Witam, mam takie pytanie. Ostatnio czytałem trochę forum tutaj, ale też chiptuning.elektroda.net, diagtronik.pl, vwzone.pl, vw.tuning.prv.pl, unitronic.pl . Sprawa jest tego typu. Gość chce mi na nowo wgrać mapę komputera. Ale właśnie rozmawiałem z kolesiem, który powiedział mi tak: " nie musisz wgrywać na nowo całej mapy, wystarczy podłączyć się pod KTS-a i wprowadzić oryginalne wartości adaptacyjne od twojego modelu silnika". Co o tym sądzicie? Historia po krótce jest taka, że kolesie z którymi rozmawiałem stwierdzili, że zmieniła mi się "mapa silnika". Podobno winą była źle zamontowana instalacja gazowa, z którą kupiłem samochód. Po prostu gość bez mózgu wsadził prostą instalację do Golfa 1.6 16V z 2000r instalacje typu JUST firmy BRC i tam było ominięte OBD, i do tego nic nie sterowało ilością gazu, która dostawała sie do gara. Dzięki temu "mogłem" sobie wymienić sondę lambda przednią, obudowę filtru powietrza bo debile pocięli ją nożem jak montowali na przepustnicy mikser i im potem nie pasowała, i cały czas jest błąd (świeci się CHECK) który po podłączeniu komputera mówi "czujnik ciśnienia(bądź podciśnienia) w kolektorze/ sporadycznie". Czujnik wymieniłem na nowy, ale błąd nie zniknął, więc gość wsadził mi spowrotem mój który miałem. Byłem u kilku innych gości i gdzie nie podniosłem maski mówili: weź zdemontuj ten gaz bo mapę przeprogramujesz. No i gaz zdemontowałem, notabene chcę sprzedać za 1500 zł, ale "mapa"-cokolwiek to znaczy jest do wymiany. Po dwóch tygodniach rozmów ze "specjalistami" i nie tylko, dochodzę powoli do wniosku, że są mylone pojęcia: sterownik silnika, ECU (Engine Control Unit), mapa silnika i wartości adaptacyjne. Czy jest ktoś na forum kto mógły uściślić te pojęcia ? Bo na przykład koleś powiedział mi jeden: komputer i sterownik to jest to samo. No ja uważam, ze to nie jest to samo, bo sterownik to jakiś "programik" który wgrany na pamięć EPROM komputera, steruje urządzeniami w samochodzie. A tak mi się wydaje, niech ktoś mnie poprawi jeśli się mylę, że w tym sterowniku wpisuje się wartości adaptacyjne dla danego silnika. Na tym (też mi się wydaje) polega często ten chiptunning, że panowie zgrywają z komputera sterownik i zmieniają w nim te wartości adaptacyjne, żeby na przykład przy jakiś tam obrotach dawał więcej paliwa i że wtedy ma więcej mocy. Ja tak to widzę, czy się mylę ? Bo nie chcę się kłócić, z tymi "specjalistami", ale coraz częściej odnoszę wrażenie, że połowa z nich nie wie nawet o czym mówią, a sam szukając na forach i innych stronach zaczynam się orientować w tym temacie lepiej niż oni. Nie chodzi tylko o nazewnictwo ale też o pieniądze, bo jeśli gość mi mówi: trzeba wgrać nową mapę w jakiejś firmie w Pile za 1000 zł, a drugi mi mówi: podłączymy to pod KTS i wpiszemy oryginalne wartości adaptacyjne i będzie okej i to bedzie kosztowało 70 zł no to trochę przegięcie jest. Pełno jest takich co szukają frajera. Brońmy się.
No i tak na koniec, to może ktoś zna wartości adaptacyjne (jeśli tak to się faktycznie nazywa) do VW GOLF 1.6 16V 2000r, sterownik (czyli numerek spisany z podłączonego VAGa) 036 906 034 BB.
Pozdrawiam i zachęcam do odpowiedzi na ten temat. Mam nadzieję, że nie umieściłem go w złym miejscu.