napisalem wielki tekst i temat byl zamkniety
w skrocie:
- olej dobiera sie do stanu silnika, nie do przebiegu
- 5w50, 10w60 oleje syntetyczne o podwyzszonej lepkosci w wysokich temp pracy, zalecane dla hardcorowych upalaczy. przeciwienstwem sa oleje 0w30, 5w30, te raczej nie nadaja sie do katowania, tylko do normalnego uzytkowania.
- mineral to zuooo, nie uznaje tego czegos. jedyna zaleta -> tani i w lecie mozna se zalac, jak nie ma nic lepszego pod reka. mrozna zima na takim oleju ostro daje po tylku silnikowi. dlaczego? zdolnosci tworzenia filmu olejowe minerala w temp ujemnych sa ograniczone. jesli juz jakis maniak jezdzi na mineralu, to niech przy niskich temp odpalajac auto rano da mu chociaz minutke na jalowym. dobre smarowanie nie pojawia wraz ze zgasnieciem kontrolki cisnienia! przy duzych przebiegach rocznych mozna stosowac myk: mineral na lato, syntetyk na zime.
- czy zmiana na lepszy to dobre rozwiazanie? zawsze i wszedzie. przechodzilem na sobie. nic lepszego od syntetyka nie ma.
- teksty: "silnik zacznie cieknac" to chyba wymysly jakiegos szalenca. jesli cieknie to znaczy tylko jedno - uszczelnienie sie wysralo i nie jest to wina oleju. wlasciwosci speczniania uszczelnien oleje maja podobne. uwaga na samochody zabytkowe, bo xx lat temu uszczelnienia mogly byc robione z innych materialow i tu trzeba stosowac specjalistyczne oleje.
- Piotr masz abfa i pomagasz innym, ale nie pisz, ze syntetyk ma ciagle taka sama gestosc, a mineral robi sie jak woda, bo to nie prawda. generalnie gestosc jest tez blednym sformulowaniem, ale obleci. lepkosc to glowny parametr. rozpatrujemy oleje z indeksem w40: syntetyk ma mniejsza lepkosc w niskich temp od minerala i polsyntetykow. to akurat zaleta! w wysokich temp ma troche nizsza lub zblizona do konkurencji [chyba ze to w30, w50 lub w60]. jedyna roznica to podatnosc na zagotowanie oleju - syntetyk pozniej straci wlasciwosci smarne od minerala. wtedy zmaryga kontolka i mozna powiedziec smialo - zamiast oleju jest woda
- srodki uszlachetniajace, depresatory itp. syntetyki najwiecej, zachowuja silnik w czystosci. minerale maja dodatkow najmniej, co moze skutkowac zasyfieniem silnika, ale tylko gdy oleju sie nie zmienia regularnie.
- jak dobrac olej? do wyboru do koloru. dobrej marki i zmieniany regularnie.
wiecej o olejach dowiecie sie czytajac posty jaro4444. moja wiedza jest niczym w porownaniu z jego.
szerokosci i dobrego oliwienia zycze. i nie obrazajcie sie koledzy jak czasem jakas opinie troche obsmieje. kazdy jest tylko czlowiekiem i ma gorsze chwile.
pozdrawiam