[FAQ] Czyszczenie i smarowanie rozrusznika

Gotowe opisy różnych podzespołów aut, także nasze porady.

Moderatorzy: Moderatorzy, VIP

Awatar użytkownika
DaroS
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 406
Rejestracja: sob gru 04, 2004 10:42
Lokalizacja: Wodzislaw
Kontakt:

[FAQ] Czyszczenie i smarowanie rozrusznika

Post autor: DaroS » śr lut 06, 2008 22:58

Porada ta ma na celu poprawe pracy rozrusznika.
Gdy rozrusznik zaczyna gorzej krecic, ma wieksze problemy z rozruchem silnika to prawdopodobnie jest mocno w srodku zabrudzony lub szczotki zaczynaja sie konczyc.
Operacja "reanimacji" rozrusznika zostala wykonana na silniku benzynowym i diesla. W obu byly podobne objawy czyli utrudniona praca rozrusznika z powodu brudu oraz braku smarowania na panewkach i mechanizmach. Jak wiadomo diesel potrzebuje dobry rozruch by motor odpalil dlatego w przypadku diesla byla bardzo duza roznica. Rozrusznik po oczyszczeniu i smarowaniu duzo szybciej krecil silnikiem i w efekcie silnik diesla szybciej zapalal.
Podczas rozbierania nalezy zaznaczyc sobie w ktora strone sa poskladane poszczegolne czesci by podczas skladanie zalozyc je w wlasciwej pozycji.

Do czyszczenia i smarowania beda potrzebne nastepujace narzedzia:
- srubokret krzyzak
- klucz 8
- klucz 13
- smar
- oliwiarka
- rozpuszczalnik
- pedzelek x2
- czysta szmata

FAQ zostal zrobiony na podstawie rozrusznika z Golfa3 1.9TDI o kodzie AFN 110KM.

Na wstepie na szybko opis czesci rozrusznika by wiadomo bylo o czym mowa:

Obrazek

1. Czysczenie rozrusznika z zewnatrz.
Zanim zostanie wyciagniety rozrusznik nalezy odlaczyc akumulator.
Po wyciagnieciu rozrusznika z auta prawdopodobnie caly rozrusznik bedzie upackany itp wiec nalezy oczyscic go z wszelakiego brudu:

Obrazek Obrazek

2. Rozbieranie, czyszczenie i smarowanie.
Zabieramy sie za rozebranie mechanizmu na czynniki pierwsze:
- kluczem 13 nalezy odkrecic nakretke co laczy zasilanie z elektromagnesem do rozrusznika:

Obrazek

- odkrecamy srubokretem krzyzowym sruby aby wyciagnac elektromagnes od korpusu rozrusznika:

Obrazek

- a nastepnie wyciagamy elektromagnes i tloczek:

Obrazek

- tutaj raczej duzo brudu nie bedzie a jak juz to czyscimy wszystko co sie da do czysta a nastepnie smarujemy niewielka iloscia gestego smaru ucho od tloczka:

Obrazek Obrazek Obrazek

3. Rozbieranie mechanizmu rozrusznika.
Po wyciagnieciu elektromagnesu przchodzi kolej na rozebranie reszty rozrusznika.
- odkrecamy dwie sruby kluczem 8:

Obrazek

- nalezy odkrecic nasadke pod ktora jest tuleja i oska rozrusznika by te czesci dokladnie wyczyscic:

Obrazek Obrazek

- wyciagamy dlugie sruby by mozna bylo wyciagnac tylnia czesc rozrusznika od korpusu:

Obrazek

- gdy mamy rozpolowiony rozrusznik wyciagamy z obudowy wirnik z szczotkotrzymaczem:

Obrazek

- rozbieramy przekladnie planetarna na czesci pierwsze by uzyskac taki oto efekt:

Obrazek Obrazek

- tak wyglada rozebrany rozrusznik:

Obrazek

4. Czyszczenie.
Kolejnym etapem jest czyszczenie wszystkiego z brudu. Najlepiej zanuzyc na pare minut w rozpuszczalniku a nastepnie malym pedzelkiem dokaldnie wyczyscic kazda czesc mechaniczna.

W miedzy czasie gdy "wnetrznosci" sie mocza w rozpuszczalniku czyscimy szczotkotrzymacz, komutator oraz trybo na osce wirnika z brudu. Warto przyjrzec sie szczotkom czy nie nadaja sie do wymiany:

Obrazek Obrazek Obrazek

- czyscimy obudowe z magnesami w srodku:

Obrazek

5. Smarowanie.
Gdy wszystkie czesci beda oczyszczone zabieramy sie za smarowanie.

- smarujemy oske o ktora opiera sie dzwingnia nr 16 oraz miejsce gdzie ta dzwignia porusza sprzegielko jednokierunkowe nr 15:

Obrazek Obrazek Obrazek

- smarujemy olejem oske sprzegielka jednokierunkowego ktora wysuwa sie z korpusu:

Obrazek

- smarujemy wewnatrz tryba oske oraz zamykamy to szczelnie pokrywka:

Obrazek Obrazek

- po wlozeniu wirnika z szczotkotrzymaczem do obudowy smarujemy oske wirnika i zakladamy pokrywe:

Obrazek Obrazek

- zakladamy zabezpiecznie, smarujemy wnetrze nasadki i skrecamy:

Obrazek Obrazek Obrazek

- smarujemy oski przekladni planetarnej oraz lozyska ktore zakladamy na oski:

Obrazek Obrazek

- smarujemy smarem trybo i zakladamy je do przekladni planetarnej:

Obrazek Obrazek

- smarujemy panewke a nastepnie zakladamy plastikowa pokrywe:

Obrazek Obrazek Obrazek

- gdy mamy juz poskladana przekladnie smarujemy trybo na osce wirnika i skladamy rozrusznik:

Obrazek Obrazek Obrazek

6. Skladanie rozrusznika w jedna calosc.

- w odwrotnej kolejnosci jak rozbieralismy skrecamy obudowe z korpusem oraz w odwrotnej kolejnosci jak byl wyciagany elektromagnes zakladamy go, laczymy zasialnie (zanim przykrecimy srubke czyscimy zacisk i smarujemy go wazelina techniczna) rozrusznika az w efekcie zobaczym tak poskladany rozrusznik:

Obrazek

Podczas zakladania rozrusznika do samochodu warto oczyscic kabel zasilajacy rozrusznik oraz przesmarowac go niewielka iloscia wazeliny technicznej.
Ostatnio zmieniony czw lut 17, 2011 15:38 przez DaroS, łącznie zmieniany 13 razy.


Golf 2 1.6D - sama frajda, Golf 1.8GL AAM - niezawodny
Passat B5 1.9 AHH 0.216 GT1749V/VA ECU 012AH
Corrado G60+ 205Ps 267Nm
A4 B6 1.9 TDi Avant Quattro x2
A8 D3 4.2 TDi BVN Quattro

Awatar użytkownika
jasiek21
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 672
Rejestracja: pn lis 13, 2006 13:01
Lokalizacja: Pszów / Karczów
Kontakt:

Post autor: jasiek21 » śr lut 06, 2008 23:04

Dodam ze swojej strony, że rozrusznik przeżył czyszczenie i działa już ponad miesiąc. :chytry:
Po czyszczeniu zdecydowanie bardziej ochoczo kręci rano gdy jest minus na dworze.
Z wymontowaniem rozrusznika nie ma większego problemu, trzeba się jednak wyposażyć w dość długa przedłużkę, lub kluczem fajfkowym walczyć, bo akurat na śrubie jest taki plastik zamontowany, a na nim kable.
Powodzenia wszystkim życze i mam nadzieję, że porada DaroS się przyda.
Ostatnio zmieniony śr lut 06, 2008 23:32 przez jasiek21, łącznie zmieniany 3 razy.


[url=http://www.spritmonitor.de/en/detail/228972.html][img]http://images.spritmonitor.de/228972.png[/img][/url]

ROZAUTO
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 26
Rejestracja: sob cze 23, 2007 20:18
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: ROZAUTO » śr lut 27, 2008 23:20

o człowieku napracowałeś sie przy tym artykule gratuluje :)

[ Dodano: 27 Lut 2008 22:22 ]
a dodam jeszcze, jak ktoś chce oddać rozrusznik do jakiegoś partacza z warsztatu a nie na profesjonalną regeneracje to niech skorzysta z materiałów kolegi powyżej i niech zrobi to sam zostaje od 50 do 100zł w kieszeni.



Awatar użytkownika
pipek71
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 78
Rejestracja: śr lis 08, 2006 23:09
Lokalizacja: Jordansmuhl

Post autor: pipek71 » wt mar 11, 2008 11:42

No to ja już mam czyszczenie za sobą , fakt syfu tam było sporo.
Opracowanie czynności + zdjęcia godne uznania i bardzo pomocne !

Chcę jednak uprzedzić posiadaczy silnika AHF o kilku specyficznych niespodziankach :

1. Wymontowanie z silnika ; - owszem klucz 13 przydał się ale tylko do pierwszej nakrętki mocującej plastikowa obudowę na przewody na górnej śrubie ,na dolnej było dokręcone mocowanie czegoś co przypominało stabilizator . po odkręceniu tych 13-tek dostajemy sie dopiero do właściwego mocowania ....i tu niespodzianka ZABEZPIECZCIE SIĘ KONIECZNIE W KLUCZ 18 !! to rozwiąże temat demontażu z silnika.

2. Te trzy śrubki na krzyżyk mocujące bendix były u mnie niestety GWIAZDKAMI (nie pamiętam rozmiaru) . Niestety nie udało mi się dostać do wnętrza bendixa bo kluczyk gwiazdkowy nie poradził sobie z mocno zapieczonymi śrubami uszkadzając je nieznacznie.
Zakładam że obudowa jest tak szczelna że i tak nie byłoby tam brudno .Będzie problem jak kiedyś padnie będix :-)

3. Kolejna niespodzianka spotkała mnie przy odkręcaniu śruby 4 ........u mnie konieczny był kluczyk 7 .

Reszta poszła sprawnie ,nie było żadnych problemów ze spasowaniem przy składaniu .
Po całym zabiegu różnica kolosalna ! Rozrusznik kręci jakby nie miał żadnych oporów . Wcześniej rzęził i piszczał jak wyjechane łożysko teraz zasuwa jakby miał doładowanie turbiną :-) . pzdr wszystkich planujących ten zabieg , na prawdę warto nawet profilaktycznie .
Aha zapomniałem dodać koszt całej operacji wyniósł mnie około 7 zł . Tubka smaru , butla benzyny ekstrakcyjnej i mały pędzelek !
Ostatnio zmieniony wt mar 11, 2008 11:52 przez pipek71, łącznie zmieniany 2 razy.


[img]http://images2.fotosik.pl/282/b589a89788bbbb64med.jpg[/img]

Awatar użytkownika
ddChavez
Ma gadane
Ma gadane
Posty: 206
Rejestracja: śr kwie 19, 2006 18:14
Lokalizacja: Radomsko/Wrocław
Kontakt:

Post autor: ddChavez » ndz cze 08, 2008 12:56

Czy rozruszniki do diesla są takie same jak do benzyny? Mam do regeneracji swój w 1.4 ABD. Ciężko go wykręcić?


[url=http://img91.imageshack.us/img91/4503/beztytuu1pk4.jpg][img]http://img91.imageshack.us/img91/4503/beztytuu1pk4.jpg[/img][/url]

jaszczur
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 6612
Rejestracja: ndz mar 27, 2005 09:34
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Post autor: jaszczur » ndz cze 08, 2008 13:38

ddChavez pisze:Czy rozruszniki do diesla są takie same jak do benzyny? Mam do regeneracji swój w 1.4 ABD. Ciężko go wykręcić?
nie sa,a z wykręceniem problemu nie ma tylko na pewno ciężej niż gdzie indziej gdyż jest on z tyłu(bez kanału sie nie obejdzie)



Awatar użytkownika
jasiek21
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 672
Rejestracja: pn lis 13, 2006 13:01
Lokalizacja: Pszów / Karczów
Kontakt:

Post autor: jasiek21 » pn cze 09, 2008 08:56

z tego co wiem to chyba 3 rodzaje rozruszników były w 1,4, więc jest szansa że trafisz na taki sam.
jaszczur pisze:indziej gdyż jest on z tyłu
racja na pierwszy rzut oka nawet go ciężko znaleźć, bo w takim nietypowym miejscu jest.
a na temat czyszczenia i demontażu to powinien się DaroS wypowiedzieć, bo już w bliźniaczym 1,4 aex wyjmował i czyścił.
Ostatnio zmieniony pn cze 09, 2008 08:57 przez jasiek21, łącznie zmieniany 1 raz.


[url=http://www.spritmonitor.de/en/detail/228972.html][img]http://images.spritmonitor.de/228972.png[/img][/url]

Awatar użytkownika
Ostry!
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 667
Rejestracja: ndz paź 08, 2006 22:03
Lokalizacja: OP/OK
Kontakt:

Post autor: Ostry! » śr sty 07, 2009 23:19

DaroS pisze:aby wyciagnac bendix od korpusu rozrusznika:
raczej elektromagnes ;)


German Car - German Style ;-)
Gofer: http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=153467 Zapraszam
[img]http://img14.imageshack.us/img14/5457/ostry.jpg[/img]

Awatar użytkownika
Sztomel
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 5667
Rejestracja: czw wrz 20, 2007 23:10
Lokalizacja: Rybnik

Post autor: Sztomel » czw sty 08, 2009 15:41

ja mam tylko jedno pytanie i myślę, że chyba dość istotne, jakiego smaru użyłeś - chodzi o oznaczenie.


Obrazek

Awatar użytkownika
kITA
Ma gadane
Ma gadane
Posty: 153
Rejestracja: wt paź 03, 2006 19:28
Lokalizacja: PIOTRKóW TRYBUNALSKI
Kontakt:

Post autor: kITA » czw sty 08, 2009 16:39

Smar nie jest dobry do tulejek rozrusznika-Moczy się tulejki w oleju silnikowym ok.30 minut.Tulejki naciągną olejem i im starczy,a smar w zimę robi się bardzo gęsty i może być kuku.Pozdro



Awatar użytkownika
DaroS
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 406
Rejestracja: sob gru 04, 2004 10:42
Lokalizacja: Wodzislaw
Kontakt:

Post autor: DaroS » czw sty 08, 2009 20:18

Uzylem smaru do lozysk. nie zauwazylem problemow podczas rozruchu w mrozne dni po dzis dzien.
Ostry!, sluszna uwaga, juz poprawione.
Ostatnio zmieniony czw sty 08, 2009 20:21 przez DaroS, łącznie zmieniany 2 razy.


Golf 2 1.6D - sama frajda, Golf 1.8GL AAM - niezawodny
Passat B5 1.9 AHH 0.216 GT1749V/VA ECU 012AH
Corrado G60+ 205Ps 267Nm
A4 B6 1.9 TDi Avant Quattro x2
A8 D3 4.2 TDi BVN Quattro

Awatar użytkownika
Ostry!
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 667
Rejestracja: ndz paź 08, 2006 22:03
Lokalizacja: OP/OK
Kontakt:

Post autor: Ostry! » czw sty 08, 2009 20:35

DaroS pisze:Ostry!, sluszna uwaga, juz poprawione.
jeszcze w paru miejscach zamień bo też elektromagnes powinien być :bigok:


German Car - German Style ;-)
Gofer: http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=153467 Zapraszam
[img]http://img14.imageshack.us/img14/5457/ostry.jpg[/img]

tomi02
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 8
Rejestracja: sob mar 10, 2007 14:45
Lokalizacja: P-ń
Kontakt:

Post autor: tomi02 » sob sty 10, 2009 11:21

Cześć.
W wielu miejscach w necie i chyba też w "Naprawiam sam" piszą, że przed odkręceniem rozrusznika trzeba podeprzeć silnik bo śruba mocująca rozrusznik mocuje też wspornik silnika. Tutaj czytam, że z wykręceniem rozrusznika nie ma problemu. I mam pytanie czy w silniku 1,9 TD też tak jest? Czy da się wykręcić rozrusznik bez problemu, bez podwieszania silnika?

[ Dodano: 10 Sty 2009 12:21 ]
Przed chwilą sprawdziłem to w praktyce więc odpowiem sobie sam :)
Przed odkręceniem rozrusznika trzeba silnik lub skrzynie biegów podeprzeć na lewarku. Dwie długie szpilki przechodzą przez cały rozrusznik i mocują też silnik do wspornika przedniej poduszki. Więc podparcie silnika jest konieczne. Tak jest na pewno w przypadku silnika 1.9 TD. Ale nie ma z tym problemu. Wystarczy standardowy podnośnik golfowski, który podłożyłem pod skrzynie biegów.
Mniej więcej wszystko wygląda tak:
- odpiąłem minusową klemę od akumulatora
- wypiąłem wtyczkę i odkręciłem dwa przewody (alternator i akumulator) od elektromagnesu rozrusznika (klucz 13, najlepiej nasadowy z grzechotką)
- podłożyłem podnośnik pod skrzynie biegów i trochę go podkręciłem, aby silnik się na nim oparł
- odkręciłem od dolnej szpilki trzymającej rozrusznik wspornik z uchwytem do przewodu (chyba od wspomagania)
- odkręciłem górną szpilkę (do długich śrub klucz 16, najlepiej nasadowy z grzechotką)
- odkręciłem górną ostatnia śrubę trzymającą rozrusznik (klucz 17, też nasadowy)

Wszystko zrobiłem bez kanału i podnoszenia samochodu na podnośniku (z wyjątkiem tego na którym opiera się silnik). Trzeba się tylko położyć pod samochodem. Trochę więcej się trzeba namęczyć, ale da się zrobić.


yyyy

piotreksm
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 507
Rejestracja: pt paź 05, 2007 22:40
Lokalizacja: leśna
Kontakt:

Post autor: piotreksm » sob sty 10, 2009 23:46

Moim zdaniem czyszczenie i smarowanie rozrusznika nie ma wiekszego sensu jak się nie włoży do niego nowych tulejek , koszt takich tulejek nie jest wielki około 20 zł i dostaniemy je bez problemu w każdym sklepie z częściami do samochodów .Po takiej operacji to rozrusznik nam posłuzy pare lat . :bajer:


Zapraszam do oceny golf C na GTI
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f=87&t=148605
auto buduje sie z pasją !!!

ODPOWIEDZ

Wróć do „FAQ”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 38 gości