Przekaznik czy cos namieszane jest??

Masz problem ze swoim VW?
Napisz tutaj co go boli :)

Moderatorzy: G0 Karcio, Qto, marcin7x5, VIP

Awatar użytkownika
GUPETTO
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 272
Rejestracja: czw lut 10, 2005 20:41
Lokalizacja: LUBLIN CITY
Kontakt:

Przekaznik czy cos namieszane jest??

Post autor: GUPETTO » pn wrz 10, 2007 10:49

Hej, jest problem, golfik mk2 90r CL,chyba Madison 1,6PB.
Od kiedy go mam, 3 lata niebylo w nim swiatła przeciwmgielnego-nie działało :crazy:
Probowałem znalezc przyczyne samemu po schamatach,w miejscu gdzie sa przekazniki było dziwne podłaczenie,taka jakby wtyka w miejsce przekaznika z szarym jednym kabelkiem ktory szedł w gore pod deske rozdzielcza.
Ostatnio jak montowany był alarm+central elektryk odszukał mi co jest nietak, wyszło na to ze ten wtyk jest zbedny i trzeba przekaznik tam,znalazł jakis tam i chodzi swiatełko z tyłu,i pojawił sie prąd na bezpieczniku nr.10, tylko ze powiedział by poszukac przekaznika na 6 nożek i beda tez swiatełka na kostkach do atrapy i w zderzak.
Teraz tak dumam czy fabryka cos zamieszała?? czy ktos łapki wsadził tam??Ale nie bardzo widac by ktos cos przerabiał.
Ktos cos robił juz w tej sprawie??
Jeszcze jedna sprawa,przeciwmgielne z tyłu chodzi po właczeniu pozycji i swiatła mijania,czy tak powino byc?
Jaki powinien tam isc przekaznik,kto ma GTi bedzie wiedział chyba.
Troche sie rozpisałem ale mam nadzeje ze dobrze opisałem



Awatar użytkownika
Lipek81
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 4677
Rejestracja: czw gru 01, 2005 12:20
Lokalizacja: Pruszcz Gdański
Kontakt:

Post autor: Lipek81 » pn wrz 10, 2007 15:29

Szary kabelek - u mnie też jest, a wszystko działa. Żaden przekaźnik do świateł przeciwmgielnych nie jest potrzebny - sprawdź przełącznik, może tam jest problem, jak nie to może żarówka, albo któryś z bezpiecznikow.
Światła przeciwmgielne u mnie też działają po włączeniu świateł mijania, to chyba normalne.
Kostki od przednich świateł przeciwmgielnych znajdziesz pod zbiorniczkiem wyrównawczym płynu chłodniczego - tam też są kostki od bocznych kierunków (dwie czarne), kostka od przeciwmgielnych przednich jest chyba biała (albo jakiś inny kolor, nie pamiętam). Do zasilenia świateł przeciwmgielnych przednich nie potrzeba żadnego przekźnika.
Ten elektryk coś chyba ściemniał, albo nie chciało mu się dokładnie posprawdzać.


- naprawa, odnowa i budowa od podstaw wiązek elektrycznych (także clean look);
- swapy silników;
- inne nietypowe usługi elektryczne, których warsztaty nie robią, albo biorą za nie kupę kasy :D
BARDZO niskie ceny, staranne wykonanie - szczegóły priv.

Awatar użytkownika
GUPETTO
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 272
Rejestracja: czw lut 10, 2005 20:41
Lokalizacja: LUBLIN CITY
Kontakt:

Post autor: GUPETTO » pn wrz 10, 2007 18:10

Lipek
Cos z tym przekaznikiem jest wspolnego gdyz...Jak został odłaczony ten szary kabelek i załozony przekaznik to sie wszystko pojawiło.
Przed tym przekaznikiem niebylo wogule pradu,sprawdzalem to wiele razy, na krotko do wlacznika prad i swiecilo a na tym kabelku nie.
Po wlaczeniu mijania dzialaja i u mnie ale pytalem czy na pozycyjnych dziala przeciwmgielne=bo u mnie tak.
Sprawdzal ze schematami i tyle wyszlo z tego.
Juz sam niewiem co jest :grrr:



Awatar użytkownika
Lipek81
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 4677
Rejestracja: czw gru 01, 2005 12:20
Lokalizacja: Pruszcz Gdański
Kontakt:

Post autor: Lipek81 » wt wrz 11, 2007 08:27

U mnie tylne przeciwmgielne działa bez tego przekaźnika, tylko jest ten właśnie szary kabelek.
Piszesz:
GUPETTO pisze:beda tez swiatełka na kostkach do atrapy i w zderzak
Światła w atrapie nie są światłami przeciwmgielnymi, tylko długimi, nie mają nic wspólnego z przeciwmgielnymi.


- naprawa, odnowa i budowa od podstaw wiązek elektrycznych (także clean look);
- swapy silników;
- inne nietypowe usługi elektryczne, których warsztaty nie robią, albo biorą za nie kupę kasy :D
BARDZO niskie ceny, staranne wykonanie - szczegóły priv.

Awatar użytkownika
GUPETTO
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 272
Rejestracja: czw lut 10, 2005 20:41
Lokalizacja: LUBLIN CITY
Kontakt:

Post autor: GUPETTO » wt wrz 11, 2007 08:55

Kurcze :crazy: ja juz zgłupiałem teraz.
Na szarym kablu bez przekaza na bezpieczniku nr10 brak pradu=bez kabla na przekazie jest prad i tył działa.
Rano o co chodzi??
Kiedys tez miałem problemy z wentylatorem chłodnicy,wymieniałem pokolei czujniki i nic,dopiero jak wywaliłem przekaznik jeden to było ok,a przekaznik ten był od klimy ktorej ten Gofer nigdy niemiał, ha wie o co chodzi w tym wszystkim :panna:

Od czego lub do czego jest ten szary kabelek??
Nie moge znalezc gdzie on pod deske idzie.
Ostatnio zmieniony wt wrz 11, 2007 08:56 przez GUPETTO, łącznie zmieniany 1 raz.



Awatar użytkownika
Lipek81
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 4677
Rejestracja: czw gru 01, 2005 12:20
Lokalizacja: Pruszcz Gdański
Kontakt:

Post autor: Lipek81 » sob lis 24, 2007 02:30

Trochę może odkopię temat, ale chyba wyjaśnilem tajemnicę świateł przeciwmgielnych w golfie i ich konfiguracji.
Otóż jest tak (wszystkie informacje tyczą się golfa z nowszym panelem bezpieczników):

- jeżeli oryginalnie golf nie posiada przednich świateł przeciwmgielnych, to miejsce przekaźnika nr 10 (czwarty od lewej, dolny rząd)jest puste i podłączony jest tam szaro-biały kabelek. Kabelek ten idzie z włącznika świateł, pojawia się na nim napięcie, w momencie włączenia świateł mijania lub drogowych, przy postojowych nie ma tam napięcia. Oczywiście zapłon musi być włączony. Kabelek ten podpięty jest do pinu, który, poprzez bezbiecznik nr 3 zasila włącznik świateł przeciwmgielnych. Z tego wynika więc, że światła przeciwmgielne można włączyć tylko wtedy, jeżeli włączony jest zapłon i światła mijania, lub drogowe. Z tego włącznika idą przewody do tylnego przeciwmgielnego i do kostek pod zbiorniczkiem wyrównawczym. Sam przełącznik jest tak skonstruowany, że w pierwszej pozycji włącza przednie światła przeciwmgielne, a w drugiej przednie i tylne. To, że na panelu nie ma przekaźnika od świateł przeciwmgielnych (a jest ten szary kabelek) nic nie szkodzi - do kostek pod zbiorniczkiem wyrównawczym i tak będzie dochodziło napięcie, gdy wcześniej wymienione warunki będą spełnione.

Po co zatem te miejsce na przekaźnik?
Otóż przednie światła przeciwmgielne pobierają dużo prądu. Jak już wcześniej pisałem prąd pobierany jest z wyłącznika świateł, za pośrednictwem szarego kabelka. Biorąc pod uwagę fakt, że wyłącznik świateł zasila świata drogowe (lub mijania), oraz to, że bez przekaźnika zasilałby także światła przeciwmgielne, można stwierdzić, że bardzo szybko nastąpiłoby wypalenie jego styków. Dlatego w wersjach z seryjnie zamontowanymi światłami przeciwmgielnymi z przodu, był zainstalowany przekaźnik. Szary kabelek nie był wtedy w ogóle podłaczony - w ogóle go nie było, nie był podłaczony do wyłącznika świateł, a pin w wyłączniku świateł pozostawał wolny.
Ale to nie wszystko - dość ciekawe są możliwości tego przekaźnika - a właściwie tego miejsca na przekaźnik.

Otóż, w miejscu na ten przekaźnik wyprowadzone jest kilka sygnałów sterujących:
styk nr 1 - pojawia się tam napięcie zawsze wtedy, kiedy włączone są jakiekolwiek światła, takze postojówek (nawet, jeżeli zapłon jest wyłączony);
styk nr 2 - pojawia się tan napięcie tylko wtedy, gdy zapłon jest włączony i gdy zapalone są światła drogowe lub mijania;
styk nr 6 - pojawia się tam napięcie tylko wtedy, gdy świecą się śwaitła mijania (czyli zapłon musi być włączony).

Pozostałe trzy piny to:
styk nr 3 - zasilanie włącznika świateł przeciwmgielnych (tu jest podłaczony ten szary kabelek);
styk nr 4 - tutaj pojawia się napięcie po włączeniu zapłonu;
styk nr 5 - masa

Po co aż tyle sygnałów sterujących?
Projektanci postanowili ustandaryzować płytkę przekaźników, niezależnie od tego, jakie przepisy dotyczące używania świateł przeciwmgielnych obowiązują w danym kraju. I tak, zależnie od tego, jaki przekaźnik się tam wsadzi, światła przeciwmgielne będą działały w różny sposób:

- gdy do sterowania przekaźnika wykorzystamy styk nr 1 - będzie można włączyć światła przeciwmgielne zawsze wtedy, kiedy świecą dowlone inne światła (postojowe, mijania lub drogowe).
- gdy do sterowania przekaźnika wykorzystywany jest styk nr 2, to światła przeciwmgielne będzie można zapalić tylko przy włączonych światłach drogowych, lub mijania - przy przełaczeniu włącznika świateł na światła postojowe - światła przeciwmgielne (tylne i przednie) zgasną;
- gdy do sterowania przekaźnika wykorzystywany jest styk nr 6, to włączenie światel przeciwmgielnych będzie możliwe jedynie przy włączonych światłach mijania - przy przełaczeniu na światła drogowe, lub postojowe, światła przeciwmgielne zgasną.

Pisząc "właczenie świateł przeciwmgielnych" mam na myśli zasilenie włącznika świateł przeciwmgielnych - jeżeli tylko do niego będzie dochodziło napięcie, to w pierwszej pozycji zawsze będzie można włączyć przednie światła przeciwmgielne, a w drugiej tylne i przednie. Nie istnieje możliwość załączenia tylko tylnego śwaitła przeciwmgielnego.

Ponieważ, niezależnie od zatosowanego przekaźnika, jego styk zawsze zasilany jest z pinu nr 4, to niemożliwe jest (pomimo występującego sygnału sterującego) załączenie świateł przeciwmgielnych przy wyłączonym zapłonie.

Z podobnym rozwiązaniem spotkałem się też w skodzie felicji - tam, pod schowkiem pasażera, była złączka trójstykowa. Na nią założona była zworka, zwierająca dwa piny. W zależności od jej ustawienia, uzyskiwano różny sposób działąnia świateł przeciwmgienych. Uklad był troche mniej skomplikowany, bo umożliwał tylko dwa warianty sterowania światłami przeciwmgielnymi, a nie tak jak w golfie - trzy warianty.

Pozostaje tylko jedna niewyjaśniona kwestia: skoro na pinie nr 2 napięcie pojawia się dokładnie w tych samych sytuacjach, co na szarym kabelku, to po co ten szary kabelek? Wystarczyłoby, zamiast kabelka zastosować zworkę między pinem 2 i 3 (tak, jak np. zamiast przekaźnika od klaksonu) i byłby ten sam efekt - tego nie rozumiem.



Zablokowany

Wróć do „Techniczne (archiwum)”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google Adsense [Bot] i 226 gości