Wymiana łożyska w przodzie -prosze o pare wskazówek
Moderatorzy: G0 Karcio, Qto, marcin7x5, VIP
-
- Mały gagatek
- Posty: 53
- Rejestracja: czw lis 02, 2006 21:07
- Lokalizacja: tarnow
Wymiana łożyska w przodzie -prosze o pare wskazówek
Witam
Samochód VV GOLF 1997
1.6 silnik 1F
Chce wymienić łożysko w przodzie . Wykręcam nakrętkę centralną, zdejmuje tarcze, wcześniej zacisk hamulcowy.
Czy musze demontować gałkę i wahacz czy mogę amortyzator z góry odręcić i zdjąć wtedy całość bez konieczności ustawiania geometrii potem ?
Da się wybić łożysko bez prasy ? Za pomocą tulei młotka itd?
Proszę o kilka dokładnych wzkazówek .
Samochód VV GOLF 1997
1.6 silnik 1F
Chce wymienić łożysko w przodzie . Wykręcam nakrętkę centralną, zdejmuje tarcze, wcześniej zacisk hamulcowy.
Czy musze demontować gałkę i wahacz czy mogę amortyzator z góry odręcić i zdjąć wtedy całość bez konieczności ustawiania geometrii potem ?
Da się wybić łożysko bez prasy ? Za pomocą tulei młotka itd?
Proszę o kilka dokładnych wzkazówek .
Sprawa wyglada tak ze najlepiej odkrecic wszystsko od zwrotnicy tzn. wachacz, polos, koncowke drazka, stabilizator (jesli masz), hamulce (jarzmo zacisk) , zdjac tarcze slowem zostawic gola piaste z zwrotnica. I tu masz dwie opcje wymontowac kolumne mcpersona w calosci lub odkrecic zwrotnice od amora. Druga opcja wiaze sie z geometria. Ale skoro nie posiadasz prasy to zasuwanie do kogos (zalezy jakie masz uklady z tym kims) z cala kolumna jest niewygodne i dziwne. Mechanik krzywo na ciebie popatrzy i nie wiadomo czy to zrobi. Ze zwrotnica sama jest prosciej.cordoba_2004 pisze:Czy musze demontować gałkę i wahacz czy mogę amortyzator z góry odręcić i zdjąć wtedy całość bez konieczności ustawiania geometrii potem ?
Wybic da sie choc zalezy jak mocno siedzi lozysko w zwrotnicy. Czasem i prasa 30 tonowa ciezko idzie a co dopiero mlotkiem. Jesli nie chcesz zmasakrowanego lozyska miec potem w aucie (nowego) to lepiej to na prasie zrobic. Ja niestety na warsztacie prasy nie posiadam wymontowalem zwrotnice podjechalem do znajomego i za 30 zl mi wprasowal lozysko. Czekalem na to godzine bo mial akurat robote na stole pilna. Niektorzy zrobia to od reki.cordoba_2004 pisze:Da się wybić łożysko bez prasy ? Za pomocą tulei młotka itd?
-
- Mały gagatek
- Posty: 53
- Rejestracja: czw lis 02, 2006 21:07
- Lokalizacja: tarnow
Łożyska z tyłu to jest pikuś, bo powierzchnia przylegania oraz sztywność bieżni jest niewielka.cordoba_2004 pisze:...łożyska z tyłu ładnie wyszły po potraktowaniu tulejką dorabianą i czujnikiem takim z 10 kilowym ciekawe jak bedzie z tymi z przodu, nowe wbijałem to juz takim mniejszym z 5 kilowym, ale chodzi bajkowo, ojcowie nasi nie mieli pras a wszystko robili...
Wymiary łożysk to:
Tył - średnica zewnętrzna małego łożyska to ok. 39,88mm, wysokość ok 14,6mm.
Tył - średnica zewnętrzna dużego łożyska to ok. 50,3mm, wysokość ok 14,7mm.
Przód - to już średnica 72mm, a wysokość 37mm.
Obliczyłem (bo mi się chciało ) powierzchnię przylegania łożyska przedniego i tylnych. Może Ci to naświetli problem:
Tył Małe - 18,29cm²
Tył Duże - 23,21cm²
Przód - 83,65cm²
Obliczenia nie uwzględniają sztywności bieżni łożysk.
Może te liczby Ci coś powiedzą jak będzie z tymi z przodu .cordoba_2004 pisze:...ciekawe jak bedzie z tymi z przodu...
VW Golf MkIII 20 Jahre GTI 1.9TDI AFN 1996 - SPRZEDANY!
Skoda Roomster Comfort Style 1.6TDI CAYB 2010
Skoda Roomster Comfort Style 1.6TDI CAYB 2010
To wal smialo mlotkiem zobaczyszcordoba_2004 pisze:łożyska z tyłu ładnie wyszły po potraktowaniu tulejką dorabianą i czujnikiem takim z 10 kilowym ciekawe jak bedzie z tymi z przodu, nowe wbijałem to juz takim mniejszym z 5 kilowym, ale chodzi bajkowo, ojcowie nasi nie mieli pras a wszystko robili
[ Dodano: 15 Gru 2008 17:10 ]
Nowe to ja wbijam pol kilowym, zadowolony ?cordoba_2004 pisze:nowe wbijałem to juz takim mniejszym z 5 kilowym
[ Dodano: 15 Gru 2008 17:12 ]
szacun bo mi by sie nie chcialoAFN140KM pisze:bo mi się chciało )
-
- Mały gagatek
- Posty: 53
- Rejestracja: czw lis 02, 2006 21:07
- Lokalizacja: tarnow
Wyciagnac ? jesli chodzi ci o przegub to powinien wyjsc bez problemu ze zwrotnicy (a wlasciwie piasty) Nic sie nie przestawi. Jesli nie chce sie ruszyc trzeba wziac punktak i uderzyc mlotkiem w dziurke w czesci gwintowanej przegubu od czola. Jak zaczniesz walic w gwin mozesz go zklepaci zrobic grzybek.cordoba_2004 pisze:przegub kulowy wybić ze zwrotnicy
-
- Ma gadane
- Posty: 173
- Rejestracja: ndz mar 02, 2008 17:51
- Lokalizacja: częstochowa
- Kontakt:
kolego jesli nie masz praski to odkrecasz przegub dolny swozzen koncówke drazka i stabilizator .i teraz jesli nie chcesz ustawiac geometri to odkrecasz amortyzatoz z pod maski. tylko wczesniej wybij przegub jesli siedzi sztywno w piascie.i juz mamy wyciagniety całą kolumne na zewnatrz.i tak trzeba wybic teraz piaste z serodka łozyska musisz sobie cos dopasowac zeby sie oparło pelikatnie po bokach piasty od strony przegubu.mlotek i zaczynamy masakre kolega trzyma cała kolumne a ty walisz po bybijaku i wybijasz piaset to nie nalezy do trubnych zadan.zostaje łozysko w piascie zabespieczone dwoma segerami wyciagasz je oby dwa.jesli nie chca puscic to postukaj je mlotkiem po całym obwodzie.teraz najlepsze.wybijamie łozyska z zwrotnicy.od strony przegubu zostala wewnetrzna bieznia pasujemy do niej con nieco wiekszego zeby sie oparło duza powieszchnia(owin sobie to szmata bo w razie pekniecia czegos to cie nie pokaleczy)opieramy zwrotnice na podłodzie i eneggicznie zaczynamy wybijac.wybijamy na ziemi do mometu kiedy łozysko nie zruwna sie z zwrotnica.potem jak podnosi kolega cała kolumne i wybijacie dalej.nie jest to naj latwiejsze.po wybiciu łozyska posmaryj sobie miejsce na nowe łozysko olejem.oki teraz zajmujemy sie piasta .została na nim ztara bieznia nacinamy ja szlifierka i piaste w imadło zbijamj pozostałosc starego łozyska.juz mamu wszystko przyszykowane do montarzu .zabezpieczamy zwrotnice segerem od strony tarczy hamulcowejnowe łozysko smarujemy olejem.zaczynamy wbijanie nowego łozyska wbijamy je nieduzym mlotkiem po okregu po zewnetrznej biezni łozyska.jak juz wejdzie i bedzie siedziało sztywno to bijemy troszke mocniej wbijamy dopuki nie dojdzie do segera.zabezpieczamy je segerem.wbijanie piasty kola.piaste opieramy na kowadle i wbiujamy je do nowego łozyska mlotkiem pobijamy od stromy przedubu.przy skladaniu tarczy hamulcowej muje wrucic ona na stare miejscebo w przeciwnym przypadku bedzie bila kierownica przy hamowaniu......... mysle ze to na jak na domowe warunki powino jakos sie dac zrobic na warsztacie to nan praske i sciagacz ale w domu trzeba sobie dac jakos inaczej rade.pewnie ktos zaraz napisze ze cos zle lub cos,cezko to tez jest wytłumaczyc przez forum w słowach ale tak w teori i praktyce nie jest to takie straszne.opzdrawiam i prosze zdac relacie jak ci poszło
Wszystko się zgadza, ale kilka spraw wyjaśnię:
To są dwie najważniejsze informacje zapobiegające zniszczeniu nowego łożyska lub skróceniu jego żywotności!
1. Łożysko do zwrotnicy zawsze musi być wprasowane przez zewnętrzną bieżnię!
2. Piasta do łożyska musi być wprasowana przez wewnętrzną bieżnię!
Dlaczego? Ponieważ w przeciwnym razie zostaną "odciśnięte" kulki na bieżni łożyska.
memekk222 pisze:...po wybiciu łozyska posmaryj sobie miejsce na nowe łozysko olejem...
Oleju, czy innego środka smarującego w tym miejscu stosować nie wolno! Łożysko jest celowo tak "ciasno" spasowane, aby zapobiec obruceniu łożyska w zwrotnicy, oraz aby zapewnić odprowadzanie ciepła z łożyska do zwrotnicy.memekk222 pisze:...łozysko smarujemy olejem...
Należy przy tym bardzo uważać, aby nie naciąć piasty!memekk222 pisze:...została na nim ztara bieznia nacinamy ja szlifierka i piaste w imadło zbijamj pozostałosc starego łozyska...
To jest bardzo ważne: po zewnętrznej bieżni łożyskamemekk222 pisze:...zaczynamy wbijanie nowego łozyska wbijamy je nieduzym mlotkiem po okregu po zewnetrznej biezni łozyska...
Brakuje bardzo ważnej informacji: po wewnętrznej bieżni łożyskamemekk222 pisze:...wbijanie piasty kola.piaste opieramy na kowadle i wbiujamy je do nowego łozyska mlotkiem pobijamy od strony przegubu...
To są dwie najważniejsze informacje zapobiegające zniszczeniu nowego łożyska lub skróceniu jego żywotności!
1. Łożysko do zwrotnicy zawsze musi być wprasowane przez zewnętrzną bieżnię!
2. Piasta do łożyska musi być wprasowana przez wewnętrzną bieżnię!
Dlaczego? Ponieważ w przeciwnym razie zostaną "odciśnięte" kulki na bieżni łożyska.
Chyba, że piastę i tarczę hamulcową się idealnie wyczyści obrotową szczotką drucianą, co zresztą powinno być wykonane zawsze, jeśli zachodzi konieczność "rozłączenia" tych części.memekk222 pisze:...przy skladaniu tarczy hamulcowej muje wrucic ona na stare miejscebo w przeciwnym przypadku bedzie bila kierownica przy hamowaniu.........
VW Golf MkIII 20 Jahre GTI 1.9TDI AFN 1996 - SPRZEDANY!
Skoda Roomster Comfort Style 1.6TDI CAYB 2010
Skoda Roomster Comfort Style 1.6TDI CAYB 2010
memekk222, latwiej isc do zoo i dac sloniowi niech na to nadepnie. Juz dawno oduczylem sie kowalstwa. Jak bedzie mial szczescie wszytsko pojdzie ok. O ile nie zmasakruje zwrotnicy wybijajac stare lozysko, to jak sklepie nowe lozysko to bedzie mial frajde. Robilem juz takie lozyska ze 30 ton ledwo dalo rade a wy chcecie 5 kilowym mlotkiem to wszytsko zrobic powodzenia. Po co dac 30 zl za wprasowanie pozadnie, lepiej klepac mlotkiem.
-
- Ma gadane
- Posty: 173
- Rejestracja: ndz mar 02, 2008 17:51
- Lokalizacja: częstochowa
- Kontakt:
memekk222 napisał/a:
...łozysko smarujemy olejem...
Oleju, czy innego środka smarującego w tym miejscu stosować nie wolno! Łożysko jest celowo tak "ciasno" spasowane, aby zapobiec obruceniu łożyska w zwrotnicy, oraz aby zapewnić odprowadzanie ciepła z łożyska do zwrotnicy. \
wczoraj zakladalem lozysko do polo n4 i w firmowym zestawie firmy FAG jest woreczek smaru na instrukci jez pisze zeby pormarowac piaste .cieplo i tak bedzie opprowadzane.
memekk222 napisał/a:
...przy skladaniu tarczy hamulcowej muje wrucic ona na stare miejscebo w przeciwnym przypadku bedzie bila kierownica przy hamowaniu.........
Chyba, że piastę i tarczę hamulcową się idealnie wyczyści obrotową szczotką drucianą, co zresztą powinno być wykonane zawsze, jeśli zachodzi konieczność "rozłączenia" tych części.
co do tego masz czesciowa racie bo .nie wyskrobiesz tak rdzu zeby tarcza i dealnie siadla do piasty po wyczysczeniu tam sie rozchodzi o kilka setnych milimetra i watpie zeby to sie idealnie potem zlozylo .ja zostaje przy swojej wersji .ale dzieki za poprawke w tekscie.wiem jak sie to robi ale nie napisałem wypadło mi z głowy .łatwiej zrobic jak napisać
...łozysko smarujemy olejem...
Oleju, czy innego środka smarującego w tym miejscu stosować nie wolno! Łożysko jest celowo tak "ciasno" spasowane, aby zapobiec obruceniu łożyska w zwrotnicy, oraz aby zapewnić odprowadzanie ciepła z łożyska do zwrotnicy. \
wczoraj zakladalem lozysko do polo n4 i w firmowym zestawie firmy FAG jest woreczek smaru na instrukci jez pisze zeby pormarowac piaste .cieplo i tak bedzie opprowadzane.
memekk222 napisał/a:
...przy skladaniu tarczy hamulcowej muje wrucic ona na stare miejscebo w przeciwnym przypadku bedzie bila kierownica przy hamowaniu.........
Chyba, że piastę i tarczę hamulcową się idealnie wyczyści obrotową szczotką drucianą, co zresztą powinno być wykonane zawsze, jeśli zachodzi konieczność "rozłączenia" tych części.
co do tego masz czesciowa racie bo .nie wyskrobiesz tak rdzu zeby tarcza i dealnie siadla do piasty po wyczysczeniu tam sie rozchodzi o kilka setnych milimetra i watpie zeby to sie idealnie potem zlozylo .ja zostaje przy swojej wersji .ale dzieki za poprawke w tekscie.wiem jak sie to robi ale nie napisałem wypadło mi z głowy .łatwiej zrobic jak napisać
memekk222, Nie myśl, że się czepiam, czy coś takiego, bo nie o to mi chodzi. Staram się tylko przekazywać Wam jak najbardziej sprawdzone i profesjonalne informacje.memekk222 pisze:...wczoraj zakladalem lozysko do polo n4 i w firmowym zestawie firmy FAG jest woreczek smaru na instrukci jez pisze zeby pormarowac piaste .cieplo i tak bedzie opprowadzane...
Do rzeczy. Nadal coś mi się nie zgadza. Dwie sprawy:
1.
Popatrz:
Bardzo popularny zestaw łożyska przedniego do Polo 94->01 713610310. (dwurzędowe kulkowe)
Brak smaru
Bardzo popularny zestaw łożyska tylnego do Polo 94->01, oraz Golfa III 713610310. (stożkowe)
Jest smar
Miałem możliwość sprawdzenia zawartości obydwu zestawów . Każdy z nich zawierał dokładnie to co na zdjęciach.
Jeśli w zestawie znajduje się łożysko dwurzędowe - kulkowe to w zestawie nie znajdziesz smaru, ponieważ łożyska tego typu są już nasmarowane i przygotowane do montażu.
Jeśli w zestawie znajduje sie łożysko (łożyska) stożkowe to w zestawie jest smar, ale do nasmarowania łożyska, a nie do ułatwienia montażu.
2.
Według tego co napisałeś to nie powinno się montować nowych tarcz hamulcowych na stare piasty, ponieważ logicznie myśląc:memekk222 pisze:...co do tego masz czesciowa racie bo .nie wyskrobiesz tak rdzu zeby tarcza i dealnie siadla do piasty po wyczysczeniu tam sie rozchodzi o kilka setnych milimetra i watpie zeby to sie idealnie potem zlozylo .ja zostaje przy swojej wersji...
a) nowa tarcza hamulcowa nie posiada "starego miejsca", więc nie "wiadomo" jak ją zamontować
b) nie wyskrobiesz tak rdzy żeby tarcza idealnie siadła do piasty, więc należy wymienić piastę i tarczę.
Zapewniam Cię, trochę szaleństwa z obrotową szczotką drucianą i da się.
Pozdrawiam.
VW Golf MkIII 20 Jahre GTI 1.9TDI AFN 1996 - SPRZEDANY!
Skoda Roomster Comfort Style 1.6TDI CAYB 2010
Skoda Roomster Comfort Style 1.6TDI CAYB 2010
-
- Ma gadane
- Posty: 173
- Rejestracja: ndz mar 02, 2008 17:51
- Lokalizacja: częstochowa
- Kontakt:
co do łozyska w polo to było polo 91 rok wiec cała kolumna z wkadem amora.w zestawie na ptzednie kolo jest łozysko 2 segery smar ,nakretka przegubu .sruba z nakretka dolnego swoznia, i SMAR. co do tarczy hamulcowej to ;jesli mam do załozenia nowa tarcze to piasta musi byc idealnie wyczyszczona z tego wzgledu ze gdy załozymy ja na brudna piaste to bedzie bicie. jesli stara tarcza to lekko przecieram piaste i tarcze szczotka tak zeby tylko cos nie podeszczo przy montazu.to tez bedzie lipa. czestymi reklamaciami tarczy hamu;lcowej nie jest to skrzywienie bicie tarczy lecz wlasnie zle wyczyszczona piasta i tam rdza podnosi tarcze. rdza nie zyje a zre i rosnie mechanika to pradi jak ginekologia powoji dokladnie i do celu
Co do tego konkretnego przypadku to zwracam honor, bo faktycznie FAG daje smar molibdenowy (nie olej) w saszetce 3 gramy, mało tego ETKA pokazuje identycznie, ale nie wiem dlaczego tak jest. Może faktycznie ma to zwązek z tym, że w tym modelu jest cała kolumna ze zwrotnicą, a nie sama zwrotnica. W większości zestawów do samochodów nowszych z łożyskami kulkowymi dwurzędowymi smaru nie znajdziemy. Mało tego widziałem zestaw Optimala do tej samej Polówki i smaru tam nie było.memekk222 pisze:...co do łozyska w polo to było polo 91 rok wiec cała kolumna z wkadem amora.w zestawie na ptzednie kolo jest łozysko 2 segery smar ,nakretka przegubu .sruba z nakretka dolnego swoznia, i SMAR...
Czyli jednak da się idealnie wyczyścić...memekk222 pisze:...jesli mam do załozenia nowa tarcze to piasta musi byc idealnie wyczyszczona...
Mechanika to sztuka! Sztuka coś poprawnie naprawić, a i dobrze zepsuć czasami też trzeba umieć!...mechanika to pradi jak ginekologia powoji dokladnie i do celu...
Co ciekawe:
Taki silnik w Golfie nigdy nie jeździł.cordoba_2004 pisze:...Witam
Samochód VV GOLF 1997
1.6 silnik 1F...
VW Golf MkIII 20 Jahre GTI 1.9TDI AFN 1996 - SPRZEDANY!
Skoda Roomster Comfort Style 1.6TDI CAYB 2010
Skoda Roomster Comfort Style 1.6TDI CAYB 2010
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Google Adsense [Bot] i 322 gości