamocowany cienki przewód który był zerwany gdy kupiłem auto. Pozdrawiam i prosze o jakies sugestie
-
- Mistrz KieroVWnicy
- Posty: 4119
- Rejestracja: czw lip 19, 2007 18:55
- Lokalizacja: Kalisz
- Kontakt:
zle to rozumiesz lbo ja ciebie zle zrozumialem
ten czujnik ma 4 piny poniewaz sa to tak nprawde 2 czujniki polaczone w jednej obodowie
jeden sluzy do pomiaru temp ciczy dla wskaznika w desce rozdzielczej a drugi do pomiaru tempcieczy chlodzacej na potrzeby ECU - wlaznie ten na potrzeby ECU jest odpowiedzialny za grzanie swiec zarowych
kazdy czujnik ma swoje 2 osobne piny, na kazdy czujnik podawana jest masa z akumulatora a z kazdego czujnika drugim pinem wychodzi sygnal odpowiednio dla kazdego czujnika - do deski rozdzielczej a z drugiego do ECU
tak wiec czujnik nie bierze masy z plynu
Czujnik to rezystor TNC - czyli duza rezystancja przy niskiej temperaturze, niska rezystancja przy wysokiej temperaturze plynu chldzacego
Zrob cos takiego: odepnij wtyczke od czujnika i wtedy sparwdz jak grzeja swiece - wskaznik temp sie nie ruszy a ECU dzieki temu ze jest odpiety czujnik (duza rezystancja - niska temperatura plynu) bedzie myslal ze silnik jest zimny i wtedy powinien grzac swiece jak dla zimnego silnika
Jezeli tak bedzie to do wymiany masz czujnik - jezeli to nie pomoze to warjuje ci ECU bo to wlasnie ECU zalacza przekaznik od swiec i osobno kontrolke od swiec - wtedy musialbs posprawdzac zasilanie ECU
ten czujnik ma 4 piny poniewaz sa to tak nprawde 2 czujniki polaczone w jednej obodowie
jeden sluzy do pomiaru temp ciczy dla wskaznika w desce rozdzielczej a drugi do pomiaru tempcieczy chlodzacej na potrzeby ECU - wlaznie ten na potrzeby ECU jest odpowiedzialny za grzanie swiec zarowych
kazdy czujnik ma swoje 2 osobne piny, na kazdy czujnik podawana jest masa z akumulatora a z kazdego czujnika drugim pinem wychodzi sygnal odpowiednio dla kazdego czujnika - do deski rozdzielczej a z drugiego do ECU
tak wiec czujnik nie bierze masy z plynu
Czujnik to rezystor TNC - czyli duza rezystancja przy niskiej temperaturze, niska rezystancja przy wysokiej temperaturze plynu chldzacego
Zrob cos takiego: odepnij wtyczke od czujnika i wtedy sparwdz jak grzeja swiece - wskaznik temp sie nie ruszy a ECU dzieki temu ze jest odpiety czujnik (duza rezystancja - niska temperatura plynu) bedzie myslal ze silnik jest zimny i wtedy powinien grzac swiece jak dla zimnego silnika
Jezeli tak bedzie to do wymiany masz czujnik - jezeli to nie pomoze to warjuje ci ECU bo to wlasnie ECU zalacza przekaznik od swiec i osobno kontrolke od swiec - wtedy musialbs posprawdzac zasilanie ECU
Twój problem nie polega na wadliwie działającym czujniku temp. silnika G62 tylko na chwilowym braku prądu podawanym przez przekaźnik 109 zasilający ECU i elektrozawór N109 na pompie wtryskowej - efektem jest brak zapalenia się kontrolki świec żarowych po przekręceniu kluczyka w stacyjce, jeśli za drugim i kolejnym razem po przekręceniu kluczyka kontrolka nie mignie na chwilę to silnika nie uruchomisz, trzeba wyjąć ten przekaźnik, zdjąć z niego obudowę i poprawić lutownicą luty na płytce drukowanej,Poskram pisze:Pytam o ten czujnik dlatego ponieważ dziwnie pracuje mi układ podgrzewania świec żarowych mianowicie gdy silnik zimny przekręcam kluczyk w stacyjce nie swieci sie kontrolka podgrzewania swiuec dopiero gdy 2 raz przekrece kluczyk zapala sie
elektrozawór N109 to ten który widać na fotkach w zamieszczonej wyżej przez jaszczura jego fotoporadzie.
[ Dodano: 21 Gru 2008 08:20 ]
tu na przykładzie przekaźnika 103 (od grzania świec żarowych) ze zdjętą jego plastikową obudową masz widok na płytkę drukowaną i widoczne na niej luty i to te trzeba ponownie przelutować (oczywiście w przekaźniku 109) :
-
- Mistrz KieroVWnicy
- Posty: 4119
- Rejestracja: czw lip 19, 2007 18:55
- Lokalizacja: Kalisz
- Kontakt:
PRZEPRASZAM, POMYLILEM SIE - 18 TO ZWOLNIENIE STYKU X A NIE STEROWANIE KOMPUTERA
zwolnienie styku X to odciecie wszystkich mniej waznych odbiornikow elektrycznych podczas gdy kreci rozrusznik - gdy odpalasz auto to ten przekaznik wtedy odcina na krotka chwile dmuchawe nagrzewnicy, ogrzewanie tylnej szyby itp
[ Dodano: 22 Gru 2008 15:54 ]
jezeli masz silnik 1.9D o oznaczeniu 1Y to gniazdo R3 pozostaje wolne bo zasilanie sterownika silnika jest prosto ze stacyjki (bez przekaznika)
[ Dodano: 22 Gru 2008 16:00 ]
sprawdz jak dludo beda sie grzaly swiece po odpieciu czujnika plynu - powinny sie grzac tak samo dlugo jak dla zimnego silnika
jezeli po odpieciu nie bedzie widocznej zmiany to trzeba sprawdzic okablowanie, w najgorszym wypadku masz sterwonik silnika do wymiany
tu masz schemat do silnika 1Y
zwolnienie styku X to odciecie wszystkich mniej waznych odbiornikow elektrycznych podczas gdy kreci rozrusznik - gdy odpalasz auto to ten przekaznik wtedy odcina na krotka chwile dmuchawe nagrzewnicy, ogrzewanie tylnej szyby itp
[ Dodano: 22 Gru 2008 15:54 ]
jezeli masz silnik 1.9D o oznaczeniu 1Y to gniazdo R3 pozostaje wolne bo zasilanie sterownika silnika jest prosto ze stacyjki (bez przekaznika)
[ Dodano: 22 Gru 2008 16:00 ]
sprawdz jak dludo beda sie grzaly swiece po odpieciu czujnika plynu - powinny sie grzac tak samo dlugo jak dla zimnego silnika
jezeli po odpieciu nie bedzie widocznej zmiany to trzeba sprawdzic okablowanie, w najgorszym wypadku masz sterwonik silnika do wymiany
tu masz schemat do silnika 1Y
Ostatnio zmieniony pn gru 22, 2008 16:49 przez agrala, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Mistrz KieroVWnicy
- Posty: 4119
- Rejestracja: czw lip 19, 2007 18:55
- Lokalizacja: Kalisz
- Kontakt:
sprawdz jak grzeje po odlaczeniu czujnika - w ten sposob wyeliminujesz czujnik
zobacz czy dochodzi masa na pin 8 sterownika, plus z akumulatora na 9 i czy jest za kazdym razem+12V na pinie 4 jak przekrecisz stacyjke
musialbys jeszcze sprawdzic polaczenie przekaznika ze sterownikiem i czy na cewke przekaznika dochodzi plus, oraz polaczenie prekaznika na stykach roboczych - czyli czy dochodzi na styki pradowe 12V i czy jest przejscie z przekaznika na swiece
jezeli wszystko jest ok to raczej wina sterownika ale z wymiana poczekaj, moze ktos inny bedzie mial lepszy pomysl
zobacz czy dochodzi masa na pin 8 sterownika, plus z akumulatora na 9 i czy jest za kazdym razem+12V na pinie 4 jak przekrecisz stacyjke
musialbys jeszcze sprawdzic polaczenie przekaznika ze sterownikiem i czy na cewke przekaznika dochodzi plus, oraz polaczenie prekaznika na stykach roboczych - czyli czy dochodzi na styki pradowe 12V i czy jest przejscie z przekaznika na swiece
jezeli wszystko jest ok to raczej wina sterownika ale z wymiana poczekaj, moze ktos inny bedzie mial lepszy pomysl
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Baidu [Spider] i 387 gości