Odpowietrzanie hamulców na odpalonym silniku ????
Moderatorzy: G0 Karcio, Qto, marcin7x5, VIP
Odpowietrzanie hamulców na odpalonym silniku ????
aby odpowietrzyć układ hamulcowy silnik musi być odpalony czy bez odpalania też da się radę?no i jaka kolejoność którę koło po kolei robić?
- pszczyna
- VWGolf.pl Killer
- Posty: 2558
- Rejestracja: śr lut 08, 2006 21:54
- Lokalizacja: Pszczyna .Śląsk
- Kontakt:
Re: Odpowietrzanie hamulców na odpalonym silniku ????
rogra pisze:aby odpowietrzyć układ hamulcowy silnik musi być odpalony czy bez odpalania też da się radę?no i jaka kolejoność którę koło po kolei robić?
A właśnie że tak w przypadku posiadania ABS-U poniżej trochę lektóry
samo odpowietrzanie owszem takie samo
ale przy przednich kołach jeśli sie odpowietrza należy bezwzglednie
włączyć zapłon, ponieważ pompa z ABS jest wspomagana elektrycznie
i jeśli jest tam powietrze to będzie nawet jeśli płyn przy kołach przednich
pokazał się bez powietrza, z własnego doświadczenia jednak wiem że
lepiej sie odpowietrza koła przednie w autku z ABS wtedy gdy jest włączony
silnik
Napełnianie płynem lub odpowietrzanie układu hamulcowego osi tylniej
z korektorem sterowanym obciążeniem, w celu lepszego przepłukania układu (usunięcia pęcherzyków powietrza i starego płynu) trzeba wykonać pod obciążeniem, zatem koła samochodu nie mogą swobodnie zwisać na podnośniku.
6.1 Odpowietrzanie układu hamulcowego
Klasyczny sposób odpowietrzania układu hamulcowego, przebiega następująco:
a) Najpierw należy napełnić zbiorniczek wyrównawczy i podczas odpowietrzania ciągle sprawdzać poziom płynu hamulcowego, aby nie dopuścić do ponownego zapowietrzenia układu.
b) Rozpoczyna się od hamulca, którego obwód hydrauliczny zawiera największą ilość płynu. W przypadku pojazdów wyposażonych w hamulce tarczowe osi przedniej i hamulce bębnowe osi tylnej takimi hamulcami są: hamulec tylny prawy i przedni prawy (oczywiście w przypadku samochodu wyposażonego w kierownicę po prawej stronie, takimi hamulcami będę hamulce lewe). Na odpowietrznik hamulca należy nasunąć przezroczysty przewód, którego drugi koniec trzeba zanurzyć w odpowiednim naczyniu, do połowy napełnionym czystym płynem hamulcowym. Koniec przewodu powinien znajdować się poniżej lustra płynu.
c) Odkręcić odpowietrznik o około 3/4 do 1 obrotu.
d) Nacisnąć silnie pedał hamulca, dokręcić odpowietrznik i po 2-3 sekundach powoli zwolnić pedał hamulca (płyn musi dopłynąć ze zbiorniczka wyrównawczego). Podane czynności powtarza się do chwili, gdy z odpowietrznika przestanie się wydobywać płyn zawierający pęcherzyki powietrza.
e) Dokręcić odpowietrznik, zdjąć przezroczysty przewód i nałożyć kapturek chroniący odpowietrznik przed zanieczyszczeniem.
f) Wykonać czynności c), d), i e) dla hamulców pozostałych kół.
g) Ponownie uzupełnić ilość płynu w zbiorniczku wyrównawczym. Ten klasyczny sposób postępowania nastarcza trzy problemy:
1) Potrzeba do tego współdziałania dwóch osób.
2) Jest pewien problem techniczny. Woda wchłonięta przez płyn hamulcowy może, wskutek niewiele różniącej je gęstości, tworzyć krople w pompie hamulcowej. Krople wody, wraz z cząsteczkami brudu, znajdującymi się przed tłokiem pompy hamulcowej, mogą pozostawać w obszarze, który pozostaje nieobjęty działaniem procesu hamowania, i mogą być powodem wystąpienia w tym miejscu korozji powierzchniowej. Przy odpowietrzaniu w klasyczny sposób, uszczelnienie tłoka wielokrotnie przesuwa się po takim kraterze i ulega uszkodzeniu. Może to doprowadzić do konieczności wymiany pompy hamulcowej.
3) Nie zawsze w najwyżej położonych miejscach układu hamulcowego, gdzie może gromadzić się powietrze, da się umieścić odpowietrzniki (szczególnie dotyczy to układów hamulcowych wyposażonych w ABS). Przepływ płynu wywołany naciśnięciem na pedał może być jednak zbyt słaby, aby usunąć pęcherze powietrza z takich miejsc, co powoduje to niekiedy że do dziesięciu razy trzeba powtarzać odpowietrzanie. Niektórych układów w klasyczny sposób w ogóle nie można odpowietrzyć.
Dlatego obecnie stosuje się urządzenia do ciśnieniowej wymiany płynu hamulcowego, które umożliwia wtłoczenie płynu hamulcowego do zbiorniczka wyrównawczego pod ciśnieniem 200 kPa.
Zbiorniczek płynu hamulcowego jest częściowo zamocowany do pompy hamulcowej za pomocą uszczelnienia z tworzywa sztucznego. Gdy mechanik znajduje się pod samochodem należy zwracać uwagę na niebezpieczeństwo odłączenia się zbiorniczka od pompy wskutek obfitego napełnienia płynem.
Podczas odpowietrzania za pomocą specjalnego urządzenia ciśnieniowego mechanik może wykonywać czynności b), c), e), f) bez martwienia się o poziom płynu w zbiorniczku i o to, czy tłok pompy nie znalazł się w krytycznym położeniu. Najlepsze są urządzenia, które są w stanie zasysać płyn hamulcowy bezpośrednio z handlowego opakowania oryginalnego i tłoczyć go do zbiorniczka wyrównawczego. Pozwala to uniknąć konieczności przelewania płynu i możliwości wchłonięcia przez płyn wilgoci z powietrza (styk dużą powierzchnią), a także niebezpieczeństwa zanieczyszczenia środowiska płynem (przypadkowe rozlanie). Istnieje wiele urządzeń służących do napełniania i odpowietrzania hamulców, które odznaczają się różnymi właściwościami. Bywają one zasilane sprężonym powietrzem. (przeważnie jako układ z akumulatorem powietrza), napięciem z sieci lub z akumulatora pojazdu. Urządzenia te zwykle mieszczą od 1 do 30 litrów płynu. Odpowiednio do liczby różnych króćców na zbiorniczkach wyrównawczych istnieje wiele końcówek adaptacyjnych. Urządzenia z napędem elektrycznym mają zaletę, że automatycznie wyłączają się, gdy zapas płynu ulega wyczerpaniu. W przypadku urządzeń zasilanych sprężonym powietrzem, trzeba w takim wypadku pracę powtarzać ponownie.
Przy dokonywaniu wymiany płynu trzeba wykonać zabieg całkowicie.
Aby uzyskać zalecany przepływ płynu przez układ trzeba dysponować 2 litrami płynu hamulcowego (po pół litra na hamulec każdego koła). Niestety stosowana praktyka warsztatowa, polegająca na używaniu zaledwie od 1 do 1,3 litra płynu, nie sprzyja względom bezpieczeństwa. W wielu „kątach” układu pozostaje stary płyn hamulcowy. Szczególnej troski przy odpowietrzaniu wymagają układy hamulcowe z ABS. Bardzo odmienne rozwiązania techniczne wymagają przeważnie rozmaitego postępowania (kolejność kół, pomocnicze użycie pompy układu ABS, wspomagań przepływu poprzez dodatkowe pompowanie pedałem hamulca). Otwory o małych średnicach (0,5 mm), komory tłumiące i gromadzące płyn, zmienne kierunki przepływu płynu i podłączenia montażowe zaworów elektromagnetycznych, tworzą pęcherzykom powietrza wiele okazji do pozostania w układzie. Dlatego układy ABS, przeznaczone do produkcyjnego montażu w samochodach, są dostarczane do producentów pojazdów w stanie wstępnego napełnienia. Szczególnego znaczenia nabrało przy tym zalecenie śledzenia minimalnego poziomu płynu w zbiorniczkach wyrównawczych.
Ostatnio zmieniony wt lip 10, 2007 10:29 przez pszczyna, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Odpowietrzanie hamulców na odpalonym silniku ????
zmieniłem servo razem z pompą i bez odpalania silnika nie mogłem odpowietrzyć po odpaleniu servo zaczęło działa i dało się odpowietrzać hamulce już są ale jeszcze to nie jest do końca to bo było tylko tak odpowietrzone aby coą tam hamowałopszczyna pisze:rogra pisze:aby odpowietrzyć układ hamulcowy silnik musi być odpalony czy bez odpalania też da się radę?no i jaka kolejoność którę koło po kolei robić?
A właśnie że tak w przypadku posiadania ABS-U
- guti
- Mistrz KieroVWnicy
- Posty: 7379
- Rejestracja: wt wrz 14, 2004 10:35
- Lokalizacja: T-Mobile
- Kontakt:
a co sie stanie jak odpowietrzy sie uklad na wlaczonym silniku ? bo ja przyznam sie ze zawsze tak robilem. Hamulce na przegldach sa ok, ale pedal bierze od poowy i powiem szczerze ze na suchej nawierzchni to musze zdrowo wcisnac zeby kola staneły. Mam do wymiany ten elastyczny przewod , ale za cholere sie nie chce rozkrecic na laczeniu z rurka metalowa.
a jescze taka ciekawostka, jak jest zimno to auto lepiej hamuje, powiedzmy pierwsze 5 hamowan to zyletka, zeby o szybe sobie mozna wybic. a pozniej sie robi ciastowaty.
a jescze taka ciekawostka, jak jest zimno to auto lepiej hamuje, powiedzmy pierwsze 5 hamowan to zyletka, zeby o szybe sobie mozna wybic. a pozniej sie robi ciastowaty.
Zycie jest za krótkie , zeby jezdzic DIESLEM!!
Kolego a może masz kiepskie klocki hamulcowe ja mam podobnie ale to z powodu po pierwsze przegrzanego i dość starego płynu a po drugie mma kiepskie klocki hamulcowe kupiłem kiedyś przejazdem na Litwie na 20zeta i są g... warte.
Oto mój nowy nabytek. Bon Jovi.
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=210301
Zapraszam do oceny i podpowiedzi.
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=210301
Zapraszam do oceny i podpowiedzi.
-
- Nowicjusz
- Posty: 7
- Rejestracja: czw mar 27, 2008 20:40
- Lokalizacja: Myślenice
- Paweł Marek
- V.I.P.
- Posty: 26259
- Rejestracja: czw lis 18, 2004 22:29
- Lokalizacja: Biertowice, Małopolska
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 136 gości