jasne, że możesz zmierzyć kompresję - u każdego porządnego mechanika ...
jak klekocze na zimno (do minuty po zapaleniu rano) to jest OK, olej musi płynąć pod odpowiednim ciśnieniem), jeśli na ciepło to gorzej, możesz sprawdzić czy klekocze na wolnych obrotach i przechodzi po dodaniu gazu czy nie...), kiedy zmieniałeś olej, czy stan jest poprawny ? jaki olej lejesz ? jeśli tylko przy wysokich obrotach to może to nie zawory tylko kiepsko ustawiony zapłon, albo jakaś nieszczelność na wydechu ...
stan z przed 15 lat = stan fabryczny, na poczatek chodzi o to że musisz ocenic stan na dziś, możesz podejść do tego dwojako:
- hamownia (drozsze, pewniejsze)
- próby przyspieszenia/prędkości maks we własnym zakresie (tańsze ale możliwy błąd, który możesz zminimalizować zwiększając liczbę prób - wcześniej możesz zkalibrować licznik - zmierzyć jego błąd, z tego co się orientuje to większość hamowni ma taką usługę)
ten model z tym silnikiem powinien dać radę wyciągnąć 168 km/h, przyspieszenie 0-80 8,9 sek 0-100 14,0 sek (dane z doppelwobber.de)
(najlepiej sprawdzić na płaskim kawałku przy w miarę bezwietrznej pogodzie, koniecznie zrobić przejazd w jedną i drugą stronę, im więcej prób tym lepiej, przyspieszenia mierzyć stoperem albo aparatem - pasażer, pamiętaj o nagrzaniu silnika ! kręceniu pod czerwoną kreskę)
jeśli osiągniesz te wyniki to wszystko jest OK.
przed przeprowadzeniem takich prób powinneś mieć:
- opony (właściwe ciśnienie i rozmiar zalecany przez VAG - dla twojego silnika 185/60/14 lub 195/50/15)
- sprzęgło (czy nie ślizga)
- hamulce (czy nie zapieczone)
- zapłon (ustawiony poprawnie, świeże świece, kable, kopułka, palec)
- mieszanka (poprawne spalanie, brak błędów na komputerze, ...)
- katalizator (jego drożność, o ile jest)
