Kontrolka rezerwy
Moderatorzy: G0 Karcio, Qto, marcin7x5, VIP
Kontrolka rezerwy
Witam, mam pytanie odnośnie tytułu tematu. Czy w mk2 da się jakoś zamontować kontrolkę rezerwy, przyłączyć do baku, ale bez rozbierania i ustawiania czegokolwiek. Wiem że obrotomierz można bez żadnych większych problemów dołączyć więc pomyślałem też rezerwie bo ostatnio mi się zdarza stanąć na środku drogi
No, to ja was zaskoczę - u mnie takowa kontrolka jest. Trzeba sobie ją dorobic.
FAQ - potrzebny znajomy elektronik, który dołoży opamp 741 na super gluta do tylnej ścianki tablicy zegarów, do tego trójnik RCR o sporej stałej czasowej (elektronik będzie wiedział). To do sygnału z czujnika poziomu paliwa, drugie wejście opampa do helitrymerka rozpiętego pomiędzy 10V a masą. Trymerkiem ustawia się próg zadziałania, do wyjścia opampa podłącza się led-a z rezystorkiem. Operacja (nie liczę wydarcia zegarów) zajęła mi jakieś 45 minut (miałem potrzebne manele, z zawodu elektronik-automatyk). Pozostaje jesze regulacja progu zadziałania kontrolki. Taki układ ma wadę - brak histerezy. Bywa, że mruga przy hamowaniu, ale myślę nad tym - przy następnym demontażu deski trzeba dołożyć dodatnie sprzężenie zwrotne i będzie również histereza.
Elektronik da radę takie coś dosztukować. Koszt to dosłownie kilka złotych - najdroższy jest helitrymer, bo w detalu kosztuje jakieś 3zł.
Schematu nie mam, bo układ robiony z pamięci, ale wierzcie mi, że ię da.
FAQ - potrzebny znajomy elektronik, który dołoży opamp 741 na super gluta do tylnej ścianki tablicy zegarów, do tego trójnik RCR o sporej stałej czasowej (elektronik będzie wiedział). To do sygnału z czujnika poziomu paliwa, drugie wejście opampa do helitrymerka rozpiętego pomiędzy 10V a masą. Trymerkiem ustawia się próg zadziałania, do wyjścia opampa podłącza się led-a z rezystorkiem. Operacja (nie liczę wydarcia zegarów) zajęła mi jakieś 45 minut (miałem potrzebne manele, z zawodu elektronik-automatyk). Pozostaje jesze regulacja progu zadziałania kontrolki. Taki układ ma wadę - brak histerezy. Bywa, że mruga przy hamowaniu, ale myślę nad tym - przy następnym demontażu deski trzeba dołożyć dodatnie sprzężenie zwrotne i będzie również histereza.
Elektronik da radę takie coś dosztukować. Koszt to dosłownie kilka złotych - najdroższy jest helitrymer, bo w detalu kosztuje jakieś 3zł.
Schematu nie mam, bo układ robiony z pamięci, ale wierzcie mi, że ię da.
No, panowie - prościej się również da. Można zastosować gotowy czujnik. Kwestia ceny. ;-)Fotek nie mam, bo zegary zamontowane, ale wierzcie, że nie jest to arcydzieło holenderskich mistrzów - domorosły elektronik spokojnie takie wysmaruje.
Udało się dodać schemacik.
Do wejścia podłącza się sygnał z zacisku zegara od paliwa, ale nie ten gdzie panuje napięcie +10V, tylko ten zacisk od strony czujnika poziomu paliwa.
Potrzebne części :
- wzmacniacz operacyjny (w detalu 2...3zł)
- dwa rezystory (na sztuki po 20gr)
- kondensatorek 100/16 (za 50gr)
- dioda LED (30gr)
- helitrymer (2...3zł)
- cienkie kabelki (mogą być nawet z radia ze śmietnika)
koszt części - 5...7zł
Narzędzia :
- obcinaczki
- lutownica
- pistolet z klejem na gorąco
- nożyk do tapet
- pinceta
- płaskoszczypy
Całość przykleiłem na folii ze ścieżkami, pod zegarami. Poszyte cieniutkimi kabelkami, helitrymerek dałem pod deską, żeby łatwo móc poregulować moment zadziałania. U mnie kondensator jest teraz 22/16, ale nieraz mruga kontrolką [przy ostrym hamowaniu, więc radzę zastosować 100/16 - jak na schemacie (sorka za jakość, ale z plastyki miałem 2+).
Udało się dodać schemacik.
Do wejścia podłącza się sygnał z zacisku zegara od paliwa, ale nie ten gdzie panuje napięcie +10V, tylko ten zacisk od strony czujnika poziomu paliwa.
Potrzebne części :
- wzmacniacz operacyjny (w detalu 2...3zł)
- dwa rezystory (na sztuki po 20gr)
- kondensatorek 100/16 (za 50gr)
- dioda LED (30gr)
- helitrymer (2...3zł)
- cienkie kabelki (mogą być nawet z radia ze śmietnika)
koszt części - 5...7zł
Narzędzia :
- obcinaczki
- lutownica
- pistolet z klejem na gorąco
- nożyk do tapet
- pinceta
- płaskoszczypy
Całość przykleiłem na folii ze ścieżkami, pod zegarami. Poszyte cieniutkimi kabelkami, helitrymerek dałem pod deską, żeby łatwo móc poregulować moment zadziałania. U mnie kondensator jest teraz 22/16, ale nieraz mruga kontrolką [przy ostrym hamowaniu, więc radzę zastosować 100/16 - jak na schemacie (sorka za jakość, ale z plastyki miałem 2+).
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony pt kwie 25, 2008 19:21 przez kleki, łącznie zmieniany 4 razy.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot], Google Adsense [Bot] i 405 gości