[MK2 1.6 PN] Nierówne obroty silnika
Moderatorzy: G0 Karcio, Qto, marcin7x5, VIP
- Lipek81
- Mistrz KieroVWnicy
- Posty: 4677
- Rejestracja: czw gru 01, 2005 12:20
- Lokalizacja: Pruszcz Gdański
- Kontakt:
Żeby rozwiać nasze wątpliwości, sprawdzę dziś, jak zachowuje się silnik przy odączonym jednym i drugim zaworku, a także przy podłaczonym zaworku na stałe pod 12V.
- naprawa, odnowa i budowa od podstaw wiązek elektrycznych (także clean look);
- swapy silników;
- inne nietypowe usługi elektryczne, których warsztaty nie robią, albo biorą za nie kupę kasy :D
BARDZO niskie ceny, staranne wykonanie - szczegóły priv.
- swapy silników;
- inne nietypowe usługi elektryczne, których warsztaty nie robią, albo biorą za nie kupę kasy :D
BARDZO niskie ceny, staranne wykonanie - szczegóły priv.
- Lipek81
- Mistrz KieroVWnicy
- Posty: 4677
- Rejestracja: czw gru 01, 2005 12:20
- Lokalizacja: Pruszcz Gdański
- Kontakt:
- można, ale tylko pod zaworki od przewietrzania i podciśnienia (piny nr 1 i 2 - zawór podciśnienia, piny 6 i 7 - zawór odpowietrzenia) obojętnie, gdzie +, a dzie minus (oczywiście, jeżeli masz odłączoną wtyczkę od nastawnika).puzon_16 pisze:czy mozna do silnika krokowego- czyli tego regulujacego ruch przesłony górnej podłaczyc bezposrenio z akumulatora 12 v?
W żadnym wypadku nie można podłączać napięcia pod piny 3, 4 i 5 (od potencjometru) - natychmiast uszkodzisz potencjometr w nastawniku. Piny numerowane są od dołu (1) do góry (7).
Wczoraj przeprowadziłem eksperyment z odłączaniem tych zaworków. Tylko odłaczanie, bo tak sobie pomyślałem, i żeby podłączyć je pod stałe zasilanie to muszę zrobić odpowiedni przełącznik (no bo masę weźmie ze sterownika, +12V z aku i boję się, że prąd przez cewkę cofnie się do ECU i coś się uszkodzi).
Najważniejsze odkrycie - za falowanie obrotów przy odłączonym pinie optencjometra nastawnika nie odpowiada nastawnik, tylko przesłona wstępna - to ona otwierając się i zamykając powoduje zwiększanie/zmniejszanie obrotów. Nastawnik przepustnicy jest w tym momencie nieruchomy. Poszedłem o krok dalej i odłączyłem podczas falowania nastawnik przesłony wstępnej - i obroty się zawiesily. Ale mała uwaga - poziom prędkości obrotowej, na którym zawieszają się obroty jest różny i nie wiem, od czego zależy - ale są jakby dwa poziomy - powiedzmy "niski" - obroty są takie, jak w starym polonezie na ssaniu i poziom wysoki - to właśnie na tym poziomie, na 4. biegu samochód jedzie 80km/h. To, czy obroty zawieszą się na poziomie niskim, czy wysokim to jest loteria - nie zauważyłem żadnej prawidłwości.
I jeszcze odnośnie falowania przy odłączonym pinie potencjometra - zauważyłem, że te falowanie ma różną amplitudę, od czego zależną - nie wiem, tzn. to jest tak, że jak już zacznie falować, to cały czas tak samo, ale jak np. ponownie zmuszę go do falowania, to maksymalne obroty osiągane przy falowaniu mogą być inne - dużo wyższe, lub niższe (wcześniej pisałem, że zawsze faluje tak samo, bo tego dnia tak było, ale wczoraj falowanie było różne).
Jeżeli przy falowaniu maksymalne obroty są niskie, to jak odłączę nastawnik przesłony wstępnej, to zawieszą się na niskim poziomie. Analogicznie - jak przy falowaniu są wysokie, to po odłaczeniu nastawnika zawieszą się na wysokim poziomie.
A teraz sprawa odłączania zaworków:
- jeżeli odłączy się zaworek przewierzania (ten górny - piny 6 i 7) to z każdym dodaniem gazu (na postoju) i puszczeniu wolne obroty są coraz niższe. Potem już się nie obniżają. Co innego w czasie jazdy - jeżeli jadę i w trakcie jazdy odłączę ten zaworek, to z czasem wolne obroty są coraz niższe, i po pewnym czasie występuje ten efekt, że silnik gaśnie, np. przy dojeżdżaniu do skrzyżowania (wciskam sprzęgło i gaśnie). Wiem, że niektórzy mieli taki problem z tym gaźnikiem, że gasł przy dojechaniu do skrzyżowania - mi się to zdażyło tylko raz (tylko raz mi zgasł z własnej woli przy dojeździe do skrzyżowania, potem się już to nie powtórzyło - nic nie poprawiałem, samo się naprawiło). I te gaśnięcie z wczoraj, przy odłaczonym zaworku przewietrzania było dokładnie takie samo.
Wniosek jest taki, że jeżeli komuś gaśnie przy dojeżdżaniu do skrzyżownaia, to jest to problem zaworka przewietrzania, jego okablowania (coś może nie kontaktować), może być brudny filterek, lub sam zawór sie zawieszać, lub może wina tej rurki co idze do filtra powietrza (zapchana).
Potem odłączyłem zaworek podciśnienia - po chwilowym dodaniu gazu obroty wieszają się natychmiast - im więcej gazu dodam, tym na wyższym poziomie się wieszają, ale od pewnego momentu pojawia się ten sa efekt, jak przy odłaczonym potencjometrze nastawnika przepustnicy - obroty zaczynają falować i przyczyną falowania jest też przesłona wstępna. Reszta dokładnie taka, jak pisałem wyżej - po odłączeniu przesłony wieszają się itd.
- naprawa, odnowa i budowa od podstaw wiązek elektrycznych (także clean look);
- swapy silników;
- inne nietypowe usługi elektryczne, których warsztaty nie robią, albo biorą za nie kupę kasy :D
BARDZO niskie ceny, staranne wykonanie - szczegóły priv.
- swapy silników;
- inne nietypowe usługi elektryczne, których warsztaty nie robią, albo biorą za nie kupę kasy :D
BARDZO niskie ceny, staranne wykonanie - szczegóły priv.
- VJARON
- Mały gagatek
- Posty: 62
- Rejestracja: śr lis 29, 2006 21:16
- Lokalizacja: Lublin
- Auto: Corrado G60
Golf II Country
Golf III GTI - Silnik: PG
- Kontakt:
Lipek81!, puzon_16, pytał o silniczek krokowy!!! regulator przesłony wstępnej.Lipek81 pisze:- można, ale tylko pod zaworki od przewietrzania i podciśnienia (piny nr 1 i 2 - zawór podciśnienia, piny 6 i 7 - zawór odpowietrzenia) obojętnie, gdzie +, a dzie minus (oczywiście, jeżeli masz odłączoną wtyczkę od nastawnika).puzon_16 pisze: czy mozna do silnika krokowego- czyli tego regulujacego ruch przesłony górnej podłaczyc bezposrenio z akumulatora 12 v?
W żadnym wypadku nie można podłączać napięcia pod piny 3, 4 i 5 (od potencjometru) - natychmiast uszkodzisz potencjometr w nastawniku. Piny numerowane są od dołu (1) do góry (7).
Wydaje mi się, że tak, ale jeszcze tego nie sprawdziłem, to znaczy trzeba najpierw zmierzyć jakie napięcie podaje komputer na ten silniczek.
Zakładam, że komputer podaje napięcie w zakresie 0-12V i na tej podstawie przesłona się wychyla na odpowiedni kąt. ale ten zakres może być inny
[ Dodano: 13 Gru 2007 11:05 ]
Właśnie mam dokładnie taki obiaw!!! muszę do domu jechać i do sprawdzić, Lipek81, jak to zadziała to masz u mnie duży browarLipek81 pisze:Najważniejsze odkrycie - za falowanie obrotów przy odłączonym pinie optencjometra nastawnika nie odpowiada nastawnik, tylko przesłona wstępna - to ona otwierając się i zamykając powoduje zwiększanie/zmniejszanie obrotów.
O tym właśnie mówiłem, ale to nie są dokładnie nasze obiawy :/Lipek81 pisze:Potem odłączyłem zaworek podciśnienia - po chwilowym dodaniu gazu obroty wieszają się natychmiast - im więcej gazu dodam, tym na wyższym poziomie się wieszają,
Na pewno trzeba jakoś przeczyścić te zaworki, szczególnie przewietrzania, a sprawa wieszających się obrotów nadal jakoś nie jasna jest. prawdopodobnie to może być sprawa jakiegoś nie kontaktu i wieszania się ECU, bo o tym nikt nie wspomina.
Ostatnio zmieniony czw gru 13, 2007 12:16 przez VJARON, łącznie zmieniany 1 raz.
[img]https://images23.fotosik.pl/121/10f16e6fbd75de07.jpg[/img]
Dalej mam tego golfa :) ale teraz zbieram na G :D
Dalej mam tego golfa :) ale teraz zbieram na G :D
- Lipek81
- Mistrz KieroVWnicy
- Posty: 4677
- Rejestracja: czw gru 01, 2005 12:20
- Lokalizacja: Pruszcz Gdański
- Kontakt:
- chyba ostatnio trochę przemęczony jestem....VJARON pisze:Lipek81!, puzon_16, pytał o silniczek krokowy!!! regulator przesłony wstępnej.
Ze sterowaniem regulatorem przesłony wstępnej to jest tak, że ECU podaje tam impulsy prostokątne o stałej amplitudzie, ale różnym wypełnieniu. Czyli im większe wypełnienie impulsów, tym przesłona bardziej otwarta.
Czyli jak podłaczysz tam +12V to się całkowicie zamknie (bo o ile pamiętam, to w położeniu beznapięciowym jest otwarta). Nie jestem tylko na 100% pewnien, czy te impulsy rzeczywiście mają 12V. Poza tym druga sprawa jest taka, że ECU daje impulsy na ten silniczek, a nie daje napięcia stałego - nie wiem, czy jak dłużej przytrzymasz stałe napięcie na jego zaciskach, to się nie nagrzeje zbytnio lub, w ekstremalnym przypadku, może się spalić - po prostu nie jestem tego pewien.
Trzeba by podłaczyć tam oscyloskop i zbadać - a ja nie mam dostępu do garażu, więc nie mam jak. Gdybym chociaż miał UPSa od kompa, to mógłbym to zrobić na parkingu .
W ogóle zasilanie impulsowe tego silniczka powoduje to, że po przekręceniu zapłonu słuchać takie brzęczenie - bo ta przesłona wstępna tak naprawdę drży cały czas, a wraz z nią elementy do niej przymocowane - stąd te brzęczenie.
A poza tym, nie chcę się czepiać, ale to nie jest silniczek krokowy, tylko zwykły silniczek elektryczny - jak mu dajesz napięcie, to przekręca przysłonę, jak napięcia nie ma, to sprężyna cofa ją z powrotem. A jakbyś go wymontował, to obracałby się w kółko (no chyba, że tam w środku jest jakieś zabezpieczenie mechaniczne).
Z tą przysłoną jest jeszcze taki numer, że połaczona jest też ona z takim zaworkiem, który daje dodatkowe paliwo (o ile pamiętam, to jest tak, że jak się przymyka, to daje więcej paliwa) - może coś tam jest przybrudzone?
- w tej sytuacji byłoby tylko tak, że przy niższym (ale stałym) napięciu przesłona wolniej by się wychyliła, ale również zamknęłaby się całkowicie, chyba, że napięcie byłoby tak małe, ze silnik nie byłby w stanie ruszyć przesłoną.VJARON pisze:Zakładam, że komputer podaje napięcie w zakresie 0-12V i na tej podstawie przesłona się wychyla na odpowiedni kąt.
- naprawa, odnowa i budowa od podstaw wiązek elektrycznych (także clean look);
- swapy silników;
- inne nietypowe usługi elektryczne, których warsztaty nie robią, albo biorą za nie kupę kasy :D
BARDZO niskie ceny, staranne wykonanie - szczegóły priv.
- swapy silników;
- inne nietypowe usługi elektryczne, których warsztaty nie robią, albo biorą za nie kupę kasy :D
BARDZO niskie ceny, staranne wykonanie - szczegóły priv.
- VJARON
- Mały gagatek
- Posty: 62
- Rejestracja: śr lis 29, 2006 21:16
- Lokalizacja: Lublin
- Auto: Corrado G60
Golf II Country
Golf III GTI - Silnik: PG
- Kontakt:
To by się zgadzało , w takim układzie Ja nie radzę podawać na niego stałego napięcia 12V, duże prawdopodobieństwo uszkodzenia (z resztą i tak nic to nie da), bardzo wskazany jest pomiar oscyloskopem.Lipek81 pisze:ECU podaje tam impulsy prostokątne, po przekręceniu zapłonu słuchać takie brzęczenie
Niestety tu się nie zgodzę, po pierwsze ma zabezpieczenie przed obróceniem się, po drugie na 99% mogę stwierdzić że po prostu ustawiłby się w pozycji maksymalnej, aż taki zwykły to on nie jest - Już go trochę u siebie maglowałem.Lipek81 pisze:A jakbyś go wymontował, to obracałby się w kółko
Też kiedyś chciałem to poruszyć, ale bałem się, że większość użytkowników się pogubi, tych nazw i określeń już padło wiele na tym forum , w każdym razie faktycznie to nie jest silniczek krokowy, tym bardziej nie jest nim regulator przepustnicy. "Silniczka krokowego" w naszych autkach po prostu nie maLipek81 pisze:A poza tym, nie chcę się czepiać, ale to nie jest silniczek krokowy
Też myślałem o tym zaworku, ale nie wiem jak to ugryźć, do czego to i jak dokładnie działa.Lipek81 pisze:Z tą przysłoną jest jeszcze taki numer, że połaczona jest też ona z takim zaworkiem, który daje dodatkowe paliwo
[ Dodano: 14 Gru 2007 16:30 ]
Swoją drogą szkoda, że nie jest on sterowany napięciem liniowym, byłby łatwiejszy do zdiagnozowaniaLipek81 pisze:ECU podaje tam impulsy prostokątne o stałej amplitudzie, ale różnym wypełnieniu.
Ale zastosowanie impulsowego systemu jest logiczne od strony pracy modułu, liniowa regulacja napięcia o dużej mocy nie jest łatwa dla urządzenia elektronicznego.
Ostatnio zmieniony pt gru 14, 2007 17:36 przez VJARON, łącznie zmieniany 2 razy.
[img]https://images23.fotosik.pl/121/10f16e6fbd75de07.jpg[/img]
Dalej mam tego golfa :) ale teraz zbieram na G :D
Dalej mam tego golfa :) ale teraz zbieram na G :D
-
- Ma gadane
- Posty: 231
- Rejestracja: śr lis 24, 2004 22:08
- Lokalizacja: Wrocław/Sulechów
- Kontakt:
Nastawnik przesłony wstępnej (na dwa piny) jest faktycznie połączony z takim zaworkiem. Jego rola to zamkniecie paliwa podczas hamowania silnikiem, aby nie uszkodzic katalizatora. W przypadku hamowania silnikiem nastawnik przesłony zamyka tym zaworkiem dopływa plaiwa do dysz. Ot i cała filozofia. Wystarczy rozmontować gaźnik i wszystko będzie widac jak na dłoni:).
panowie a ja mysle że to coś musi być z ałtomatycznym ssaniem... tak gdzie naciąga sie linka od gazu pod spodem jest taki bolec ze sprężynką i on sie sam przesuwa i wtedy wskazują zarypiste obroty?? czy to może być to?? poprostu jak zapale ałto to obroty wskakujką na 4 tys.
co myslicie na ten temat
co myslicie na ten temat
Nie ważne przy czym stoisz ważne jak tym jeździsz!
Corrado 1.8 16V
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=186657
[img]http://img505.imageshack.us/img505/8170/43464200gu6.gif[/img]
Corrado 1.8 16V
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=186657
[img]http://img505.imageshack.us/img505/8170/43464200gu6.gif[/img]
- VJARON
- Mały gagatek
- Posty: 62
- Rejestracja: śr lis 29, 2006 21:16
- Lokalizacja: Lublin
- Auto: Corrado G60
Golf II Country
Golf III GTI - Silnik: PG
- Kontakt:
Przepraszam, nie chcę cię obrazić, ale ten bolec ze sprężynką to właśnie jest nastawnik przepustnicy!!! i to jest właśnie to!!! Ale on nie jest od automatycznego ssania!!!wapniak6 pisze:panowie a ja mysle że to coś musi być z ałtomatycznym ssaniem... tak gdzie naciąga sie linka od gazu pod spodem jest taki bolec ze sprężynką i on sie sam przesuwa i wtedy wskazują zarypiste obroty?? czy to może być to?? poprostu jak zapale ałto to obroty wskakujką na 4 tys.
co myslicie na ten temat
Wystarczy trochę tematu przeczytać i byś zaczaił, wiem że jest długi.
Wiesz jak go naprawić??? bo my narazie nie.
[ Dodano: 15 Gru 2007 16:47 ]
To bardzo ciekawe, znaczy że może awaryjnie odcinać paliwo przy dojeżdżaniu do skrzyżowania i silnik zgaśnie???Jacenty80 pisze:ego rola to zamkniecie paliwa podczas hamowania silnikiem
Ostatnio zmieniony sob gru 15, 2007 17:41 przez VJARON, łącznie zmieniany 2 razy.
[img]https://images23.fotosik.pl/121/10f16e6fbd75de07.jpg[/img]
Dalej mam tego golfa :) ale teraz zbieram na G :D
Dalej mam tego golfa :) ale teraz zbieram na G :D
-
- Ma gadane
- Posty: 231
- Rejestracja: śr lis 24, 2004 22:08
- Lokalizacja: Wrocław/Sulechów
- Kontakt:
Nie zgaśnie przy dojeżdżaniu do skrzyzowania:). ECU juz wie jak tym sterować:). Tak samo się dzieje jak gasisz silnik. ECU odcina w ten sposób dopływ paliwa do dysz. Ale faktycznie jak ten bolec będzie się zacinał itp. to może silnik gasnąć podczas dojeżdżania do skrzyżowania i po hamowaniu silnikiem... W PNce wiele rzeczy jest możliwych:).
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 319 gości