
Podkusiło mnie żeby zamontować sobie webasto mokre - ogrzewanie postojowe. Ponieważ trudno jest znaleźć informacje po polsku (po niemiecku są dostępne) i żeby inni nie mieli takich trudności jak ja postanowiłem opisać co i jak robić żeby mieć ciepełko w aucie.
Będziemy potrzebowali kilku rzeczy:
1. Piec webasto (są różne modele ale o tym potem), wraz z wiązką (i 3 bezpiecznikami i 1 przekaźnikiem)
2. możliwe ze pompkę paliwa
3. możliwe ze pompkę wody
4. zegar sterujący

Zacznijmy od pieca - jest kilka modeli tj. z pompką wody i paliwa w piecu


z pompką wody przykręconą obok do korpusu

z pompką paliwa w piecu i z pompką paliwa na zewnątrz
Później po zamieszczam zdjęcia. Dodatkowo mamy webasto / eberspeacher oraz hydronic. Zasada pracy taka sama - różnie wyglądają. Czyli to sobie wyjaśniliśmy. Teraz tak samo podłączenie tj zasada podłączenia jest dziecinnie prosta wbrew temu co wielu o tym sądzi. Nawet gdybyście kupili bez wiązki elektrycznej to i tak można sobie samemu taką wiązkę zrobić. Webasto posiada 3 bezpieczniki
1. Od samego pieca.
2. Od zasilania wentylatorów w systemie ogrzewania wnętrza auta
3. Od zegara sterującego.
Do pieca wchodzi i wychodzi płyn. Zasada wpięcia polega na tym ze wpinamy się w wąż łączący silnik z nagrzewnica tj tak jak płyn płynie z silnika do nagrzewnicy. Webasto kupujemy takie żeby było zasilane tym samym paliwem co silnik czyli webasto do diesla jak ktoś ma diesla i benzynowe jak macie benzyniaka. Przy piecu webasto jest sterownik , który podobno (informacja od serwisanta) zapisuje sobie czas pracy oraz błędy - można je więc diagnozować. Dobra - tyle teorii.
Montaż zaczynamy od zdemontowania zderzaka, następnie po stronie kierowcy pod akumulatorem montujemy piec - przykręcamy go do istniejących otworów w blasze nadkola i podłużnicy - ponieważ rzadko kto kupi dokładnie model z blachą montażową dla golfa 4 lub audi a3 - wyjaśniam - ja to zrobiłem za pomocą 3 kątowników, które przykręciłem najpierw do blachy z wężami tłumika i wlotu powietrza a następnie do nadwozia



Do tej blachy doczepiamy piec, który ma 2 otwory - wlotowe i wylotowe

Na webasto macie strzałki jak powinien wchodzić i wychodzić płyn i tak wpinamy czyli - wąż od silnika idzie do webasta, a z webasta do nagrzewnicy.
Układ paliwa- ja mam model przelewowy czyli ma pompkę w sobie - musiałem wpiąć sie w przewód powrotu paliwa (do webasta) a od webasta poszło w biały wężyk obok zbiorniczka wyrównawczego


Jeśli będziecie mieli z osobną pompką paliwa wpinacie sie pomiędzy zbiornikiem a pompką paliwa.
Elektryka - wpinamy się pod aku - idzie czerwony grubszy kabel do 3 bezpieczników webasta

1. odpowiada za sam piec
2. odpowiada za wentylator w kabinie
3. odpowiada za sterownik webasta
podpinamy masę.
Przecinamy kabel idący od bezpiecznika nadmuchu do nagrzewnicy i wpinamy go w przekaźnik webasta - dzięki temu jak webasto nie chodzi to jest napiecie po kluczyku dla wentylatorów, a jak chodzi - przekaźnik daje napięcie z aku. Ja mam panel klimatronik więc dodatkowo musiałem puścić kabelek do pinu 1 kostki 16 pinowej czarnej panelu (na rysunku kostka nr 1)

Jeszcze jedno - webasto ma zabezpieczenie w przypadku awarii np wody - nie załączy grzania - w moim przypadku umarła pompa wody, która jest wewnątrz pieca - w związku z tym w układzie zastosowałem inną pompę paliwa - zewnętrzną od innego modelu webasto (tutaj akurat od GM) a odciąłem przewody elektryczne od tamtej pompy i puściłem do tej
