czujnik temperatury a wskaźnik temperatury

Masz problem ze swoim VW?
Napisz tutaj co go boli :)

Moderatorzy: G0 Karcio, Qto, marcin7x5, VIP

michal_niedzw.
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 79
Rejestracja: wt kwie 25, 2006 10:24
Lokalizacja: poznań

czujnik temperatury a wskaźnik temperatury

Post autor: michal_niedzw. » wt lis 20, 2007 22:31

Witam!
mam problem ze wskazaniem temperatury w moim mk3 1.8AAM. Wskaźnik temperatury praktycznie wogóle się nie podnosi. Podłączył mi kumpel autko do kompa i stwierdził że czujnik odczytuje dobrą temperaturę tylko wskaźnik źle pokazuje- mianowicie na kompie było np. 97C, wentylator sie załączył a wskaźnik ledwo sie wychylił.
przeglądam posty i nie mogę znaleźć nic na temat tego konkretnego silnika
moje pytanie jak to jest w tym silniku, czy są dwa czujniki temperatury-jeden daje sygnał do kompa a drugi do wskaźnika na desce czy jest może tylko jeden czujnik i wtedy sam wskaźnik mi nie działa?
dzięki z góry za pomoc



Awatar użytkownika
jhosef
_
_
Posty: 9172
Rejestracja: czw lis 16, 2006 21:12
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Post autor: jhosef » wt lis 20, 2007 22:38

Wskaźnik ma oddzielny czujnik. Podpinając do kompa odczytał parametry z czujnika ECU.



Awatar użytkownika
Grzesiekk1982
VWGolf.pl Killer
VWGolf.pl Killer
Posty: 2511
Rejestracja: czw sie 03, 2006 01:14
Lokalizacja: Przemyśl

Post autor: Grzesiekk1982 » wt lis 20, 2007 22:41

Witam.
Czujnik temp jest 4pinowy, więc powinien być tylko ten jeden do sterownika i do wskaźnika, a wentylator ma oddzielny włącznik termiczny (jak tak nie jest to proszę mnie poprawić) ;)
Moim zdaniem możesz mieć zwalony wskaźnik, albo coś ze ścieżką w zegarach, ewentualnie złącze.
Pozdrawiam.



Awatar użytkownika
Paweł Marek
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 26259
Rejestracja: czw lis 18, 2004 22:29
Lokalizacja: Biertowice, Małopolska

Post autor: Paweł Marek » wt lis 20, 2007 22:47

Czujnik od temperatury umieszczony w króćcu głowicy jest cztero pinowy. Co znaczy że w tym czujniku są dwa osobne, jeden od sterowania ECU, drugi od licznika. Więc albo ta skladowa od licznika jest wadliwa (bardzo częsta sprawa w nieoryginalnych czujnikach) albo uszkodzony jest licznik. Zakladając że winny jest czujnik to wymiana na sprawny załatwi sprawę. Taniochy nie kupuj. A sprawdzenie czujnika żeby nie pchać się nipotrzebnie w koszty jest o tyle problemem, że nigdzie nie znalazłem norm oporów przy danej temperaturze. Napiszę tylko że w moim aucie (czujnik z żólą obwódką) opory skladowej od licznika są okolo połowe mniejsze niż opory skladowej od ECU.


Kto o coś spytał i uzyskał poradę niech czuje się zobowiązany napisać o rezultatach -pomogło, nie pomogło, jakie było właściwe rozwiązanie problemu.

Awatar użytkownika
drill
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 696
Rejestracja: sob sty 21, 2006 23:45
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: drill » wt lis 20, 2007 22:47

wentylator wlacza oddzielny czujnik w chlodnicy

drugi czujnik odpowiada za podawanie temp do sterownika oraz do wskaznika (przy czym sa to dwa osobne pomiary... jeden moze byc ok a drugi nawala...), jest to czujnik z zotym paskiem kolo bloku silnika (tam w kroccu)

[ Dodano: 20-11-2007, 21:48 ]
heh, pisalismy w tym samym czasie ;) :pub:


Obrazek

Awatar użytkownika
Paweł Marek
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 26259
Rejestracja: czw lis 18, 2004 22:29
Lokalizacja: Biertowice, Małopolska

Post autor: Paweł Marek » wt lis 20, 2007 22:55

Ano co do minuty. Może ktoś (i ja też) pomierzymy dokładnie opory na pinach czujnika od licznika zależnie od temperatury i zamieścimy to gdzieś na forum. Przyda się bo ten problem już n-ty raz się pojawia. A może ktoś ma te normy jednak?


Kto o coś spytał i uzyskał poradę niech czuje się zobowiązany napisać o rezultatach -pomogło, nie pomogło, jakie było właściwe rozwiązanie problemu.

Awatar użytkownika
Grzesiekk1982
VWGolf.pl Killer
VWGolf.pl Killer
Posty: 2511
Rejestracja: czw sie 03, 2006 01:14
Lokalizacja: Przemyśl

Post autor: Grzesiekk1982 » wt lis 20, 2007 22:57

Paweł Marek pisze:norm oporów przy danej temperaturze
Znalazłem takie:

Sprawdź między 1 i 3 pinem:
20C- 2250-3000 ohm
30C - 1500-2000 ohm
40C - 1000-1500 ohm
60C - 550 -670 ohm
80C - 275 - 375 ohm

Pozdrawiam.

[ Dodano: 20 Lis 2007 22:01 ]
Dodam, że praktycznie dla wszystkich silników VW są niemal identyczne przedziały różniące się max kilka % dla diesli i benzyniaków, dla silników starszych i nowszych, orientacyjnie można sprawdzić więc każdy czujnik. (kiedyś w kilku tematach wrzuciłem tablkę, ale teraz przepisałem, nie chciało mi odszukiwac starych postów). Te co wrzuciłem są dla AAM'a.
Pozdrawiam.



Awatar użytkownika
Paweł Marek
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 26259
Rejestracja: czw lis 18, 2004 22:29
Lokalizacja: Biertowice, Małopolska

Post autor: Paweł Marek » wt lis 20, 2007 23:09

Grzesiekk1982 pisze:Znalazłem takie:
nie o to chodzi, to są normy dla czujników temepratury plynu i powietrza sterujących ECU. A mnie chodzi o wartości skladowej czujnika dla licznika. jak napisałem wyżej są circa pól mniejsze jak te co podałeś.


Kto o coś spytał i uzyskał poradę niech czuje się zobowiązany napisać o rezultatach -pomogło, nie pomogło, jakie było właściwe rozwiązanie problemu.

Awatar użytkownika
Grzesiekk1982
VWGolf.pl Killer
VWGolf.pl Killer
Posty: 2511
Rejestracja: czw sie 03, 2006 01:14
Lokalizacja: Przemyśl

Post autor: Grzesiekk1982 » wt lis 20, 2007 23:17

Paweł Marek pisze:A mnie chodzi o wartości skladowej czujnika dla licznika
aaa, juz czaję. A wiesz może na których pinach je mierzyc?
Ostatnio zmieniony wt lis 20, 2007 23:18 przez Grzesiekk1982, łącznie zmieniany 1 raz.



Awatar użytkownika
Paweł Marek
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 26259
Rejestracja: czw lis 18, 2004 22:29
Lokalizacja: Biertowice, Małopolska

Post autor: Paweł Marek » wt lis 20, 2007 23:24

nie pamiętam teraz numerow. Ale latwo ustalić doświadczalnie. Dwa od ecu dwa od licznika. Pomiędzy jedną a drugą parą niema przejścia, więc przy pomyłce omomierz wskaże opór nieskończony


Kto o coś spytał i uzyskał poradę niech czuje się zobowiązany napisać o rezultatach -pomogło, nie pomogło, jakie było właściwe rozwiązanie problemu.

michal_niedzw.
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 79
Rejestracja: wt kwie 25, 2006 10:24
Lokalizacja: poznań

Post autor: michal_niedzw. » wt lis 20, 2007 23:37

ok, szybki odzew panowie za który narazie dziekuję no i punkciki będą:-)
a moje pytanie, go czytałem gdzieś o tym, że sam wskaźnik mogę sprawdzić odłaczając wtyczkę- chyba od czujnika, następnie trzeba połączyć piny i jeśli wskaźnik jest ok to wskazówka powinna się wychylić... prawda to??
bo w ten sposób bym wiedział czy sam wskaźnik czy cały czujnik...



Awatar użytkownika
Grzesiekk1982
VWGolf.pl Killer
VWGolf.pl Killer
Posty: 2511
Rejestracja: czw sie 03, 2006 01:14
Lokalizacja: Przemyśl

Post autor: Grzesiekk1982 » wt lis 20, 2007 23:37

Spoko, więc jeśli do ECU mierzymy na 1 i 3 to zostają tylko 2 i 4 :bigok: Trzeba pomierzyć.

[ Dodano: 20 Lis 2007 22:53 ]
michal_niedzw. pisze:chyba od czujnika, następnie trzeba połączyć piny i jeśli wskaźnik jest ok to wskazówka powinna się wychylić... prawda to??
Słyszałem to o wskaźniku paliwa. Można spróbować połączyć 2 i 4, opór zbiożony do zera, będzie oznaczał temp dążącą do nieskończoności ;) Można spróbować na ułamek sekundy, a 2 osoa niech siedzi w samochodzie i sprawdzi jak się wychyli. Albo użyć rezystorka coby nic nie napsuć ;)
Ostatnio zmieniony wt lis 20, 2007 23:47 przez Grzesiekk1982, łącznie zmieniany 1 raz.



Awatar użytkownika
T.O.B.I.
Forum Master
Forum Master
Posty: 1935
Rejestracja: sob cze 24, 2006 11:15
Lokalizacja: Police
Kontakt:

Post autor: T.O.B.I. » śr lis 21, 2007 09:46

wskazniki wychylaja sie powoli wiec nie powinno sie nic stac z wskaznikiem

[ Dodano: 21 Lis 2007 08:52 ]
a mozna by sie jeszcze pobawic tak ze zamiast czujnika podlaczyc potencjometr i regulowac tak aby sciagnac wykres temperatury, tylko teraz kwestia jak VW przykladalo sie do wykonania wskaznikow jaka maja tolerancje bledu skali, przynajmniej 5 odrebnych pomiarow by sie przydalo


Pozdrawiam T.O.B.I.

[url=http://www.fotosik.pl][img]http://images34.fotosik.pl/84/0c1e57131f62f7d5.jpg[/img][/url]

Awatar użytkownika
Matador
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 440
Rejestracja: sob kwie 07, 2007 09:15
Lokalizacja: miasto fabrykantów

Post autor: Matador » śr lis 21, 2007 10:03

T.O.B.I. pisze:tylko teraz kwestia jak VW przykladalo sie do wykonania wskaznikow jaka maja tolerancje bledu skali,
w ogóle sie nie przykładało, bo te wskaźniczki to straszne badziewie..
ale jest możliwość drobnej korekcji po wyjęciu wskaźnika, mnie udało się ustawić idealnie, fakt ,że zajęło mi to trochę..
Paweł Marek pisze:nie o to chodzi, to są normy dla czujników temepratury plynu i powietrza sterujących ECU. A mnie chodzi o wartości skladowej czujnika dla licznika
Nigdzie nie ma :grin: ja też nie mogłem znaleźć rezystancji dla pinów 2 i 4 wszędzie podają tylko dla sterownika



Zablokowany

Wróć do „Techniczne (archiwum)”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 185 gości