Post
autor: Lipek81 » ndz lis 25, 2007 23:01
Te różne schematy biorą się stąd, że gaźnik ten (a więc i ten moduł nim sterujący) stosowany był w różnych samochodach - Golf, Opel Ascona, chyba w mercedesach i BMW, i coś słyszłem o Skodzie Favorit. Jest jeszcze coś takiego, jak schemat aplikacyjny danego układu - w tym przypadku tego modułu - dostarczany przez producenta systemu. I teraz, w zależności, co zastosuje autor książki - albo da schemat apliakcyjny, albo poszuka czegoś na temat tego gaźnika i albo nie sprawdzi, jakiego samochodu tyczą się znalezione przez niego informacje, albo celowo da schemat od innego samochodu, bo np. od golfa nie mógl znaleźć.
Warto jeszcze wspomnieć, że gaźnik ten stosowany był w różnych samochodach w różnych konfiguracjach - np. w Oplu Asconie nie miał on elektrozaworu przewietrania komory plywakowej, miał za to króciec odprowadzający nadmiar paliwa do baku (w golfach nadmiar paliwa odprowadzany jest z akumulatora ciśnienia, a ten króciec w gaźniku jest zaślepiony) oraz zawór EGR. W golfach za to jest w korpusie gaźnika umieszczony termostat, którego nie ma w Asconie. Poza tm, chyba w mercedesach, wtyczki miały zupełnie inny kształt, niż w golfie - np. ta od nastawnika przepustnicy była okrągła. Warto o tych różnicach pamiętać, przy zakupie drugiego gaźnika - najlepiej, żeby to był gaźnik 2EE ale z Golfa.
Jeżeli chodzi o błędy - mam taką książkę: Bogumił Kalinowski Książka Napraw Volkswagen Golf II - modele '76-'85 wydanie trzecie. Błędów kupa - co do mechaniki to się nie wypowiadam, ekspertem nie jestem, ale co do reszty... Już sam tytuł - modele '76 - '85 - o ile pamiętam, to golfy mkII były robione od '83 do '91....
Poza tym część książki przetłumaczono z jakiejś innej wersji angielskiej (kierownica po prawej) - i czytam np. że komputer jest za schowkiem pasażera...
Schematy - dobrze, że chociaż jest ich część... Po prostu ewidentnie brakuje kilku kartek, od różnych wersji silnikowych itp. Mało tego, w spisie oznaczeń jest wypisany J184 - Układ sterujący gaźnika Ecotronic - już się cieszymy, że mamy oryginalne schematy tej instalacji z golfa - nic bardziej błędnego, na żadnej stronie schematu ten moduł nie wystepuje... Poza tym daty pod schematami, które określają, w jakich latach stosowany był dany schemat - ktoś się pomylił i zamiast 1 dał 7 (może ktoś źle odczytał odręczne notatki?). Nie wspomnę już o zdjęciach umieszczonych do góry nogami.
Ale jest jedna rzecz - tak sobie myślę, że skoro autor umieścił oznaczenie tego modułu w spisie, to znaczy, że schematy z których korzystał, musiały posiadać tewn moduł - a więc istnieje opracowanie/książka, która zawiera schematy instalacji elektrycznej golfa z silnikiem 1.6PN. Patrzyłem w innych książkach dotyczących golfa mkII - np. VW golf II 1.6/1.8 - schematy już lepsze - choć np. są błędy w numeracji pinów przekaźnika od świateł przeciwmgielnych (na dwóch stronach jest ten sam przekaźnik, który ma różne numery pinów) itd. Patrzylem też na schematy w książce: Coomber, I. M. & Rogers, Christopher - Haynes Manuals - Golf & Jetta II Service and Repair Manual - tam są schematy z wersji angielskiej (np. taki bajer jak przyciemniane światła ktrótkie - to chyba do jazdy dziennej, albo schemat oryginalnego centralnego zamka) - ale tego silnika też tam nie było - może ktoś z was ma jakieś inne schematy?